مشاوره کسب و کار راهکاری مطمئن قبل از راه اندازی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۹ خرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۳ شهریور, ۱۴۰۱
مشاوره کسب و کار راهکاری مطمئن قبل از راه اندازی

مشاوره کسب و کار راهکاری برای رسیدن به اهداف بزرگ است. مشاوره کسب و کار، مشاوره کارآفرینی، مشاوره توسعه کار از جمله مواردی است که این روزها زیاد می‌شنویم. معمولا صاحبان کسب و کار برای رونق و توسعه شغلی خود به سراغ مشاور می‌روند.

افرادی که می‌خواهند کسب و کار جدیدی را راه اندازی کنند و به عنوان کار آفرین شناخته شوند یا حتی می‌خواهند مدیریت کسب و کارهای کوچک را بر عهده بگیرند یا در نظر دارند کسب و کار خانگی، کسب و کار اینترنتی و سایر مشاغل را راه‌اندازی کنند در بعد به امر نیاز به مشورت و هم اندیشی دارند.

مشاور کسب و کار می‌تواند راهکارهایی را برای کوتاه‌تر شدن زمان رسیدن به اهداف صاحبان مشاغل به آن‌ها نشان دهد. اگر قصد راه اندازی کسب و کار جدیدی دارید این مقاله را حتما بخوانید.

پخش ویدیو
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

اول مشورت با مشاوره کسب و کار بعد راه اندازی کسب و کار

اگر درصدد راه اندازی کسب و کار جدیدی هستید لازم است ابتدا گام‌هایی را در جهت راه اندازی کسب و کار خود مانند مشاوره کسب و کار بردارید. ممکن است پیش از شروع کار همه جوانب را سنجیده باشید و بررسی‌های مختلفی را انجام داده باشید. حتی ممکن است ماه‌ها در صدد بررسی و تحلیل شرایط باشید.

اما آیا همه این بررسی‌ها کافیست آیا کاملا و به صورت صددرصد برای راه اندازی کسب و کار خود آمادگی لازم را دارید. به شما توصیه می‌کنیم قبل از شروع کار به نکات مهمی توجه نشان دهید.

اول کل سناریوی کسب و کار خود را مورد بازبینی قرار دهید

اول کل سناریوی کسب و کار خود را مورد بازبینی قرار دهید

اگر تصور می‌کنید همه بررسی‌های لازم انجام شده و آماده راه اندازی کسب و کار جدیدتان هستید، پیش از شروع و اجرایی کردن طرح‌ها ایده‌های خود همه سناریوی موضوع را یک بار دیگر مرور کنید.

با مرور کردن و بررسی کردن موضوع چیزی از دست نمی‌دهید. ممکن است مواردی باشد که به آن توجه نکرده باشید. بهتر است قبل از استارت کار این موارد را استخراج کرده و درصدد رفع آن‌ها برآیید.

تصور کنید این کسب و کار جدید، مربوط به خودتان نیست و قرار است به یکی از دوستانتان که می‌خواهد کسب و کاری راه اندازی کند مشورت بدهید. موضوعات را از نگاه نفر سوم مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

دوم از مشورت با مشاوری حاذق بهره بگیرید

بعد از آنکه همه سناریوهای موجود و همه راهکارهایی که برای راه اندازی کسب و کار خود در نظر گرفته‌اید را مورد بررسی قرار دادید، باید به سراغ مشاور تخصصی بروید.

شاید با خودتان فکر کنید همه چیز را سنجیده و پیش از این با افراد مختلفی نیز در مورد کار بحث و تبادل نظر کرده‌اید. منظور از مشاور تخصصی، دوستان و آشنایان و نزدیکان شما نیستند. دوستان شما ممکن است در ارائه نظرات خود و براساس رابطه دوستی، همه‌چیز را مستقیم و با صراحت به شما نگویند.

لازم است به سراغ مشاوره کسب و کار تخصصی در این زمینه بروید و همه طرح‌ها و ایده‌های خود را که قبلا مکتوب کرده‌اید با او در میان بگذارید. این مشاوره می‌تواند نقطه عطفی در کار شما باشد.

سوم بعد از گرفتن نظرات مشاور سناریوها را بازنگری کنید

قبل از راه اندازی کسب و کار و بعد از دریافت نظرات مشاور، لازم است مجددا سناریوها طرح‌ها و ایده‌های خود را مورد بازنگری قرار دهید. حتی اگر لازم است از نظر مشاوران تخصصی دیگری نیز در راه اندازی کسب و کار کمک بگیرید.

شاید فرصتی برای جبران نداشته باشید و اگر در راه اندازی کسب و کار خود با خطا مواجه شوید ممکن است دیگر زمانی برای اصلاح خطاها و اشتباهات‌تان در اختیار نداشته باشید. پس همه چیز را با دقت مورد بررسی قرار دهید.

قبل از شروع کسب و کار هیجان های خود را کنترل کنید

قبل از شروع کسب و کار هیجان های خود را کنترل کنید

برخی از صاحبان کسب و کار برای شروع و استارت کار خود دچار هیجان زدگی می‌شوند. می‌خواهند هرچه زودتر به دل کار بزنند و کسب و کار خود را راه اندازی کنند. در نظر داشته باشید که هر نوع رفتار هیجانی همراه با عجله یا ناسنجیده می‌تواند تبعات خیلی بدی را در ادامه کار برای شما به همراه داشته باشد.

وقتی کسب و کاری را راه اندازی می‌کنید، قرار نیست آن را فقط برای یک روز، یک هفته، یک ماه و یکسال راه اندازی کنید. ممکن است طرح‌ها و اهداف بلند مدت‌تری را برای کار خود در نظر بگیرید. در نتیجه لازم است قبل از شروع کار همه چیز را بسنجید و مورد بررسی قرار دهید.

برای راه اندازی کسب و کار دچار توهم نشوید

گاهی اوقات افرادی را دیده‌ایم که کسب و کار جدیدی را راه اندازی می‌کنند و اصرار دارند که هیچ کس در هیچ کجای دیگری تاکنون نتوانسته چنین محصول یا خدماتی را ارائه دهد. در واقع چنین افرادی دچار توهم بوده و در ابتدای کار شغلی توهمی با محصولات و خدمات توهمی به بازار عرضه می‌کنند.

استاد احمد محمدی
«پایان سندروم سطل‌های عرق»، به جای بیشتر کار کردن، هوشمندانه کار کن.
استاد احمد محمدی

سعی کنید با واقعیت‌ها روبرو شوید. اکثر صاحبان کسب و کار رقبایی در بازار دارند. اگر با خودتان با این پیش‌فرض پیش بروید که تاکنون محصول و خدماتی مشابه شما در بازار وجود ندارد، همین نگاه توهمی و ساده باعث می‌شود نتوانید تحلیل درست و منطقی از رقبای خود در بازار داشته باشید. در نتیجه در همان ابتدا مسیر را به اشتباه خواهید رفت.

با مشاوره کسب و کار همه چیز را مکتوب کنید

همانطور که در مقاله ده قدم برای راه اندازی کسب و کار از وبسایت sba.gov اشاره شده، در نقش مدیر و صاحب کسب و کار لازم است همه چیز را از همان ابتدا مکتوب کرده و از روی مکتوبات و نوشته‌های خود صحبت کنید و تصمیم گیری کنید. اگر می‌خواهید در مسیر موفقیت قرار بگیرید و کسب و کار شما رونق بیشتری پیدا کند باید از همان ابتدا همه چیز حساب شده پیش برود.

تمامی برنامه‌ها و طرح‌های خودتان را روی کاغذ بنویسید. شرح وظایف را نیز مکتوب کنید. اگر قرار است همکارانی در همان ابتدا با شما همراهی کنند، مسئولیت‌ها و وظایف، برنامه‌ها، ساعات کاری و محصولات و خروجی آن‌ها را نیز مکتوب کرده و از همان ابتدا همه روال‌ها را به صورت منظم و دقیق استخراج کنید.

قبل از ورود به کار با مشاوره کسب و کار صنعت مورد نظر خود را به خوبی بشناسید

قبل از ورود به کار با مشاوره کسب و کار صنعت مورد نظر خود را به خوبی بشناسید

اگر می‌خواهید کسب و کاری را راه اندازی کنید، لازم است ابتدا صنعتی که قرار است در آن مشغول به فعالیت شوید به صورت کامل مورد بررسی و شناسایی قرار دهید.

چطور ممکن است شما بخواهید در نقش یک کارآفرین کسب و کاری را در حوزه راه اندازی کنید، ولی اطلاعات لازم در مورد آن صنعت را در اختیار نداشته باشید؟ هرچقدر شناخت شما در مورد آن صنعت بیشتر باشد راحت‌تر می‌توانید ادامه راه را طی کنید. باید دقیقا بدانید صنعتی که قرار است کسب و کاری را در آن راه اندازی کنید در چه وضعیتی قرار دارد؟

آیا بازار کار خوبی دارد؟ در حال حاضر وضعیت بازار به چه صورتی است؟ چه شرکت‌هایی بازار آن حوزه در دست گرفته‌اند؟ کسب و کار شما از چه نقطه نظرهایی می‌تواند از سایر رقبا برتری داشته باشد؟ چه محصولات و خدماتی را می‌توانید در آن صنعت به بازار عرضه کنید که سایر رقبا هنوز نتوانسته‌اند چنین محصول و خدماتی ارائه بدهند؟

اصلا چرا آن حوزه را برای راه اندازی کسب و کار انتخاب کرده‌اید و چرا سایر صنایع را برای استارت و شروع شغل خود درنظر نگرفته‌اید؟

چرا برخی از کارآفرینان با شکست روبرو می شوند؟

پاسخ دادن به این سوال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اینکه چرا برخی صاحبان کسب و کار با شکست روبرو می‌شوند؟ و آیا شما نیز می‌توانید یکی از این کسب و کارها باشید؟ آیا ممکن است شما نیز در کسب و کار خود با شکست مواجه شوید؟

اگر بدانید آن‌ها چه مسیری را طی کرده‌اند که در کسب و کار خود را با شکست روبرو شده‌اند، قطعا شما همان مسیر را طی نخواهید کرد. در واقع لازم است قبل از استارت کار نقاطی که ممکن است در کسب و کار خود با شکست روبه‌رو شوید را نیز مشخص کنید.

برخی افراد وقتی می‌خواهند در مورد شکست کسب و کار فکر کنند و دچار وسواس و ترس می‌شوند. در نتیجه از فکر کردن درباره دلایل شکست کسب و کار خود واهمه داشته و اصلا به آن نمی‌پردازند. در صورتی که لازم است قبل از راه‌اندازی کسب و کار خود همه جوانب را بسنجید و دقیقا بدانید نقاط شکست به کسب و کار شما چه نقاطی است.

داستان های موفقیت و شکست را مطالعه کنید

داستان های موفقیت و شکست را مطالعه کنید

اگر می‌خواهید به کارآفرینی مثبت و موفق تبدیل شوید، باید داستان موفقیت و داستان شکست کارآفرینان دیگری را که مسیری مشابه شما طی کرده‌اند مطالعه کنید. با مطالعه کردن داستان شکست و موفقیت صاحبان کسب و کار نکته‌ها و پندهای زیادی را می‌آموزید.

وقتی داستان موفقیت و شکست سایر برندها را مطالعه می‌کنید، نکات مهم و مواردی که با نقاط قوت و ضعف شما مقاربت دارد یادداشت‌برداری کنید و در مورد آن‌ها فکر کنید.

استاد احمد محمدی

قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.

استاد احمد محمدی

برای راه اندازی کسب و کار همیشه در حال یادگیری باشید

کارآفرینان زبده و متخصص افرادی هستند که همواره در حال یادگیری مهارت‌های جدیدی هستند. معمولا مدیران کسب و کار روی مهارت‌های توسعه فردی خود کار می‌کنند.

اگر می‌خواهید به مدیری موفق، پویا و متخصص تبدیل شوید، لازم است علاوه بر کار کردن روی کسب و کار خود روی توانمندسازی خودتان نیز کار کنید.

در زندگینامه اکثر مدیران موفق به این نکته اشاره شده است که همواره در حال یادگیری موضوعات جدیدی بودند. هم در کسب و کار خود و هم در زمینه توسعه فردی و توانمندسازی خودشان و کارکنان و نیروهای انسانی که در اختیار دارند کوتاهی نکرده‌اند.

همواره زمانی را برای یادگیری خودتان اختصاص دهید مهم نیست سرطان چقدر شلوغ است و چقدر کار دارید باید زمانی را برای یادگیری اختصاص دهید.

مشاوره راه اندازی کسب و کار آنلاین

مشاوره راه اندازی کسب و کار آنلاین

این روزها افراد بسیاری را می‌بینیم که در فکر راه اندازی کسب و کار آنلاین یا تجارت آنلاین هستند. همانطور که راه اندازی تجارت غیر آنلاین نیازمند مشاوره تخصصی است راه اندازی تجارت آنلاین نیز نیازمند مشورت تخصصی است. در بستر تجارت آنلاین نکات و موضوعات ریز بسیاری وجود دارد که ممکن است همه صاحبان خانه مشاغل از آن اطلاع نداشته باشند.

همچنین ممکن است هزینه‌های سربار بسیاری برای کسب و کار به وجود بیاید که در ابتدای امر نادیده گرفته شود. به همین دلیل باید در حوزه راه اندازی مشاغل آنلاین نیز حتما مشاوره را جزو یکی از کارهای مهم و اساسی خود قرار دهید.

خصوصا اگر شناخت دقیق و کاملی از بسترهای آنلاین ندارید، مشورت گرفتن با متخصصین این موضوع را حتما در برنامه کاری خود قرار دهید.

پادکست - بلیت برنده شما، مشاوره کسب و کار

قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟

پیش از آن که کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنید باید ابتدا گام‌هایی را در جهت استارت کار بردارید. اگر فردی هستید که نسبت به حوزه‌های آنلاین و کسب و کار اینترنتی شناخت کاملی ندارید و پیش از این در بازار سنتی کار کرده‌اید کار شما و گام‌هایی که باید طی کنید بیشتر خواهد بود.

اما اگر با بازارهای آنلاین آشنایی داشته، برخی مفاهیم را می‌شناسید که کار شما ساده‌تر خواهد بود. در هر حال باید گام‌هایی را قبل از حضور در بازار آنلاین طی کنید. مشاور خوب می‌تواند در مشخص کردن این گام‌ها و نحوه عبور از آن‌ها شما را به خوبی راهنمایی کند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی