اعتماد به نفس در دانش آموزان عامل ارتقا تحصیلی در سال 1400

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۲ بهمن, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۱ مرداد, ۱۴۰۰
اعتماد به نفس در دانش آموزان

اعتماد به نفس چیزی نیست که بتوان آن را مانند مجموعه‌ای از قوانین یاد گرفت. اعتماد به نفس یک حالت ذهنی است.

مثبت اندیشی، تمرین، آموزش، دانش و گفتگو با افراد دیگر، همه روش‌های مفیدی برای کمک به بهبود یا تقویت سطح اعتماد به نفس شما هستند.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

اعتماد به نفس در دانش آموزان

اعتماد به نفس از احساس خوب بودن، پذیرش جسم و روان (عزت نفس) و اعتقاد به توانایی، مهارت و تجربه خود فرد ناشی می‌شود. برای تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان و کودکان می‌توانید فرزندتان را در دوره اعتماد به نفس ثبت نام کنید و با پشتیبانی از او، شاهد افزایش اعتماد به نفس کودک خود باشید.

افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان

اعتماد به نفس احساس اعتماد به توانایی‌ها، ویژگی‌ها و قضاوت فرد است. احساس سالم اعتماد به نفس به معنای داشتن یک دید متعادل از خود است. باید به دانش آموز یاد داد که در عین شناختن ایرادات، به توانایی‌های خود نیز افتخار کند و آن‌ها را تقویت کند.

کودکانی که احساس اعتماد به نفس سالم دارند، می‌توانند احساس خوبی در مورد خود داشته باشند و بدانند که شایسته احترام دیگران هستند. اهمیت اعتماد به نفس را نباید دست کم گرفت، زیرا با مطالعات متعدد به شدت با خوشبختی و احساس رضایت از زندگی مرتبط است.

سعی کنید در هنگام انجام هرگونه فعالیت اجرایی، حرف دانش آموزان را قطع نکنید.

البته غلط‌های املایی آن‌ها باید به خوبی بررسی و اصلاح شوند. اما سعی کنید این کار را با تشویق آن‌ها و با آرامش کامل انجام دهید تا دانش آموز احساس ضعف و خود کم بینی نکند بلکه در صدد رفع اشکال بربیاید در صورتی که اعتماد به نفسش خدشه‌دار نشود.

به دانش آموزان فرصت موفق شدن دهید. البته، بیشتر دانش آموزان مهارت‌های زبانی ضعیفی دارند و معلم یا مربی نباید روی نقاط ضعف دانش آموز تمرکز کند. درعوض، سعی کنید بر نقاط قوت و توانایی‌های آن‌ها تاکید کنید، تا اعتماد به نفس آن‌ها افزایش یابد.

هر دانش آموز چیزی را می‌داند که شما نمی‌دانید، بنابراین حتی گاهی از او راهنمایی بخواهید و اجازه دهید به شما کمک کند تا به خودباوری برسد و به خودش و قابلیت‌هایش ایمان بیاورد. این کار باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتر آن‌ها می‌شود.

دلایل عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان

اعتماد به نفس در دانش آموزان - آکادمی بازار

زمانی که دانش آموزان خود را در با دیگر همکلاسی‌هایشان می‌سنجند، اعتماد به نفس آن‌ها به طرز باور نکردنی پایین می‌آید. در این هنگام دانش آموز سعی می‌کند خودش را واکاوی کند و به‌دنبال نقاط ضعف خود بگردد و نقاط مثبت خود را نبیند.

وقتی دانش آموزان در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که عملکرد خود را نسبت به همسالان خود پایین می‌دانند، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند.

یکی از دلایل عدم اعتماد به نفس که در دانش آموزان دختر به‌خصوص می‌شود، اختلافات مشخص جنسیتی است.

در حالی که به دانش آموزان پسر بگویید که از همسالان دختر خود برتر هستند، دختران اغلب نتیجه می‌گیرند که از توانایی‌های کمتری برخوردار هستند و عزت نفسشان کاهش می‌یابد.

با القای این حس به دانش آموزان دختر، آن‌ها تمایل داشتند که بیشتر در مورد شکست‌های خود صحبت کنند. این قضیه به شدت باعث کاهش اعتماد به نفس و خودباوری در دانش آموزان دختر می‌شود.

از دیگر دلایل عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان می‌توان به عیب جویی بیش از حد از آن‌ها، تشویق نکردنشان، بی‌توجهی به صحبت‌هایشان و … نام برد.

همچنین نداشتن هدف در دانش آموزان یکی از مهم‌ترین دلایل عدم اعتماد به نفس است. زیرا بدون داشتن هدف مشخص تحصیلی، دانش آموز تلاشی برای رسیدن به موفقیت نمی‌کند و این کم کاری و منفعل بودن اعتماد به نفس او را کاهش می‌دهد. 

نقش اعتماد به نفس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

اعتماد به نفس در دانش آموزان - دکتر احمد محمدی

تمایل به فکر کردن در مورد ضعف‌ها و اشتباهات می‌تواند برای زندگی تحصیلی و اجتماعی دانش آموز شما بسیار مضر باشد. پس این شما هستید که می‌توانید با بالا بردن اعتماد به نفس دانش آموزان‌تان، به پیشرفت تحصیلی و اجتماعی آن‌ها کمک کنید و تاثیر آن را روی آن‌ها مشاهده کنید.

سطح بالاتری از اعتماد به نفس می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا دچار اضطراب نشود و تمام توانایی‌های خود را کشف کنند و آن‌ها را تقویت کنند و در تحصیلشان پیشرفت کنند.

با داشتن اعتماد به نفس کافی، دانش آموز قادر خواهد بود که موضوعات، نقش‌ها و سرگرمی‌های جدید را کشف کند، بدون اینکه نگران برخورد از سمت شما یا دیگران باشد.

اعتماد به نفس بالا باعث می‌شود کودک احساس کند دستیابی به اهداف و آرزوهایش بسیار آسان است و او شایسته دستیابی به آن‌هاست و اینجاست که برای محقق شدنشان تلاش روزافزون می‌کند.

با این حال، اگر به کودک کمک کنید اعتماد به نفس خود را تقویت کند و به او یاد دهید قدم‌های کوچکی در جهت اهدافش بردارد، احساس موفقیت می‌کند. این احساس موفقیت باعث می‌شود در دوره‌های تحصیلی پیشرفت کند.

اعتماد به نفس بالا، دانش آموزان را قادر می‌سازد تا به راحتی شکست‌ها را تحمل کنند و از اشتباهات خود درس بگیرند و برای رفع آن‌ها تلاش کنند. آن‌ها می‌پذیرند که شکست بخشی از زندگی است و در نتیجه شانس بیشتری برای گذر از آن خواهند داشت که باعث موفقیت بیشتر آن‌ها در تحصیل و زندگی می‌شود.

بهبود اعتماد به نفس می‌تواند به کودکانی که در مدرسه از آزار و اذیت یا طرد شدن از گروه‌های اجتماعی رنج می‌برند، کمک کند. آن‌ها از تعاملات اجتماعی لذت بیشتری خواهند برد؛ زیرا نگران برداشتی که از رفتارشان ایجاد می‌شود، نخواهند بود.

چگونه توانستم اعتماد به نفس دانش آموزم را افزایش دهم؟

اعتماد به نفس در دانش آموزان - آکادمی بازار

راهکارهایی وجود دارد که معلمان یا مربی‌تان می‌توانند با تکیه بر آن‌ها و به کارگیری مناسبشان، اعتماد به نفس دانش آموزشان را افزایش دهند و باعث شکوفایی توانایی‌های او شوند. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. تعیین هدف

ابتدا بسیار مهم است بدانید که باید اهداف مشخصی را برای دانش آموزان‌تان تعیین کنید. وقتی آن‌ها اهداف واقعی دارن، به این معنی است که می‌توانند برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنند و به موفقیت دست پیدا کنند.

هر زمان دانش آموزی به هدف خود برسد، اعتماد به نفس و عزت نفس او افزایش می‌یابد. به‌علاوه، این یک روش عالی برای آموزش به کودکان است تا برای تعیین و تحقق اهداف واقعی خود تلاش کنند.

در یادگیری اهداف تعیین کنید و تشویق دانش آموزان را فراموش نکنید. این امر حتی برای آن دسته از دانش آموزانی که مطمئن هستند از مطالعه متنفرند، یادگیری را جالب و حتی هیجان انگیز می‌کند.

2. استفاده از موارد بصری

از موارد بصری برای آموزش دانش آموزان استفاده کنید. آیا می‌دانید پوسترها ، فلش کارت‌ها و سازمان دهنده‌های گرافیکی می‌توانند برای یادگیری دانش آموزان شما بسیار مفید باشند؟

با استفاده از این تصاویر، برای هر دانش آموز آسان‌تر است، که در طول درس برای دیگران داستان تعریف کند یا پروژه خود را به دانش آموزان دیگر کلاس ارائه دهد.

به لطف پوسترها یا تصاویر گرافیکی، دانش آموزان وقتی می‌بینند دوستانشان با اشتیاق به صحبت‌هایشان گوش می‌دهند، احساس اعتماد به نفس بیشتری می‌کنند و خودشان ر باور می‌کنند یعنی عزت نفس‌شان تقویت می‌شود.

3. تعریف و تشویق

فراموش نکنید که از دانش آموزانتان تعریف کنید. وقتی اشتباهات آن‌ها را اصلاح می‌کنید، به آن‌ها کمک می‌کند تا یاد بگیرند و آن‌ها را اصلاح کنند. اما نباید ذکر مواردی را که بسیار عالی انجام داده‌اند فراموش کنید.

به عنوان مثال، وقتی می‌خواهید اشتباهات‌شان را اصطلاح کنید، بر جنبه‌های مثبت آن‌ها نیز تأکید کنید و قبل از تذکر، کار خوب آن‌ها را تحسین کنید.

این نوع برخورد از سمت معلم به دانش آموزان کمک می‌کند تا عزت نفس قوی داشته باشند و احساس نا امنی و عدم اطمینان نداشته باشند.

راه‌های افزایش عزت نفس در دانش آموزان

اعتماد به نفس  - دکتر احمد محمدی

عزت نفس همان خودباوری، شناخت توانایی‌ها و ایمان به آن است. ابتدا به دانش آموزان یاد بدهید تا خودشان را بهتر بشناسند. آن‌ها با شناخت بیشتر و بهتر خود می‌توانند توانایی و استعدادهایشان را کشف کنند و با استفاده از آن‌ها برای اهداف تحصیلی خود برنامه ریزی کنند و در راه رسیدن به آن تلاش کنند.

استاد احمد محمدی
کودک راه رفتن را این‌گونه می‌آموزد: زمین خوردن و بلند شدن؛ به همین سادگی.
استاد احمد محمدی

فعالیت‌های مداوم کلاسی، ارتباط خوب با دیگر دانش آموزان، قوی بودن و همکاری با دیگر همکلاسی‌ها در کارهای گروهی؛ همه و همه زمانی در جهت مثبت پیش می‌رود که دانش آموز از خودش راضی باشد، خودش را دوست داشته باشد و به توانایی‌هایش ایمان داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش عزت نفس در دانش آموزان، فعالیت موثر کلاسی و درسی آن‌هاست که با ایمان به خود و داشتن هدف صورت می‌گیرد. در صورت فعالیت‌های موثر و مداوم، دانش آموزان را تشویق کنید و به آن‌ها پاداش بدهید تا با انگیزه و عزت نفس بیشتری به مسیر خود ادامه دهند.

حتی زمان‌هایی که دچار اشتباهی می‌شوند، بر اشتباهات و نقاط ضعفشان تاکید نکنید. سعی کنید اشتباهات‌شان را به آن‌ها گوشزد کنید، اما با تاکید بر توانایی‌ها و پوشاندن عیوب، به آن‌ها انگیزه می‌دهید تا در آینده موفق‌تر عمل کنند و عزت نفس آن‌ها نیز افزایش پیدا کند.

به عنوان یک مربی یا معلم سعی کنید به دانش آموزان کمک کنید تا برای آینده تحصیلی خود یک هدف مشخص تعیین کنند تا برای رسیدن به آن هدف و موفقیت تلاش کنند و در این راه به آن‌ها کمک کنید به خودباوری و عزت نفس برسند و به توانایی‌هایشان ایمان بیاورند و از آن‌ها در جهت مثبت و سازنده استفاده کنند.

چگونه اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت کردم؟

چگونه عزت را تقویت کردم؟

به دانش آموزان کمک کنید تا خودشان را همانطور که هستند، بپذیرند. فرزند خود را تشویق کنید تا نقاط قوت و ضعف خود را از موضع خودپسندی و پذیرش خود بررسی کند. به او بیاموزید که می‌تواند نقاط ضعف خود را برطرف کند، بدون اینکه بیش از حد به او انتقاد کنید به او بگویید که ارزش وجودی او به موفقیت یا شکست او بستگی ندارد.

کمی وقت بگذارید تا با فرزندتان بنشینید و لیستی از موفقیت‌هایی که او تابحال در زندگی به دست آورده است تهیه کنید. مهم نیست که موفقیت‌های او چقدر کوچک یا بزرگ باشد.

ایجاد این لیست به او کمک می‌کند تا احساس موفقیت و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند. همچنین به او انرژی مثبتی می‌دهد که وقتی دچار عقب گرد یا شکست می‌شود، به دستاوردهای مثبتش در گذشته نگاه کند و انرژی مضاعف بگیرد.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - اعتماد به نفس

به کودک خود بیاموزید که برای بهبود مهارت‌ها یا رفع نقاط ضعف، اهداف کوچک برای خود تعیین کند. برداشتن گام‌های کوچک می‌تواند، دلهره و اضطراب حل مشکلات بزرگ‌تر را آسان کند.

بودن در کنار افراد منتقد و قضاوت کننده می‌تواند بر احساس کودکان در مورد خودشان تاثیر منفی بگذارد. به کودک خود کمک کنید تا خود را با یادآوری و تکرار تجربیات مثبت محاصره کند تا اعتماد به نفس خود را تقویت کند.

تنظیم یک برنامه برای پاداش دادن به دانش آموزان می‌تواند برای تقویت اعتماد به نفس کودک مفید باشد. هدیه دادن و تشویق کردن دانش آموز می‌تواند یک امتحان دشوار را بسیار سرگرم کننده و شیرین جلوه دهد. تعریف و تمجید از دانش آموزان شما می‌تواند به عنوان یک پاداش برای تقویت اعتماد به نفس نیز باشد.

اعتماد به نفس در دانش آموزان ابتدایی

کودکان دوره ابتدایی

برای بسیاری از دانش آموزان ابتدایی در سال‌های اولیه و شروع مدرسه و کلاس، شجاعت داشتن و برقراری ارتباط خوب با معلم و دیگر دانش آموزان بسیار دشوار است. بعضی اوقات عدم ارتباط مناسب با همکلاسی‌ها، فقط به این دلیل اتفاق می‌افتد که دانش آموزان احساس اعتماد به نفس نمی‌کنند و اعتماد به نفس پایینی دارند.

البته، برای هر دانش آموز مهم است که بدون استرس در کلاس درس احساس خوبی داشته باشد. دانش آموزان دوره ابتدایی در روزهای اول مدرسه باید حس خوبی به کلاس درس داشته باشند و مربی‌شان را دوست داشته باشند و احساس اعتماد کنند.

در طول صحبت هر روز سر کلاس، آن‌ها را بیش از حد اصلاح نکنید. نیازی به گفتن نیست که یک معلم باید اشتباهات دانش آموزان را اصلاح کند، اما سعی کنید هر کلمه‌ای را که می‌گویند تصحیح نکنید و در این امر زیاده رو نباشید.

این ایراد گرفتن‌های پی در پی، باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و کاهش عزت نفس در کودکان می‌شود. دانش آموزان ابتدایی به دلیل سن کمی که دارند فکر می‌کنند بزرگ‌ترها به حرف آن‌ها اهمیتی نمی‌دهند و به آن‌ها بی‌توجه هستند.

استاد احمد محمدی

میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.

استاد احمد محمدی

این شما مربیان هستید که از روز اول در کلاس باید دانش آموزان دارای ارزش و احترام کنید تا عزت نفس آن‌ها تقویت شود.

دانش آموزان ابتدایی بخاطر شرایط سنی و یادگیری در جایگاه بسیار حساس و مهمی در زندگی‌شان قرار دارند و بخش زیادی از عزت نفس و اعتماد به نفسی که در بزرگسالی دارند، در همین سن و سال و این روزها شکل می‌گیرد. پس، متوجه این حساسیت باشید و از ابتدا به آن‌ها آموزش دهید که به خودشان و توانایی‌هایشان باور داشته باشند.

همانطور که پیشتر گفتیم؛ افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان ابتدایی، تنها با ایجاد فضایی در کلاس که آن‌ها احساس ناامنی و ترس نداشته باشند، امکان پذیر است.

دانش آموزان با اعتماد به نفس بالا، دانش آموزان خوشبختی هستند که شکست‌های خود را از سر می‌گذرانند، اما از اشتباهات می‌آموزند و اهداف آینده خود را برای بهبود ضعف‌ها و کاستی‌ها، هر روز تعیین می‌کنند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

سخن پایانی

اهمیت اعتماد به نفس در دانش آموزان، به ویژه دختران را نباید دست کم گرفت. احساس اعتماد به نفس سالم برای کودک شما لازم است تا مهارت‌های اجتماعی خود را رشد دهد، مقاومت بیشتری در برابر مشکلات درس و مدرسه داشته باشد و از توانایی‌های بالقوه خود در داخل و خارج از کلاس استفاده کند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی