بازاریابی گردشگری | تکنیک های فروش در صنعت گردشگری

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۷ دی, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۵ تیر, ۱۴۰۲
بازاریابی گردشگری تکنیک های فروش در صنعت گردشگری

اهمیت بازاریابی گردشگری (Tourism Marketing) به این دلیل است که صنعت گردشگری و توریسم یکی از مهم‌ترین منابع درآمد کشورهاست.‌ مخصوصا اگر کشوری از لحاظ توریسم پتانسیلش را داشته باشد. با راحت‌تر شدن حمل و‌ نقل و پیشرفته‌تر شدن هواپیماها و قطارها، تقاضا در صنعت گردشگری به بیشترین حد خود رسیده است.

مردم دنیا ترجیح می‌دهند پول خود را خرج دیدن مکان‌های مختلف کنند تا اینکه لباس‌ها و جواهرات گران قیمت بخرند. با افزایش تقاضا، افراد به دنبال راهی آسان‌تر برای پیدا کردن تور، هواپیما، هتل و … هستند. به این منظور اولین قدمی که برمی‌دارند استفاده از اینترنت است.

بازاریابی اینترنتی موضوع جدیدی نیست و در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی از این زمینه‌ها گردشگری است. در این مقاله بازاریابی در صنعت گردشگری و تکنیک های فروش در این صنعت را به شما آموزش می‌دهیم و بررسی می‌کنیم که چه عواملی سبب جذب یک گردشگر به شما خواهد شد.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی در صنعت گردشگری

صنعت گردشگری به شدت در حال تغییر و تحول است و امروزه وابستگی زیادی به بازاریابی گردشگری و اینترنتی پیدا کرده است. با توجه به اطلاعات به دست آمده، آژانس‌هایی که از بازاریابی اینترنتی استفاده می‌کنند به شدت از رقبای سنتی خود پیشی گرفته‌اند.

نیاز و خواسته‌های مشتریان نیز به شدت تغییر پیدا کرده است و وقت آن شده که شما تغییرات مورد نیاز را در تمام ابعاد آن از جستجو اولیه تا رزرو هتل یا مسافرخانه به وجود آورید.

طبق آماری که گوگل ارائه داده است، موتورهای جستجوی آنلاین و یوتیوب از برترین عوامل ایجاد کننده رغبت برای حدود 65 درصد از سفرهای تفریحی و سیاحتی و حدود 69 درصد از سفرهای کاری می‌باشد.

آکادمی بازار در این مقاله به شما می‌آموزد برای استفاده درست از بازاریابی اینترنتی در صنعت گردشگری موارد زیر را در نظر بگیرید.

بازاریابی گردشگری با کمپین‌های گردشگری دیجیتال

بازاریابی گردشگری با کمپین‌های گردشگری دیجیتال

شما باید برای برقراری ارتباط هر چه بیشتر با مشتریان خود کمپین‌های گردشگری راه بیاندازید. همانطور که می‌دانید امروزه تمرکز اصلی شرکت‌های گردشگری بر ارتباط با مشتری خود می‌باشد.

برای ایجاد کمپین‌های گردشگری اینترنتی باید چند نکته را رعایت کنید تا از اینکه روی افرادی مناسب در زمانی مناسب تمرکز کرده‌اید مطمئن شوید.

چند نکته مهم در رابطه با کمپین تبلیغاتی بازاریابی گردشگری

کمپین بازاریابی شما باید با در نظر گرفتن این نکته مهم که بر روی مشتریان کنونی و احتمالی متمرکز است، پیام رسان‌ها و ابزار ارتباطی مختلف را مورد استفاده قرار دهد. این کار یافتن مخاطبان جدید را برای شما ممکن می‌سازد و مشتریان قدیمی را وفادارتر می‌کند.

مثلا شاید ایمیل مارکتینگ برای مشتریان قدیمی مفید باشد اما برای مشتریان جوان‌تر و مشتری‌های احتمالی شما در آینده شبکه‌های اجتماعی تاثیر گذارتر خواهد بود.

به دقت سعی کنید از محتوا و اطلاعات خوب با مخاطبان خود استفاده کنید. برای این کار شما می‌توانید از ابزار مکان‌یابی استفاده کنید، استفاده از ابزارهای مکان‌یابی این امکان را به شما می‌دهند تا با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی طرف مقابل محتوای تبلیغات بازاریابی گردشگری خود را تنظیم کنید که نتیجه آن صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها خواهد بود.

طبق آخرین اطلاعات و آمار به دست آمده افراد بین سنین ۱۸ تا ۳۴ سال از هزینه‌های خود برای خرید کالا کم کرده‌اند و تمایل بیشتری به سفر کردن نشان می‌دهند. بنابراین آژانس‌های صنعت گردشگری باید تجربیات سفر خود را به اشتراک بگذارند. البته امروزه بیشتر مردم تجربه‌های مسافرتی خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

تورهای گردشگری خاص طراحی کنید

تورهای بازاریابی گردشگری

در این روزها که تمایل افراد به سفر کردن رو به افزایش است بهتر است شما پیشنهادات خاص و جدیدی به مخاطبان خود عرضه کنید. برای رسیدن به این هدف به روز بودن امری مهم و حیاتی است.

مطالعات نشان داده است که امروزه ۸۵ درصد مسافران، سفرهای مطابق با نیازشان را، به تورهای از قبل برنامه ریزی شده آژانس مسافرتی ترجیح می‌دهند.

زمانی که شما تورهایی مطابق با نیاز مشتری طراحی کنید موجب افزایش رضایت آن‌ها می‌شوید، همچنین آن‌ها تبلیغ شما را به دوستان خود می‌کنند و صنعت گردشگری شما گسترش می‌یابد.

ویدئوهایی مختص بازاریابی گردشگری تولید کنید

معرفی ویدئو در فیسبوک و یوتیوب تحولی بزرگ در بازاریابی در صنعت گردشگری ایجاد کرده است. این ابزار این امکان را به افراد می‌دهد تا قبل از شروع سفر تصاویر و رویدادهای آن را ببینند.

همچنین این امکان را به مشتریان می‌دهد. تجربه‌ای سریع و کم هزینه از سفر پیش روی خود به دست بیاورد. مسلما همچین تجربه‌ای احساسات گردشگر را برمی‌انگیزد و آن‌ها را راغب به رفتن به این سفر می‌کند. استفاده از ویدیو یکی از مهمترین بخش های بازاریابی گردشگری می باشد.

استاد احمد محمدی

قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.

استاد احمد محمدی

تنوع انتخاب در صنعت گردشگری

امروزه گردشگران فقط نظرات دیگران در اینترنت را مورد توجه قرار نمی‌دهند بلکه پاسخ آژانس‌ها به نظرات مخاطبان را در نظر می‌گیرند و مطمئنا عاملی تعیین کننده در تصمیم گیری‌هایشان خواهد بود. شما باید این امکان را در اختیار مخاطبان خود بدهید که بتوانند پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کنند و آن‌ها بدانند که شما همیشه در دسترس هستید.

موبایل پیشرو در عملیات رزرو سفر گردشگری

بازاریابی در صنعت گردشگری

امروزه بیش از پیش مشتریان از رزرو با کامپیوتر به سمت رزرو با موبایل پیش می‌روند. طبق اطلاعاتی که از آمار به دست آمده است حدود 80 درصد از مشتریان عملیات رزرو خود را به وسیله گوشی‌های همراه خود انجام می‌دهند.

این در حالی است که در سال 2016 تنها 70 درصد از گردشگران از موبایل برای رزرو استفاده می‌کردند. این رقم نشان دهنده اهمیت روز افزون تلفن‌های همراه در روند رزرو می‌باشد.

ما هر روز بیش از دیروز به صورت خواسته یا ناخواسته به اینترنت وابسته می‌شویم و دلیل آن خدمات بسیار زیادی است که به افراد می‌دهد. اینترنت مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله آن بازاریابی می‌باشد.

دیجیتال مارکتینگ در بخش‌های متفاوتی به کار گرفته می‌شود که یکی از آن‌ها صنعت گردشگری می‌باشد. با توجه به اطلاعات به دست آمده، آژانس‌های مسافرتی که از بازاریابی گردشگری استفاده می‌کنند به شدت از رقبای سنتی خود پیشی گرفته‌اند.

آشنایی با تکنیک های فروش در بازاریابی گردشگری

آژانس های زیادی وجود دارند که فعالیت هایی در زمینه بازاریابی گردشگری انجام می دهند. می توان گفت تقریبا همه این نوع فعالیت را انجام میدهند پس دلیل اینکه در صنعت گردشگری بعضی ها فروش بیشتری دارند و بعضی ها دائما در انتظار مشتری هستند چیست؟

تفاوت آنها در استفاده کردن یا نکردن از تکنیک های فروش در بازاریابی گردشگری است. با استفاده از تکنیک های فروش در بازاریابی گردشگری شما خودتان و کسب و کارتان را به مردم معرفی میکنید و اشتیاق آنها را برای مراجعه به آژانس خود افزایش می دهید.

همدلی کردن یکی از تکنیک های فروش در بازاریابی گردشگری

 تکنیک های فروش در بازاریابی گردشگری

بعنوان مثال تصور کنید ممکن است در سفری یکی از مشتریان لنز دوربینش بشکند در این مدت حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم آدرس چند تعمیرگاه دوربین را با سرچ در گوگل یا ارتباطاتی که داریم برای مشتری پیدا کنیم.

همچنین می توانیم با او همدری کنیم و بگوییم نگران نباشید تلاش خود را می کنیم تا بتوانیم جایی را بیابیم تا دوربین خود را نشان دهید.

صبور بودن

 یکی دیگر از تکنیک های فروش در بازاریابی گردشگری این است که توجه داشته باشید که شما بعنوان راهنما همراه گردشگر هستید در این مدت خدماتی که به گردشگر معرفی شده مطابق خواسته او نبوده و از درک او خارج است.

بنابراین ممکن است گردشگر با شما بدرفتاری کند یا شما را مسئول بداند در این زمان بهتر است صبوری کنید و او را به شیوه ای درست و موثر متقاعد نمایید.

درک احساسات گردشگر

درک احساسات گردشگر در هنگام وقوع یک اتفاق یا مشکل یکی دیگر از تکنیک های فروش در بازاریابی گردشگری است.

مثلا شما بعنوان گردشگر می خواهید ببینید ساعت چند است و متوجه می شوید موبایل شما گم شده است در این زمان مضطرب و عصبی می شوید سریع به سمت گیت ورودی می روید و از مامور گیت می خواهید که شماره موبایل شما را بگیرد تا آن را بیابید.

در این هنگام می فهمید که موبایل شما در تاکسی جا مانده است همراهی کردن آن شخص موجب دلگرمی او شده همین که وسایل او را نگه دارید و یا اجازه دهید با موبایل شما چند تماس تلفنی بگیرد.

خدمات مراقبت از مشتری

در این تکنیک از تکنیک های فروش در بازاریابی صنعت گردشگری باید خدماتی را ارائه دهیم جهت مراقبت و حفظ مشتری که می توان آن را همان خدمات مشتری مداری تعریف کرد با این تفاوت که کمی هم با نوع تخصص و نوع خدماتی که در صنعت گردشگری ارائه می دهیم در ارتباط است.

مثلا یک راهنمای گردشگری برای جذب گردشگران و خوشحالی آنها ممکن است از هزینه خود برای چاپ کتاب راهنما برای معرفی مکان های مورد بازدید یا شهر مورد بازدید تهیه کند و به گردشگران هدیه بدهد یا کتابچه راهنمایی از مکان های تاریخی شهر مورد بازدید تهیه کنید که به شکل رنگی یا سیاه و سفید چاپ شود و به گردشگر هدیه دهید تا همیشه در ذهن او باقی بمانید. این کار در واقع جذب مشتری بسیار موثر است.

جذب گردشگر در شرایط رکود اقتصادی

ما باید در نظر داشته باشیم که مشتری تغییر کرده، نیازهاش متفاوت شده و اینکه رفتار رقبا در هنگام رکورد اقتصادی به شدت تغییر کرده و اکنون دوره مشتری مداری است و باید خوب گوش دهیم تا در هنگام ارائه یا معرفی خدمات یا محصول، خدمات یا محصول را خیلی عالی به مشتری یا گردشگر معرفی کنیم.

باید نحوه رفتار و تکنیک های فروش در بازاریابی گردشگری را تغییر دهیم تا جذب گردشگر افزایش پیدا کند.

از دست دادن گردشگر در بازاریابی گردشگری

4 علت از دست دادن گردشگر یا مشتری در بازاریابی گردشگری

  1. ۶۸ درصد دلیل از دست دادن مشتری نبود محصولات مرغوب می باشد. گردشگران به دنبال خدمات با کیفیت نیستند آنان دنبال خدمات مرغوب و طبق استاندارهای تعریف شده هستند.
  2. ۹۶ درصد تیزرهای تلویزیونی با توجه به اینکه ما در جهانی زندگی می کنیم  که گردشگران یا مشتریان و یا عموم مردم به علت مشکلات روزمره و بی حوصلگی و رکورد اقتصادی که صورت گرفته است، اساسا نادیده انگاشته می شوند.
  3. ۹۱ درصد تراکت هایی که برای مشتری ارسال می شود اصلا دیده نمی شود.
  4. ۴۴ درصد نامه ها یا ایمیل هایی که برای مشتریان فرستاده می شود به دست فرد استفاده کننده نمی رسد با توجه به این اتفاقات فوق ما می بایست برنامه (Plan) برای جذب مشتری طرح ریزی کنیم و ارائه دهیم .در این شرایط بهتر آن است نقاط قدرت و ضعف را شناسایی کنیم و نقاط قدرت را ارتقا دهیم.

دوره آموزش بازاریابی با مثال هایی از نقش بازاریابی گردشگری در صنعت گردشگری

کمپین بازدید از آفریقای جنوبی

یکی از کمپین های موفق در زمینه بازاریابی در صنعت گردشگری است که توسط اداره گردشگری کشور آفریقای جنوبی انجام شد. کمپین #MeetSouthAfrica نمونه خوبی در استفاده از شبکه های اجتماعی است. در سال 2013، اداره گردشگری آفریقای جنوبی با 14 بلاگر و گردشگر بین المللی همکاری کرد. آنها به این کشور دعوت شدند و در چهار برنامه سفر مختلف در 9 استان آفریقای جنوبی گشت و گذار کردند.

این کمپین قدرت فوق العاده شبکه های اجتماعی در به اشتراک گذاری داستان ها و روایت های سفر را به اثبات رساند. همه وسایل نقلیه تور مجهز به اینترنت WiFi بودند تا بلاگرها بتوانند در هر لحظه تجربیات خود از آفریقای جنوبی را با استفاده از هشتگ #MeetSouthAfrica به اشتراک بگذارند.

نتیجه این تور گردشگری بیش از 9000 توییت، 77.8 میلیون بازدید از توییتر و بیش از 1000 عکس به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام بود. امروز یک پروفایل اینستاگرام با نام این هشتگ وجود دارد که حدود 100 هزار دنبال کننده دارد.

کمپین بازدید از نیواورلئان

کمپین #Follow your Nola توسط شرکت بازاریابی گردشگری نیواورلئان (NOTMC) راه اندازی شد. هدف این کمپین گردشگرانی بودند که به دنبال تجربیات جدید و کشف مناطق جدید هستند. در این کمپین گردشگران تشویق به بازدید از نیواورلئان و کشف مناطق بکر و دیدنی آن می شدند.

این کمپین حول یک وب سایت آزمایشی با یک نقشه تعاملی بود که مکان های دیدنی را به هفت دسته رقص و آواز، سرگرمی، کنجکاوی، ذوق، طعم و مزه، آتش بازی و مناطق معنوی تقسیم می کرد.

این کمپین روش بازید گردشگران از نیواورلئان را تغییر داد. اکنون نیواورلئان به عنوان شهری مملو از شگفتی های فرهنگی و گزینه های گردشگری متنوع شناخته می شد.

NOTMC گردشگران را تشویق کرد تا تصاویر و داستان های خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این کمپین با 600 میلیون بازدید آنلاین که منجر به افزایش 20 درصدی ورود گردشگران به شهر شد، که موفقیت بسیار بزرگی بود.

بازاریابی گردشگری، اگر به درستی انجام شود باعث رونق گرفتن تمامی کسب  و کارها در یک شهر یا کشور می شود. هتل ها، شهرها، کشورها، مراکز تفریحی و استراحتگاه ها، کسب و کارهای مرتبط با صنایع دستی و میراث فرهنگی و حتی خرده فروشی ها نیز تحت تاثیر رونق صنعت گردشگری قرار می گیرند. اگر شما هم صاحب یکی از این کسب و کارها هستید، پیشنهاد می کنیم شرکت در دوره آموزش بازاریابی را از دست ندهید.

پادکست - تکنیک های فروش در بازاریابی گردشگری

سخن پایانی

بازاریابی در صنعت گردشگری یک ساز و کار مدیریتی است که نیازهای گردشگران فعلی و آتی را پیش بینی و برای تامین این نیازها برنامه ریزی می کند. شواهد نشان می دهد که نرخ گردشگری در ایران رو به افزایش است. بازاریابی توریست معمولا باعث رقابت بین شرکت های ارائه دهنده خدمات توریستی مثل شرکت های مسافرتی میشود.

بنابراین شرکت هایی در این عرصه موفق می شوند که آشنایی کامل را با اصول و تکنیک های جدید بازاریابی گردشگری داشته باشند.

5/5 - (16 امتیاز)
درسنامه تکنیک های فروش

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی