زندگینامه ری کراک موسس مک دونالد

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ آبان, ۱۴۰۰
ری کراک ( Ray Kroc )

در زندگینامه ری کراک ( Ray Kroc ) می‌خوانیم که او در سال ۱۹۲۰ در یک شرکت به نام لیلی تولیپ که در زمینه ساخت لیوان و فنجان فعالیت داشت کار پیدا کرد. ری کراک به دلیل حس ششمی که داشت باعث شد در فروشش موفق باشد و مقاومت مردم در خرید محصول را در هر بشکند. کراک می‌دانست و معتقد بود اگر خود را حقیر بشمارد و پیشرفتی نکند حقیر باقی خواهد ماند، به همین دلیل تلاش بسیاری کرد و برنامه‌ای برای خود تنظیم کرده بود و هر روز صبح از ساعت هفت صبح با کیف خود که که پر از نمونه‌های لیوان کاغذی بود به بیرون می‌رفت و بازاریابی می‌کرد و سفارش‌های جدید می‌گرفت.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیریموند آلبرت ری کراک
متولد1902
زادگاهاوک پارک، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا
ملیتآمریکایی
پیشهبنیان‌گذار رستوران زنجیره‌ای مک‌دونالدز

فعالیت ها و زندگینامه ری کراک

در زندگینامه ری کراک ( Ray Kroc ) می‌خوانیم که او در ساعت ۵ که مردم از محل کار برمی‌گشتند تا بعد از کار استراحت کنند او به ایستگاه رادیو شیکاگو می‌رفت به عنوان پیانیست در گروه نوازندگان پیانو می‌زد با اینکه کارش بسیار سخت و خسته کننده بود اما یاد گرفته بود مقاومت و پایداری داشته باشد.

در همان سال‌ها بود که با شخصی به نام ارال پرنیس که چند مغازه بستنی فروشی داشت و کراک مسئول تامین لیوان‌های مغازه او بود آشنا شد. 

استاد احمد محمدی
ما درک نمی‌کنیم که چه‌قدر قوی هستیم تا وقتی که مجبور به انجام کاری ‌شویم.
استاد احمد محمدی

پرنیس برای ساخت دستگاه مخلوط کن شش گردونه را فراهم کرد و به ری کراک پیشنهاد داد که نمایندگی انحصاری فروش آن را در سراسر کشور به عهده گیرد و سودی که به دست می‌آورد را بین خود به صورت مساوی تقسیم کند.

سپس در سال ۱۹۴۸ موفق شدند رکورد فروش مخلوط کن را به ۸۰۰۰ دستگاه برسانند که از اولین قدم‌های موفقیت ری بود. در آن زمان از مشتریان کراک دو نفر از مشتریان کراک برادران مک دونالد بودند. که ری کراک در سفری به لس آنجلس موفق شد مک دونالد را از نزدیک ببیند.

قرارداد ری کراک با برادران مک دونالد

قرارداد ری کراک با برادران مک دونالد

در زندگینامه Ray Kroc بیان می‌شود که او با دیدن کیفیت و سرعت مک دونالد در سرویس دهی تحت تاثیر قرار گرفت و به این نتیجه رسید که خوب است همچین امکاناتی در مکان‌های دیگر هم باشد. شروع به طراحی و برنامه ریزی در این مورد کرد پس از آماده شدن برنامه‌اش پیش برادران مک دونالد رفت و پیشنهاد خود را با آن‌ها مطرح کرد.

این طرح سبب می‌شد دو طرف سود کنند از طرفی درآمد برادران مک دونالد را افزایش می‌داد و ازطرف دیگر کراک می‌توانست فروش مخلوط کن‌های خود را به بیش‌ترین مقدار برساند. 

براساس این قرارداد ۱.۹ در صد از درآمد حاصله از رستوران‌ها به کراک تعلق می‌گرفت که ۵% از آن مبلغ را باید به برادران مک دونالد می‌پرداخت. مدت قرارداد کراک با برادران مک دونالد ده سال به طول انجامید. به این ترتیب در سال ۱۹۵۵ ری کراک نخستین رستوران خود را در غرب آمریکا افتتاح کرد.

پیشرفت ری کراک در کارش

پیشرفت زندگینامه ری کراک در کارش

Ray Kroc هم زمان با اداره رستورانش نیز فروش مخلوط کن را ادامه می‌داد و با درآمدی که از فروش مخلوط کن به دست می‌آورد اجاره رستوران و حقوق کارکنان را می‌پرداخت.

او هر روز صبح به رستورانش می‌رفت تا کارکنان خود را در کارها کمک کند، کراک هیچ وقت نظافت دستشویی، توالت و کف سالن را عار نمی‌دانست و موفق شد در سال ۱۹۵۶ هشت رستوران جدید در نقاط مختلف کشور افتتاح کند. فروش مخلوط کن فرصتی بود که سبب می‌شد کراک به رستوان‌های مختلف برود و از آن‌ها بازدید کند و از تجربیات آن‌ها استفاده کند.

 از هدف‌های اصلی ری کراک درطول این مدت تاسیس شبکه بزرگی از رستوران‌های زنجیره‌ای بود که از نظر کیفیت و تمیز بودن در سرویس دهی، نمونه باشند.

ری کراک برای رشد سریع رستوران‌هایش تصمیم گرفت به مالکانی که املاکشان در گرو بانک بود پیشنهاد دهد که اگر زمین‌هایشان را به او اجاره دهند هر ماه اقساط وام آن‌ها را خواهد پرداخت و صاحبان املاک به سرعت پیشنهاد او را پذیرفتند چون با پذیرفتن این پیشنهاد املاک راکد و بی فایده آنان درآمد زا می‌شد.

کراک گروهی از افراد مهم و با تجربه در زمینه حسابداری، وکلای دعاوی و مشاوران مالی را گرد آورد. راز موفقیت خود را بیشتر انتخاب مناسب افرادی می‌دانست که برای کارهای مهم و کلیدی برگزیده است.

خرید امتیاز مک دونالد در زندگینامه ری کراک

خرید امتیاز مک دونالد

تنها و بزرگترین مشکل ری کراک این بود که رستوران‌های مک دونالد متعلق به برادران مک دونالد است و رستوران‌ها تنها در چارچوب یک قرارداد در اختیارش قرار دارد در واقع کراک می‌بایست با پرداخت مبلغی به برادران مک دونالد قرارداد را لغو می‌کرد و سرقفلی‌های همه رستوران‌های مک دونالد را به خود اختصاص می‌داد.

در آن زمان برادران مک دونالد برای واگذاری امتیاز خود مبلغ دو میلیون و هفتصد هزار دلار را پیشنهاد کردند که ری کراک چنین مبلغ کلانی را نداشت. اما در زندگینامه ری کراک می‌خوانیم که او موفق شد با دریافت وام و حمایت‌های مالی مبلغ را فراهم کند.

در سال ۱۹۷۷ ری تصمیم گرفت خاطرات خود را به چاپ برساند که در آن زمان مک دونالد ۴۱۷۷ رستوران در آمریکا و ۲۱ رستوران در خارج از کشور داشت. فورا پس از اینکه ری کراک تمام امتیاز مک دونالد را خرید برای هر شعبه از رستوران‌هایش مقرراتی جدی و سخت تعیین کرد که این قوانین در موفقیت‌های او نقش داشت.

ری کراک تا پایان زندگی خود و تمام وقتش را در پیدا کردن مکان‌های مناسب برای تاسیس رستوران‌های جدیدش کرد. شرکت مک دونالد هواپیمایی اختصاصی خرید که ری کراک به وسیله آن به جستجو می‌پرداخت تا نقاط مناسب را برای تاسیس رستوران پیدا کند. او همیشه در رستوران‌هایش حضور داشت و با وجود پا دردش دست از جستجو و تلاش برنمی‌داشت و اعتقاد داشت درد و رنج قابل تحمل‌تر از تنبلی و بطالت است.

فعالیت های ری کراک در نوجوانی

فعالیت های ری کراک در نوجوانی

در زندگینامه ری کرک در دوران نوجوانی می‌خوانیم که در سال ۱۹۱۷ ری کراک ۱۵ سال داشت او برای آنکه بتواند به عنوان راننده آمبولانس استخدام شود در مورد سنش دروغ گفت اما جنگ پیش از تمام شدن دوره آموزشی او به پایان رسید.

بعد از آن بعنوان نوازنده پیانو و فروشنده فنجان و مخلوط کن چند کاره مشغول به کار شد. وی در سال ۱۹۵۵ شرکت مک دونالد را تاسیس کرد و 5 سال بعد انحصار نام مک دونالد را خرید. در ۱۹۵۸ موفق شد یکصد میلیون همبرگر خود را به فروش برساند. ری کراک یک فلسفه بی همتا داشت، او قصد داشت رستورانش همیشه به کیفیت غذا و کیفیت سرویس دهی معروف باشد.

می‌خواست طعم و مزه برگرها، سیب زمینی‌های سرخ کرده، دسرها و نوشیدنی‌ها در تمام شعبات مزه یکسانی داشته باشد. فلسفه او به پایه ۳ اصل اساسی بود، اولی مک دونالد بود دومین پایه سرمایه گذاران و سومین تولید کنندگان مک دونالد بود. قدرت، استحکام مک دونالد به هر سه پایه بستگی داشت. ری کراک به خلاقیت و ایده‌هایی که کارکنانش به او می‌دادند پاداش می‌داد. از جمله می‌توان به منوی او اشاره کرد که ایده آن توسط امتیازداران او بود.

قوانین مک دونالد

قوانین مک دونالد

در همان زمان سیستم مک دونالد به امتیازداران اصرار می‌کرد 3 قانون مک دونالد شامل کیفیت، خدمات، نظافت و ارزش را رعایت کنند. از نظره مک دونالد کیفیت به معنی تست و آزمایش تک تک اجزای غذا از جمله چشیده شدن است تا برای سیستم عملکردی رستوران مناسب باشد.

نتیجه این کیفیت افزایش تعداد رستوران‌ها و افزایش روز افزون مشتری‌ها و سفارشات بود. آن‌ها تصمیم گرفتند استانداردهای مک دونالد را با همان جدیتی که خودش رعایت می‌کند، اجرا کنند. کیفیت و دقت رستوران مک دونالد به حدی معروف و زبانزد مردم شد که بقیه رستوران‌های خدمات دهی شروع به رعایت این استانداردها کردند و حتی این کیفیت به صنایع تولیدی گوشت و شیر هم منتقل شد.

حتی دانشگاه همبرگر نیز در آن زمان تاسیس شد و یک دوره آموزشی را آغاز کرد، در رستوران جدیدی در ایالت ایلی نویز در این دوره‌ها، امتیازداران و کارکنان آموزش داده می‌شدند تا روش‌های علمی و کاربردی ایجاد مک دونالد موفق را بیاموزند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - موفقیت

سخن پایانی زندگینامه ری کراک

تا کنون بیشتر از ۸۰ هزار نفر از این دوره‌ها فارغ التحصیل شدند. Ray Kroc حتی زمانیکه با ویلچر حرکت می‌کرد تقریبا هر روز به دفترش می‌رفت و به دقت به کار شعبه‌های مک دونالد نظارت می‌کرد، با تلفن به مدیریت رستوران یادآوری می‌کرد آشغال‌ها را بردارد، بخش خود را تمیز کند و چراغ‌ها را در شب روشن کند.

بعلت علاقه او به نوآوری، موثر بودن، پیگیری جدی او برای کیفیت و کمک‌های خیریه زیاد او ارث ری کراک همچنان یک بخش کامل و الهام بخش از مک دونالد است.

4.7/5 - (74 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

25 پاسخ

  1. به نظر من ادم همه جا جای پیشرفت داره درسته که کشور و جامعه ای که توش زندگی میکنیم تاثیر داره اما خودمون هم خیلی موثریم

    1. سلام ثریا عزیز
      حتما میتونید به این جایگاه دست پیدا کنید
      به شما شرکت در سمینار موفقیت رو توصیه میکنم
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

  2. سلام، مشخص نکردید که چی شد که برادران مک دونالد که خودشون صاحب ایده تولید اینگونه همبرگرها بودند حاضر شدند که امتیازشون رو به کراک بفروشند؟؟ ممنونم

    1. سلام. مسلما سود و منفعت و البته قدرت پیگیری آقای کراک چیزی هست که برادران مک دونالدرو راضی به فروش حق اسمشون کرد. این یکی از مرسومترین اتفاقاتی هست که در دنیای تجارت میافته 3 میلیون دلار خیلی خیلی عدد بزرگ و جذابی به عنوان درآمد.برای مثال ایلان ماسک خالق پی پال بود و به صورت کامل فروختش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی