قانون پارکینسون و مدیریت زمان

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ خرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۱ مرداد, ۱۴۰۰
قانون پارکینسون

قانون پارکینسون یکی از قوانین شناخته شده در مدیریت زمان است که به ما کمک می‌‌کند تا بهتر و موثرتر بتوانیم از زمان و این دارایی ارزشمند خود استفاده کنیم. این قانون به ما ثابت می‌کند که می‌توانیم کارها را بسیار سریع‌تر از آنچه برای آن‌ها زمان در نظر می‌گیریم انجام دهیم.

تصور کنید که برای امتحان شما دو روز زمان در نظر گرفته شده است اما شما قادر بوده‌اید درس را در شش ساعت به پایان برسانید و نمره خوبی نیز کسب کنید. اگر فردی برای این امتحان هر ۲ روز را صرف درس خواندن کند مسلما زمان زیادی از دست داده است.

مدیریت زمان و کنترل آن یکی از مسائلی است ‌که همه ما با آن درگیریم و به نوعی می‌خواهیم تا زمان خود را بهتر سپری کنیم تا بازده بیشتری داشته باشیم و کارهایمان به زمان دیگری منتقل نشود. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه یه هرکاری همانقدر که نیاز است زمان دهیم و مدیریت زمان داشته باشیم.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

قانون پارکینسون و مدیریت زمان

قانون پارکینسون و مدیریت زمان به شما کمک می‌کند در زندگی به موفقیت‌های خوبی برسید. چقدر از زمان خودتان به درستی و به صورت موثر استفاده می‌کنید؟ چقدر اهل برنامه ریزی و مدیریت زمان هستید؟ آیا برای هر کاری به تناسب، زمانی را اختصاص می‌دهید یا خیر؟ صبح که از خواب بیدار می‌شوید، آیا برای کل روز، روزهای بعد، هفته و ماه‌های بعد برنامه‌ای دارید؟

زمانی که در این دنیا در اختیار داریم، یکی از ارزشمندترین دارایی‌های زندگی ما است و می‌توانیم آن را صرف بهترین و موثرترین کارها کنیم. قدر زمان و فرصتی که در زندگی دارید را بدانید. زمان شبانه روز برای همه افراد بیست و چهار ساعت است ولی برخی افراد از این زمان به شکل موثری استفاده می‌کنند و برخی دیگر آن را به هدر می‌دهند.

قانون پارکینسون یکی از قوانین شناخته شده در مدیریت زمان است که به ما کمک می‌‌کند تا بهتر و موثرتر بتوانیم از زمان و این دارایی ارزشمند خود استفاده کنیم.

تعریف قانون پارکینسون

تعریف قانون پارکینسون

قانون پارکینسون یکی از قوانین رایج و شناخته شده در مدیریت زمان است. براساس این قانون، هر کاری به اندازه‌ زمانی که بدان اختصاص داده می‌شود، طول می‌کشد و نیاز به صرف زمان دارد.

در واقع قانون پارکینسون می‌گوید هر کاری به اندازه‌ زمانی که ما خودمان بدان تخصیص می‌دهیم طول می‌کشد. در واقع گاهی ما برای برخی کارها زمان بیش از آنچه که باید صرف می‌کنیم و گاهی هم با سرعت و تمرکز بیشتری کار می‌کنیم و زمان کمتری را برای انجام همان کار اختصاص می‌دهیم.

قانون پارکینسون توسط سیریل نورث پارکینسون تاریخدان انگلیسی در سال ۱۹۵۵ مطرح شد. در واقع آقای پارکینسون معتقد است مدت زمانی که برای انجام یک کار تخصیص می‌دهیم به میزان اهمیت و ماهیت آن کار ارتباط چندانی ندارد.

شما نیز ممکن است این قانون را در زندگی خودتان تجربه کرده باشید ولی اصلا متوجه آن نشده باشید. در ادامه برای مفهوم‌تر شدن موضوع مثال‌هایی را برای شما مطرح می‌کنم.

قانون پارکینسون در زندگی واقعی

تصور کنید که قصد دارید به سفر بروید و باید مقدمات سفر را در مدت زمانی کوتاه تدارک دیده و مهیای سفر شوید. در حالت عادی اگر می‌خواستید برای چنین سفری با دوره برنامه ریزی کنید، ممکن بود چند روز زمان صرف کنید ولی حالا که زمان‌تان فشرده شده و مجبور هستید که سریع آماده شوید، مجبورید همان کارها را با سرعت بیشتری به انجام برسانید.

ما معمولا در حالت عادی با حوصله و سر فرصت مهیای سفر می‌شویم و بعضا زمان زیادی را نیز به هدر می‌دهیم. اما وقتی در فورس زمانی هستیم، مجبوریم کارها را الویت بندی کرده، برای لحظه به لحظه‌ زمان برنامه داشته باشیم و همه چیز را با دقت تحت نظر داشته باشیم و تا زمان به هدر نرود.

استاد احمد محمدی
زمان در زندگی به میزان بزرگی اهداف، عمق پیدا می‌کند.
استاد احمد محمدی

وقتی در تنگنای زمانی قرار داریم ذهنمان حتی فعال‌تر از قبل اید‌ه‌های جدیدی می‌دهد و خلاقیت‌های ما مجال بروز پیدا می‌کنند. در چنین حالت‌های قانون پارکینسون صدق می‌کنند.

برای همه‌ ما چنین حالت‌ها و چنین وضعیت‌هایی پیش آمده است و خیلی هم دور از ذهن نیست. مثلا برای خواندن دروس مدرسه و دانشگاه، ماه‌ها زمان داشته‌ایم ولی دو شب مانده به تاریخ آزمون کاری را انجام می‌دهیم که در حالت عادی چندین ماه طول می‌کشید.

مدیریت زمان با قانون پارکینسون یعنی مدیریت زندگی

مدیریت زمان با قانون پارکینسون یعنی مدیریت زندگی

اگر می‌خواهید رشته‌ زندگی از دست‌تان در نرود و بتوانید طعم شیرین یک زندگی لذت بخش را تجربه کنید، لازم است مدیریت درستی روی زمان و انرژی خود داشته باشید. مدیریت زمان یعنی مدیریت زندگی. زمان نقش مهمی در زندگی ما دارد.

تصور کنید زندگی شبیه به خودرویی است که شما راننده‌ آن هستید و باید بتوانید آن را مدیریت کنید. اگر این خودرو بدون راننده در مسیر جاده رها شود چه اتفاقی می‌افتد؟

زندگی نیز همین وضعیت را دارد، اگر بدون سکان دار رها شود، معلوم نیست چه بلایی سرش می‌آید. اگر زندگی خودمان را به حال خودش رها کنیم، نمی‌توانیم به موفق شدن خودمان امیدی داشته باشیم. می‌توانید زمان خود را با استفاده از این نرم افزارهای برنامه ریزی مدیریت زمان نمایید.

در حال حاضر روش‌های علمی و به روزی وجود دارند که می‌توانید با کمک آن زمان، این طلای ارزشمند زندگی خودتان را مدیریت کنید و از زندگی‌تان بهره و محصول بهتری بگیرید.

اگر به همه کارهای خود نمی‌رسید، مدیریت زمان با قانون پارکینسون را یاد بگیرید

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به کارهای خودتان نمی‌رسید و انبوهی از کارهای انجام نشده دارید، می‌توانید از قانون پارکینسون برای پیشبرد کار خودتان کمک بگیرید. با مدیریت زمان می‌توانید سرمایه‌ عمر خود را صرف کارهای درست کنید و آن را هدر ندهید.

استاد احمد محمدی

اگر به فکر فردا نباشی، آینده هم به‌سختی امروز خواهد گذشت.

استاد احمد محمدی

مدیریت زمان و نظم شخصی می‌تواند زندگی شما را دستخوش تغییرات خوبی قرار دهد. با مدیریت زمان می‌توانید کارهای خود را سرموقع و با دقت انجام دهید. برای زندگی خودتان هدف و برنامه داشته باشید.

اهداف و برنامه‌های خود را مکتوب کرده و طبق آن پیش بروید. شما می‌توانید فهرست اهداف و برنامه‌های خودتان را تهیه کرده و برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی درستی را در پیش بگیرید و به پیش بروید.

کارهای غیرضروری را کنار بگذارید

در مدیریت زمان کارهای غیرضروری را کنار بگذارید

براساس قانون پارکینسون ما می‌توانیم کارهای غیرضروی و بی اهمیت را از زندگی خودمان حذف کنیم. در واقع زمان خودمان را به کارهای مهم و با اهمیت اختصاص بدهیم. تصور کنید که مدیر شرکتی هستید و باید مدیریت پرسنل و سازمان خود را برعهده داشته باشید.

در این صورت چون مسئولیت تعداد افراد دیگری نیز با شما است، زمان عنصر مهمی در زندگی شما خواهد بود. حالا تصور کنید در مسیر تبدیل شدن به مدیری موفق هستید. در واقع همه‌ ما فارغ از اینکه مدیر باشیم یا کارمند، در قدم اول، مدیر و مسئول زندگی خودمان هستیم.

چرا مدیریت زمان در زندگی ما اهمیت دارد؟

زمان یکی از ارزشمندترین سرمایه‌هایی است که در این دنیا داریم. زمان به سرعت می‌گذرد و هر روز اگر نتوانیم محصول و ثمره‌ خوبی برای خود داشته باشیم عملا آن روز را از دست داده‌ایم و بدون محصول صبح را به شب رسانده‌ایم.

مدیریت زمان به ما کمک می‌کند تا محصول موثر و مطلوبی از زندگی به دست آوریم. اگر بخواهیم در حوزه‌ کسب و کار خودمان به موفقیت‌‌های خوبی برسیم، باید برای متخصص شدن زمان صرف کنیم و اگر زمان کافی برای رسیدن به موفقیت‌های شغلی در نظر نگیریم شاید روزی برسد که زمان را از دست داده‌ایم.

وقتی زمان خود را به خوبی استفاده می‌کنیم، احساس رضایت مندی بهتر و بیشتری از زندگی خواهیم داشت. فرصت‌های بیشتری در زندگی دراختیار خواهیم داشت. مدیریت زمان باعث افزایش اعتماد به نفس بیشترمان در زندگی می‌شود.

وقتی زمان خودمان را به شکل درستی مدیریت می‌کنیم، امکان تحویل به موقع کارها برایمان فراهم می‌شود و می‌توانیم کارها را با کیفیت بالاتر و در زمان مناسبی تحویل بدهیم. معمولا افرادی که مدیریت زمان را رعایت نمی‌کنند، کارهای بی کیفیت‌تر یا با کیفیت پایین‌تری ارائه می‌دهند.

چگونه می‌توانیم زمان خودمان را با قانون پارکینسون به خوبی مدیریت کنیم؟

چگونه می‌توانیم زمان خودمان را با قانون پارکینسون به خوبی مدیریت کنیم؟

اگر می‌‌خواهید زمان خودتان را مدیریت کنید، راهکارهای مختلفی برای این کار وجود دارد. نظم شخصی و مدیریت زمان می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی شما کمک کند. قبل از هر چیز باید بدانید که تغییر یک شبه رخ نمی‌دهد ولی برای تغییر کردن هم عمر نوح ندارید و باید سریع وارد عمل شوید.

هر شب کارهای روز بعد را یادداشت کنید

برای شروع و در ادامه بهتر است قبل از خوابیدن، کارهای روز بعد خود را یادداشت کرده و برای هر کدام زمانی را اختصاص بدهید. این کار را در برنامه‌ روزانه‌ خود قرار دهید. یادتان باشد هر شب باید برنامه‌های روز بعد و زمان هر کدام را مشخص کنید.

برنامه‌های روز بعد را واقع‌بینانه و واقعی بنویسید و سعی کنید تا حد امکان طبق برنامه پیش بروید. ممکن است روزهای اول نتوانید به صورت کامل و صد درصد همه برنامه‌ نوشته شده را اجرا کنید ولی کم کم یاد می‌گیرید که هر روز را با برنامه آغاز و با برنامه به پایان برسانید.

الویت‌ها را در نظر بگیرید

حواستان باشد برخی کارها از الویت بالاتر و برخی دیگر از الویت پایین‌تری برخوردار هستند. باید الویت و ضرورت انجام دادن کارها را به خوبی معلوم کنید. کارهای با الویت بالاتر باید ابتدا مورد توجه قرار گیرند.

برخی اوقات ما زمان خود را صرف کارهای بی الویت و بی اهمیت می‌کنیم که صدمه‌ زیادی به ما می‌زند. باید الویت‌ها را درنظر گرفته و با دقت پیش برویم.

اگر ندانید چه کارهایی در زندگی شما الویت دارند، زمان خودتان را بیهوده به هدر می‌دهید و انرژی و زمان شما صرف کارهای با الویت پایین تر شده و دیگر زمان و انرژی برای پرداختن به کارهای دیگر نخواهید داشت.

کارهای خود را دسته بندی کنید

کارهای خود را دسته بندی کنید

بهتر است کارهای خودمان را منظم کنیم و در واقع کارها را دسته بندی کنیم. کارهایی که از یک سنخ هستند باید در یک دسته قرار گیرند. در این صورت بهتر می‌توانیم به زندگی خودمان نظم ببخشیم.

کارهای از یک سنخ را در یک دسته قرار دهید و برای مدیریت زمان آن‌ها، برنامه‌ای مشخص و دقیق داشته باشید. در همین دسته بندی کارها می‌توانید الویت‌ها را نیز مشخص کنید. با دسته بندی کارها، وظایف و مسئولیت‌هایی که الویت بالاتری دارند مشخص خواهند شد.

کارهای مهم، ضروی و لازم را دسته بندی کرده و متناسب با هر کدام برنامه ریزی کنید. برخی کارها ضروری هستند و باید حتما انجام شوند ولی می‌توان از انجام برخی کارها صرف نظر کرد. این موارد را هر کسی خودش باید مشخص کند.

از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مدیریت زمان استفاده کنید

این روزها علم و فناوری بسیار پیشرفت کرده و می‌توانید خلاقیت‌های جدیدی برای کسب و کار و زندگی خودتان در پیش بگیرید. نرم افزارها و اپلیکیشن‌های خوبی برای مدیریت زمان متناسب با نیاز کاربران طراحی شده که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

باید اپلیکیشن و برنامه‌ای متناسب با نیاز خودتان تهیه کرده و از آن برای پیشبرد کارهای خود کمک بگیرید. افراد بسیاری سراسر جهان از چنین امکاناتی به خوبی استفاده می‌کنند و به موفقیت‌های خوبی رسیده‌اند پس شما هم می‌توانید.

اتلاف کننده های زمان را بشناسید

اتلاف کننده های زمان را بشناسید

هر یک از ما به تناسب وضعیت زندگی و شرایطی که در آن هستیم، ممکن است درگیر اتلاف‌ کننده‌های مختلفی باشیم. باید عادت‌های بد خودمان را به خوبی بشناسیم و اتلاف کننده‌های زمان را بشناسیم.

مثلا اگر جزو افرادی هستید که زیاد با تلفن صحبت می‌کنید و بخشی از زمان شما صرف حرف زدن‌های بیهوده می‌شود باید این را به عنوان اتلاف کننده زمان بشناسید و برای خلاص شدن از چنین عادت‌هایی تلاش کنید. اتلاف کننده‌های زمان برای هر شخصی می‌تواند متفاوت باشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
مدیریت زمان

برای یکی صحبت کردن بیش از حد با تلفن و برای دیگری خوابیدن بیش از حد و … می‌تواند جزو اتلاف کننده‌های زمان باشد که باید آن‌ها را شناسایی کرده و برای خلاص شدن از آن‌ها تلاش کند.

کتاب‌های مدیریت زمان را مطالعه کنید

مطالعه کتاب‌های آموزشی و انگیزشی می‌توانند به ما کمک کنند تا از زندگی بهره‌ بیشتری ببریم و راه را از چاه به ما نشان می‌دهند. باید بتوانیم دانش و اطلاعات خودمان را در زمینه‌های مختلف به صورت کاربردی بالا ببریم.

اگر عدم مدیریت زمان یکی از چالش‌های اصلی شما در زندگی است، سعی کنید مطالعه‌ کتاب‌های مدیریت زمان را در برنامه‌ خود قرار دهید. قانون پارکینسون نشان داد که چگونه زمان خود را تلف می‌کنیم و کارها را می‌توانیم در زمان کمتری انجام دهیم. با کمک‌ این قانون زمان کارهای خود را به حداقل برسانید.

می‌‌توانید مقاله‌ معرفی پرفروش‌ترین کتاب‌های مدیریت زمان در سال ۲۰۱۹ را در برنامه‌ کار خود قرار دهید. همچنین مطالعه‌ خلاصه کتاب «۷ عادت مردم بسیار کارآمد» را مطالعه کنید، می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. با کمک محصولات آکادمی بازار می‌توانید زندگی خود را از نو بسازید و مرزهای جدیدی از نوآوری و خلاقیت را در زندگی خود بیدار کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

4 پاسخ

  1. سلام بسیار عالی بود. همان طور که ذکر کردید تغییر یک شبه رخ نمی دهد اما برای تغییر کردن عمر نوح هم نداریم!

    1. سلام مرجان عزیر
      ما برای تغییر نخست به خواستن جدی و با تمام وجود نیازمندیم و پس از آن شروع کنیم هر روز قدمی را هر چند کوچک به سمت تغییر مثبت برداریم بعد از 30 روز دیگر تغییر رفتار مثبت بصورت عادت در آمده و در ما نهادینه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی