زندگینامه پروانه وثوق فرشته نجات کودکان سرطانی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۸ خرداد, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۶ آبان, ۱۴۰۰
زندگینامه پروانه وثوق فرشته نجات کودکان سرطانی

آکادمی بازار قصد دارد در این مقاله شما را با زندگینامه پروانه وثوق که به مادر ترزای ایرانی معروف بود آشنا کند. دکتر پروانه وثوق، فوق تخصص خون و آنکولوژی و رییس هیات امنای محک از اوایل احداث موسسه محک همواره در کنار بنیانگذاران و حامی احداث کنندگان این موسسه بوده است.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیپروانه وثوق
متولد1314
زادگاهتفرش، استان مرکزی
ملیتایرانی
پیشهرئیس هیئت امنای بیمارستان محک و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

زندگینامه پروانه وثوق

این مقاله زندگینامه پروانه وثوق که به مادر ترزای ایرانی معروف است می‌باشد. ۳۰ اردیبهشت ماه سالگرد درگذشت یکی از مهره‌های مهم و حساس پزشکی ایران یعنی خانم دکتر وثوق می‌باشد. دکتر پروانه وثوق، فوق تخصص خون و آنکولوژی و رییس هیات امنای محک از اوایل احداث موسسه محک همواره در کنار بنیانگذاران و حامی احداث کنندگان این موسسه بوده است.

او با علم و دانش فراوان خود هزاران کودک مبتلا به سرطان را در مسیر درمان و بهبودی همراهی و نجات داده است. دکتر پروانه وثوق از ابتدای فعالیت بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک، سمت رئیس علمی بیمارستان، به صورت داوطلبانه و حتی بدون دریافت حقوق، لحظات عمر و دانش با ارزش خود را صرف کودکان مبتلا به سرطان کرد.

در زندگینامه پروانه وثوق اینگونه آمده است که دکتر پروانه وثوق، متولد اسفند ماه سال ۱۳۱۴ در تفرش می‌باشد. پروفسور دکترای عمومی خود را در سال ۱۳۴۲ از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران کسب کرد. 

او دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی اطفال و کودکان را در دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی سپری نمود و دوره تکمیلی فوق تخصصی خون و سرطان کودکان را در دانشگاه واشنگتن گذراند. برای مطالعه ادامه زندگینامه پروانه وثوق با ما همراه باشید.

تولد پروانه وثوق

تولد پروانه وثوق

پروفسور پروانه وثوق طبابتش در ایران را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد. او که از موسسان رشته فوق تخصصی بخش خون و سرطان کودکان بود، قسمت هماتولوژی و آنکولوژی اطفال را در بیمارستان علی اصغر بنا کرد. او همچنین با حضورش به صورت داوطلبانه و هدایت علمی، سبب شد تا بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک در سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت کند و تا به امروز ۱۴۶۰ کودک را تحت درمان قرار دهد.

پروفسور وثوق که از موسسان رشته فوق تخصصی خون و سرطان کودکان در کشورمان بود، نخستین بخش هماتولوژی و آنکولوژی را در بیمارستان علی اصغر راه اندازی کرد و از ده سال پیش با بنا کردن بیمارستان تخصصی محک تمام روز خود را در بیمارستان سپری می‌کرد.

استاد احمد محمدی
اگر انسان می‌دانست که چه قدرتی دارد، از نتایج زندگی‌اش شرمگین می‌شد.
استاد احمد محمدی

او رئیس هیئت امنای بیمارستان تخصصی محک هم بود و تا آخرین روزهای عمر خودش، علاوه بر سمت ریاست هیئت امنای موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک) به امور تعلیم و تربیت دانشجویان رشته پزشکی و نیز درمان کودکان مبتلا به بیماری سرطان اشتغال داشت.

همکارانش می‌گفتند: چندین بار به او پیشنهاد داده شد که برای مشاغل تحقیقاتی در ازای دریافت حقوق بسیار بالا و امکانات بسیار زیاد ساکن کشورهای اروپایی و آمریکایی شود. ولی او خدمت رایگان به کودکان سرطانی وطنش را برگزید.

خدمات دکتر در زندگینامه پروانه وثوق

خدمات دکتر در زندگینامه پروانه وثوق

در زندگینامه پروانه وثوق مهربانی، فداکاری و دانش سرشار و چشم پوشی از مسائل مادی موج می‌زند. او تمام سعی خود را تا آخرین لحظه زندگیش در راه بهبود بخشیدن و خدمت رسانی به کودکان مبتلا به سرطان ادامه داد. 

جالب است بدانید از این استاد فرهیخته بیش از ۱۰۰ عنوان مقاله و کتاب در حوزه‌های بیماری‌های خون و سرطان کودکان باقی مانده است.

حضور بسیار فعال دکتر وثوق در انجمن‌ها و برنامه‌های تخصصی بین المللی مانند انجمن بین المللی سرطان اطفال (SIOP)، اتحادیه بین المللی کنترل سرطان (UICC)، شبکه بین المللی تحقیق و درمان سرطان (INCTR)، اتحادیه سرطان کودکان خاورمیانه (MECCA)، برنامه سرطان اطفال در کشورهای در حال توسعه (PODC)، ریاست برد فوق تخصصی خون و سرطان کودکان و عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی ایران نشانه دانش و تخصص حرفه‌ای و بسیار بالای او می‌باشد.

محک افتخار دارد که در طول ۲۲ سال فعالیتش در دوران زنده بودن دکتر وثوق، همواره از وجود این پزشک بزرگوار، درجهت ارائه بالاترین و بهترین سطح کیفی درمان به کودکان مبتلا به بیماری سرطان بهره‌مند شود و همچنین محک سپاسگذار عشق خالصانه او است.

دکتر پروانه وثوق در طول زندگیش هیچ گاه ازدواج نکرد. او سحرگاه روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۲ بعد از یک دوره بیماری در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت و پرونده زندگینامه پروانه وثوق بسته شد.

3.9/5 - (17 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

21 پاسخ

  1. درود به روح پاکش که تمام عمر خود را صرف خدمت رسانی ومداوای بیماران خردسال نمود از درگاه خداوند برای ایشان خیر ورحمت ومغفرت طلب میکنیم

    1. به امید خداوند روزی برسد که افراد نیکوکار و متخصص موسسه هایی مردمی که در جهت آموزش مردم برای جلوگیری از بیماریها به خصوص سرطان اقدام نمایند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی