مشاور کسب و کارهای بین المللی با راهنمایی کارکشته ترین مشاوران

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
مشاور کسب و کارهای بین المللی با راهنمایی کارکشته ترین مشاوران
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

شاید با شرکت‌هایی که صرفا بر مبنای تعاملات و تجارت در عرصه بین‌الملل شکل گرفته‌اند آشنا شده باشید. شرکت‌هایی که وظیفه عمده آنان تجارت در عرضه مشاور کسب و کارهای بین المللی یا بازاریابی‌های بین المللی و انجام داد و ستدهای مالی در بازارهای بین المللی است.

بعضا با شرکت‌ها یا کارخانجات کوچک و بزرگی سروکار داشته‌اید یا چه بسا برخورد کرده‌اید که در زمینه تجارت امور بین الملل یا بازاریابی بخش‌هایی را با عنوان بازاریابی بین الملل پوشش داده‌اند.

البته تولید کنندگان داخلی حتی اگر کوچک هم باشند اما مصمم باشند که در بازارهای بین المللی تولیدات یا کالا و خدمات خودشان را عرضه کنند قطعا به این قبیل بخش‌ها درون سازمان یا شرکت خودشان نیاز خواهند داشت. اما در صورتی که این بخش از کسب و کار داخل سازمان یا شرکت امکانی برای حضور و فعالیتش فراهم نباشد قطعا از شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که در این زمینه تخصص دارند می‌توان کمک گرفت.

پرسشنامه ارزیابی مهارتهای فروش

دریافت هدیه ای 100 هزار تومانی
بعد از پر کردن پرسشنامه

بازاریابی و فروش

کسب و کار بین المللی چیست؟

کسب و کارهایی که قرار است فعالیت یا خدمات و کالا و محصولات تولیدی خودشان را نه صرفا در داخل کشور که در سراسر دنیا یا حتی چند کشور همسایه پوشش دهند و نسبت به داد و ستد تجاری اقدام کنند کسب و کارهای بین المللی اطلاق می‌شود و نیاز به مشاور کسب و کارهای بین المللی دارند. 

البته برای افرادی که می‌خواهند برنامه ریزی شده و با احتساب قوانین رایج در کسب و کارهای بین المللی در این بخش از کسب و کار حضور موفق داشته باشند و راه را یا بلد نیستند یا در طول راه دچار مشکل شده و نیاز به کمک دارند مشاور کسب و کارهای بین المللی کمک خوبی برای آن‌ها خواهند بود.

فراموش نکنید که مشاورین کسب و کارهای و به ویژه مشاور مدنظر در این بخش یعنی مشاور کسب و کارهای بین المللی خودشان بعضا از کارآفرینان این عرضه هستند.

و اگر از کارآفرینانی موفقی در این بخش نباشند قطعا از سوابق شغلی درخشانی در این زمینه برخوردارند که می‌توانند در این مسیر کمک خوبی برای سایر کارآفرینان یا صاحبین مشاغل باشند.

شناخت قوانین تجارت پیش نیاز کسب و کار بین المللی

شناخت قوانین تجارت پیش نیاز کسب و کار بین المللی

باید تصریح کرد برای آنکه شما صاحب یک کسب و کار در عرصه بین الملل باشید باید با قوانین تجارت در عرضه دنیا و بین الملل آشنا باشید.

شما تا زمانیکه با قوانین رایج کشورها آشنایی نداشته باشید نمی‌توانید ادعا کنید که قصد دارید با فلان کشور وارد معامله بشوید. شاید بهتر باشد برای توضیح بیشتر از یک مثال شروع کنیم.

فرض کنیم شما یک تولید کننده زعفران در کشور هستید. آمار و ارقام بین المللی می‌گوید زعفران از جمله عمده محصولات کشاورزی است که در دنیا، تاکید می‌کنم در دنیا فقط در ایران به کشت انبوه می‌رسد و پس از ایران افغانستان و اسپانیا هستند که موفق به کاشت و برداشت چنین طلای سرخی در جهان شده‌اند.

پس از آشنایی با اهمیت کاشت و ارزش غذایی و صد البته ارزش مالی که چنین محصول کشاورزی از آن برخوردار است و از آن با تعبیر طلای سرخ نیز یاد می‌شود آیا به رغم ارزش مالی زعفران امکان معاملات بین المللی و فروش زعفران برای هر کشاورزی که امکان تولید آن را دارد فراهم است؟ زعفران که طلای سرخ بود و در دنیا کسی جز به ایران امکان تولید انبوه آن را نداشت پس چه شد؟

چرا برخی از کشورها در زمینه تجارت بین المللی بهتر عمل می کنند؟

پاسخ به معاملات بین المللی و روابط بین کشورها و شیوه داد و ستد باز می‌گردد. درست است که ایران پیشتاز کاشت و برداشت زعفران است اما در دنیا محدودیت‌های فراوانی برای تعامل و تجارت با دنیا وجود دارد.

هر کشاورزی پس از تولید صرفا می‌تواند انبوه تولیدات خودش را برای فروش به شرکای تجاری بفروشند که آنان واسطه تعامل با دنیا و شرکت‌های تجاری بین المللی هستند.

باید یادآور شد؛ در این بین تولید کنندگان بزرگ زعفرانی هم هستند که از قضا بخش‌های بازاریابی بین المللی و تجارت خارجی آنان داخل سازمانشان فعال است.

استاد احمد محمدی
«پایان سندروم سطل‌های عرق»، به جای بیشتر کار کردن، هوشمندانه کار کن.
استاد احمد محمدی

اما شرایط برای اوج گرفتن واحدهای بازاریابی بین المللی و تجارت خارجی آنان ایجاب می‌کند که برای تداوم شهرت و اعتبار برند و نام تجاری شرکت یا سازمانشان در تلاش باشند. تداوم شهرت و اعتبار شرکت و تولیدات به تلاش در راستای تولیدات کالای با کیفیت و مرغوب بستگی دارد.

چرا که پس از کسب شهرت و اطمینان از مرغوب بودن کالا، این امکان برای تولید کننده فراهم است که بخواهد در عرصه‌های بین المللی به رقابت بپردازد.

اما بازهم این قبیل سازمان‌ها و تولید کنندگان بزرگ نیز به رغم تداوم سال‌ها تولیدات انبوه زعفرانی که دارند برای تداوم تجارت‌ بین المللی با محدودیت‌هایی مواجه هستند که ناگزیر از مراجعه به قوانین تدوین شده در راستای داد و ستدهای بین المللی از طریق شرکت‌های تجاری هستند که کسب و کارشان تعامل تجاری با دنیا است.

برای ورود به تجارت بین المللی مانند زعفران از کجا شروع کنیم؟

برای ورود به تجارت بین المللی مانند زعفران از کجا شروع کنیم؟

گذشته از تکلیف تجارت‌های بین المللی تولیداتی چون زعفران در خصوص شرایط برای تداوم یا چه بسا شروع کسب و کارهای بین المللی باید گفت:

  • شما باید به‌دنبال ثبت شرکت یا سازمان تولیدی خودتان باشید.
  • شما باید نسبت به ارزیابی تولیدات، کالا و خدماتتان بپردازید.

پس از ثبت شرکت و سازمان و البته اطمینان از تولیدات با کیفیت و استاندارد که قرار است با معیارهای استاندارد تولید در دنیا مطابقت داشته باشد در گام بعدی تلاش‌های شما باید در راستای:

  • ایجاد استمرار در تولید و تلاش در راستای کسب شهرت و نام تجاری معتبر برای تولیدات.
  • جذب مشتری و ایجاد حس وفاداری در مشتری.
  • تلاش در راستای ترویج انواع شیوه‌های بازاریابی از جمله گسترش واحدهای بازاریابی بین المللی و فروش در داخل و خارج از کشور.
  • تلاش در راستای جذب مشتری بین المللی که پیش نیازهای آن تا حدودی در گام‌های پیشین قید شد.

آنچه که تاحدودی بدان اشاره شد تلاش برای تشریح پیش نیازهای یک کسب و کار بین المللی بود. اما در این بین از نظر شما مشاور کسب و کارهای بین المللی چه کمک‌هایی می‌تواند به شما بکند و عمده وظایف یک مشاور بین المللی چه مواردی می‌تواند باشد؟

وظایف مشاور کسب و کارهای بین المللی

اما در این بخش ضروری است تا اشاره‌ای کوتاه به برخی وظایف مشاور امور تجاری یا مشاور کسب و کارهای بین المللی در هر شرکت و سازمان داشت.

یکی از عمده وظایف مشاوره کسب و کار در این بخش تقسیم مسئولیت‌های حرفه‌ای است. به عبارتی یک مشاور کسب و کار بین المللی باید به دو بخش مسئولیت حرفه‌ای در قبال بخش خصوصی و موسسات دولتی تقسیم کرد.

برخی از وظایف در بخش خصوصی به‌راحتی قابل پیگیری است حال اینکه مشابه همان وظایف یا مسئولیت‌ها در بخش دولتی دچار نوسان و فراز و فرود است.

عمده وظایف مشاور کسب و کارهای بین المللی چیست؟

  • تحقیق در مورد بازارهای مالی و چگونگی این بازارها برای شرکتی که به عنوان مشاور امور تجاری آن مشغول به فعالیت هستید.
  • ارائه مشاوره در زمینه توسعه و گسترش بحث‌های مربوط به امور تجاری و بازاریابی بین المللی.
  • تحقیق در مورد فرصت‌های سرمایه گذاری بین المللی و همچنین وضعیت شرکت یا سازمان‌های رقیب و شیوه‌های تجاری و کسب و کار آن‌ها و سپس ارائه پیشنهادات در خصوص موضوعاتی که به این قبیل موارد مربوط است.
  • ارائه پیشنهادات به شرکت یا سازمان محل خدمت، در خصوص راه و روش برقراری هر گونه تماس و ارتباط با شرکت‌های مد نظر خارجی که موضوع هدف تجارت خارجی و کسب و کار بین المللی شما هستند.

از دیگر وظایف مشاور کسب و کارهای بین المللی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تجزیه و تحلیل کالا و خدماتی که در ارتباط با شیوه فعالیت شما در بازارهای جهانی مورد تقاضا و استقبال قرار می‌گیرند.
  • ارائه مشاوره در خصوص رعایت قوانین و مقررات مربوط به هرگونه واردات و صادرات در کشور هدف و البته شرایط واردات و صادرات در کشور مبدا و مقصد.
  • محافظت از محرمانه بودن و محرمانه ماندن اطلاعات ارائه شده به شرکت‌ها و البته اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت‌ها.

چگونه می توان مشاور کسب و کارهای بین المللی شد؟

چگونه می توان businessman شد

برای آنکه بتوانیم مشاور کسب و کارهای بین المللی از جمله مشاور تجارت خارجی بشویم باید به تحصیلات آکادمیک و عالیه در این زمینه از جمله تحصیلات عالیه در رشته‌هایی چون؛ اقتصاد، مدیریت بازرگانی، مدیریت کسب و کار و کارآفرینی و تجارت خارجی تسلط داشته و فارغ التحصیل بشویم.

حتی پس از فارغ التحصیلی نیز حتما از دوره‌های آموزشی معتبر سازمان‌هایی که گواهینامه‌های بین المللی و معتبر در زمینه تجارت و مدیریت بازرگانی و کارآفرینی ارئه می‌دهند نیز استفاده بکنیم.

صلاحیت ها و توانایی های مشاور کسب و کارهای بین المللی چیست؟

یک مشاور کسب و کار بین المللی باید از برخی صلاحیت‌های علمی و توانایی و مهارت‌های شغلی برخوردار باشد و همچنین از برخی مهارت‌های فردی و شخصیتی نیز برخوردار باشد.

این مهارت‌های مورد نیاز در این حرفه یعنی مشاور کسب و کارهای بین المللی عبارتند از:

  • توانایی تجزیه و تحلیل داشته باشد.
  • بر سیاست‌های و استراتژی‌های اثرگذار بر بازارهای بین‌المللی تسلط داشته باشد.
  • تسلط و توانایی کار رهبری و لیدر را داشته باشد.
  • از توانایی حفظ سلامت و سرعت عمل در حین انجام کارهای سنگین برخوردار باشد. به عبارتی بتواند خودش را با برنامه‌های سنگین انطباق دهد.
  • از مهارت‌های ارتباطی قوی کلامی و نوشتاری برخوردار باشد.
  • از یک ذهن آنالیزگر و تحلیل‌گر قوی برخوردار باشد.
  • هیچ گونه ممانعتی برای سفر نداشته باشد.
  • عدم تعهد نظامی برای شرکت در انتخابات را داشته باشد.

مشاور کسب و کارهای بین المللی برای شما چه خواهد کرد؟

با توجه به تعریفی که از برخی وظایف و البته ویژگی‌های یک مشاور کسب و کارهای بین المللی داشتیم بد نیست بدانیم که این قبیل افراد با عنوان مشاور کسب و کارهای بین‌المللی در صورت مراجعه یک کارآفرین یا فردی که قرار است برای نخستین بار پای به عرصه کسب و کار بین‌المللی بگذارد چه پیشنهاداتی برای او دارند و برای یک کارآفرین یا مالک و صاحب یک کسب و کار بین المللی چه اقداماتی می‌توانند انجام بدهند؟

1. می تواند برای شما یک طرح کسب و کار بین المللی بنویسد

مشاور کسب و کارهای بین المللی می‌تواند برای شما یک طرح کسب و کار بین المللی بنویسد. در توضیح این طرح کسب و کار بین المللی باید گفت که این کار عبارتند از ارائه یک تعریف از ساختار شرکت یا تولیدات شما در کنار هدف‌هایی که برای این کسب و کار تعریف کرده‌اید.

2. مشاور کسب و کارهای بین المللی فهرست سازی می کند

مشاور کسب و کارهای بین المللی فهرست سازی می کند

مشاور کسب و کار بین المللی یا Business consultant به شما می‌گوید که فهرستی از کارهایی که انجام داده‌اید و فهرستی از ریسک‌های احتمالی این کسب و کار که ایده آل شما است را برای او نیز تهیه کنید.

3. برنامه دارد

همراه با شما برنامه‌‌ای قابل پیش بینی در راستای توسعه کسب و کار شما خواهد داشت. یکی از ازکان طرح کسب و کار عبارتند از؛ مدیریت، نیروی انسانی، مالی، تولید و بازاریابی. مشاور کسب و کارهای بین المللی در ارائه طرح در خصوص هر کدام از این موارد به شما یا برنامه خواهد داد یا در پیشبرد اهداف کمک حال شما خواهد بود.

4. یک سند مالی و مدیریتی شفاف برای این کسب و کار بین المللی تهیه می کند

زمانی که از یک طرح کسب و کار سخن می‌گوئیم باید به وضوح و روشن عنوان کنیم که می‌خواهیم؛ این کسب و کار چه چیزی باشد؟ چه موقعی شروع به کار کند؟

چرا این کسب و کار را انتخاب کرده‌ایم؟ این کسب و کار توسط چه کسی هدایت و مدیریت خواهد شد؟ چگونه مدیریت و هدایت خواهد شد؟

استاد احمد محمدی

قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.

استاد احمد محمدی

و به عبارت بهتر یک سند مالی و مدیریتی شفاف برای این کسب و کار بین المللی تهیه کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد تا در ادامه به برنامه‌های کوتاه یا بلندمدت در راستای نیل به آن آرمان‌های شغلی اقدامات لازم صورت بگیرد.

5. مشاور کسب و کارهای بین المللی طرح ارائه می کند

برخی از طرح‌های ارائه شده از سوی مشاور کسب و کارهای بین المللی عبارتند از: برنامه‌های مالی و برخی برنامه‌های درون سازمانی و همچنین برنامه‌های جهت جذب سرمایه گذار و پیش بینی‌های مالی خواهد بود را از شما خواهد خواست تا در راستای ارائه برنامه و گام بندی طرح‌ها برنامه‌ای مشخص در اختیار داشته باشید.

طرح کسب و کار به طور معمول توسط مدیران یا هیات مدیره یک کسب و کار آمده می‌شود اما مشاور در تهیه چنین برنامه‌ها و طرح‌هایی به شما کمک خوبی خواهد بود او تجریباتش را در تهیه و تدوین یک طرح کسب و کار در اختیار شما قرار خواهد داد.

ارائه چنین طرح‌هایی از سوی مشاور کسب و کارهای بین المللی با عنوان طرح کسب و کارهای بین المللی در خصوص کار و حرفه شما به شما کمک خواهد کرد تا روی طرح و راه اندازی آن تمرکز کنید.

6. یک چهارچوب ترسیم می کند

یک چهارچوب منطقی برای شغل و حرفه شما ترسیم خواهد کرد. مشاور کسب و کارهای بین المللی در ارائه طرح کسب و کار شما به شما و تیم شما در ترسیم راهی که در آینده در پیش دارید کمک خواهد کرد.

نقش مشاور کسب و کارهای بین المللی در امور مهاجرتی

نقش مشاور کسب و کارهای بین المللی در امور مهاجرتی

در ادامه می‌توانیم به یکی از این طرح‌های کسب و کارهای بین المللی همچون شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که در امور انتقال دانشجو بین کشورهای مختلف فعالیت دارند اشاره کنیم. شاید این حرفه ملموس‌ترین بخش در بخش کسب و کارهای بین المللی باشند.

 وقتی شما به عنوان یک دانشجو برای پذیرش و تحصیل در کشور آلمان به یکی از این دفاتر با عنوان دفاتر اعزام و مهاجرت مراجعه می‌کنید از پیش مالک و کارآفرین چنین سازمان یا شرکتی می‌دانند که هر روز تعداد کثیری از مهاجرین یا دانشجویان به او مراجعه خواهد کرد.

از این‌‌روی بیشتر مشورت‌های لازم را از همین مراکز با عنوان مرکز مشاور کسب و کارهای بین الملی اخذ کرده و به ترتیب واحدهای کسب و کار خودش را در بخش‌های مختلفی نظیر؛ بخش اخذ ویزا، بخش ارائه مشاوره تحصیلی، بخش مهاجرت و پذیرش و همچنین ارائه مشاوره علمی و چگونگی مراجعه به وزارت علوم داخل کشور و هماهنگی با وزارت علوم کشورهای هدف، مجهز کرده و هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.

فراموش نکنید سازمان‌های اعزام دانشجو یکی از هزاران کسب و کارهایی بین المللی تلقی می‌شود که نیاز به هماهنگی با کشورهای هدف دارد.

از این‌روی اخذ مشاوره از دفاتری با عنوان دفاتر مشاوره کسب و کارهای بین المللی به این کارفرما یا مالکی که می‌خواهد چنین کسب و کاری را راه بیاندازد کمک خواهد کرد تا از حداقل‌های پیش نیاز چنین کسب و کارهایی به غیر از میزان سرمایه و وجه مالی لازم نیز مطلع بشود و در صورتی که توانایی ارتباط با خارج از کشور و موسسات علمی و دانشگاه‌های خارجی را دارد وارد این حرفه بشود.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
علت شکست و موفقیت رو پیدا کن

توانایی مشاور کسب و کارهای بین المللی

در این مقاله طی چندین بخش هم به بخشی از کسب و کارهای بین المللی اشاره شد و هم از برخی وظایف دفاتر مشاوره‌های کسب و کارهای بین المللی گفته شد.

در خصوص مشاور کسب و کارهای بین المللی ذکر این مهم ضروری است که یکی از عمده وظایف این قبیل دفاتر علاوه بر کلیه مواردی که به عنوان وظایف یک مشاور کسب و کار گفته شد برخورداری از حس تعامل و مهارت برقراری ارتباط با افراد و چهره‌های تاثیرگذار در حرفه مدنظر کشور سوم و چهارم است.

اینکه چنین مشاوری باید علاوه بر شناسایی کشور هدف از توانایی تعامل و ارتباط با حداقل‌های زبان این کشورهای نیز برخوردار باشد و البته از قوانین تجاری و حتی آموزشی و قوانین مربوط به کسب و کار بازار هدف آن کشور نیز مطلع بوده و توانایی برقراری ارتباط و البته حل مسئله را داشته باشد.

پرسشنامه ارزیابی مهارتهای فروش

دریافت هدیه ای 100 هزار تومانی
بعد از پر کردن پرسشنامه

بازاریابی و فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *