راهکارهای تقویت مهارت‌های ارتباطی- قسمت اول

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۳ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

آیا به دنبال راهی برای برقراری ارتباط اجتماعی هستید؟ نمی‌توانید با دیگران روابط سازنده و پایداری داشته باشید؟ نحوه شروع یک گفتگو را می‌دانید؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

ارتباط اجتماعی

توانایی ارتباط اجتماعی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که برای زندگی اجتماعی هر فرد نیاز است. این مهارت نیز همانند سایر مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی اجتماعی است که با استفاده از راهکار‌های تعیین شده می‌توان آن را تقویت کرد.

مهارت ارتباط اجتماعی هم برای زندگی شخصی افراد و هم برای محیط کاری می‌تواند مفید و موثر باشد. مهارت‌های اجتماعی می‌تواند به پیشرفت در محیط‌های کاری و ارتقا شخصیتی افراد کمک زیادی کند.

در این مقاله تلاش می‌شود چگونگی تقویت روابط اجتماعی با استفاده از روش‌ها و راهکار‌های جدید ارائه شود.

برای ارتباط اجتماعی به زبان بدن توجه کنید

از جمله نشانه‌های مهم در ارتباط اجتماعی موثر و دو طرفه داشتن زبان بدن به صورت مناسب است. زمانی که به صحبت‌های طرف مقابل خود گوش می‌دهید سعی کنید تمام تمرکز خود را بر روی صحبت‌های او صرف کنید.

از پرسه رفتن یا بازی کردن با گوشی همراه خود بپرهیزید زیرا این موضوع موجب ناراحتی و آزردگی خاطر فرد صحبت کننده می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های کاربردی و بهینه در ایجاد زبان بدن، ارتباط چشمی است. افراد توانا در روابط اجتماعی معمولا از طریق ارتباط چشمی مناسب می‌توانند منظور و هدف طرف مقابل خود را درک کنند.

چگونگی انجام ارتباط چشمی

برای یک ارتباط چشمی مناسب صورت طرف مقابل خود را همانند یک مثلث فرض کنید و در بازه‌های زمانی تعیین شده به یکی از سه نقطه این مثلث نگاه کنید.

این موضوع باعث می‌شود که ارتباط اجتماعی و گفتگو دو طرفه به صورت مفید و مناسب باشد.

در کنار این موارد نحوه نشستن و حرکات دست و پا معمولا نشانه‌هایی مناسب از ارائه زبان بدن است. تکان دادن مکرر پا از جمله نشانه‌های استرس و اضطراب در فرد مورد نظر است.

از کلمات غیر ضروری استفاده نکنید

یکی از نکات منفی که می‌تواند به روابط اجتماعی افراد تاثیر نامناسبی بگذارد، استفاده از کلمات غیر ضروری و لغات نامناسب است. از جمله این لغات می‌توان به کلمه “خب” یا “اممم” اشاره کرد.

این کلمات در واقع نشان دهنده عدم تمایل فرد برای ادامه گفتگو است و می‌تواند موجب آزار طرف مقابل شود. دوری از این کلمات غیر ضرور در واقع نشان دهنده اعتماد به نفس بالای شما در سخنرانی می‌باشد.

راه حل

برای جلوگیری از گفتن این کلمات سعی کنید نشانه‌ای را در نظر بگیرید و با استفاده از آن نشانه تلاش کنید هر روز کمتر از این کلمات استفاده کنید. سکوت در گفتگو‌ها و سخنرانی‌ها همواره نشانه بدی نیست.

استاد احمد محمدی
فیلمنامه زندگی‌ات را دوباره بازنویسی کن، نقش اول را به خودت بده، قهرمان زندگی‌ات شو.
استاد احمد محمدی

بلکه گاهی می‌تواند موجب تمرکز بیشتر فکر بر روی موضوع جدید برای صحبت کردن است. از مکث‌ها و وقفه‌های میان گفتگو بیشترین استفاده را بکنید.

ارتباط اجتماعی با مدیریت گفتگو دو طرفه

از جمله مهارت‌های دیگر در افزایش توانایی ارتباط اجتماعی، استفاده از راهکار‌های مناسب برای مدیریت گفتگو است. بحث‌های کوتاه و مختصر را نمی‌توان جزو مهارت‌های گفتگو و روابط اجتماعی دانست.

این گفتگو زمانی می‌توانند مفید و تاثیرگذار باشند که به صورت طولانی مدت ارائه شده و طرفین از ادامه گفتگو راضی باشند. این مورد نیاز به مدیریت گفتگو و توانایی ارائه موضوعات جذاب برای طرفین می‌باشد.

ایجاد یک پل ارتباطی مناسب برای اشخاص مختلف و پیدا کردن موضوعات مشترک برای گفتگو از جمله عوامل اصلی مدیریت گفتگو می‌باشد.

شروع گفتگو

برای شروع یک گفتگو خوب نیازی به انجام راهکارهای پیچیده نمی‌باشد، کافیست اطلاعات کافی را از موضوعات قابل ارائه کسب کنید.

اشتراک گذاری نظرات شخصی در مورد هر یک از این موضوعات در بلند مدت بسیار جذاب و دلنشین خواهد بود.

سوالات جذاب مطرح کنید

فرآیند داشتن یک گفتگو جذاب دو طرفه امری پیچیده نمی‌باشد. باید توانایی خود را در طرح سوالات جذاب و کاربردی افزایش دهید. مواردی که موجب گسترش روابط و ایجاد ارتباط موثرتر دو طرفه می‌شود، پرسیدن سوالات جذاب است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
ارتباطات اجتماعی و ارتباط موثر

این سوالات می‌تواند در زمینه‌های مختلفی باشد. از ورزش و هنر گرفته تا مسائل علمی می‌تواند برای داشتن یک گفتگو جذاب مناسب باشد. طرح مسائل کاربردی به طوری که برای هر زمان سوال خاصی را مد نظر داشته باشید تا روند گفتگو قطع نشود.

داشتن عکس العمل مناسب نسبت به سوالات طرف مقابل می‌تواند به روند رو به جلو گفتگو کمک کند. فن بیان مناسب برای داشتن ارتباط اجتماعی نیاز است. با دوره فن بیان می‌توانید مهارت سخن گفتن را در خود تقویت کنید. همچنین دکتر احمد محمدی در صفحه اینستاگرام خود مطالب روزانه‌ایی در این مورد منتشر می‌کنند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی