چگونه منفی نگر نباشیم؟ 8 راهکار طلائی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ خرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۸ دی, ۱۴۰۲

آیا از منفی نگری رنج می‌برید؟ دورتان را افراد منفی باف پر کرده‌اند؟ راه رهایی از این افراد و کنار آمدن با آن‌ها چیست؟ برای تبدیل شدن به فردی مثبت و دوری از منفی گرایی چه عاداتی را وارد زندگی خود کنیم؟ منفی نگری چه تاثیری بر آینده افراد دارد؟ چگونه می‌توانیم از افراد منفی باف دور شویم؟

همه ما در زندگی، چه زندگی شخصی‌مان و چه زندگی کاری و حرفه‌ای، با افراد منفی باف و منفی گرایی مواجه شده‌ایم؛ این مساله خصوصا در شرایطی که ما خودمان را فردی مثبت نگر و خوش بین بدانیم، پررنگ‌تر هم می‌شود.

در این مقاله آکادمی بازار به اینکه چگونه منفی نگر نباشیم و راههای پیروزی در جنگ با منفی نگری پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

تاثیر منفی نگری

حتما در زندگی‌تان با افراد منفی گرایی مواجه شده‌اید؛ شما خودتان را فردی مثبت ارزیابی می‌کنید یا نه؟ اگر این چنین است، برخوردتان در مواجه با آن افراد منفی نگر چگونه بوده است؟ با وجود چالش‌هایی که این قبیل تفاوت‌های نگرشی در میان افراد جامعه ایجاد می‌کند، به نظر می‌رسد بررسی چنین مسائلی در روابط زوجین از فوریت و اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

افراد منفی نگر، چه در جامعه و چه در زندگی شخصی‌مان، بر میزان استرس و توانایی ما در حفظ نگرش مثبت تاثیر می‌گذارند. آن‌ها می‌توانند باعث شوند ما سریع‌تر از آنچه خودمان مایل بودیم، دست از تلاش برداریم و بی‌خیال خواسته‌ها شویم.

البته نباید تاثیرات منفی استرس بر روی سلامتی‌مان را نادیده بگیریم؛ تجربه و تحمل مداوم استرس، ساختار تلومرهای دی‌ان‌ای در کروموزوم‌های بدن را تخریب می‌کند که این امر، بر کاهش طول عمر انسان تاثیر بسزایی دارد.

به علاوه، تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه جرجیا نشان داده است که افکار منفی به شدت مسری بوده و حفظ و استمرار آن باعث می‌شود افسردگی در میان آن افراد شایع گردد.

چگونه منفی نگر نباشیم؟

کلید حل این مساله و در واقع، کنار آمدن با افراد منفی نگر در زندگی‌مان در دوری جستن همیشگی از آن‌ها نهفته نیست؛ ما نمی‌توانم با فرار از آن‌ها، به آرامش خیالی که لایقش هستیم، برسیم. بلکه می‌بایست از خودمان در برابر این نگرش‌های منفی محافظت کنیم؛ البته گاهی در این میان، مجبور می‌شویم به صورت موقت، خودمان را از آن افراد جدا سازیم تا بتوانیم قوای فکری، ذهنی و روحی خودمان را تجمیع کرده و قوی‌تر از قبل به صحنه برگردیم.

1. اندیشیدن به مفهوم زندگی

همانطور که بارها هم اشاره کرده‌ایم، یکی از راه‌های تقویت قدرت مثبت نگری ما، اندیشیدن به مفهوم زندگی و قدردان بودن بابت داشته‌ها و اتفاقات خوب زندگی‌مان است. البته مطمئنم شما هم تجربه پشت سرگذاشتن یک رویداد به ظاهر منفی و بد را داشته‌اید و پس از گذشت زمان، دریافته‌اید که آن اتفاق یکی از بهترین اتفاقاتی بوده است که برایتان افتاده است.

به این قبیل موارد فکر کنید و بابتشان سپاسگزار باشید.

2. یک عقب نشینی استراتژیک طراحی کنید

گاهی اوقات عقب نشینی کردن یکی از تاثیرگذارترین روش‌هاست؛ قبول دارم؛ شاید بگویید کوتاه آمدن و عقب نشینی کردن، کار ترسوهاست؛ اما باید بدانید که عقب نشینی استراتژیک ما را قوی‌تر ساخته و ما بهتر می‌توانیم چنین مواقعی را کنترل کنیم.

عقب نشینی استراتژیک باعث می‌شود ما منابع ذهنی و جسمی‌مان را حفظ کنیم و فرصتی در اختیارمان می‌گذارد تا برای آینده، یک برنامه عملیاتی تدوین کنیم. در دوران عقب نشینی استراتژیک می‌توانید به خودتان برسید؛ یک سفر کوتاه و یک برنامه ویژه فقط برای خودتان، می‌تواند شما را شارژ کند.

به قول معروف، اره‌تان را مجددا تیز کند. در این بازه زمانی می‌توانید فارغ از فشارهای محیطی و لحظه‌ای، به ابعاد مثبت زندگی، کار و روابط‌تان بیندیشید و نه تنها صرفا برای خودتان، بلکه برای آن افراد هم محیط دلپسندتری را رقم بزنید.

استاد احمد محمدی
برای تغییر باورهای ناتوان‌کننده و منفی، در افکار مثبت و توانمند ساز غوطه‌ور شو.
دکتر احمد محمدی

حال شاید به خودتان بگویید امکان رفتن به سفر که همیشه و برای همه کس وجود ندارد. بله؛ برای بهره جستن از منافع عقب نشینی استراتژیک، شما مجبور نیستید که حتما و الزاما خودتان را از افراد دور کنید. شما حتی می‌توانید از دفتر کارتان هم به خود کمک کنید.

اگر احساس کردید به عقب نشینی نیاز دارید و امکان دوری جستن از افراد نزدیک‌تان را ندارید، چند لحظه در اتاق کار یا اتاق شخصی‌تان را ببندید. آهنگی آرامش بخش بگذارید و به چیزهایی در زندگی‌تان که شما را خوشحال و شاد می‌سازند، فکر کنید.

3. ایجاد تغییر مثبت با کارهای ساده

شما حتی می‌توانید با یک پیاده روی کوتاه در پارک محله یا اطراف‌تان حال و هوای خود را عوض کنید. استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در زیر نور آفتاب هم می‌تواند تغییری مثبت در شما ایجاد کرده و شما را از وقایع هر روزه دور کند. خب؛ عقب نشینی استراتژیک تنها نیمی از راه بود و قرار بود که ما پس از این دوره، با قدرت بیشتر و روحیه بهتر، پا به عرصه مواجهه و مبارزه با منفی نگری بگذاریم.

4. برای رهایی ازمنفی نگری روی عادات مثبت و تاثیرگذار تمرکز کنید

برای رهایی از منفی نگری، تمرکز بر عادات مثبت و تاثیرگذار می‌تواند اساسی باشد. تغییر در الگوهای رفتاری و ارتقاء عادات سازنده می‌تواند به تحول ذهنی و روحی فرد کمک کند. انتخاب عاداتی که به افزایش انرژی، افزایش انگیزه و بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کنند، می‌تواند مسیری برای فرار از دایره منفی گرایی باشد.

برنامه‌ای عملیاتی طراحی کنید تا ذهن‌تان را روی بخش‌های مثبت، انرژی بخش و انگیزه بخش زندگی‌تان متمرکز کرده و البته متمرکز نگه دارید.

5. ایمیل سپاسگزاری ارسال کنید

هر روز و به مدت ۲۱ روز، اولین کاری که در ابتدای صبح‌تان انجام می‌دهید، باید نوشتن یک متن مثبت و روحیه بخش به یک دوست، همسر، همکار یا فردی که می‌شناسید باشد. با این کار می‌توانید عادت برقراری ارتباط پرمعنا با این افراد را درخودمان ایجاد کنیم و سطح تاثیرگذاری افراد منفی روی زندگیمان را تا حد قابل توجهی کاهش دهیم.

در اینجا مایلم بر اهمیت دوره ۲۱ روزه تاکید کنم؛ تحقیقات و مطالعات نشان داده‌اند که ما انسان‌ها برای ایجاد عادات جدید و البته تثبیت آن‌ها، به ۲۱ روز زمان نیاز داریم. پس از آن، به صورت خودکار و غیرارادی به انجام آن عادات ادامه خواهیم داد؛ تنها ۲۱ روز سختی و کلنجار رفتن با خود به ادامه مسیر و یک عمر راحتی!

6. هر روز بنشینید و راجع به مورادی که بابتشان سپاسگزار هستید، بیندیشید

هر روز، ۳ مورد جدید و منحصر به فرد در زندگی‌تان که بابتشان قدردان و سپاسگزار هستید را روی کاغذ بنویسید. این کار به مغزتان آموزش می‌دهد تا به طرق مثبتی به دنیا بنگرید. تحقیقات نشان داده‌اند که انجام تمرینات شکرگزاری به مدت دو هفته منجر به تغییرات شگرفی در زمینه سلامتی افراد شده است.

7. هر روز یک لحظه یا اتفاق مثبت را ثبت کنید

هر روز از چیزی که شما را خوشحال می‌کند یا احساس عشق و دوست داشته شدن را در شما بیدار می‌کند، عکس بگیرید. ممکن است این مورد، غروب خورشید، فرزندتان که در خواب ناز است یا پروژه‌ای که توانستید آن را با موفقیت به پایان برسانید باشد.

عکس‌های مثبتی که می‌گیرید احساسی که در آن لحظه داشتید را به شما یادآوری کرده و در نتیجه، احساسات مثبت‌تان را افزایش می‌دهد.

8. برای رهایی از منفی نگری همین امروز شروع کنید

از همین امروز شروع کنید. اگر احساس می‌کنید در زندگی‌تان با افراد منفی باف و منفی نگر مواجه‌اید، به مطالب گفته شده خوب فکر کنید. ببینید که کدام یک از آن‌ها را از همین لحظه می‌توانید انجام دهید. به اطراف‌تان نگاه کنید، همین الان، ۳ موردی که بابتشان قدردان هستید، را نام ببرید.

شاید در نگاه اول، انجام این کار آنقدرها راحت نباشد؛ شاید با خودتان می‌گویید من همین الان هم از زندگی‌ام ناراضی هستم؛ پس چطور باید هر روز ۳ مورد منحصر به فرد و جدید را در زندگی‌ام پیدا کنم؛ اما نترسید. به این راه ادامه دهید؛ فکر کنید و فکر کنید؛ جوینده یابنده خواهد بود؛ مطمئنم پس از اینکه عینکتان را عوض کردید، می‌توانید آن رویداد‌های مثبت را شناسایی کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - کلمات مثبت

سخن پایانی

یادتان باشد که قبل از هر کاری، باید به خودتان برسید؛ باید زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا بتوانید ریلکس کرده و از محیط استرس‌زا و منفی اطراف دور شوید. حال چه با سفر یا چه با یک پیاده روی کوتاه؛ هر کدام که برایتان مقدور است؛ این زمان را به خودتان بدهید. شما که حال‌تان خوب باشد، بهتر و موثرتر می‌توانید حال سایرین را هم بهبود بخشید.

هرچقدر هم که تلاش نماییم نگرش مثبت خود را نسبت به مسائل و زندگی حفظ نماییم و از افراد منفی و سمی دوری کنیم، باز هم تعدادی منفی نگر اطراف ما می‌باشند که چاره‌ای جز کنار آمدن با آن‌ها نداریم! در این مقاله برای اینکه بدانیم چگونه منفی نگر نباشیم راهکارهایی ارائه گردیده است که با استفاده از آنان می‌توانیم همچنان نگرش مثبت خود را در زندگی و شغلمان حفظ کنیم و تحت تاثیر منفی گرایی چنین افرادی قرار نگیریم.

5/5 - (13 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی