بهترین نرم افزار CRM | بررسی مزایا و معایب + 8 نمونه بهترین نرم افزارها

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ شهریور, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۸ دی, ۱۴۰۱
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟ 8 نرم افزار برتر CRM در سال 2021

نرم افزار CRM کمک می‌کند خدمات سازمان ها در قبال مشتریان در فرآیند بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش افزایش پیدا کند.امروزه با گسترش و پیچیده‌تر شدن دنیای تجارت و رقابت روز افزون بین مشاغل، اهمیت اطلاعات طبقه بندی شده مشتریان جهت مدیریت ارتباط با آن‌ها در راستای افزایش فروش و رشد کسب و کار بسیار بیشتر از هر دوره دیگری است.

به همین دلیل داشتن یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان برای تمامی مشاغل ضروری است. در ادامه برای آشنایی بیشتر با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و برترین نرم افزارهای CRM  همراه ما باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بهترین نرم افزار CRM چیست؟

CRM مخفف مدیریت ارتباط با مشتری است. امروزه برای مدیریت بهتر ارتباط با مشتریان از نرم افزارهای مدیریت ارتباط مشتری استفاده می‌شود. همانطور که از نامش پیداست، بهترین نرم افزار CRM سیستمی برای مدیریت ارتباط با مشتری است.

برای اکثر مشاغل، ارزشمندترین و مهم‌ترین دارایی آ‌ن‌ها مشتریان آن‌ها هستند. در روزهای اولیه در بسیاری از شرکت‌ها، جزئیات مربوط به مشتریان مانند چه کسانی هستند، چگونه با سازمان شما ارتباط برقرار کرده‌اند در مکان‌های مختلف ذخیره می‌شود. مغز مدیرعامل و فروشندگان، ایمیل نماینده فروش، مجموعه‌ای از فاکتورهای حسابدار و … . با رشد یک کسب و کار، داشتن یک مکان اصلی که همه این اطلاعات در آن نگهداری شود بسیار ضروری می‌شود.

سرعت تیم شما بدون پاسخ سریع به سوالات مهم مشتری کاهش می‌یابد. مشتریان ما چه کسانی هستند؟ چگونه با آن‌ها در ارتباط باشیم؟ چگونه آن‌ها با محتوای ما تعامل دارند؟ در دنیای تجارت امروز دسترسی به این اطلاعات و بهترین نرم افزار CRM بسیار حیاتی است.

زمانی که تیم شما نتواند به پرسش مشتریان پاسخ دهد و اطلاعات کافی در مورد آن‌ها نداشته باشد، مشتریان شما کمبود ارتباط صحیح را احساس خواهند کرد. از دیدگاه مشتریان، آن‌ها با یک شرکت ارتباط دارند، نه مجموعه‌ای از افراد و بخش‌های مختلف.

همه اعضای تیم شما به اطلاعاتی درباره نیازها، خواسته‌ها و وضعیت فعلی مشتری نیاز دارند تا بتوانند مکالمه را از جایی که سری قبلی متوقف شده است شروع کنند و پیگیری مناسبی انجام دهند.

این‌ها مشکلاتی است که سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری برای حل آن‌ها طراحی شده است. با یک نرم افزار اصلی برای سازماندهی تمام جزئیات مشتریان خود، مدیریت فروش برای همه اعضای تیم شما آسان خواهد شد.

چه کسب و کارهایی باید از بهترین نرم افزار CRM استفاده کنند؟

چه کسب و کارهایی باید از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری بهترین نرم افزار CRM استفاده کنند؟

پاسخ کوتاه این است، هر شرکتی که بخواهد رابطه خود را با مشتریان حفظ کند می‌تواند از سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان یا بهترین نرم افزار CRM بهره مند شود. برای توضیح بیشتر، دو گروه از شرکت‌ها هستند که اغلب بیشترین سود را از این سیستم می‌برند:

  • شرکت‌های B2B که معمولا نیاز به ردیابی مشتریان در چرخه‌های طولانی فروش و از طریق مسیرهای پیشرفته دارند. به عنوان مثال، یک شرکت نرم افزاری، یک شرکت کاریابی.
  • مشاغل B2C مانند جواهرسازی، خدمات محوطه سازی یا مسکن.

با این وجود، شرکت‌های بسیاری وجود دارند که با دو نمونه بالا مطابقت ندارند، اما همچنان استفاده از سیستم CRM برای آن‌ها ارزشمند است. راه دیگر برای بررسی اینکه آیا سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان می‌تواند به تجارت شما کمک کند یا خیر، این است که در مورد چالش‌هایی که سیستم‌های CRM برای حل آن‌ها تلاش می‌کنند فکر کنید.

آیا نیازی به حفظ و نگهداری لیست مرکزی اطلاعات مربوط به مشتریان خود دارید؟ آیا این اطلاعات در چندین مکان مختلف نگهداری می‌شوند؟ آیا مشتریان شما به طور مرتب با چندین نفر در تیم شما تعامل دارند؟ چگونه افراد تیم متوجه می‌شوند که آخرین مکالمه با مشتری توسط چه کسی انجام شده است؟ آیا برای درک بهتر بهره‌وری تیم فروش خود به راهی نیاز دارید؟ آیا تیم فروش شما فرآیند ساختارمندی دارد که از آن پیروی می‌‌کند؟

اگر به یک یا چند سوال بالا پاسخ مثبت دادید، به احتمال زیاد کسب و کار شما می‌تواند از سیستم بهترین نرم افزار CRM بهره مند شود.

زمان استفاده از بهترین نرم افزار CRM چه زمانی است؟

زمان مناسب برای استفاده از CRM چه زمانی است؟

اگر تصمیم گرفته‌اید که سیستم CRM در آینده شرکت شما حضور داشته باشد، سوال منطقی بعدی این است که چه زمانی برای این کار بهتر است؟

به طور خلاصه، پاسخ برای اکثر شرکت‌ها بسیار ساده است. در حالی که ممکن است بتوانید مدتی با نبودن سیستم CRM کنار بیایید، استفاده هرچه زودتر از آن بهتر از این است که منتظر بمانید تا انباشته شدن مشکلات موجب استفاده از آن شود.

بهترین نرم افزار CRM چه کمکی به رشد شرکت می کند؟

چگونه بهترین نرم افزار CRM به رشد شرکت کمک می کند؟

بر طبق گزارش‌های معتبر CRM در قلب ابتکارات دیجیتال مارکتینگ قرار دارد. این یکی از حوزه‌های فناوری است که به دلیل ویژگی رقابتی بالا در تجارت‌های دیجیتال برای شرکت‌ها بسیار مهم است. چرا؟ یک کلمه: رشد. به بیان ساده‌تر، شرکت‌ها سریع‌تر از همیشه رشد می‌کنند.

همانطور که در بازاریابی و فروش، فرصت‌های جدید برای دستیابی و تعامل با مشتریان بالقوه، از کانال‌های اجتماعی جدید گرفته تا افزایش بازاریابی ویدیویی روز به روز در حال گسترش است، CRM موجب پیشرفت بزرگی برای شرکت‌ها در همه ابعاد می‌شود. این نقاط تماس گسترده با مشتریان هنگام پیگیری و نظارت موثر آب را برای شرکت شما گل آلود می‌کند.

وقتی سازمان‌ها وارد مراحل رشد سریع می‌شوند، خیلی آسان راه‌های ارزشمند از بین می‌روند. نه به این دلیل که بازاریاب وظیفه خود را انجام نمی‌دهد، یا به این دلیل که فروش بسته نمی‌شود، بلکه به این دلیل است که هر دو تیم اطلاعاتی دارند که دسترسی افراد مختلف به آن دشوار است.

بدون سیستم بهترین نرم افزار CRM همانطور که رشد می‌کنید، کارکنان بازاریابی و فروش شما زمان بیشتری را صرف جستجوی ایمیل‌ها و تلاش برای برقراری ارتباط با همکاران خود می‌کنند تا جدیدترین و دقیق‌ترین اطلاعات را در مورد وضعیت مشتریان دریافت کنند. این ممکن است به ملاقات‌های از دست رفته، دوباره رزرو شده یا عدم انجام وظایف حیاتی ضروری برای پرورش سرنخ‌ها از طریق قیف فروش منجر شود.

این سیستم‌ها به طور موثر اطلاعات تماس، فرصت‌های فروش و همچنین هرگونه تعاملی را که از طریق بسیاری از کانال‌های ارتباطی مشتری، از جمله وب سایت، رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌ها انجام می‌شود را سازماندهی می‌کنند. عملکرد تیم‌های بازاریابی و فروش به عنوان یک واحد منسجم بیش از هر زمان دیگری ضروری است و سیستم مدیریت ارتباط با مشتری راه حل مناسبی برای کمک به سازمان‌ها در دستیابی به این هدف است.

8 تا از بهترین نرم افزار CRM

8 نرم افزار برتر CRM در سال 2021

در ادامه بهترین نرم افزار CRM را بررسی می‌کنیم.

1. Salesforce: این سیستم مغز سازمان شماست

Salesforce یک انتخاب محبوب برای سازمان‌هایی است که مایل به یکپارچه سازی چندین منبع داده در سریع‌ترین زمان و سازماندهی مراحل تجاری پیچیده هستند.

این نرم افزار به عنوان “مغز” یک سازمان عمل می‌کند. اگر به دنبال یک CRM ساده هستید که به سادگی کار می‌کند، این بهترین انتخاب برای شما نیست. منحنی یادگیری بالایی دارد و قطعا برای تیم‌های کوچکی که فقط به مکانی برای ذخیره اطلاعات مشتری و مدیریت فروش ساده نیاز دارند مناسب نیست.

استاد احمد محمدی
وظیفه مشتری نیست که شما را به یاد بیاورد، این وظیفه و مسئولیت شماست که مطمئن شوید آنها فرصتی برای فراموش کردن شما ندارند.
استاد احمد محمدی

Hubspot CRM .2

Hubspot CRM یک نسخه رایگان با قابلیت‌های مناسب برای شروع کار ارائه می‌دهد. این سیستم ویژگی‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها بعد از پرداخت هزینه فعال می‌شوند. در نسخه رایگان محدودیت‌هایی در مورد مواردی مانند تعداد مخاطبین و سایر ویژگی‌های مهم برای افزایش فروش و بازاریابی وجود دارد.

با این حال، همچنان یک ابزار بسیار قدرتمند است. این ابزار یک دستگاه فروش و بازاریابی است که در نهایت هزینه آن را توجیه می‌کند، به شرط آنکه کارها را به درستی انجام دهید و دارای فرآیندهای تجاری مناسب باشید.

وقتی صحبت از تجربه کاربر می‌شود، Hubspot بهترین انتخاب است. به عنوان یک ابزار فوق العاده قدرتمند و بصری، پیچیدگی خاص خود را با رابط کاربری فوق العاده مدیریت می‌کند و از آن با یک تیم پشتیبانی پاسخگو برای راه اندازی و پشتیبانی حمایت می‌کند. با پرداخت هزینه برای اشتراک پولی آن به دیگر ویژگی‌های حرفه‌ای آن دسترسی خواهید داشت.

3. Adobe Marketo. Err. Microsoft

انتخاب بهترین نرم افزار CRM

این فقط یک سیستم CRM ساده نیست، بلکه یک پلتفرم اتوماسیون بازاریابی است که با سیستم مدیریت ارتباط مشتری ادغام شده است؛ اما یک مشکل اینجا وجود دارد.

فقط کافی است که “Adobe CRM” یا “Marketo CRM” را در گوگل جستجو کنید و سردرگمی و کمبود اطلاعات را ببینید. پس دلیل انتخاب آن چیست؟ دلیل اصلی این است که مارکتو به خوبی با سایر سیستم‌های بهترین نرم افزار CRM ادغام می‌شود.

4. SharpSpring

اگر یک سیستم حرفه‌ای با قیمت بسیار مناسب می‌خواهید SharpSpring را امتحان کنید. در حالی که تجربه کاربری و سرعت نوآوری آن ممکن است کمی از Hubspot عقب باشد، این یک پلتفرم بسیار کامل است که زیرساخت‌های لازم برای انجام فروش و بازاریابی عالی را برای شما فراهم می‌کند.

5. Nutshell: یک سیستم مدیریت مشتریان قوی برای مشاغل کوچک با نیازهای پیچیده کمتر

اگر نرم افزاری ساده، قدرتمند و کم هزینه می‌خواهید که فقط فروش، ایمیل، گزارش، مدیریت سرپرستی و جنبه‌های مختلف پیگیری مشتریان را مدیریت کند Nutshell را امتحان کنید.

شاید متوجه شده باشید که بسیاری از راه حل‌های سیستم‌های بهترین نرم افزار CRM فراتر از مدیریت روابط مشتری است، آن‌ها در واقع سیستم‌هایی هستند که دارای ویژگی‌های بازاریابی و اتوماسیون هستند. برخی از مشاغل نیازی به همه این‌ها ندارند یا از راه حل جداگانه‌ای که برای بازاریابی و اتوماسیون دارند استفاده می‌کنند.

6. Nimble CRM: برای روابط تجاری کوچک طراحی شده است

آیا شما یک تجارت کوچک هستید که بر روابط متمرکز است؟ آیا از Office 365 یا G Suite برای ایمیل و ارتباطات خود استفاده می‌کنید؟ Nimble CRM را امتحان کنید.

Nimble منحصر به فرد برای ایجاد روابط تجاری کوچک با مشتریان بالقوه است. از نظر ویژگی‌ها، منتظر داشبوردهای روشن و رنگارنگ، ادغام هوشمند با رسانه‌های اجتماعی و ادغام عمیق با بیش از 160 برنامه شخص ثالث باشید تا بتوانید اطلاعات تماس خود را ترکیب کنید.

7. Close.io: یک سیستم مخصوص فروش

Close.io: یک سیستم مخصوص فروش

اگر به دنبال یک سیستم بهترین نرم افزار CRM منحصر به فرد برای فروش هستید این گزینه خوبی برای شماست. برای مدیریت و خودکارسازی فعالیت‌های فروش استاندارد مانند ارسال ایمیل، ارسال پیام کوتاه، تماس‌های تلفنی، مراحل قیف فروش و گزارش فروش بسیار عالی است.

این یک ابزار کامل برای نمایندگان فروش است. اتوماسیون فروش، مدیریت فرصت، یادآوری‌های پیگیری و سایر ابزارهایی که فروشندگان دوست دارند داشته باشند.

اگر به دنبال بهترین نرم افزار CRM برای یکپارچه سازی فروش و بازاریابی هستید، این چیزی نیست که شما به دنبال آن هستید؛ اما اگر شما عضوی از یک تیم فروش هستید یا تنها فروشنده شرکت هستید، این ابزار می‌تواند برای شما موثر باشد و بهره وری شما را افزایش دهد.

8. Zoho بهترین نرم افزار CRM: یک راه حل ارزان و کامل

دارای مجموعه وسیعی از ویژگی‌ها کاربردی نسبت به قیمت پایین خود است. استفاده از آن سخت و پیچیده است. رابط کاربری تقریبا ضعیف نسبت به رقبا. با این حال، می‌توانید گردش کار فروش و بازاریابی پیچیده‌ای ایجاد کنید.

می‌توانید بازاریابی از طریق ایمیل، پیش بینی، ایجاد سرنخ، امتیاز دهی به مشتری و کمپین‌های بازاریابی کامل را با آن انجام دهید. این در واقع مجموعه‌ای کامل از ابزارهای بازاریابی است. اگر به دنبال سرویس کاملا رایگان هستید، برنامه رایگان آن‌ها برای حداکثر سه کاربر می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - مشتری مداری

انتخاب بهترین نرم افزار CRM

انتخاب یک سیستم برای مدیریت ارتباط با مشتریان را ساده نگیرید. نداشتن CRM می‌تواند ویرانی واقعی را در سازمان شما ایجاد کند. یا اگر در انتخاب خود غیرعقلانی و ضعیف عمل کنید خسارات جبران ناپذیری را به شما وارد خواهد کرد.

قبل از هر تصمیمی لطفا از یک شرکت یا کارشناس فنی مورد اعتماد استفاده کنید تا حداقل به شما در تصمیم گیری کمک کند و در حالت ایده آل در پیاده سازی و اجرا توسط شخص ثالث کمک کند.

بررسی مزایا و معایب نرم افزار CRM در کلاس های بازاریابی

هر نرم افزار یا ابزاری مزایا و محدودیت های خاص خود را دارد. آگاهی از نقاط ضعف و قوت این برنامه ها به شما در هنگام تصمیم گیری برای پیاده سازی سیستم CRM کمک می کند.

معایب نرم افزار CRM

نیاز به ورود حجم بالایی از داده ها

هنگمی که یک نرم افزار CRM را انتخاب می کنید، تیم فروش بایستی حجم بالایی از داده ها را به صورت دستی فهرست بندی و وارد برنامه کند. این فرایند ممکن است زمان زیادی را از کارشناسان فروش بگیرد و در نهایت منجر به صرف زمان کمتری برای فروش فعال شود.

نیاز به تنظیمات خاص

اگر یک نرم افزار CRM از ابتدا به درستی تنظیم نشده باشد، استفاده از آن ناکارآمده، خسته کننده یا دشوار می شود. این شرایط ممکن است منجر به از دست دادن زمان یا استفاده کم کارکنان از آن شود.

تمرکز روی فردی اشتباه

بسیاری از نرم افزار CRM ها بیشتر بر نیازهای مدیر فروش متمرکز هستند و کمکی به فروشندگان کمک نمی کنند. این اولویت بندی اشتباه است، زیرا نماینده فروش یا فروشنده کسی است که در خط مقدم فروش مشغول است.

هزینه بالا

نرم افزار CRM ها معمولا بر اساس تعداد کاربران، هزینه اشتراک بالایی دارند. علاوه بر این، ممکن است نیاز به پرداخت هزینه مشاوره خارجی یا استخدام یک مدیر داخلی برای آن نیز داشته باشید. این هزینه ها برای سازمان های بزرگ مشکلی ایجاد نمی کند، اما می تواند بار سنگینی برای کسب وکارهای کوچک و متوسط ​​باشد.

بدون تغییر در فرایند، بی فایده است

پیاده سازی نرم افزار CRM تنها نیمی از راه است. نیمی دیگر ایجاد یک فرآیند فروش یا طرح فروش کارآمد و مستندسازی آن است. بدون چنین فرایندی، CRM به سرعت به ابزاری آشفته و پر از اطلاعات نادرست یا نامربوط تبدیل می شود که در فرایند فروش مانع تراشی می کند.

مزایای استفاده از بهترین نرم افزار CRM

ورود داده ها می تواند به صورت خودکار باشد

اگرچه بسیاری از بهترین نرم افزار CRM به متکی ورود دستی داده ها هستند، اما CRM های سطح بالایی وجود دارند که تا حد امکان خودکار هستند. این سیستم ها با ادغام با جستجوی وب و رسانه های اجتماعی، موجب صرفه جویی در زمان تیم فروش می شوند تا آنها بتوانند زمان بیشتری را صرف فروش کنند.

یک داشبورد کارآمد فعالیت های فروش را ساده می کند

همانطور که یک سیستم  ناکارآمد مانع فروش می شود، یک سیستم کارآمد می تواند فرایند فروش به طور چشمگیری بهبود بخشد. اکثر CRM ها به شما امکان می دهند ترتیب نمایش اطلاعات را سازماندهی کنید، به طوری که مرتبط ترین اطلاعات در بالای صفحه، جایی که یک نماینده فروش به آن نیاز دارد، باشد. داشبوردها، گزارش ها و تنظیمات سفارشی نیز موجب آسان تر شدن بسیاری از وظایف برای نماینده فروش و مدیر فروش می شود.

ورود داده ها می تواند به صورت خودکار باشد

اگرچه بسیاری از بهترین نرم افزار CRM به متکی ورود دستی داده ها هستند، اما CRM های سطح بالایی وجود دارند که تا حد امکان خودکار هستند. این سیستم ها با ادغام با جستجوی وب و رسانه های اجتماعی، موجب صرفه جویی در زمان تیم فروش می شوند تا آنها بتوانند زمان بیشتری را صرف فروش کنند.

یک داشبورد کارآمد فعالیت های فروش را ساده می کند

همانطور که یک سیستم  ناکارآمد مانع فروش می شود، یک سیستم کارآمد می تواند فرایند فروش به طور چشمگیری بهبود بخشد. اکثر CRM ها به شما امکان می دهند ترتیب نمایش اطلاعات را سازماندهی کنید، به طوری که مرتبط ترین اطلاعات در بالای صفحه، جایی که یک نماینده فروش به آن نیاز دارد، باشد. داشبوردها، گزارش ها و تنظیمات سفارشی نیز موجب آسان تر شدن بسیاری از وظایف برای نماینده فروش و مدیر فروش می شود.

استفاده از سیستم های اتوماسیون موجب صرفه جویی چشمگیری در زمان پرسنل می شود. همچنین استفاده از هوش مصنوعی در کنار یک نرم افزار CRM بسیاری از مسایل موجود در حوزه بازار یابی و فروش را به صورت خودکار پیش می برد.  کلاس های بازاریابی فرصت بی نظیری برای یادگیری انواع CRM و شیوه استفاده از آنها برای شما فراهم می کند.

5/5 - (13 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی