چگونه رفتار و گفتار انگیزشی داشته باشیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ تیر, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰

رفتار و گفتار انگیزشی چه تاثیری در زندگی خود فرد و اطرافیانش دارد؟ نقش شما در جامعه‌ای که رو به افسردگی می‌رود چیست؟ شما چگونه می‌توانید خود را نجات دهید و به دیگران روحیه و انگیزه دهید؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

انگیزشی

در روزهایی که جامعه با انگیزه کمی روبه‌رو است و مردم غرق در تکنولوژی و زندگی پرسرعت خود هستند، گاهی حتی یک جمله و گفتار انگیزشی می‌تواند روحیه را به صورت مثبتی تغییر دهد.

شما حتی اگر بتوانید با رفتار یا گفتار انگیزشی خود به یک نفر کمک کنید، گویی به یک دنیا و کل جهان کمک کرده‌اید.

بنابراین تصور نکنید که رفتار و گفتار شما به تنهایی نمی‌تواند تاثیر گذار باشد. چرا که یک رفتار یا گفتار انگیزشی اپیدمی است. بنابراین اگر به فردی انگیزه دهید، این رفتار یا گفتار انگیزشی شما به شکل زنجیره‌ای به افراد دیگر و حتی جوامع دیگر منتقل می‌شود.

رفتار و گفتار انگیزشی هر چیزی را ممکن می‌کند:

اگر شما بخواهید هر چیزی ممکن است. اگر شما بخواهید تنها با رفتار و گفتار خود به فردی انگیزه بدهید، این کار شدنی است. اگر می‌خواهید فردی تاثیر گذار باشید و رفتار و گفتار انگیزشی داشته باشید، در ابتدا باید به خودتان انگیزه بدهید و روحیه‌تان را تقویت کنید.

استاد احمد محمدی
زندگیت را به دست بگیر، تلاش کن، تلاش کن؛ آن‌موقع است که معجزه را می‌بینی!
استاد احمد محمدی

اگر انگیزه خود را بهبود بخشید، با ناملایمتی و سختی‌های روزگار کنار می‌آیید و از پس هر چالشی در زندگی بر می‌آیید. همچنین انگیزه همیشه کمک می‌کند تا قدم‌های محکم و استوار به جلو بردارید و تجربیات تازه‌ای کسب کنید و رشد کنید.

چگونه رفتار و گفتار انگیزشی داشته باشیم؟

در این بخش راهکارهایی به شما ارائه می‌دهیم تا انگیزه را در خود تقویت کنید و رفتار و گفتار انگیزشی روز افزونید داشته باشید تا بتوانید بر دیگران نیز تاثیر مثبت بگذارید.

۱. با گفتار انگیزشی به ارزش‌های خود توجه کنید:

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
مهمترین نامه زندگی

اگر می‌خواهید در زندگی روحیه قوی داشته باشید، ابتدا باید خودتان را دوست داشته باشید. باید خودتان را همان‌گونه که هستید بپذیرید و به ارزش‌های خود احترام بگذارید و هیچ‌گاه به خودتان بی‌احترامی نکنید.

احترام به ارزش‌های شخصی خودتان یک راز تقویت و افزایش انگیزه است و این خود اولین و مهم‌ترین قدم است. در واقع در این مسیر شما باید ارزش‌های خود را بشناسید تا مسیر زندگی‌تان را کاملا تغییر دهید.

برای مثال: «من همیشه وظیفه خود را صرفا یک کار معمولی نمی‌دانم. من وظیفه خود را به نحو احسن انجام می‌دهم و تجربیات تازه‌ای کسب می‌کنم.» یا «من همیشه کارهایم را به منظور پایان انجام نمی‌دهم. من همیشه یک موضوع یا مسئله جدید یاد می‌گیرم.»

۲. چرا و دلایل زندگی خود را بیابید:

سعی کنید از هر اتفاق یا تجربه‌ای بی‌توجه عبور نکنید. در غیر این صورت یک شرایط یا اتفاق آنقدر تکرار می‌شود تا تجربه کسب کنید. آیا تا به حال این جمله را شنیده‌اید یا خودتان به زبان آورده‌اید؟ «نمی‌دانم چرا هر چه بلایی است سر من می‌آید» یا «نمی‌دانم چرا همیشه در روابط عاطفی شکست می‌خورم.»

بنابراین هیچ گاه بی‌تفاوت نباشید و سعی کنید چرا و دلیل هر اتفاق را درک کنید و تجربه تازه‌ای بیاموزید. اگر از اتفاقات زندگی درسی نیاموزید یا تجربه‌ای کسب نکنید، زندگی به روش خود به شما درس می‌دهد که ممکن است خوشایند نباشید.

هدف هر شرایط یا اتفاق را درک کنید تا بتوانید حتی از شرایط ناگوار یک تجربه کسب کنید. بنابراین بر رفتار و گفتار انگیزشی خود تاثیر می‌گذارید.

برای مثال اگر زندگی روی سخت و ناخوش خود را به شما نشان داد، به خود بگویید: «من از این شرایط سخت و دشوار جان سالم به در بردم و زنده ماندم. بنابراین دلیلی برای زنده ماندن من هست. من باید رفتار و گفتار انگیزشی خود را تقویت کنم و به دیگران انگیزه بدهم.»

۳. با گفتار انگیزشی دلیل زندگی خود را تغییر دهید:

اگر به گفتار و رفتار و نحوه زندگی خود توجه کنید، متوجه می‌شوید بیشتر کارهایی که انجام می‌دهید یک دلیل اشتباه دارد. همان لحظه که به اشتباه بودن دلیل کارهای خود پی بردید، دلیل زندگی و رفتار و گفتارتان را به نحو مثبت تغییر دهید.

برای مثال، آیا شما کاری انجام می‌دهید که فقط آن کار را به پایان برسانید و وظیفه خود را از سرتان باز کنید؟ یا شما کاری را انجام می‌دهید یا وظیفه‌ای را بر عهده می‌گیرید که یک تجربه جدید بیاموزید یا یک مشکلی را حل کنید؟

اگر دلیل بسیاری از کارهای زندگی‌تان را تغییر دهید، مسیر زندگی‌تان را کاملا تغییر می‌دهید.  همچنین روی رفتار و گفتار انگیزشی خود تاثیر می‌گذارید و می‌توانید به دیگران نیز روحیه دهید.

۴. چگونگی کارهای و وظایف زندگی‌تان را تغییر دهید:

اگر از کار یا وظیفه‌ای در زندگی لذت نمی‌برید، چگونگی یا نحوه اقدامات خود را به گونه‌ای که دوست دارید تغییر دهید. با این روش می‌توانید از هر کار یا وظیفه‌ای که انجام می‌دهید، لذت ببرید و آن‌ها را به درستی به سرانجام برسانید.

برای مثال به جای آنکه یک وظیفه را به روش همیشگی به پایان برسانید، با روش مورد علاقه خود به یک اثر هنری تبدیل کنید. گاهی اوقات می‌توانید سرعت کار را کند و آهسته کنید تا در لحظه باشید و هر کاری که انجام می‌دهید را کاملا احساس کنید. گاهی اوقات می‌توانید به روش بازی وظیفه خود را انجام دهید یا سرعت اقدامات خود را افزایش دهید.

گاهی اوقات می‌توانید با ساعت مسابقه بگذارید. بنابراین با این روش کار یا وظیفه‌تان را با سرعت بالاتری انجام دهید. تغییر چگونگی یا نحوه کار باعث می‌شود که از روزمرگی و زندگی روتین خارج شوید،‌ انگیزه بیشتری پیدا کنید و روش‌های تازه‌ای اختراع کنید.

۵. با رفتار انگیزشی احساسات خود را درک کنید:

در کارهایی که انجام می‌دهید، احساسات خود را همچون یک فیلم تماشا و درک کنید. سپس احساسات‌تان تغییر دهید. اگر متوجه احساسات خود شوید، می‌توانید به سادگی احساسات‌تان را کنترل و مدیریت کنید و احساسات‌تان را تغییر دهید.

سعی کنید اکنون برخی از احساسات‌تان را به یاد آورید: «اولین باری که احساس کردید چقدر عاشق مادر یا پدرتان هستید را به یاد دارید؟» یا «احساس قدم زدن روی چمن خیس و لمس آفتاب روی پوست‌تان چگونه بود؟»

بنابراین اگر شما احساس خوبی نسبت به خودتان و زندگی‌تان در ذهن داشته باشید، می‌توانید به سرعت بر رفتار و گفتار انگیزشی‌ تاثیر بگذارید.

۶. به گذشته، حال یا آینده سفر کنید:

گاهی اوقات نیاز است که در زمان حال یا در لحظه زندگی کنید. گاهی اوقات اکنون یا زمان حال ناخوشایند است و شما نمی‌توانید آن لحظه را تحمل کنید. سفر یا تغییر زمان به گذشته یا آینده کمک می‌کند تا یک خیال خوش در آینده بسازید یا یک خاطره زیبا و دوست داشتنی را به یاد آورید.

با این روش کمتر دچار استرس و افسردگی در زمان حال می‌شوید. فقط به یاد داشته باشید، این لحظه غمگین نیز گذراست و به تاریخ می‌پیوندد.  بنابراین نگران نباشید.

علاوه بر این، اگر بیش از حد در خاطرات غمگین گذشته سپری می‌کنید، به زمان حال بازگردید و لذت و خوشی را در لحظه اکنون بیابید. این روش سفر در زمان و تغییر حال و احساسات، با کمی تمرین امکان پذیر و ساده می‌شود.

۷. یک جمله انگیزشی پیدا کنید:

زندگی پستی و بلندی دارد. گاهی زندگی خوشی دارد و گاهی غم. گاهی سختی دارد و گاهی آسانی. گاهی خنده دارد و گاهی گریه. با این حال، اگر تصور می‌کنید در لحظات غمگین زندگی حضور دارید، یک جمله انگیزشی که حال‌تان را خوب می‌کند را پیدا کنید.

سعی کنید این جمله را در صفحه زمینه گوشی قرار دهید تا هر زمان که گوشی را به دست می‌گیرید، چشم‌تان به این جمله بیافتد.

استاد احمد محمدی

در زندگی از کسی تقلید نکن، تمام نقش‌ها گرفته شده‌اند. بهترین نقش خودت را بازی کن.

استاد احمد محمدی

حتی می‌توانید این جمله را روی در یخچال بنویسید یا روی یک کاغذ یادداشت کنید و بر دیواری که اکثر مواقع می‌بینید، نصب کنید. جملات انگیزشی که پیدا می‌کنید باید به ارزش‌ها نزدیک باشد تا بتوانید بهتر درک کنید و به خودتان روحیه و انگیزه بدهید.

چندین جمله انگیزشی:

  1.  چیزی که مرا نکشد، قوی‌ترم می‌کند.
  2.  هرگاه واقعا خواستار چیزی باشی، تمام کائنات دست به دست یکدیگر می‌دهند تا تو به خواسته‌ات برسی.
  3.  اگر بتوانی همیشه در لحظه اکنون تمرکز کنی و حضور داشته باشی، خوشبخت هستی.
  4.  انسان می‌تواند هر کار شگفت انگیزی را انجام دهد، به شرط آنکه به خود و آینده باور داشته باشد.
  5.  موفقت بدون تلاش امکان پذیر نیست.
  6. اگر می‌خواهی از چیزی نترسی، با آن روبه‌رو شو.
  7.  خداوند رویایی را در سرتان قرار نمی‌دهد، مگر آنکه قدرتش را در وجودتان ببیند.
  8.  شما سرنوشت‌تان را با باورها و انتخاب‌ها می‌سازید.
  9.  اگر به معجزه اعتقاد داشته باشید، منتظرش باشید.
  10.  هیچ اهرمی قوی‌تر از اهرم مدیریت رفتار انسانی نیست.
  11.  گذشته، حال و آینده‌مان را تعیین نمی‌کند. ما خودمان حال و آینده را تعیین می‌کنیم.

و از جملات شبیه استفاده نمایید.

۸. عمل کنید:

اگر می‌خواهید زندگی خود را تغییر دهید، فکر کردن و تصمیم گرفتن کافی نیست. زمانی زندگی شما تغییر می‌کند که عمل کنید. گاهی اوقات عمل کردن از انگیزه هم مهم‌تر است. برای مثال گاهی کاری را شروع می‌کنید و انگیزه در پی انجام آن عمل بوجود می آید.

تا به حال این شعار تبلیغاتی شرکت نایک را شنیده‌اید؟ «فقط انجام بده.» گاهی نیاز به تحلیل یک رفتار نیست. هنگامی که شروع به کاری می‌کنید، مسیر خود به خود هموار می‌شود و شما می‌توانید انگیزه خود را پرورش دهید.

۹. با گفتار انگیزشی احساس خوب خود را تقویت کنید:

همیشه سعی کنید کارهایی انجام دهید یا فکرهایی کنید که حال و احساس‌تان را خوب کند و به نحو مثبتی تغییر دهد. برای مثال، اگر کاری انجام می‌دهید که خوشایندتان نیست، هنگام کار موسیقی مورد علاقه‌تان را پخش کنید و به آن گوش دهید. 

یک موسیقی خوب و انرژی بخش باعث می‌شود که سختی کار را فراموش کنید و احساس مثبت و خوشایندی داشته باشید. 

در صورتی که احساس خوب را تقویت کنید، از هر کاری که انجام می‌دهید (حتی اگر خوشایندتان نیست) لذت می‌برید.

۱۰. اول خودتان را تحت تاثیر قرار دهید:

همیشه سعی کنید رفتار و گفتار انگیزشی خود را تقویت کنید و پیش از هر کسی، خودتان را تحت تاثیر قرار دهید. 

نویسندگانی که در حوزه موفقیت فعالیت دارند، همیشه سعی می‌کنند برای خودشان کتاب بنویسند و خود را تحت تاثیر قرار دهند. 

سپس کتاب‌های آن‌ها می‌تواند راهی به منظور انگیزش دیگران باشند و به رفتار و گفتار انگیزه بخشد.

۱۱. کلمات درستی انتخاب کنید:

همیشه سعی کنید کلمات مناسبی در رفتار با خودتان انتخاب کنید. کلماتی مانند تو باید این کار را بکنی یا تو مجبوری آن کار را بکنی، مانع انگیزه شما در هر کاری می‌شود.

قدرت انتخاب کلمات را دست کم نگیرید. کلمات قدرتمند هستند. اگر کلمات مناسبی انتخاب کنید، گفتار خودتان انگیزشی می‌شود و به خودتان انگیزه می‌دهید. بنابراین کلمات را با دقت و به درستی انتخاب کنید تا در زندگی شما تاثیر مثبتی بگذارد و شما شاهد تغییرات شوید.

۱۲. سوالات خود را تغییر دهید:

گاهی اوقات سوالاتی که در زندگی می‌پرسید، با دقت انتخاب نمی‌شوند و مانع رفتار و گفتار انگیزشی شما می‌گردد.  بنابراین گاهی اوقات باید نقطه تمرکز خود را تغییر دهید.

اگر می‌خواهید تمرکز خود را بر موضوعات تغییر دهید، باید سوالات خود را تغییر دهید. برای مثال اگر از خودتان بپرسید: «این دیگر چه زندگی است؟» مسلما جای هیچ انگیزه‌ای در زندگی‌تان باقی نمی‌ماند.

۱۳. ساعت خواب، غذا و ورزش منظمی داشته باشید:

گاهی اوقات بدن یا جسم شما، بر خلاف میل‌تان رفتار می‌کند. چرا که شما هیچ زمانی برای استراحت خود باقی نمی‌گذارید. بنابراین اگر می‌خواهید سلامت باشید و انگیزه زندگی خود را بیابید، باید نظم را بیاموزید و یک ساعت دقیق برای خواب، غذا و ورزش داشته باشید.

افراد موفق رفتار و گفتار انگیزشی دارند. برای شناخت دیگر رفتار این افراد می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» استفاده نمایید. همچنین در صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی با این رفتار و گفتار بیشتر آشنا خواهید شد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی