برند تاچ پوینت یا نقطه تماس برند با مشتری چیست؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۲
آخرین بروزرسانی: ۱۱ دی, ۱۴۰۲
نقاط تماس برند با مشتری

برای هر کسب و کاری مشتری همه چیز است، این مشتری‌ها هستند که یک شرکت را می‌سازند و سود یا زیان آن را مشخص می‌کنند. مشتری‌ها به سراغ شما می‌آیند و محصولات شما را استفاده می‌کنند، اما چگونه این کار را انجام داده‌اید؟ چرا برند شما را در بین برندهای دیگر انتخاب کرده است؟

در واقع شما برند خود را مشخص می‌کنید و منشور هویت برند خود را می‌نویسید، اما مشتری‌ها با هر تعریف و ارزشی که شما به برند و برندینگ خود می‌دهید، کاری ندارد و تجربه‌های خود را در استفاده از برند شما را می‌بیند.

در واقع مشتری به تجربه‌های خود در مواجهه با برند شما نگاه می‌کند و تجربه‌های مشتری بر اساس همین نقاط تماس برند با مشتری شکل می‌گیرد. برای مثال به برند مورد علاقه خود فکر کنید چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟

  • تبلیغات برند
  • لحن کارمندان در برخورد با شما
  • کیفیت بسته بندی محصولات
  • و ..

تمامی مواردی که در بالا به آن اشاره شد، نمونه‌های از برند تاچ پوینت (Brand Touchpoint) است. در ادامه قصد داریم تا در خصوص نقاط تماس برند با مشتری به‌طور کامل صحبت کنیم.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

نقاط تماس برند با مشتری (Brand Touchpoint) چیست؟

به‌طور کلی و به زبان ساده می‌توان نقطه تماس برند با مشتری را ارتباطی که بین مشتری و یک برند به‌وجود می‌آید، دانست. معمولا نقطه تماس برند توسط شرکت‌های مختلف به‌وجود می‌آیند تا ذهن مشتری‌ها را درگیر کنند و بهترین تجربه ممکن را به مشتری‌های خود ارائه دهند.

اجازه دهید تا با یک مثال این مسئله را کمی روشن‌تر کنیم. زمانی که شما می‌خواهید در یک هتل گران قیمت اتاق رزرو کنید با برخی از نقاط تماس زیر روبه‌رو خواهید بود:

  • وب‌ سایت هتل زمانی که قصد رزرو اتاق را دارید.
  • لحن پرسنل هتل زمانی که شما برای رزرو اتاق با آن‌ها تماس می‌گیرید.
  • نوع خوشامد گویی و زبان بدن کارکنان هنگام ورود شما به هتل.
  • لباس فرم کارکنان هتل.
  • تمیزی اتاق و نوع خدماتی که پرسنل خدماتی هتل ارائه می‌دهند.
  • کیفیت وعده‌های غذایی سرو شده در هتل.
  • امکانات رفاهی هتل.
  • و ..

هر کدام از موارد بالا به عنوان نقطه تماس با برند شناخته می‌شود، پس این قسمت‌ها باید به نوعی طراحی شوند که با تمامی بخش‌های برند شما در تعامل و سازگار باشد.

پس هر نوع تعامل یا برقراری ارتباط مشتری با برند شما که باعث شود به شکلی (آگاهانه یا ناآگاهانه) تجربه‌ای از برند در ذهن مشتری به‌وجود آورد، نقطه تماس یا همان Brand Touchpoint می گویند.

پادکست - طراحی پرسونای مشتری

مهمترین نقاط تماس برند با مشتری

برند تاچ پوینت یکی از راه‌های مهم برقراری ارتباط با مشتری‌ ها است، اما مهمترین نقاط تماس برند با مشتری کدام‌اند؟ در ادامه لیستی از مهمترین نقاط تماس برند با مشتری برای شما جمع‌آوری شده است.

بلاگ و وب‌سایت شرکت:

وبلاگ و وب‌سایت شرکت

پایگاه اصلی کسب و کار شما بلاگ و وب‌سایت شرکت شما است. وب‌سایت شما تنها جایی است که شما می‌توانید، محصولات خود را در آنجا به نمایش بگذارید و اطلاعات کافی و مفید در اختیار مشتری‌های خود قرار دهید. به همین دلیل است که وب‌سایت شما به عنوان مهمترین نقطه تماس برند شناخته می‌شود.

بهتر است از پلتفرم‌های زیادی برای ساخت لوگو، انتخاب رنگ، فونت و .. استفاده کنید تا ظاهر وب‌سایت شما جذاب و شیک باشد. انتخاب یک طرح زمینه سایت زیبا می‌تواند به جذابیت وب‌سایت شما و جذب مشتری کمک زیادی کند. استفاده از وردپرس و طرح‌های زمینه پیش‌ساخته‌ی آن می‌تواند کار را برای شما آسان کند.

تبلیغات:

تبلیغات همیشه شما را در معرض دید قرار می‌دهد و به عنوان یکی از مهمترین نقاط تماس برند با مشتری شناخته می‌شود. از جمله مهمترین روش‌های تبلیغات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تبلیغاتی که در تلویزیون پخش می‌شوند و بازدید بسیار زیادی دارند. اگر شرکت و برند بزرگی دارید به سراغ تبلیغات تلویزیونی بروید.
  • تبلیغات رادیویی، این تبلیغات هم مانند تبلیغات تلویزیونی بازخورد زیادی دارند و از لحاظ قیمتی به مراتب ارزان‌تر از تبلیغات تلویزیونی به شمار می‌روند.
  • تبلیغات آنلاین، امروزه مورد توجه بسیاری از کاربران قرار می‌گیرد. پیج‌های اینفلونسرهای اینستاگرامی با میلیون‌ها دنبال کننده محلی مناسب برای تبلیغات شما هستند.
  • تبلیغات در فضای باز، فروشگاه‌ها و چاپی یکی دیگر از روش‌های تبلیغات موثر است.
  • ارسال پیامک، ایمیل و برقراری تماس سرد و گرم از جمله روش‌های موثر تبلیغات به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: چطور تبلیغات کنیم ؛ راهنمای چگونگی تبلیغات برای انواع کسب و کار

طراحی داخلی مغازه، فروشگاه و .. :

هیچ چیز به اندازه ویترین برای کسب و کارهایی که به صورت سنتی مشغول فعالیت هستند، مهم نیست. ویترین محصولات و خدمات شما را در معرض دید مشتری‌ها قرار می‌دهد و تجربه مشتری با برند شما را رقم می‌زنند.

از جمله کارهای که شما می‌توانید در فروشگاه خود انجام دهید، نصب تابلوهای راهنما در فروشگاه، آهنگی که در فضای محیط طنین انداز است، عطر فضا، طراحی داخلی و .. چیزهای کوچکی هستند که تفاوت شما با رقبایتان را رقم می‌زنند.

شبکه‌های اجتماعی:

امروزه شبکه‌های اجتماعی مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرند و به عنوان یکی از مهمترین جنبه‌های هر کسب و کار شناخته می‌شوند. شما باید برای کسب و کار خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی حساب‌هایی ایجاد کنید و آنجا تبلیغات مربوط به محصولات خود را انجام دهید. در این صفحه از عکس‌های با کیفیت بالا و .. استفاده کنید.

شما باید قوانین و دستورالعمل‌هایی برای بازاریابی محصولات خود تعیین کنید، برند شما باید صدا و تصویر خود را داشته باشد و کاری کنید که هر مشتری به راحتی برند شما را در بین چندین برند شناسایی کند، حتی زمانیکه نام و لوگوی برند شما ضمیمه عکس یا فیلمی نشده باشد.

استاد احمد محمدی
چیز با ارزشی به مشتری بدهید که در تمامی مراحل‌ مقایسه‌ محصولات موجود در بازار در خاطرش بماند.
استاد احمد محمدی

کیفیت بسته بندی محصولات و طرحی که بر روی آن چاپ می‌شود:

از جمله مهمترین مواردی که مخاطبان به آن توجه ویژه‌ای دارند، بسته بندی محصولات است. بسته‌بندی محصولات به عنوان یکی از مهمترین نقاط تماس برند با مشتری باید به خوبی مورد بررسی قرار گیرد.

شخصی که محصولات شما را خریداری می‌کند، در واقع محصول شما را به خانه می‌برد و شما را به خانه خود دعوت می‌کند. یک بسته‌بندی شیک و جذاب برای مدت‌های زیادی در ذهن افراد حاضر در خانه می‌ماند.

کاتالوگ و بروشور از محصولات خود تهیه کنید:

یکی از راه‌های که شما می‌توانید، محصولات خود را به‌طور عالی به مردم معرفی کنید، طراحی کاتالوگ یا بروشور است. کاتالوگ‌ها را می‌توانید برای مخاطب‌های خود ارسال کنید و یا آن‌ها را در وب‌سایت خود بارگذاری و در دسترس مخاطب‌های خود قرار دهید.

در هنگام طراحی برند به یاد داشته باشید که لوگو، رنگ و صدای برند شما در آن نمایان باشد و برند شما برای مخاطبان شما به راحتی قابل تشخیص باشد.

شرکت در نمایشگاه‌ها و برپایی غرفه نمایشگاهی:

مهم نیست که شما یک کسب و کار سنتی دارید یا یک فروشگاه اینترنتی، غرفه‌‌های نمایشگاهی همواره به موفقیت و رشد کسب و کار شما کمک می‌کند. زمانیکه می‌خواهید برای مخاطب‌های خود غرفه برپا کنید باید به نکات زیادی توجه کنید و سلیقه مخاطب‌های وفادار خود را در اولویت قرار دهید و همیشه از خود بپرسید که آیا این همان غرفه‌ای است که مخاطبان شما در آن توقف خواهند کرد و مورد استقبال آن‌ها قرار می‌گیرد؟

ساخت مجله:

ساخت مجله از مهمترین نقاط تماس برند با مشتری

خواندن مجله برای بسیاری از مخاطب‌ها جذاب است، یک مجله می‌تواند شما را به عنوان یک مرجع به مخاطب‌ها معرفی کند. مهم نیست که مجله شما دیجیتالی باشد یا چاپی! کیفیت تصاویر قرار گرفته شده در آن باید بالا باشد و توجه هر خواننده‌ای را به خود جلب کند.

دانلود رایگان و ارسال محتوا:

حتما شما هم دیده‌اید که برخی از برندهای تجاری در صفحات و حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی محتواهای رایگان و به‌روز آپلود می‌کنند که مورد توجه بسیاری از مخاطب‌ها قرار می‌گیرند. این محتواهای رایگان می‌تواند، شامل یک آهنگ، فیلم، مستند و یا حتی مقاله علمی مرتبط با کسب و کار شما باشد.

این کار راهی عالی برای جلب اعتماد مخاطب‌ها است. به یاد داشته باشید که هر چه برند شما به عنوان یک متخصص در زمینه فعالیتتان به حساب آید، نقطه تماس مشتری با برند شما بیشتر خواهد شد.

حضور برند شما در خرده فروشی‌ها:

در خرده فروشی‌ها برندهای بسیار زیادی وجود دارد، برخی از این برندها با تبلیغات گسترده و حضور در نمایشگرها، مکان‌های پربازدید و .. مشتری‌های زیادی را به خود جلب می‌کنند و باعث افزایش فروش خود می‌شوند. اگر می‌خواهید در خرده فروشی‌ها موفق شوید باید تبلیغات، نوع بسته‌بندی و .. خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، در غیر اینصورت برندهای معروف‌تر اجازه‌ عرض اندام به شما نخواهند داد و شما را به سرعت از بازار رقابت خارج خواهند کرد.

استفاده از اشخاص معروف برای تبلیغات:

حتما شما هم دیده‌اید که در برخی از تبلیغات تلویزیونی، افراد معروف و پر آوازه یک برند را تبلیغ می‌کنند. این مورد نیز به عنوان یکی از مهمترین نقاط تماس برند با مشتری به شمار می‌رود چرا که مشتری و مصرف کننده در کنار تایید افراد مشهور، برندی که آن‌ها نیز استفاده می‌کنند را تایید می‌کنند.

ارسال نامه تشکر از مشتری:

یکی از نقاط تماس برند با مشتری پس از خرید، ارسال نامه تشکر از مشتری بابت خرید است. شما می‌توانید با استفاده از یک ایمیل، پیامک یا حتی یک یادداشت دستی از مشتری‌های خود تشکر کنید. شما با اینکار به مشتری‌های خود می‌گویید که تا چه اندازه برای آن‌ها ارزش قائل هستید و پایه‌های یک رابطه طولانی مدت با مشتری‌ها را بنا می‌کنید.

نظرسنجی در خصوص محصول:

یکی دیگر از نقاط تماس برند با مشتری پس از خرید، نظرسنجی در خصوص محصول است. این نظرسنجی‌ها بعد از خرید محصول ارسال می‌شود و مشتری ها خدمات شما را ارزیابی می‌کند و به آن امتیاز می‌دهد. اگر مشتری‌های شما به محصولات و خدمات شما نمره منفی و پایین دادند، شرکت می‌تواند با شخص تماس بگیرد و دلیل امتیاز منفی را جستجو کند.

سپس دلیل این امتیاز منفی را به تیم توسعه دهنده محصول منتقل کند و در صورت امکان در نسخه‌های بعدی ایرادات مطرح شده را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: چگونه یک فرم نظرسنجی از مشتری‌ ها را تهیه کنیم؟ 0 تا 100 فرم رضایت مشتری

برنامه‌ها و اپلیکیشن موبایل:

برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل یکی از مهمترین نقاط تماس برند با مشتریان در دنیای دیجیتال است. اپلیکیشن‌ها امکان ارتباط مستقیم و آسان در تمامی ساعات شبانه روز با مشتری و ایجاد تجربه کاربری بهتر را فراهم می‌کنند. هنگامی که مشتری اپلیکیشن شما را روی گوشی خود نصب می‌کند یعنی برند شما همواره در دسترس او قرار دارد. برند می‌تواند از این فرصت برای ارائه اطلاعات در مورد محصولات و خدمات، ارسال محتواها، تخفیفات و اخبار استفاده نماید.

اپلیکیشن به برند اجازه می‌دهد تا تحلیل دقیقی از رفتار مشتری داشته و بر اساس تجربه شخصی مشتریان پیشنهادها و محتواهای مرتبط با ترجیحات آن‌ها برایشان ارسال کند. با کمک برنامه‌های موبایل  برند قادر است فعالیت‌ها و تعاملات مشتریان را رصد کرده و از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود استراتژی‌های خود استفاده کند.

این مورد از انواع برند تاچ پوینت امکان دسترسی به اطلاعات مالی و خریدهای گذشته را نیز برای مشتریان فراهم می‌کند. همچنین مشتری می‌تواند از طریق امکانات تعاملی مانند چت زنده، نظرسنجی‌ها و قرعه‌کشی‌ها با برند در ارتباط باشد.

خدمات اشتراک و عضویت:

ارائه خدمات اشتراک و عضویت به مشتریان امکان دسترسی به محتواها، محصولات یا خدمات خاص را با پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه یا سالیانه می‌دهند. این نوع برند تاچ پوینت اگر به صورت پایدار و طولانی مدت باشد می‌تواند موجب تعامل مداوم با مشتریان، افزایش وفاداری، تجربه انحصاری و ایجاد منبع درآمد پایدار برای برند شود. خدمات اشتراک و عضویت ممکن است مربوط به محتوای دیجیتالی مانند ویدئوها، مقالات، پادکست‌ها، موسیقی و یا محصولات فیزیکی باشد.

در این مورد چون مشتریان هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند باید از مزایای ویژه، محتواها و امکانات اختصاصی بهره‌مند شوند. به این ترتیب جذابیت برند برای آن‌ها افزایش یافته و تمایل بیشتری به ادامه ارتباط با برند و تجربه مستمر محتواهای جدید دارند. خدمات اشتراک و عضویت، مشتریان را به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و محتواها با دیگران ترغیب می‌کند.

خدمات پس از فروش

یکی دیگر از نقاط تماس برند با مشتریان خدمات پس از فروش است. خدمات پس ازفروش انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها نقش بسزایی در ارتباط برند با مشتریان و ایجاد تجربه مثبت مشتری دارند.

مثلا ارائه خدمات پشتیبانی فنی به مشتریان اطمینان می‌دهد که در صورت بروز هر نوع مشکل یا سوال در مورد محصول یا خدمت، برند پاسخگوی آن‌ها بوده و تا رفع کامل مشکل در کنارشان می‌ماند. همچنین در صورتی که محصول نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد خدمات پس از فروش تعمیر و تعویض برند به مشتریان کمک می‌کند تا محصولات خود بهره‌برداری مستمر داشته باشند.

در مورد نرم‌افزارها و کالاهای دیجیتال ارائه خدمات به روزرسانی و ارتقا به مشتریان بسیار مهم است تا آن‌ها بهترین کارآیی محصول را تجره نمایند. همچنین برند برای داشتن مشتریان راضی و وفادار باید نظرات، انتقادات و شکایات آن‌ها شنیده تا زمان رفع مشکل آن‌ها را پیگیری نماید. دریافت پیشنهادها و نقدها می‌تواند به ارتقا کیفیت محصولات برند کمک نماید.

خدمات مشتریان آنلاین

در دنیای دیجیتال امروز ارائه خدمات مشتریان آنلاین یکی از اصلی‌ترین نقاط تماس با مشتری به حساب می‌آید. این خدمات به مشتریان امکان می‌دهد تا به طور آنلاین با برند در ارتباط باشند، سوالات خود را مطرح کنند، مشکلات را گزارش دهند، انتقادات و پیشنهادات خود را بیان کنند و پاسخ‌ها را به صورت آنلاین دریافت نمایند.

پلتفرم‌های آنلاین، وبسایت‌ها، پشتیبانی آنلاین، چت زنده، ارسال تیکت، فرم تماس، ایمیل و برگزاری جلسات آنلاین نمونه‌هایی از خدمات مشتریان آنلاین هستند که هر برند می‌تواند با توجه به نوع محصولات و خدمات خود به مشتریان ارائه دهد.

این نقطه تماس برند با مشتریان نقش مهمی در ارتباط، ارتقا تجربه کاربری و حل مشکلات مشتریان دارد.

چطور از نقاط تماس برای کسب و کارمان استفاده کنیم؟

شما با استفاده از نقاط تماس برند با مشتری، می‌توانید تجربه مشتری را بهبود بخشید. اما ممکن است، تمامی نقاط تماسی که در بالا ذکر شد برای کسب و کار شما معنی دار نباشند. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه از نقاط تماس برند با مشتری برای موفقیت کسب و کار خود استفاده کنید.

چطور از نقاط تماس برای کسب و کارمان استفاده کنیم؟

قدم اول: خود را جای مشتری‌ها بگذارید

قبل از هر چیزی شما باید خود را جای مشتری بگذارید و ببینید که یک مشتری در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، چگونه عمل می‌کند. اول به کدام سمت و کجا نگاه می‌کند، چگونه تصمیم خود را برای خرید می‌گیرد، اگر در هنگام استفاده از محصول دچار مشکل شود چه کاری انجام می‌دهد و .. (سفر مشتری را تهیه کنید). اکنون هر کدام از اقداماتی که مشتری انجام می‌دهد را با نقطه تماس خاص مطابقت دهید.

برای مثال یک وبلاگ قوی که مسائل رایج مشتری‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد، تبلیغات پولی در صفحات گوگل، مجموعه‌ای از بررسی‌های یک محصول، تجربه خرید و استفاده دیگر کاربران در استفاده از محصولات شما و …

قدم دوم: بر اساس بودجه شرکت برنامه‌های خود را تنظیم کنید

اکنون که دقیقا می‌دانید که مشتری چه می‌خواهد، نوبت به آن رسیده است که بر اساس بودجه و اندازه شرکت خود، برنامه‌های خود را تنظیم کنید و مشخص کنید که کدام منابع برای شما آسان‌تر هستند. منابعی را پیدا کنید که مقیاس‌پذیر باشند و به راحتی توسط تیم شما پذیرفته شود.

قدم سوم: ایجاد وظایف نقاط تماس برند با مشتری

تصمیم‌گیری درباره برنامه تماس مشتری یک موضوع است و تبدیل این برنامه‌ها به کارهای قابل اجرا یک مسئله مهم دیگر است. شما برنامه‌های خود را مشخص کرده‌اید و نوبت به آن رسیده‌ است تا آن را اجرایی کنید.

قدم چهارم: از نرم‌افزارها برای خودکار کردن نقطه تماس استفاده کنید:

برای جلب رضایت مشتری‌ های خود از نرم‌افزارهای بازاریابی، فروش و پشتیبانی استفاده کنید و اطمینان حاصل فرمایید که این نرم‌افزارها وظایف خود را به درستی و کامل انجام می‌دهند.

سخن پایانی

به‌طور کلی هر زمانی که مشتری با برند شما تماس برقرار می‌کند، هرچند کوچک برند شما بر روی او تاثیرگذار خواهد بود. دانستن نقاط تماس برند با مشتری را می‌توان، اولین قدم در جهت ایجاد یک نقشه سفر مشتری دانست. شما با دانستن نقطه تماس مشتری در هر مرحله از سفر می‌توانید، رضایت آن‌ها را جلب کنید و فروش خود را افزایش دهید.

شما با دانستن نقاط تماس برند با مشتری هیچ تصمیمی را برای کسب و کار خود بر پایه شانس نخواهید گرفت. چه کسب و کار یک نفره‌ای داشته باشید یا حاصل یک حرکت جمعی و تیمی باشد، شما باید از نقطه تماس مشتری با برند آگاه باشید تا مشتری‌های خود را حفظ و در جهت موفقیت قدم بردارید.

به‌طور کلی نقطه تماس مشتری با برند یا همان Brand Touchpoint تجربه مشتری را می‌سازد. اگر شما مفهوم برند تاچ پوینت را به خوبی درک کنید و از آن به درستی در کسب و کار خود استفاده کنید، میزان وفاداری و رضایت مشتری‌های خود را از برند خود افزایش می‌دهید.

5/5 - (10 امتیاز)

سوالات متداول

به زبان ساده می‌توان نقطه تماس برند با مشتری را اینگونه تعریف کرد: هر نوع تعامل یا برقراری ارتباط مشتری با برند که باعث شود به شکلی (آگاهانه یا ناآگاهانه) تجربه‌ای از برند در ذهن مشتری به‌وجود آورد، نقطه تماس یا همان Brand Touchpoint می گویند.
روش‌های زیادی برای بهبود نقاط تماس برند با مشتری وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است. •شما قبل از هر چیزی باید طرز فکر مشتری‌های خود را بدانید و رفتار آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. •از رقبا و سایر برندهای قوی یاد بگیرید و سعی کنید تا خود را به لول آن‌ها برسانید. •همیشه سعی کنید که بهتر شوید و حرکت روبه‌ جلوی خود را حفظ کنید. •به سلیقه مشتری‌ها توجه کنید، محصولات شما باید کاربر پسند باشند.
از جمله مهمترین نقاط تماس برند با مشتری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: •بلاگ و وب‌سایت شرکت •تبلیغات •طراحی داخلی مغازه، فروشگاه و .. •شبکه‌های اجتماعی •کیفیت بسته بندی محصولات و طرحی که بر روی آن چاپ می‌شود •تهیه کاتالوگ و بروشور از محصولات خود •شرکت در نمایشگاه‌ها و برپایی غرفه نمایشگاهی •ساخت مجله •دانلود رایگان و ارسال محتوا •حضور برند شما در خرده فروشی‌ها •استفاده از اشخاص معروف برای تبلیغات •ارسال نامه تشکر از مشتری •نظرسنجی در خصوص محصول
درسنامه برندینگ

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

14 پاسخ

    1. برای کسب و کارهای خانگی، ارتباط موثر با مشتریان می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. برخی اقداماتی که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

      ایجاد یک پیج اینستاگرامی و شماره های تماس یا پشتیبانی برای مشتریان.
      فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ارتباط مستمر با مشتریان از طریق پست‌ها، نظرات و پیام‌های خصوصی.
      ارائه خدمات پس از فروش موثر، از جمله پاسخگویی سریع به سوالات و مشکلات مشتریان.
      جمع‌آوری بازخوردهای مشتریان و استفاده از آنها برای بهبود محصولات و خدمات.
      ارائه تجربه خرید مثبت و حفظ مشتریان با ارائه کیفیت بالا و خدمات متمایز.

  1. سلام استاد عزیز. یک سوالی داشتم. در زمینه برند تاچ پوینت ایا ضروری هست که لحن برند در سایت و شبکه های اجتماعی و…. یکسان باشد؟ برای همه ی شبکه های اجتماعی مثل اینستا و تلگرام و توییتر هم مشابه باشد یا خیر؟ سپاس از لطف و راهنمایی شما

    1. نادر عزیز هماهنگی در لحن برند بین سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر وسایل ارتباطی بسیار مهم است. این کمک می‌کند که شناخت برند توسط مخاطبان تقویت شود و یک تجربه یکپارچه برای آن‌ها ایجاد شود. اما باید توجه داشت که محتواها و شیوه‌های ارتباطی در هر پلتفرم ممکن است به شرایط و ویژگی‌های آن پیش برند، بنابراین ممکن است در برخی موارد تطابق کامل نباشد. اما هدف اصلی هماهنگی در لحن و ارتباط با مخاطبان است.

  2. بنظر شما برای یک سایت کلینیک دندانپزشکی که بخاطر سئوی سایت و ایجاد ارتباط با مشتریان، وبلاگ نویسی انجام داده و نسبتا هم موفق بوده، ایا لازمه که توی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام هم فعالیت کنه؟

    1. بله، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام برای یک کلینیک دندانپزشکی می‌تواند بسیار مفید باشد. این شبکه‌ها امکان ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطبان را فراهم می‌کنند و اجازه می‌دهند تا محتوای مفید و جذاب مانند عکس‌ها و ویدیوها را با افراد به اشتراک بگذارید. همچنین، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بهبود قابل ملاحظه‌ای در شناخت برند و جلب مشتریان جدید به وسیله ارتباط مستقیم و تعاملی ایجاد کنند. بنابراین، انتخاب فعالیت در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر به عنوان تکمیلی برای وبلاگ نویسی و سئوی سایت می‌تواند بسیار موثر باشد .

  3. برای من که مدیر یک شرکت هستم موضوع جالب توجهی بود. متاسفانه به دلیل اینکه سیستم فروش بسیاری از کسب و کارهای ایرانه هنوز سنتی هست، آنطور که لازم است به این موضوع بسیار مهم توجه نمیشود.

    1. مهمترین نقطه تماس با مشتری برای یک کسب و کار ممکن است متفاوت باشد اما عموماً تمرکز بر روی تجربه مشتریان و رضایت آنها از خدمات و محصولات ارائه شده، به عنوان اصلی‌ترین نقطه تماس مشتری مطرح می‌شود. ارتباط موثر و پایدار با مشتریان در طول تمام مراحل رابطه تجاری، از جمله پیشخوان فروش، پشتیبانی مشتری، پرداخت و پس از فروش، اهمیت زیادی دارد. بهبود تجربه مشتری در این نقاط تماس، می‌تواند منجر به افزایش وفاداری مشتریان، افزایش فروش، و ارتقای شهرت و تعاملات مثبت با برند شود. بنابراین، کسب و کارها باید تمرکز خود را بر روی ایجاد تجربه مشتری بی‌نظیر و ارتقای ارتباطات با آنها متمرکز کنند تا بتوانند بازار خود را گسترش دهند و رشد پایداری را تجربه کنند.

  4. تبلیغ تلویزیونی و رادیویی یه جور نقطه تماس با مشتری، اما حداقل تبلیغاتی که جدیدا طراحی میشه هیچ خلاقیتی ندارن و اصلا باعث جذب مشتری نمیشن. به نظرم اگه میخاین اینجور تبلیغات رو انجام بدین حتما سعی کنید جذاب باشه محصولتون رو به بهترین شکل معرفی کنه.

  5. من فکر می کنم همه انواع برند تاچ پوینت باید در یک حد قوی باشن. مثلا سایت یا پیچ قوی و خوش آب و رنگ داشته باشی اما بسته بندی محصولاتت خون نباشه، شاید یکبار بتونی بفروشی اما مشتری ها رو فراری میدی.

    1. درست است، برای ایجاد برندی قوی و موفق، تمامی جنبه‌های آن اهمیت دارند و نباید به یک جنبه خاص از آن اهمیت زیادی داد. اگرچه سایت یا پیجینگ قوی و جذاب اهمیت زیادی در جلب توجه مشتریان و افزایش فروش دارند، اما بسته‌بندی محصولات نیز نقش بسیار مهمی در تجربه مشتریان دارد. بسته‌بندی مناسب محصولات نه تنها اطمینان از حفظ کیفیت و اصالت محصول را برای مشتریان فراهم می‌کند، بلکه نقش بسیار مهمی در ایجاد تجربه کاربری مثبت و ارتباط قوی با برند داره .

  6. اگه هنگام خرید به مشتری ها بن تخفیف برای خرید بعدی یا یه جور گیفت کارت بدیم برند تاچ پوینت محسوب میشه؟

    1. بله، ارائه بن تخفیف برای خرید بعدی یا اهدای گیفت کارت به مشتریان می‌تواند به عنوان یک نوع برند تاچ پوینت محسوب شود. این اقدامات می‌توانند به ایجاد ارتباط قوی‌تر با مشتریان، افزایش وفاداری آنها، و جلب مشتریان جدید کمک کنند. به عنوان مثال، ارائه بن تخفیف برای خرید بعدی می‌تواند مشتریان را ترغیب کند که دوباره به شما بازگردند و از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند. به همین ترتیب، اهدای گیفت کارت نیز می‌تواند به مشتریان احساس شود که به آنها ارزش داده می‌شود و از آنها قدردانی می‌شود، که این موضوع به تقویت ارتباط با برند شما کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی