برندسازی یا برندینگ
برندسازی یا برندینگ یکی از مسائل مهم در بازاریابی است. برندینگ به معنای تعریف هویت برای محصول مورد نظر پیش از ارسال و در دسترس مخاطبان قرار دادن است. در این مقاله سعی میکنیم راهحلهایی عملی برای برندسازی ارائه کنیم تا برند شخصی شما در کسب و کارتان دیده شود.
اولین نکته در برندسازی تعریف هویت محصول
اولین نکته در برندسازی تعریف هویت محصول مورد نظر پیش از آغاز تبلیغات است. اگر با موسسان شرکتها در مورد وقت و هزینهای که صرف بازاریابی کردهاند صحبت کنید متوجه خواهید شد که از کلمات “برندسازی” و “تبلیغات” متناوبا و به جای هم استفاده میکنند.
این امر نشاندهنده اشتباه فراگیر در مورد جایگاه و تعریف این لغات است. تحقیقات نشان داده است شرکتهایی که بازاریابی محصول خود را بدون تعریف هویت اولیه انجام میدهند در بازگشت هزینه یا به دست آوردن حمایت مالی دچار مشکل خواهند شد.
اگر بدون این که برای برند خود هویتسازی انجام دهید کار بازاریابی و معرفی محصول را آغاز کردهاید شک نکنید که هزینه شما مفید نخواهد بود و از بین خواهد رفت.
نظر متخصصان برندسازی
“راب فرنکل” یکی از متخصصان برندسازی و نویسنده در مورد برندسازی میگوید: «برندسازی یکی از پراشتباهترین بخشهای بازاریابی حتی در میان افراد باتجربه است. برندسازی تبلیغات بازاریابی نیست بلکه فعالیتی است که پیش از تمامی امور انجام میشود. شما در ابتدا برند را میسازید و برای آن شروع به جلب توجه میکنید.»
برندسازی یعنی محصول شما تنها راهحل برای مشکل مردم باشد
بسیاری از مردم تصور میکنند برندسازی موفق یعنی به دست آوردن توجه دیگران در حالی که اینطور نیست. میتوان گفت همه در مورد سرطان میدانند اما چند نفر میخواهند سرطان داشته باشند؟ برندسازی یعنی محصول شما تنها راهحل برای مشکل مردم باشد.
زمانی که به جایگاه “تنها” رسیدید دیگر کسی نمیتواند جایگاه شما را در خطر قرار دهد به این معنا است که مشتریان با خیال راحت و علاقه حاضر به هزینه برای دسترسی به محصول یا سرویس شما هستند.
برند شما شخصیت و هویت شماست
محصول یا سرویس ارائه شده برند شما محسوب نمیشود همان طور که لوگو یا کارت ویزیت هم برند محسوب نمیشود. برند یعنی هویت و ماهیتی که برای شرکت خود در نظر گرفتهاید.
برند یعنی آنچه مشتریان شما زمانی که به شرکت فکر میکنند یا زمانی که شرکتتان را ترک میکنند در ذهن آنها شکلگرفته است. برندسازی یا برندینگ یکی از مسائل مهم در بازاریابی است. برند به معنا تعریف هویت برای محصول مورد نظر پیش از ارسال و در دسترس مخاطبان قرار دادن است.
نگذارید رقبا برای شما برند را تعریف کنند
برند یعنی آنچه شرکت براساس آن شناخته میشود به آینه نگاه کنید و فکر کنید من برای چه خصیصهای میان خانواده یا دوستان شهرت دارم این همان برند شما است. به اتاقهای شرکتتان بروید و از کارمندان سوال کنید به نظر شما ویژگی کار کردن در شرکت ما چیست؟ ما چه ویژگی خاصی داریم؟ به این ویژگیها فکر کنید نتیجه همان برند شماست.
به خاطر داشته باشید اگر شما به عنوان مسئول شرکت نتوانید برندتان را تعریف کنید مشتریان نیز نمیتوانند اما این تمام مشکل نخواهد بود مشکل زمانی بزرگ است که به جای این که شما برند را تعریف کنید فرد یا افراد دیگری مانند رقبا برای شما برند را تعریف کنند.
“استیو سسیل” برند و برندینگ را اینگونه تعریف میکند: «برند یعنی عهد و پیمان و برندسازی یعنی آنچه از عهد و پیمان شما برای مشتریان باقی میماند.»
برندینگ یکی از ابزارهای بازاریابی
به بازاریابی به عنوان یک جعبه ابزار نگاه کنید که در آن ابزار زیادی مانند برندسازی یا بازاریابی ایمیلی و تبلیغات وجود دارد. بازاریابی یعنی استفاده از تمامی ابزارهای موجود برای راضی کردن کاربران و مشتریان در جهتی خاص مانند خرید محصول مورد نظر شما یا شرکت در یک نظرسنجی عمومی.
یک برنامه بازاریابی دقیق آن برنامهای است که تمامی یا حداقل بیشتر ابزار موجود در جعبه بازاریابی را مورد استفاده قرار میدهد.
برند خود را تعریف کنید
اگر هنوز برند خود را تعریف نکردهاید حتی یک لحظه را صرف بازاریابی در بخشهای دیگر نکنید. برندهای بزرگ مانند اپل یا آدیداس را همه میشناسند و مخاطبان خاص خود را دارند اما شرکتهای کوچکتر نیز میتوانند در بخشهای مشابه آغاز به فعالیت کنند به این شرط که بتوانند هویت برند خود را بهتر تعریف کنند.
برند آن تصویری است که پس از شنیدن نام شرکت در ذهن مخاطب تشکیل میشود و معمولا در ذهن هر فرد با دیگری متفاوت است.
برندسازی یکی از بحثهای بسیار مهم در علم فروش و بازاریابی است
امروزه فروش و بازاریابی به شیوههای قدیمی جوابگو نمیباشد بلکه باید به صورت کاملا علمی و اصولی انجام شود تا از اشتباهات خصوصا گاهی از نوع غیر قابل جبران آن، جلوگیری به عمل آید.
برند سازی هم یکی از بحثهای بسیار مهم در علم فروش و بازاریابی است و ممکن است اشتباهاتی همچون مواردی که در مقاله فوق ذکر شده است پیش آید. در این مقاله سعی کردیم راهحلهایی عملی برای برندسازی ارائه کنیم تا برند شما معروف شود و آموختیم اولین نکته در برندسازی تعریف هویت محصول مورد نظر پیش از آغاز تبلیغات است.
آکادمی بازار منظور موفقیت شما در زندگی و کسب و کار بسته آموزشی را تحت عنوان دوره ثروت فراهم آورده است بعد از آموزش این دوره شما میتوانید به اهداف و خواستههای خود برسید و به درآمد ایده آل برسید و ثروتمند شوید و همچنین به موفقیتهای شغلی ایده آل برسید، رئیس خود باشید و برای دیگران کار نکنید و در نهایت رفاه در زندگی را تجربه کنید