ذهن و نیروی درون انسان ، عظمت خود را دریاب

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۵ مرداد, ۱۴۰۰
ذهن و نیروی درون انسان ، عظمت خود را دریاب

ذهن و نیروی درون انسان و عظمت و قدرت ذاتی او، موضوعی است که بسیاری بدان توجه کرده و بسیاری آن را نادیده می‌گیرند. اگر انسان کمثل‌ الله است، پس چرا این همه درد و رنج دارد؟ چرا از پس ساده‌ترین و جزئی‌ترین مسائل خود برنمی‌آید؟

آیا موجودی که شبیه به خداوند است و به کمثل الله می‌گویند باید در ساده‌ترین مسائل گیر کند و نتواند آن‌ها را حل و فصل کند؟ مشکل کجاست؟ چطر انسان می‌تواند به جایگاه واقعی خودش دست پیدا کند؟ انسان چطور می‌تواند واقعا انسان باشد؟

آیا واقعا ما شبیه به اشرف مخلوقات زندگی می‌کنیم؟ زندگی هر یک از ما چقدر شبیه به اشرف مخلوقات است؟ اشرف مخلوقات، کسی که تاج پادشاهی را در بین مخلوقات خداوند از آن خودش کرده، آیا باید این چنین باشد؟ مشکل کجاست؟

اگر باور داریم که اشرف مخلوقات و کمثل الله هستیم، پس چرا وضعیت زندگی‌ اکثر مردم جهان در سختی، فقر، بیماری، مشکلات می‌گذرد؟ پیش از ورود به پاسخ این سوالات، می‌خواهم مروری بر وضعیت انسان در زمان فعلی داشته باشم.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

وضعیت ذهن انسان در عصر حاضر

وقتی به صورت برآیندی وضعیت را در کل جهان مورد توجه قرار دهیم، می‌بینیم که در اکثر نقاط جهان، بیماری، فقر، بیکاری، مرگ‌های گروهی و البته جنگ و درگیری … دیده می‌شود. زمین، بستر رشد ذهن انسان با مشکلات زیادی رو‌به‌رو است.

گویی انسان روی زمین پادشاهی نمی‌کند. انسان عصر حاضر با تمام فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین و با تمام پیشرفت‌های علمی، در نادانی غرق شده است. با وجودی که علوم مختلف با سرعت برق آسایی در حال توسعه هستند و هر روز کشفی تازه رخ می‌دهد، ولی کمتر از قبل شاهد رشد آگاهی در بین مردم هستیم.

در واقع علوم مختلف به صورت تصاعدی رشد کرده‌اند، ولی سطح آگاهی و دانایی مردم در سراسر جهان با این روند رشد نکرده است. شاید بپرسید چطور می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد؟ مگر می‌توان آگاهی مردم جهان را سنجش کرد؟ چگونه بهتر تفکر کنیم و عملکرد ذهن خودمان را بهبود ببخشیم؟

وضعیت مردم، وضعیتی که در آن زندگی می‌کنند، بازتابی از آگاهی آن‌ها است. وضعیت زندگی ما، بازتابی از وضعیت آگاهی و هوشیاری ما است. اگر در هرم نیازهای انسانی در سطحی‌ترین مسائل گیر کرده‌ایم، قطعا نمی‌توانیم در مورد قسمت‌های بالای هرم و نیازهایی بیشتر از ضروری‌ترین نیازها فکر کنیم.

مسائل و مشکلات ذهن انسان

مسائل و مشکلات ذهن انسان

پرواضح است که درصد بسیار زیادی از مردم، درگیر سطحی‌ترین و ابتدایی‌ترین نیازهای انسانی خود هستند. درنتیجه برای فرد یا افرادی که در ابتدایی‌ترین نیازهای حیاتی خود مشکل داشته باشند، پرداختن به موضوعاتی مثل رشد آگاهی و داناتر شدن کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید متوجه شوید وضعیت مردم در عصر حاضر چگونه است، سوال پرسیدن در مورد مشکلات و مسائل آن‌ها است. با دیدن فهرست مشکلات میانگین جامعه می‌توانیم متوجه شویم در فقر آگاهی به سر می‌بریم یا اوضاع مردم از این زاویه خوب است.

از سوی دیگر، همان طور که گفته شد، وضعیت مردم نشان می‌‌دهد که در چه سطح آگاهی زندگی می‌‌‌کنند. وضعیت شما چطور است:

  • آیا درگیر سطحی‌ترین نیازهای زندگی هستید؟
  • در هرم مازلو، در کدام سطح قرار دارید؟
  • فهرست مشکلات و مسائل شما شامل چه مواردی می‌شود؟
  • آیا خودتان را اشرف مخلوقات و کمثل الله می‌دانید یا موجودی ضعیف که از پس ساده‌ترین مسائل هم برنمی‌آید؟
  • برای حل مسائل و مشکلات خودتان چه مسیری را طی می‌‌کنید؟

کلید حل مشکلات، دانایی و آگاه شدن ذهن

کلید حل مشکلات، دانایی و آگاه شدن ذهن

گفتیم انسان با مشکلات و مسائل بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. حال اگر همین انسان، بخواهد از این وضعیت نجات پیدا کند، چه راهکار ویژه‌ای وجود دارد؟ چه کار مهمی باید انجام بدهد تا وضعیتش به صورت جدی تغییر کند؟

آیا راهکاری هست که بتواند ما را قوی‌تر کند تا بتوانیم وضعیت خودمان را تغییر بدهیم؟ آیا راهکاری وجود دارد که انسان بتواند واقعا اشرف مخلوقات شود و در جایگاه انسانی خودش قرار گیرد؟ خداوند در سوره رعد آیه یازدهم می‌فرمایند:

إِنَّ اللَّهَ لا یغَیرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ. همانا خداوند حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند.

اما چگونه می‌‌توانیم حال خودمان را تغییر دهیم؟ این تغییر چگونه تغییر و تحولی است؟ آیا همان حول حالنا الی احسن الحال است؟ دانایی و آگاه شدن می‌تواند وضعیت ما را به صورت کلی دستخوش تغییرات بنیادی کند. اما آگاهی نسبت به چه چیزی؟ دانا شدن نسبت به چه چیزی؟

استاد احمد محمدی
محدودیت‌ها، وجود واقعی ندارند، بلکه ساخته و پرداخته ذهن انسان هستند.
استاد احمد محمدی

انسان موجودی قدرتمند است. خداوند انسان را شبیه به خودش خلق کرده است و لقب اشرف مخلوقات را به انسان عطا کرده است. قطعا سخن خداوند حق و راست است و دروغ نمی‌گوید. به شما توصیه می‌کنم خلاصه کتاب «۷ عادت مردم بسیار کارآمد» را مطالعه کنید.

اولین چیزی که باید بدان آگاه شویم آن است که ما موجوداتی قدرتمند هستیم. منظور از قدرت زور بازو نیست. وجه تمایز انسان با سایر موجودات، قدرتی است که انسان در اختیار دارد و سایر مخلوقات خداوند آن ر دراختیار ندارند.

موهبت و نعمتی که انسان دارد و ابزار حل مسئله‌اش است ولی بقیه‌ موجودات چنین امکانی ندارند. این موهبت و نعمت، ذهن قدرتمند انسان و در واقع قدرت تفکر و تعقل است.

قدرت ذهن و بهره‌مندی از آن

در قدم اول باید درونا، قلبا و عمیقا باور داشته باشیم که ذهن انسان، قدرتمند است و انسان با کمک ذهن قدرتمند خود می‌تواند در جایگاه اشرف مخلوقات قرار گیرد. اگر با خودمان صادق باشیم، اعتراف می‌کنیم که اکثر ما، فقط به صورت زبانی و شفاهی باور داریم که ذهن انسان قدرتمند است.

معمولا در عمل، نمی‌دانیم و اصلا بلد نیستیم از قدرت ذهن و تفکر استفاده کنیم. در حرف و در کتاب‌های مختلف خوانده‌ایم که ذهن انسان قدرتمند است. این جمله را شنیده‌ایم و گفته‌ایم، ولی قدمی جلوتر نرفته‌ایم. قدرت تفکر، مسیر ساز زندگی و پیشامدها است و باید مورد توجه قرار گیرد.

آکادمی بازار در این مسیر می‌تواند به شما کمک کند. دوره ثروت به شکل مناسبی می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر موفقیت قرار گرفته و روز به روز پله‌های ترقی را طی کنید.

خود را چقدر قدرتمند می‌دانید؟

خود را چقدر قدرتمند می‌دانید؟

از نظر خودتان چقدر قدرتمند هستید؟ آیا تصور می‌کنید موجودی مقتدر و در واقع کمثل الله هستید؟ اگر خود را صاحب قدرت می‌دانید این قدرت را قدرت فیزیکی می‌بینید یا قدرت شما نشات گرفته از نیروی درونی انسان است؟

انسان با قدرت تفکر می‌تواند نیرومندترین موجود روی کره خاکی باشد. قدرت تفکر می‌تواند زندگی انسان را دستخوش تغییرات بسیار عظیمی قرار دهد. همچنین در کنار قدرت تفکر، انسان دارای قدرت‌های باطنی نیز هست. با کمک قدرت‌های باطنی و درونی می‌تواند اقتدار فراموش‌ شده‌ خودش را مجددا در دست گیرد.

کمی دقت کنید، تک تک انسان‌ها ابزاری قدرتمند برای حل سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل زندگی در اختیار دارند. قدرت تفکر می‌تواند همه‌ مسائل ما را به سمت حل شدن هدایت کند. هر روز در سراسر جهان افراد بسیاری با کمک قدرت تفکر و تعقل مسیر رشد و پیشرفت را طی می‌‌کنند.

از این ابزار قدرتمند در جهت رسیدن به خواسته‌ها و تحقق آرزوهایتان کمک بگیرید. با کمک این ابزار قدرتمند می‌توانید زندگی خودتان را از نو بسازید و بر مشکلات پیروز شوید.

به جای استفاده از پتانسیل‌های درونی، دست روی دست گذاشته‌اید

برخی افراد به جای آنکه از پتانسیل‌ها و قدرت‌های ذاتی و درونی خود استفاده کنند، دست روی دست گذاشته و تماشاچی زندگی خودشان هستند.

در حق خودتان ظلم نکنید. وقتی می‌توانید مسائل را حل کنید ولی بیکار نشسته‌اید و نقش تماشاچی را در زندگی خودتان بازی می‌کنید، در واقع به خودتان و فرصتی که در این دنیا برای زندگی کردن در اختیار دارید، ظلم می‌کنید.

یکی از کارهایی که بسیاری از ما در حق خودمان انجام می‌دهیم، ظلم کردن به خودمان است. مثلا می‌دانیم که می‌توانیم با قدرت تفکر و با یادگیری روش‌های درست تصمیم گیری مسائل را حل کنیم ولی کاری انجام نمی‌دهیم و فقط نظاره‌گر هستیم.

باید برای خودمان و وضعیت زندگی‌مان کاری انجام بدهیم و زندگی خودمان را متحول کنیم. اگر کوهی از مشکلات هم وجود داشته باشد، نیروی ذهن و قدرت تفکر انسان از تمام این مسائل قدرتمندتر است.

هر جایی مسئله‌ای وجود داشته باشد، قطعا راهکاری نیز برای حل آن هست. فقط باید یاد بگیریم کلید درست را برای قفل انتخاب کنیم. در واقع هیچ قفلی در زندگی بدون کلید نیست و برای هر قفلی کلیدی از قبل ساخته شده است.

از قدرت‌های ذهنی خود به بهترین شکل استفاده کنید

از قدرت‌های ذهنی خود به بهترین شکل استفاده کنید

باید یاد بگیریم از قدرت‌های ذهنی و قدرت درونی انسان به بهترین شکل استفاده کنیم. ذهن انسان بسیار قدرتمند است. اگر صدها بلکه هزاران بار این جمله روی کاغذ نوشته شود، باز هم کم است.

فردی را می‌شناختم که همیشه از مشکلات و مسائل پیرامون خودش می‌نالید. یک بار به او گفتم صورت مسئله را بنویس تا با هم مسئله را حل کنیم. با خنده گفت، مگر قرار است ریاضی حل کنیم که من کاغذ و قلم بیاورم و صورت مسئله را بنویسم.

بله، او با همین خنده نشان داد که باوری به قدرت ذهن خودش ندارد و اصلا اطلاع ندارد که با قدرت ذهن و قدرت‌های تفکری می‌توان به جنگ مسائل و مشکلات رفت.

ابزاری در احتیار داریم تا با کمک آن بتوانیم بر موانع و مشکلات پیروز شویم. آن فرد کاغذ و قلم را آورد با چند ساعت نوشتن و استفاده از فرمول‌های تفکری توانستیم، راهکاری منطقی و عالی برای مسئله‌اش پیدا کنیم.

خودش هم باورش نمی‌شد که می‌توان مسائل زندگی را نیز همانند مسائل ریاضی حل کرد. به شما توصیه می‌کنم مقاله تعریف تفکر و انواع آن و راه‌های افزایش مهارت تفکر جهت دستیابی به زندگی بهتر را مطالعه کنید.

قدرت تفکر ذهن و انسان کنونی

باتوجه به وضعیتی که انسان عصر کنونی دارد به‌نظر می‌رسد از پتانسیل‌‌های درونی و ذاتی خودش استفاده نمی‌‌کند. نیروی درون انسان بسیار قدرتمند است و شاید یکی از دلایلی که انسان عصر حاضر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، همین موضوع باشد. باید به خاطر داشته باشید که با قدرت ذهن خود، هر قفلی را در زندگی خودتان باز کنید.

شاید لازم باشد دائما به خودمان یادآوری کنیم که تو قدرتمندی، تو صاحب قدرت ذهنی و تفکری هستی. تو تنها نیستی و … شاید اگر در جملات تاکیدی که به زبان می‌آوریم روی این موضوعات مرور بیشتری داشته باشیم، بتوانیم کاری برای خودمان بکنیم.

همچنین درنظر داشته باشید که قدرت تفکر مثبت می‌تواند اتفاقات خوب و خوشایندی را در زندگی شما رقم بزند. همیشه یادتان باشد که داشتن تفکر مثبت و مثبت اندیشی از خانواده آغاز می‌شود.

به شما توصیه می‌‌کنم مقاله‌ سه راهکار ساده برای داشتن تفکر مثبت در مواجهه با شرایط منفی را حتما مطالعه کنید. برخی معتقدند که با تغییر طرز فکر می‌توان کارهای زیادی در زندگی انجام داد. می‌‌توانید مقاله نکاتی درباره تغییر طرز تفکر برای رسیدن به افزایش درآمد و ثروت را مطالعه کنید.

همه چیز در درون توست

همه چیز در درون توست

انسان موجودی بسیار قدرتمند است. یادتان باشد که همه چیز در درون تو است. تحقیقات و مطالعات علمی بسیار گسترده‌ای در مورد توانمندی‌های ذاتی و درونی انسان انجام شده است که همگی تایید می‌کنند انسان داراری نیرونی درونی است و انسان موجودی قدرتمند است.

قدرت ذهن انسان موضوعی نیست که بتوان آن در قرن حاضر نادیده گرفت و اگر کسی در مورد این موضوع هنوز شک دارد، تنها با شک و تردید، خودش را از این امکان و موهبت الهی محروم می‌کند. چون وقتی بر وجود چیزی باور و اعتقاد نداریم، خودمان را از آن محروم می‌کنیم.

از نعمت‌ها و موهبت‌های الهی بهره‌مند شوید

باید یادمان باشد که بهتر است از موهبت‌ها و نعمت‌های الهی بهره ببریم و باید بتوانیم از آن‌ها در زندگی استفاده کنیم. برفرض که ذهن انسان قدرتمند است. برفرض که انسان با قدرت فکر، اشرف مخلوقات است. ولی اگر نتواند از این امکانات استفاده کند، چه فایده‌ای دارد؟ باید باور کنیم که موهبت‌هایی دراختیار داریم و از آن‌ها استفاده کنیم.

قدرشناسی از موهبت‌های الهی

یکی از موضوعات مهمی که نباید هیچ‌گاه فراموش کنیم، آن است که با قدرشناسی از نعمات الهی می‌توانیم از قدرت‌ها و نعمت‌ها بهتر و موثرتر استفاده کنیم. هر یک از ما با توانمندی‌ها و قابلیت‌های مخصوص به خودمان پا به این جهان گذاشته‌ایم. باید بتوانیم استعدادها و توانمندی‌های واقعی خودمان را کشف کنیم.

وقتی نعمت‌ها و فرصت‌هایی که در اختیار داریم، نمی‌بینیم بی‌شک قدرشناس آن‌ها نیز نخواهیم بود. یکی از معانی قدرشناسی، دیدن فرصت‌ها و نعمت‌ها است.

گاهی تصور می‌کنیم قدرشناس بودن یعنی تنها گفتن کلمه تشکر و سپاسگزارم. ولی در عمل این طور نیست. ساده‌ترین کار آن است که با زبان تشکر کنیم. ولی تشکر و قدرشناسی عملی از قدرشناسی زبانی اهمیت بالاتری دارد.

قدرشناسی عملی بدین معنی است که بدانیم واقعا چه نعمت‌ها و فرصت‌هایی در اختیار داریم. مثلا فردی را می‌شناختم که می‌توانست به خوبی ریاضی را به دیگران تدریس کند. مسائل سخت و پیچیده‌ ریاضی را به بهترین شکل، ساده‌ سازی می‌کرد و دیگران می‌توانستند به سادگی مفاهیم سخت را یاد بگیرند.

استاد احمد محمدی

همان‌طور که وزنه‌های سنگین باعث تقویت عضلات وزنه‌بردار می‌شوند، مشکلات و مصیبت‌ها، باعث ورزیدگی ذهن ما می‌شوند.

استاد احمد محمدی

این فرد، توانمندی و پتانسیل فکری و درونی خودش را در این حوزه نادیده گرفته بود. تبدیل به کارمند ساده دفتری با حقوق بسیار کم شده بود. وقتی شروع به دیدن نعمت‌ها و فرصت‌‌‌ها کرد، متوجه شد در تدریس ریاضی تبحر فوق‌العاده‌ای دارد.

همین مسئله باعث شد به کار تدریس مشغول شود و بعد از گذشت مدت کوتاهی به یکی از برجسته‌ترین دبیران ریاضی در آن مقطع تحصیلی تبدیل شد. قدرشناسی عملی یعنی از توانمندی‌ها و فرصت‌ها به صورت عملی استفاده کنیم.

استفاده از پتانسیل‌های درونی

استفاده از پتانسیل‌های درونی

یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، پتانسیل‌هایی است که هر کسی باید در درون خودش آن‌ها را بشناسد و از آن‌ها برای حل مسائل زندگی کمک بگیرد.

همانطور که گفته شد ابتدا باید باور داشته باشیم که دارای پتانسیل‌های درونی هستیم و سپس از این پتانسیل‌های درونی استفاده کنیم. مسئله این است که اکثر افراد فقط به صورت شفاهی و زبانی در مورد این قابلیت‌ها صحبت می‌کنند ولی در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد.

برای خود برنامه‌ای تهیه کنید که از پتانسیل‌های درونی خود به بهترین شکل استفاده کنید. شاید بپرسید اصلا نمی‌دانید منظور از پتانسیل‌های درونی چیست و دقیقا نمی‌دانید چه کاری باید انجام دهید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - رژیم ذهنی

سوال خوبی است. باید به شناخت بیشتری از خودتان و توانمندی‌هایتان برسید. همین که تصمیم بگیرید مسیرهای جدیدی را در زندگی‌تان انتخاب کنید، به صورت طبیعی مسیرهای جدیدی هم برایتان باز می‌شود و در مسیرهای جدیدی قرار خواهید گرفت.

همین امروز شروع کنید، فردا دیر است

برای آنکه تغییری اساسی و جدی در زندگی خود ایجاد کنید، همین امروز این کار را انجام دهید و کار را به فردا موکول نکنید. اگر واقعا تصمیم‌تان جدی است، این جدیت را باید نشان دهید.

اگر برای شروع نمی‌دانید باید از کجا آغاز کنید و سر درگم هستید، می‌توانید در ابتدای مسیر از فردی که راه را رفته و حداقل مسیر را بهتر از شما می‌شناسد کمک بگیرید. آکادمی بازار محصولات متنوع و بسته‌های آموزشی مناسبی برای توانمندسازی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد که می‌تواند بسیار مفید باشد.

بسته آموزشی موفقیت و ثروت در ۹۰ روز به شما کمک می‌‌کند تا از پتانسیل‌های ذهنی خود بهتر و مناسب‌تر استفاده کنید. همچنین می‌توانید از همراه با تیم تخصصی موسسه پیش بروید و با برنامه‌ای مشخص زندگی خود را سر و شکل بدهید.

3/5 - (4 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

  1. با این همه توضیحات حاشیه ای؛من نفهمیدم «نیروی درون چیست و دقیقا کارکرد او چیست»

    اگر امکان دارد خیلی راحت یه تعریف از نیروی درون و کاربرد آن را توضیح دهید.

    1. سلام علی عزیز
      نیروی درون همون باور و خواسته های درونی شما هستند که محرک خیلی بزرگ و قدرتمندی برای رسیدن به اهدافتون و حال خوش شما در زندگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی