مهارتهای سخت
مهارتهای سخت که به آنها تواناییهای قابل اندازهگیری گفته میشود، شامل هر چیزی از تسلط بر فتوشاپ گرفته تا دانش مراقبتها و کمکهای اولیه میشود. شما میتوانید مهارتهای سخت را از طریق آموزش و تجربه کاری خود به دست آورید.
مهارتهای سخت (مهارتهای فنی و حرفهای مانند مهارتهای رایانه، مدارک دانشگاهی، گواهینامهها و …) نقطه شروع خوبی در مرحله اولیه فرایند استخدام هستند، اما به این توجه داشته باشید که کافی نیستند.
مهارتهای نرم
مهارتهای نرم شامل ترکیبی از مهارتهای اجتماعی و ارتباطی، ویژگیهای شخصیتی، نگرشها، شهود، همدلی، جاه طلبی، هوش هیجانی، سرسختی برای دستیابی به اهداف حرفهای، توانایی سازماندهی، کار تیمی و همچنین ویژگیهای اجتماعی، عاطفی و غیره است که در همه جایگاهها و مشاغل مورد نیاز است.
در این مقاله به میزان اهمیت مهارتهای فردی و به ویژه مهارتهای نرم برای داشتن زندگی اجتماعی و حرفهای میپردازیم. در ابتدا به تعریف مهارتهای نرم و اهمیت آنها برای داشتن حرفهای موفق میپردازیم و لیستی از مهمترین مهارتهای نرم را معرفی میکنیم.
سپس از نگاه یک جویای کار، نحوه نوشتن و لیست کردن مهارتهای متناسب با موقعیت شغلی دلخواه را همراه با چند مثال توضیح میدهیم. در نهایت هم به شما میگوییم به عنوان یک کارفرما در فرایند استخدام چگونه بهترین متقاضی را استخدام کنید.

مهارتهای نرم و اهمیت آنها در زندگی حرفهای
مهارتهای نرم برای شروع یک حرفه موفق، در همه محیطهای حرفهای و تخصصی، حتی فنیترین محیطها ضروری هستند. مهارتهای نرم ترکیبی از مهارتهای اجتماعی و بین فردی، ویژگیهای شخصیتی و نگرشهای حرفهای است که همه مشاغل به آن نیاز دارند. کار تیمی، صبر، مدیریت زمان، ارتباطات، تنها چند نمونه از این نوع مهارت هستند.
مهارتهای نرم میتوانند ویژگیهای شخصیتی باشند یا میتوانند ویژگیهایی باشند که از طریق تجربیات زندگی روزمره به دست میآیند.
چند نمونه از مهارتهای نرم که اهمیت زیادی در لیست مهارت های فردی مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت دارند عبارتاند از:
- مهارتهای ارتباطی
- مهارتهای کار گروهی
- مهارتهای رهبری
- مهارتهای حل مسئله
برای مثال در بخش بازاریابی و ارتباطات، مدیران بازاریابی باید سطح خوبی از ارتباطات و مهارتهای انتقادی داشته باشند، در حالی که مدیران پروژه باید بتوانند با کل تیم ارتباط برقرار کنند.
حتی در یک بخش تجاری مانند فناوری اطلاعات، برای کارفرما مهم است که بتواند یک متقاضی شغلی را با توجه به مهارتهای مناسب مورد نیاز برای موقعیت شغلی مورد نظر، ارزیابی کند. یک برنامه نویس کامپیوتر موفق باید بتواند اهداف، چشم اندازها و نیازهای مشتری را درک کند و ضربالاجلهای کاری را مدیریت کند.
در نتیجه کارفرمایان در هنگام استخدام علاوه بر مهارتهای سخت فرد، مهارتهای نرم شخص را نیز مورد ارزیابی قرار میدهند.
97٪ از کارفرمایان میگویند مهارتهای نرم به اندازه مهارتهای سخت مهم و یا حتی مهمتر از آنها هستند.

ارزیابی مهارتهای نرم اغلب میتواند گامی تعیین کننده در انتخاب بهترین نامزد و تکمیل موفقیت آمیز کل فرایند استخدام باشد. در نظر بگیرید که 89٪ از استخدامهای نادرست به دلیل عدم انگیزه از طرف نامزد یا عدم تطابق شخصیتی فرد با موقعیت شغلی است؛ علت بوجود آمدن چنین مشکلی عدم دقت کافی کارفرما به ارزیابی مهارتهای فردی متقاضی در هنگام استخدام است.
تحقیقات نشان میدهد که بیش از نیمی از کارکنان که در موقعیتهای شغلی متناسب با مهارتهای فردی خود قرار نگرفتهاند در عرض 18 ماه شکست میخورند.
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دنبال شغل ایده آل خود میگردد باید به این نکته توجه داشته باشید که مهارتهای نرم در کنار مهارتهای سخت، از جمله مهارتهای فردی ای هستند که کارفرمایان در هنگام جذب نیروی جدید به آن توجه زیادی میکنند.
همانطور که قبلاً اشاره شد مهارتهای نرم مهارتهای اصلی هستند که در هر حرفهای مورد نیاز است؛ فرقی نمیکند شما یک پیشخدمت در رستوران باشید و یا مدیر عامل یک شرکت بزرگ، مهارتهای نرم شما برای به موفقیت رسیدن شما تعیین کننده خواهند بود.
ممکن است از خودتان بپرسید کدام یک از مهارتهای نرم برای حرفه شما مورد نیاز هستند و باید روی توسعه کدام یک تمرکز کنید؟ یا اینکه چطور در ارائه و معرفی مهارتهای فردی خودتان به دیگران موفق عمل کنید؟
با ما همراه باشید تا به سؤالاتتان پاسخ دهیم.
مهارتهای نرم میتواند چیزهای زیادی در مورد نحوه تعامل یک کارمند در محل کار، نحوه واکنش آنها تحت فشار یا پتانسیل حرفهای آنها بگوید. به این ترتیب، بسیاری از کارفرمایان استخدام کارمندان با مهارتهای نرم مناسب را بر مهارتهای سخت در اولویت قرار میدهند.
“شما میتوانید یک درخت را با چکش قطع کنید، اما حدود 30 روز طول میکشد. اگر چکش را با تبر عوض کنید، میتوانید آن را در حدود 30 دقیقه قطع کنید. تفاوت بین 30 روز و 30 دقیقه در مهارت است.” – جیم ران (Jim Rohn)
چگونه در رزومه خود مهارتهای فردی مناسب را عنوان کنید:
یک رزومه خوب شامل مهارتهای نرم و سخت میشود. اما اگر از میزان اهمیت این مهارتها و یا حتی شیوه و ترتیب بیان کردنشان با خبر نباشید، همین امر میتواند موجب از دست دادن بسیاری از موقعیتهای شغلی دلخواهتان شود.

آنچه که در ادامه میخوانید نحوه بهکارگیری و بیان مهارتهای فردی به شیوه درست و تخصصی است. قبل از اینکه یاد بگیریم چگونه مهارتهای نرم را در رزومه خود بیاوریم باید بدانیم که کدام یک از مهارتهای نرم بیشترین تقاضا را دارند.
10 مهارت برتر که کارفرمایان دوست دارند

تحقیقات انجام شده نشان میدهند که در سال 2022، بیشترین تقاضا برای مهارتهای نرم به شرح زیر است:
- مدیریت زمان
- برقراری ارتباط
- تطبیق پذیری
- حل مسئله
- کار گروهی
- خلاقیت
- رهبری
- مهارتهای بین فردی
- اخلاق کاری
- توجه به جزئیات
اما واقعاً هر یک از این عناوین چه مفهومی دارند و چگونه برای دستیابی به اهداف خودمان میتوانیم از آنها استفاده کنیم. در ادامه توضیح مختصری در ارتباط با هر یک مهارتهای ذکر شده میدهیم.
1- مدیریت زمان
هر روز، هر یک از ما اهدافی داریم که باید به آنها دست پیدا کنیم. بهترین استفاده از زمان موجود، یک مهارت نرم است که میتواند برای رسیدن به اهدافمان بسیار مهم باشد.
مدیریت زمان شامل توانایی استفاده عاقلانه از زمان برای کار بهینه و تا حد امکان کارآمد است. داشتن مهارتهای خوب مدیریت زمان میتواند یک مهارت تعیین کننده برای دستیابی به تمام هدفهای کاری روزانه باشد.
برخی از مهارتهای فرعی مرتبط با مدیریت زمان عبارتاند از:
- مدیریت استرس
- سازمان دهی
- اولویت بندی
- برنامه ریزی
- تعیین هدف


2- مهارتهای ارتباطی
توانایی برقراری ارتباط برای انتقال یا به اشتراک گذاری ایدهها و احساسات یکی از مهمترین مهارتهای نرم است که کارفرمایان در همه زمینهها به آن نیاز دارند. همچنین مهارتهای ارتباطی یکی از مهارتهایی هستند که اغلب در مرحله استخدام ارزیابی میشوند. توانایی یک متقاضی برای برقراری ارتباط مؤثر، بسیار حائز اهمیت است.
در نظر داشته باشید که برقراری ارتباط با مفاهیم و ارائه ایدههای خود به شیوهای واضح و دقیق، بسیار مهم است.
رایجترین مهارتهای ارتباطی عبارتاند از:
- ارتباط کلامی
- ارتباط نوشتاری
- ارائه
- بازخورد سازنده
- گوش دادن فعال
3- تطبیق پذیری
سازگاری و تطبیق پذیری شما نشان میدهد که تا چه اندازه میتوانید تغییرات را در آغوش بگیرید و با آن سازگار شوید. شرکتها و محیطهای کاری دائماً تغییر میکنند؛
برای مثال اعضای تیم جدید وارد میشوند، کارمندان قدیمی میروند، شرکتها خرید و فروش میشوند و غیره. بنابراین، شما باید بتوانید با شرایط مختلف در محل کار خود سازگار شوید.
در اینجا چند مهارت مرتبط با سازگاری آورده شده است:
- خود مدیریتی
- خوش بینی
- آرامش
- تحلیل و بررسی
- خود انگیزشی
4- حل مسئله

توانایی حل تحلیلی و خلاقانه مشکلات بدون در نظر گرفتن موقعیت شغلی شما، همواره مهارتی مفید خواهد بود. به هر حال هیچ شغلی در دنیا وجود ندارد که در آن هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. به همین دلیل است که افراد خلاق که توانایی حل مسئله را دارند همواره متقاضی زیادی دارند.
کاندیداهای دارای این شایستگی میتوانند مشکلات را شناسایی کرده، آنها را به مشکلات فرعی تقسیم کنند و روابط علت و معلولی را شناسایی کنند.
و این دقیقاً یعنی چه؟
یعنی درک ماهیت مسائل و جنبههای مختلف آنها، تجزیه و تحلیل آنها، ساختارشکنی آنها و استفاده از منطق برای حل آنها در زمان موجود.
مهارتهایی که در زیر عنوان شدهاند مرتبط با حل مسئله هستند:
- توانایی تحلیل و بررسی
- استدلال منطقی
- مشاهده
- طوفان فکری (Brainstorming)
- توانایی تصمیم گیری
5- کار گروهی
امکان ندارد که یک لیست از مهارتهای فردی ببینید که شامل کار تیمی نباشد، چرا که هرگز نمیتوان کار گروهی را به عنوان یک مهارت نرم تأثیرگذار نادیده گرفت. این مهارت به شما کمک میکند تا شما و هم گروهیهایتان به طور مؤثر در یک گروه کار کنید و وظایف خود را انجام دهید و به اهداف خود برسید.
نمونههایی از مهارتهای مرتبط با کار گروهی عبارتاند از:
- توانایی مدیریت و حل تعارض بین اعضای گروه
- همکاری با سایر اعضای گروه
- هماهنگی
- توانایی تبادل ایده
- توانایی پادرمیانی
6- خلاقیت
یک عادت و باور اشتباه در ما وجود دارد که معمولاً خلاقیت را با رشتههایی مانند هنر یا طراحی مرتبط میکنیم، اما خلاقیت یک اصطلاح گسترده است که شامل چندین مهارت فرعی از پرسش تا آزمایش میشود به این ترتیب، افراد فعال در هر حرفهای میتوانند به اندازه هنرمندان از مهارتهای خلاقانه استفاده کنند.
در اینجا چند نمونه از مهارتهای خلاق وجود دارد که با بهره گیری از آنها شما هم میتوانید در هر جایگاهی کارآمد باشید:
- توانایی خیال پردازی
- نقشه برداری ذهن
- نوآوری
- آزمایش
- سؤالکردن
7- رهبری

رهبری به توانایی راهنمایی، آموزش و مدیریت افراد و شرایط اشاره دارد. صرفنظر از صنعت، کارفرمایان به دو دلیل ترجیح میدهند متقاضیانی را استخدام کنند که پتانسیل رهبری و هدایت را در آنها مشاهده کنند:
- کارمندانی که مهارتهای رهبری دارند، ابتکار عمل بیشتری نشان میدهند و به احتمال زیاد به گونهای برای رشد و توسعه شرکت فعالیت میکنند گویی که موفقیت خود را در گرو موفقیت شرکت میبینند.
- در نهایت شرکتها کارمندانی وفادار و با ویژگیهای رهبری قوی پرورش میدهند که در آینده بتوانند از این سرمایه انسانی در سمتهای مدیریتی خود استفاده نمایند.
مهارتهای مرتبط با رهبری عبارتاند از:
- مهارتهای مدیریتی
- مهارتهای کسب اعتبار
- مربیگری
- سخاوتمندی
- هوش فرهنگی
“بزرگترین راه برای تأثیرگذاری بر سازمان، تمرکز بر توسعه رهبری است. تقریباً هیچ محدودیتی برای پتانسیل سازمانی وجود ندارد که افراد خوب را استخدام کند، آنها را به عنوان رهبر بزرگ کند و به طور مداوم آنها را توسعه دهد.” – جان سی ماکسول (John C. Maxwell)
8- مهارتهای بین فردی
مهارتهای بین فردی در مورد این است که چگونه با دیگران ارتباط برقرار میکنید، به چه میزان تمایل به ایجاد ارتباط مؤثر دارید و یا چه تأثیر مثبتی بر اطرافیان خود میگذارید.
رایجترین مهارتهای بین فردی عبارتاند از:
- یک دل بودن
- شوخ طبعی
- شبکه سازی (Networking)
- تحمل و تاب آوری
- دیپلماسی
9- اخلاق کاری

اخلاق کاری به ارزش دادن به کار و تلاش برای به دست آوردن نتیجه مربوط میشود. داشتن اخلاق صحیح کاری یک مهارت نرم است که کارفرمایان به معنای واقعی کلمه در هر شغلی به دنبال این ویژگی در متقاضیان هستند.
برخی از مهارتهای نرم مرتبط با اخلاق کاری عبارتاند از:
- مسئولیت پذیری
- داشتن انضباط
- قابل اعتماد بودن
- متعهد و مسئولیت پذیر بودن
- حرفهای گری
10- توجه به جزئیات
در اینجا مهارت دیگری وجود دارد که هیچ کارفرمایی آن را رد نمیکند. مهارت جزئی نگری و دقیق بودن در کار. توجه و حساسیت نسبت به جزئیات کوچک چیزی است که کارمندان متعهد را از کسانی که فقط میخواهند کار را انجام دهند و به خانه بروند متمایز میکند.
برخی دیگر از مهارتهای نرم مرتبط با توجه به جزئیات عبارتاند از:
- برنامه ریزی
- درون نگری
- دقت
- سؤالکردن
- دارا بودن نگاه انتقادی
چگونه مهارتهای نرم را در رزومه خود فهرست کنیم

اگر شما هم تجربه نوشتن رزومه برای موقعیت شغلی دلخواهتان را داشته باشید قطعاً متوجه اهمیت نحوه فهرست کردن و ارائه مهارتهای خود در رزومه شدهاید.
به عنوان مثال، باید اطمینان حاصل کنید که در وهله اول مهارتهای نرم مناسب را فهرست کردهاید (به بیان واضحتر همواره باید مراقب باشید که مهارتهایی که نوشتهاید به موقعیت شغلی که درخواست میکنید مرتبط هستند یا خیر؟)
همچنین باید این مهارتهای نرم را با تجربیاتی که دارید مرتبط کنید. اگر هیچ چیز در رزومه شما این ادعا را تأیید نمیکند، نمیتوانید فقط بگویید “من یک رهبر عالی هستم”.
بهتر است تا جای ممکن مهارتهای موجود در رزومه خود را با موقعیت درخواستی خود تطبیق دهید. منظور ما این است که شما فقط باید مهارتهایی را در رزومه خود بنویسید که مرتبط با موقعیت شغلی باشد که برای آن درخواست دادهاید.
· تطبیق مهارتهای نرم خود با شغل دلخواهمان
اگر در نوشتن رزومه خود تازه کار هستید، دور از انتظار نیست که نتوانید مهارتهای فردی خود را مطابق با شغل مورد نظرتان در رزومه تخصصی خود ارائه کنید. خبر خوب برای شما این است که تطبیق مهارتهای نرم با شغل دلخواه آسانتر از آن چیزی است که فکر میکنید؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که از شرح شغل به عنوان یک برگه تقلب استفاده کنید.
کافی است که فقط آگهی کار را با جزئیات بخوانید و لیستی از مهارتهای مورد نیاز تهیه کنید. سپس، آنها را به رزومه خود اضافه کنید. موقعیتی را تصور کنید که میخواهید برای پست مدیر فروش درخواست استخدام دهید. (وظایف مدیر فروش)
الزامات ذکر شده در آگهی عبارتاند از:
- لیسانس بازرگانی، بازاریابی، ارتباطات یا رشتههای مرتبط.
- 5 سال سابقه در فروش.
- مهارتهای ارتباطی شفاهی و کتبی قوی.
- توانایی اثبات شده برای رهبری یک تیم برای رسیدن به سهمیهها.
- مهارتهای رهبری عالی.
- توانایی تعیین اهداف فروش و برنامه ریزی برای رسیدن به آنها.
شما فقط با خواندن مهارتهای مورد نیاز برای یک مدیر فروش، پنج مهارت متناسب با شغل را به دست آورید:
- مهارتهای ارتباط شفاهی و نوشتاری
- توانایی رهبری و مدیریت
- هدف گرا و متمرکز
- توانایی انجام کار گروهی و ارتباط مؤثر با همکاران
- ایجاد ارتباط مؤثر با مشتریان
· مهر تأیید بر مهارت نرم خود با استفاده از تجربیات گذشته خودتان
بپذیرید که هرکسی میتواند اشاره کند که تفکر انتقادی و مهارتهای رهبری شگفت انگیزی در رزومه خود دارد. با این حال، استخدامکننده شما را جدی نمیگیرد، مگر اینکه آنها بتوانند صحت ادعای شما را با برخی حقایق و تجربیات تأیید کنند.
فرض کنید به عنوان یک مدیر خلاق برای یک آژانس تبلیغاتی درخواست میدهید. مهارتهای نرم مورد نیاز شما احتمالاً شامل برخی از موارد زیر است:
- خلاق و نوآور
- توانایی رهبری و مدیریت
- مسلط به ایجاد ارتباط شفاهی
- توانایی مدیریت پروژه
برای نوشتن رزومه مناسب برای این موقعیت شغلی شما میبایست اول از همه این مهارتها را در بخش مهارتهای اختصاصی ذکر کنید. پس از آن، هنگام فهرست کردن تجربیات کاری خود، به دستاوردها یا مسئولیتهایی اشاره کنید که این مهارتهای نرم را نشان میدهد.
به عنوان مثال، برای نشان دادن مهارتهای مدیریت پروژه خود، میتوانید بنویسید:
10 نفر را برای ایجاد یک تبلیغ ویدئویی YouTube برای مشتری هماهنگ کردید که این امر منجر به افزایش درآمد مشتری در عرض یک ماه به بیش از 50000 دلار شد.
یا برای نشان دادن خلاقیت خود، میتوانید جمله زیر را وارد کنید:
ایده تبلیغاتی را ایدهپردازی و ارائه کردید که برنده جایزه (Epica) شد.

· استفاده از مهارتهای قابل انتقال
همچنین اگر در حال تغییر شغل یا تغییر مسیر در صنعت هستید، مهارتهای قابل انتقال میتوانند به شیوه تأثیرگذاری در این روند برای شما مفید باشند. منظور از مهارتهای قابل انتقال مهارتهایی هستند که مختص شغل خاصی نیستند، اما همچنان برای موقعیتهای شغلی جدید مفید هستند.
بیایید فرض کنیم شما شغل خود را به عنوان گزارشگر اخبار ترک میکنید و برای یک موقعیت روابط عمومی درخواست میدهید. اگرچه صنایع متفاوت هستند، اما هر دو حرفه مرتبط با حوزه ارتباطات هستند. این به این معنا است که میتوانید برخی از مهارتهای مرتبط را که به عنوان گزارشگر کسب کردهاید در رزومه جدید خود فهرست کنید تا نشان دهید که کاملاً با این شغل ناآشنا نیستید.
به عنوان یک گزارشگر خبری، مهارتهای نرم شما میتواند شامل موارد زیر باشد (اما توجه داشته باشید که مهارتهای این حوزه صرفاً محدود به موارد زیر نیست) :
- مهارتهای ارتباطی
- مهارتهای ارائه
- مهارتهای بین فردی
- خلاقیت و نوآوری
همه اینها مهارت و ویژگیهایی هستند که میتوانید به راحتی به رزومه روابط عمومی خود “انتقال” دهید و نشان دهید که شما مهارتهای لازم برای ایفای نقشی کارآمد در موفقیت شغلی جدید را دارید و میتوانید این تغییر شغلی را انجام دهید.
تا اینجا در مورد مهارتهای فردی و انواع آن به صورت گسترده صحبت کردیم و نحوه و ترتیب ارائه مهارتها در رزومه را عنوان کردیم. با توجه به آنچه تا الان ذکر کردیم میتوان گفت که یادگیری مهارتهای نرم سهم بزرگی در ارتقای شرایط فردی، اجتماعی و حرفهای ما دارد، و افراد صرف نظر از مدارک تحصیلی، مشاغل، مقولهها و سوابق خود باید به ارتقای این مهارتها به طور منظم توجه کنند.
“هر چه بیشتر به توسعه مهارت اهمیت دهیم، جوانان ما شایستگی بیشتری خواهند داشت.” – نارندرا مودی(Narendra Modi)
نحوه ارزیابی مهارتهای فردی از نگاه یک کارفرما
رقابت گسترده در سازمانها، کسب و کار را به جنگی بزرگ تبدیل کرده است. هر سازمانی به دنبال راههایی برای دستیابی به هدفهای سازمانی و خدمت رسانی بهتر به مصرفکنندگان و بقای خود در این دوره رقابتی است. کارکنان منبع اصلی نوآوری و تعالی در هر سازمانی محسوب میشوند.
هنگامی که مهارتهای نرم تعریف و درک شدند و تصمیم گرفته شد که کدام مهارتهای نرم، در کنار مهارتهای سخت، برای استخدام نیروهای جدید ضروری هستند، مهم است که بدانیم چگونه آنها را در طول مصاحبه ارزیابی کنیم.
شناسایی استعداد افراد متقاضی یک موقعیت شغلی، گام مهمی برای استخدامکنندگان است، اما همیشه آسان نیست. بیایید ببینیم که به عنوان یک کارفرما، با چه سؤالاتی میتوان مهارتهای نرم را تشخیص داد و ارزیابی کرد.
همانطور که گفته شد تعیین کمیت و شناسایی مهارتهای نرم آسان نیست، برای مثال شناسایی آنها در یک مصاحبه گروهی میتواند بسیار پیچیده باشد، اغلب مهارتهای فردی از طریق آزمونهای استعداد یا شخصیت شناسی، ارزیابی میشوند.
بنابراین، کیفیت سؤالات در طول یک مصاحبه شغلی بسیار مهم است و باید توجه زیادی به آن شود؛ سؤالات باید هدفمند، مؤثر و در جهت پیدا کردن بهترین فرد در بین متقاضیان باشد.

نحوه ارزیابی مهارتهای نرم در طول مصاحبه
در طول مصاحبه، نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید تا از انتخاب فرد اشتباه جلوگیری کنید. در اینجا چند پرچم قرمز (Red flag) وجود دارد که هنگام تلاش برای ارزیابی مهارتهای نرم یک شخص باید مراقب آنها باشید.
• زمانی که نامزدها پاسخهای از پیش تعریف شده میدهند
برخی از افراد در طول مصاحبه شغلی، زمانی که با سؤالات عمومی و معمولی مانند “نقش خود را در تیم توصیف کنید” مواجه میشوند، به پاسخهای استاندارد و از پیش تعریف شده رجوع میکنند. بنابراین، مهم است که سناریوها و موقعیتهای فرضی را با سؤالاتی که شخص را غافلگیر میکند و «آنها را مجبور میکند» تا در لحظه واکنش حقیقی خود را نشان دهند، آزمایش کنیم.
• داوطلب اطلاعات خاصی از تجربههای خود ارائه نمیدهد
یک کارفرمای خوب، باید بتواند مهارتهای نرم خود را با تجربیات واقعی زندگی مرتبط کند. فردی که مثالهای خاصی در رابطه با تجربه خود ارائه نمیدهد، احتمالاً گزینه مناسبی برای استخدام نیست.
• متقاضی از لحاظ فرهنگی با سیاستهای شرکت متناسب نباشد
بهترین فرد کسی است که دارای پیشینه و ذهنیتی باشد که کاملاً با فرهنگ، چشم انداز و رویکرد شرکت مطابقت داشته باشد. در نتیجه تحقق این امر، تصویری که فعالیتهای این شخص ارائه میدهد مطابق با برندسازی و سیاستهای کلی شرکت است.
“ساخت یک اثر هنری شرکتی زمان میبرد. ساختن یک زندگی زمان میبرد و توسعه و رشد نیاز به زمان دارد. پس به خود، شرکت و خانوادهتان زمانی را که شایسته آن هستند، اختصاص دهید.” – جیم ران Jim Rohn
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم مهارتهای فردی در تمامی ابعاد شخصی، اجتماعی و حرفهای، اصلی مهم و تأثیرگذار هستند. مهارتهای فردی ابعاد گستردهای دارند و تلاش برای شناخت و بهکارگیری آنها برگی برنده برای شما به حساب میآید.

منابع برای مطالعه بیشتر
ویدئو های زیر از وب سایت یودمی (Udemy)در جهت ارتقا مهارتهای نرم میتوانند به کار گرفته شوند:
- 101آداب کسب و کار: مهارتهای اجتماعی برای موفقیت: مهارتهای اجتماعی در کسب و کار، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، مهارتهای گفتگو، شبکه سازی، برند دیجیتال (لینک ویدئو)
- 11 مهارت فردی کلیدی در محل کار (لینک ویدئو)
- مدیریت تضاد با مهارت و اعتماد: درک تعارض و حل اختلافات با اعتماد به نفس در کار و زندگی (لینک ویدئو)
- تیم خود را بسازید: چگونه تیم ایده آل را کنار هم قرار دهید: یاد بگیرید چگونه تیم های مؤثرتری بسازید، حمایت کنید و رهبری کنید و فرهنگ کار گروهی را در سازمان خود ایجاد کنید. (لینک ویدئو)
- مهارتهای گوش دادن – نهایت مهارتهای نرم در محل کار: مهارتهای گوش دادن بهتر برای پیشرفت شغلی شما (لینک ویدئو)
- مهارتهای اجتماعی خود را دو برابر کنید و فوراً با مردم ارتباط برقرار کنید: مهارتهای اجتماعی قدرتمند را توسعه دهید: رازهای موفقیت اجتماعی. اعتماد درونی و اجتماعی مهارتهای ارتباطی. شبکه سازی (لینک ویدئو)
- ماشین بهره وری: هک های مدیریت زمان و بهره وری: استراتژی های بهره وری و مدیریت زمان برای هدف گذاری، حذف عوامل حواس پرتی، و ایجاد عادات برای موفقیت. (لینک ویدئو)
- مهارتهای ارائه کامل برای هر موقعیت: مهارتهای ارائه – سخنرانی در جمع – مهارتهای ارتباطی – مهارتهای داستان گویی برای هر موقعیت و سطح مهارت (لینک ویدئو)
- مهارتهای ارتباطی کامل برای زندگی: مهارتهای ارتباطی برای متقاعدسازی، قاطعیت و همه نیازهای ارتباط تجاری (لینک ویدئو)