اهمیت نقش نیروی انسانی
از 4 رکن اساسی یک بنگاه اقتصادی و کسب و کار اعم از سرمایه، تجهیزات و امکانات، نیروی انسانی و دانش که البته دو رکن آخر در شرکتهای دانشبنیان با یکدیگر همپوشانی دارند، نیروی انسانی دانشور یا به تعبیری کارکنان دانشی نقش بسزایی در پیشبرد اهداف یک بنگاه کارآفرینی دارند.
اهمیت این مسئله از اینجا آشکار میشود که در صنایع و شرکتهایی که به صورت عادی راهاندازی شدهاند و از طرق مختلف به پیشرفت رسیدهاند. از قبیل فرصتهای سرمایهگذاری، ارتباط با سازمانهای بزرگ، سرمایههای زیاد، مونوپولی، ارزش متورم شده فعالیتهای بازرگانی و این قبیل بسترهای ترقی، اسمی از نیروی انسانی موسس و تاثیرگذار در آنها شنیده نمیشود.
آنها را نیروی انسانی و منحصر به فرد نمیدانند اما وقتی یک بنگاه فرصتی بدیع در صنعت و کسب و کار ایجاد میکند. آن بنگاه در کنار موسس آن شناخته میشود.
نقش کارآفرین
نقش آن کارآفرین در آن مجموعه به صورتی است که حیات آن مجموعه به وی وابسته است. اگر در سازمانهای معمولی رئوس آن تغییر کنند، تغییر چندانی در وضعیت سازمان پدید نمیآید اما اگر یک کارآفرین به هر دلیلی از سازمان خود جدا شود آن سازمان دیگر آن دوران درخشان خود را نخواهد داشت.
همه اینها ناشی از ابعاد متمایز شخصیت کارآفرین است. به همین ترتیب سهم مراتب پایینتر سازمانی در یک بنگاه کارآفرینی پررنگتر از دیگر سازمانها است.
تعاملی سازنده نیروی انسانی
نیروهای انسانی که در تیم اولیه یک Start-Up حضور دارند بایستی افرادی شایسته و توانمند باشند. این افراد باید بهگونهای متفاوت از دیگر سازمانها مجموعه خود را مدیریت کنند. رشد ناگهانی بنگاههای نوآور معروف حاکی از توانمندی منحصربهفرد رئوس آن سازمانها میباشد.
این که تیم اولیه این چنین مجموعههایی بتوانند تعاملی سازنده و همافزایی با یکدیگر داشته باشند و در عین حال در تخصص شغلی خود ویژگیهایی همچون ابتکار و خلاقیت، اعتماد به نفس، روحیه بخشی، انتقادپذیری، هدفگرایی و عملگرایی داشته باشند در موفقیت آن بنگاه تاثیری بسزایی دارد.
چینش و ترکیب این نیروهای انسانی نیز در موفقیت بنگاه اثرگذار است. اگر افراد در جای درست خود قرار نگیرند اثربخشی لازم را نخواهند داشت. خیلی از اوقات افرادی که مهارتهای در خلاف جهت همدیگر داشتهاند توانستهاند یک ایده کارآفرینی را خوب جلو ببرند.
نیروی انسانی صاحب ایده
نیروی انسانی صاحب ایده اصلی شخصیتی متفکر، احساسگرا، درونگرا، خلاق و آرمانگراست و از طرف دیگر شریک وی فردی عملگرا، منطقی، برونگرا، اجتماعی و واقعیتگرا است.
ترکیب این دو مورد میباشد که توانسته ایده را اجرایی کند. نه فرد دوم بهتنهایی میتوانست بنگاهی موفق داشته باشد و نه فرد اول. این دو در کنار یکدیگر آمیزهای کامل از خصوصیات و شایستگیهای لازم برای هدایت یک بنگاه نوآور را شکل دادهاند.
همین نظم در نقشهای مختلف یک تیم کارآفرینی نیز باید دیده شود. یعنی اگر همه آنها ویژگیهای شبیه به هم داشته باشند آن بنگاه موفق نخواهد بود. چرا که تمامی شایستگیهای لازم برای یک بنگاه نوآور پیشتاز در یک فرد دیده نمیشود و این ترکیبی از نیروهای انسانی است که این دایره مهارتها را پوشش میدهد.
سازمان دهی نیروی انسانی
بعد دیگر در بحث نیروهای انسانی در چنین شرایطی، سازماندهی و جاگیری صحیح آنها میباشد. اگر فردی که صاحب ایده بوده و دانش فنی قابل توجهی در زمینه ایده دارد در موقعیت بازاریابی قرار گیرد شاید نتواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد.
صرف خلاق بودن فرد دلیل بر برتر بودن وی در دیگر زمینهها نمیشود. خیلی از مشکلات کارآفرینیهای موفق نشده به دلیل شدت زیاد نقش مخترع در ابعاد مختلف کسب و کار بوده است.
یعنی یک فرد فنی با دیدگاههای سخت و محکم صنعتی خود، ورود به مقولات نرم و متفاوتی همچون منابع انسانی، مذاکره با مشتریان، پیمانکاران و مشتری مداری کرده است.
جاگیری صحیح
در صورتی که اگر همین بنگاه فردی مناسب را در سمت بازاریابی قرار میداد آن بنگاه میتوانست از مهلکه ورشکستی نجات یابد. همین مسئله به عکس هم برقرار است.
نیروی انسانی که روحیات اجتماعی و رفتاری تبلیغاتی دارد اگر بخواهد ارزشآفرینی فنی کند شاید نتواند به اندازه یک فرد صنعتگر خود ساخته این کار را به خوبی انجام دهد.
نهایتا اشاره میشود که موضوعاتی همچون سازماندهی، تشخیص استعداد، چینش تیمی و شایستگیهای بنگاه کارآفرینی همه و همه از ارکان پراهمیت و پرتاثیر در یک بنگاه کارآفرینی میباشد که توجه به آنها در موفقیت آن بنگاه تاثیرگذار است.
نیروی انسانی یک سرمایه ارزشمند است
یکی از سرمایههای ارزشمند یک شرکت، نیروی انسانی آن میباشد. وجود نیروی انسانی قوی و باانگیزه در یک سازمان سبب رشد و بالندگی آن میشود. تامین نیروی انسانی مفید و کارآمد نیازمند دانشی است که به هنگام استخدام و بهکارگیری افراد باید به کار گرفته شود.
در حقیقت کیفیت نیروی انسانی در کنار موارد دیگری همچون سرمایه، تجهیزات و امکانات، تعیینکننده کیفیت محصولات و خدمات یک شرکت و میزان رشد و بقای آن شرکت است. بنابراین در انتخاب نیروی انسانی و مدیریت صحیح آنان(مدیریت منابع انسانی) باید دقت کافی به عمل آید تا بتوان از مزایای آن در یک سازمان برخوردار گشت.
آکادمی بازار باهدف ترویج علم و دانش مربوط به مدیریت و رهبری موفق یک کسب و کار و ایجاد شادی و انگیزه بین افراد جامعه، بسته آموزشی «چگونه یک کار آفرین شویم؟» را تدارک دیده است. محصولی مطمئن که به شما کمک میکند کسب و کار خودتان را داشته باشید و ثروتمند شوید.