جهان گسترده‌ی جملات انگیزشی و تاثیرات آن‌ها بر جنبه‌های متفاوت زندگی انسان‌

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ خرداد, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

هنگامی که با ترکیب جمله‌ی انگیزشی مواجه می‌شویم ممکن است برای خیلی از ما این تصور پیش آید که این ترکیب کاربردی در زندگی نداشته و کمکی به ایجاد سهولت در مواجهه با چالش‌ها به افراد نمی‌کند. در حالی که گاهی اوقات تکرار یک مفهوم و تشویق بیش از حد به انجام تمرینی جهت پیشرفت و موفقیت موجب عادت به صرف شنیدن آن تاکید می‎‌شود.

اغلب به ما می‌گویند که مدام جمله‌ای را برای ذهن خود بازگو کنیم و سعی کنیم تا به آن بفهمانیم حالتی جز حالت دیگری که در این عبارت مثبت تکرار می‌شود وجود ندارد. اما برای بغضی افراد این تکرار رسالت خود را از دست می‌دهد و مانند یک تکلیف اجباری به آن می‌نگرند.

برای مثال هنگامی که به فردی توصیه می‌شود اهمیت جملات انگیزشی را فراموش نکند و نسبت به استفاده از آن‌ها در طی فعالیت‌های گوناگون روزانه بی‌تفاوت نباشد، این فرد به صورت کاملاً ارادی و مانند وظیفه‌ای مشابه وظایف دیگر به آن پرداخته و پس از تکرار چند جمله‌ی کوتاه به سراغ امور دیگر می‌رود.

آن چه اهمیت دارد درک واژه به واژه‌ی این جملات است. این که اصلاً چرا و چطور جمله‌ای می‌تواند موجب انگیزه بخشیدن به شخصی شود. در حالی که او راه‌های بسیاری را برای حفظ اشتیاق و امید جهت رسیدن به هدفی که برای خود تعیین کرده طی نموده است.

از جملات مثبت تشکر کنید

برای همه‌ی ما پیش آمده است که در بحرانی قرار می‌گیریم و از تشویش و بی‌قراری برای یافتن راه حل و یا هر آنچه موجب سکوت و آرامش ذهن می‌شود لبریز می‌شویم. سپس فردی آشنا و یا هر شخصی که ممکن است در آن فضا قرار داشته باشد سخنی را با ما در میان می‌گذارد. و احساسی درون ما شکل می‌گیرد که در نهایت از او بابت ایجاد این احساس آرامش تشکر می‌کنیم.

در واقع این معجزه‌ی کلمات است که هر چند مختصر بر عملکرد ما تاثیر می‌گذارند و قادرند به سرعت، مسیر تفکرمان را تغییر بدهند. کلماتی که گاه به صورت مستقیم و گاه به صورت غیر مستقیم با آن‌ها مواجه می‌شویم.

هر پیشامدی در زندگی ما علتی دارد

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
قانون رنج و لذت

برای مثال ممکن است در اتوبان در حال رانندگی باشید و موضوعی ذهن تان را به خود مشغول کرده باشد. موضوعی که روزها و شب‌های متمادی به آن فکر کرده‌اید اما جز غرق شدن بیشتر در آن نتیجه‌ای حاصل نشده است. حین رانندگی ناگهان نگاهتان به تابلوی بزرگی بر می‌خورد که در میان راه نصب شده و جمله‌ای روی آن نوشته شده است.

شما پاسخ تمام سوال‌های این چند روز را در کلمات آن جمله پیدا می‌کنید. البته در این اتفاق مفاهیم متعددی دخیل هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که هر پیشامدی در زندگی ما علتی دارد. و ریشه‌ی تمام علت‌ها نزدیک شدن به غایت خوشبختی ست.

می‌توان این طور فکر کرد که ممکن بود شما اتومبیلی برای رانندگی نداشتید یا برای رسیدن به مقصد از آن اتوبان گذر نمی‌کردید. اصلا ممکن بود نگاه تان هرگز به آن جمله نیفتد و یا اینکه شما چشم‌های ضعیفی داشتید و در آن روز عینک طبی خود را فراموش کرده‌ بودید.

اینکه قادر به رانندگی هستید، اینکه چشم‌های شما به روشنی می‌بینند، اینکه در شهری زندگی می‌کنید که در اتوبان‌های آن تابلوهایی نصب شده است همه و همه علت‌های بسیار زیادی دارند که حتا شاید نتوان به راحتی آن‌ها را تصور کرد.

منظور از جملات انگیزشی چیست؟

ضمیر ناخودآگاه که از آن به عنوان ذهن معنوی یا کائناتی نام برده می‌شود، حد و مرزی نمی‌شناسد مگر برای هرآنچه به صورت خودآگاه انتخاب می‌کنید. عادت‌های شما در ضمیر ناخودآگاهتان وجود دارند که به مراتب قوی‌تر و سریع‌تر از ضمیر خودآگاه است.

ضمیر ناخودآگاه قادر است راحت‌تر و سریع‌تر از ضمیر خودآگاه، شما را به مقصد برساند. چرا که ضمیر ناخودآگاه قادر نیست مفاهیم یا عقاید را رد کند، و این بدین معناست که ما می‌توانیم با استفاده از آن، باورهای ضمیر خودآگاه را دوباره برنامه‌ریزی کنیم، و ذهن ناخودآگاه مجبور است عقاید و باورهای جدید را بپذیرد. در واقع این هویت ناخودآگاه شماست که نمی‌تواند باورهای جدید را نادیده بگیرد.

جملات انگیزشی و یا تاکیدی، جملات و عباراتی کوتاه هستند که شما از طریق آن‌ها به آنچه که از خود دور کرده‌اید می‌رسید. به عبارتی دیگر ، شما با توجه به آرزویی که دارید و با رعایت اصولی، آن‌ها را تکرار می‌کنید و پس از مدتی به خواسته‌ی خود دست می‌یابید. جملات انگیزشی، جملاتی مثبت برای رسیدن به حقیقت خویشتن شما هستند و موقعیت ما در جهان، بازتابی از حالات ذهنی ماست. شما می‌توانید پس از مشخص کردن خواسته‌ی خود به صورت شفاف، این جملات را با ادبیات شخصی خودتان خلق بنمایید.

منظور از جملات انگیزشی چیست؟

راه‌های مواجهه با کلمات سودمند

جملات انگیزشی از راه‌های گوناگونی وارد زندگی ما می‌شوند. گاهی ممکن است از فردی متخصص در این امر و یا با جستجویی در میان کتاب‌ها و مقالات به لیستی از جملات برسیم که برای هر مسئله‌ای به صورت جداگانه دسته‌بندی شده‌اند. در واقع در این حالت، ما هستیم که به دنبال جملات می‌گردیم.

حالت دیگری که برای تقابل با کلمات انگیزه‌بخش وجود دارد حالتی ست که در آن کلمات به دنبال ما هستند. برای مثال در سخنان فردی که در شبکه‌ای تلویزیونی حضور دارد، در میان صحبت‌های مجری برنامه‌ای  رادیویی، در یک سخنرانی یا جلسه‌ی کاری، هنگام حضوری ناگهانی در جمعی از دوستان و هر اتفاق و موقعیتی که ممکن است به هدفی متفاوت در آن قرار گرفته باشیم.

در حالت دوم، جملات مانند ذرات هوا اطراف ما در حرکت هستند و بی هیچ ترتیب و قانون از پیش تعیین شده‌ای در حال انتشارند. در تیتر روزنامه‌ها، در نام کتاب‌های پشت شیشه‌ی کتاب‌فروشی‌ها، میان صحبت‌های افراد غریبه که با عجله از کنارشان می‌گذریم، در متن ترانه‌ای که خواننده در موسیقی پخش شده در تاکسی می‌خواند و هر وا‌ژه که به نحوی و بر اساس سرنوشتی که داشته از کنار چشم‌ها و گوش‌های ما گذر می‌کند.

مرز میان حفظ سکوت ذهن و توجه به اطراف

باید توجه داشته باشید که نیاز است تا مرز میان حفظ سکوت ذهن و توجه به اطراف جهت دریافت نشانه‌ها حفظ شود. قرار بر این نیست که مدام به تمام صداها و تصاویر اطراف واکنش نشان دهیم و هر لحظه در پی نشانه‌ای باشیم تا جایی که از کاری که در لحظه انجام می‌دهیم و حضوری که می‌بایست در اکنون داشته باشیم غافل شویم.

منظور از جملات انگیزشی چیست؟

قرار بر این است که به حواس خود اطمینان کنیم. اگر  به ناگه متوجه صدا یا تصویری شدیم و احساس کردیم که می‌تواند برایمان حاوی پیغامی باشد با بی‌تفاوتی از کنار آن عبور نکنیم و در آن تامل نماییم.

قدرت و انرژی کلمات

ما در جهان زندگی خود توانایی‌ها و نیروهای مختلفی را در اختیار داریم که به راحتی می‌توانیم آن‌ها را نام ببریم. در ضمن نسبت به نیروهای درونی خویش تا حدی آگاهی داشته و همین که شما در این لحظه در حال خواندن این مطلب هستید به معنی این است که برای شکوفایی قدرت خود و کشف حقیقت وجودی تان مشتاق هستید.

ممکن است هنگام بر شمردن نیروهایی که در اختیار داریم کمتر به سراغ کلمات برویم در حالی که آن‌ها یکی از برترین نیروهایی هستند که در زندگی ما وجود دارد.

کلمات در تخیلات ذهنی، در ارتباط با دیگران، و در آنچه خودمان را به خویشتن معرفی می‌کنیم حضور دارند. آن‌ها می‌توانند ما را امیدوار و یا مایوس کنند. می‌توانند روز پیش رو را سرشار از لذت و شادی و یا غمگین و تاریک نشان بدهند.

گلوله‌ی موج حرف‌ها

کلمات همچون امواج گلوله‌مانندی هستند که با بکارگیری شان آن‌ها را به سوی خود و دیگران پرتاب می‌کنیم. این گلوله‌ی موج می‌تواند نورانی و وجود یافته از طبیعت سبز و آبی و یا همچون تیر خطرناکی باشد که به یقین می‌دانیم هنگام اصابت به فرد به وی آسیب می‌رساند.

شاید ذهن ما عادت کرده تا تنها با دیدن علامت‌های مخصوصی احساس خطر کند و در صدد دوری از آن عامل خطرناک بر بیاید. و حتا خلاف این گفته نیز صادق است. اغلب جذب عواملی می‌شویم که نتیجه‌ی مثبت آن‌ها با سرعت بیشتری پدیدار می‌شود.

کلمات نیز دوست و دشمن ما هستند. کلمات نیز پیشینه‌ای دارند که ممکن است بر طبق آن تمایل به آسیب رساندن و یا کمک به شما داشته باشند. باید مراقب باشید که دشمنی را به خانه‌ی وجودتان راه ندهید. که موج سیاهی را به سوی آدم‌های اطراف روانه نکنید.

به گفته‌ی گری چاپمن Gary Chapman، نویسنده، سخنران و مشاور، هنگامی که با تامل و طبق موازینی که برای خود و روابطمان تعیین کرده‌ایم نسبت به اعمالمان و همچنین دریافت‌هایی که از رفتار دیگران داریم واکنش نشان می‌دهیم کلمات تبدیل به دانه‌هایی می‌شوند که در زمین ارتباطات گسترده‌ی ما کاشته شده و به بار می‌نشینند. تاثیرات مثبت این دانه‌های کاشته شده از بین نمی‌روند و با جملات انگیزه بخش آبیاری می‌شوند.

رسالت جملات انگیزشی

جملاتی که موجب ایجاد تغییر در نگرش و نوع نگاه ما به مسائل می‌شوند از کلماتی ساخته شده که هر یک متشکل از تعدادی حرف در الفبای این زبان هستند. تصور کنید گیاهی را در خاک می‌کارید که از آن انتظار رشد دارید. افراد معمولاً هنگام آبیاری و رسیدگی به گیاهان خود به صورت ناخودآگاه با آن‌ها حرف می‌زنند.

بعید نیست که خود شما هم این تجربه را داشته باشید. پس تقریباً همه می‌دانید که در میان جملاتی که به دانه‌های پنهان زیر خاک یا ساقه‌های در حال رشد گفته می‌شود جمله‌ای نیست که پنهان بودن دانه را همچون یک ایراد یا نقص بزرگ عنوان کند. چرا که در این مرحله از سرنوشت گیاه، می‌بایست زیر ذرات خاک نفس بکشد و پس از دریافت قطرات آب و انوار خورشید سر از خاک بیرون بیاورد.

در حقیقت شما از آن چیزی با گیاه در حال رشد حرف می‌زنید که می‌خواهد باشد و یا شما انتظار دارید که تبدیل به چنین چیزی شود. بنابراین هنگامی که با خودتان جملاتی را تکرار می‌کنید دست از تاکید بر چیزی که وجود دارد و شما را آزار می‌دهد بردارید. صرفاً به آنچه هستید نپردازید و بر آنچه می‌خواهید باشید تمرکز کنید.

عبارات انگیزشی را همراه ناخودآگاه کنید

شما میزبان تمام کلماتی هستید که بر زبان می‌آورید یا می‌شنوید. هنگام زمزمه‌های درونی هم گوینده و هم شنونده خود شما هستید. اما هنگامی که مسئولیت صحبت با فردی دیگر را بر عهده داشته و یا شنونده‌ی کلمات دیگری هستید چنین نیست. در هر حالتی شما انتخاب می‌کنید که چه چیزی را بشنوید و یا بگویید.

اگر خواهان کمک به خود و دیگران هستید حقیقت را بگویید. و اصلی‌ترین حقیقت ممکن، قدرت درون انسان‌هاست که بر هر نیرویی پیروز است. ابتدا می‌بایست تلاش کنید تا الفبای افکار منفی را شناخته و سپس افکار مثبت را جایگرین آن‌ها کنید. گاهی جملاتی را مکرراً به خود یا دیگران می‌گوییم در حالی که از اثر مخرب آن بی خبریم. و نمی‌دانیم که جملاتی منتظر هستند تا به جای این جملات تاریک بر زبان و گوش ما جاری شوند.

جملات امیدبخش و روشنگر نه تنها شما را فریب نمی‌دهند که مستقیماً سبب درک شما از آنچه می‌خواهید می‌شوند. هر کسی درونش مقصودی را دنبال می‌کند گرچه گاهی پذیرفتن وجود چنین هدفی برای تمامی انسان‌ها دشوار می‌نماید. مقصود وجود ما انسان‌ها همانند مبدا و ذره‌ای که از آن آفریده شده‌ایم یکی ست. تنها راه رسیدن به آن جا برای هر کسی متفاوت است.

بنابراین جملاتی که به ممارست در بیان شان تاکید شده است بی آنکه مشخص شود چه کسی باید آن را بیان کند برای هر وجودی مفید بوده و او را به آنچه باید باشد نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. از این گذشته آن چه فرمان می‌پذیرد ذهن است و فرمان دهنده صاحب هر ذهنی ست که قادر است در هر مسیری برای رسیدن به هدف غائی نزدیک شود.

در ادامه راه‌هایی را با شما در میان می‌گذارم تا بتوانید جملات انگیزشی مخصوص به خود را بسازید و از آن‌ها برای نفوذ به ناخودآگاهتان استفاده‌ای مفید ببرید.

چگونه جملات انگیزشی مخصوص به خود را خلق کنیم؟

تا کنون با مفهوم جملات انگیزشی و یا تاکیدی آشنا شدیم و دانستیم که این عبارات فقط کلمات خاصی را شامل نمی‌شوند. در عین حال خصوصیاتی وجود دارند که میان تمامی آن‌ها مشترک است.

با توجه به مشابهتی که در سرشت آدمیزاد وجود دارد دسته‌ای از این جملات می‌توانند برای جمعیت زیادی از آدم‌ها مفید واقع شوند. اما شما می‌توانید جملات تاکیدی مخصوص به خودتان را بسازید و آنگونه که با ادبیات فردی خود احساس راحتی می‌کنید به وجودتان انگیزه بخشیده و ناخودآگاهتان را برنامه‌ریزی کنید.

باور چیست؟

باور فکر یا ایده‌ای ست که دفعات متعددی تکرار شده تا در نهایت از دریچه‎ی ضمیر خودآگاه عبور کند و میهمان همیشگی ضمیر ناخودآگاه شود. میهمانی که به مرور دارای اختیاراتی همچو صاحب خانه می‌شود و بر تصمیمات و انتخاب‌های ما فرمانروایی می‌کند.

شما برای بارور کردن باور خود به جملات انگیزشی یا تاکیدی نیاز دارید. که اگر بدانید هر کدام از آنها را در چه زمانی بکار گیرید، بهترین بهره را از آن‌ جملات می‌برید. بنابراین با برنامه‌ریزی ضمیر ناخودآگاه، خودتان را برای شادی و موفقیتی که در خیال خود انتظار می‌کشید، آماده می‌کنید.

باور چیست

با این روش که می‌بایست هر روز به صورت مستمر انجام دهید عادت‌های خود را سامان داده و گام‌های موثری در راستای خواسته‌هایتان، برمی‌دارید. در حقیقت به کمک جملات تاکیدی، شما به ضمیر ناخودآگاه خود خبر می‌دهید که تمایل و شوق رسیدن به رویاهایتان را دارید. در این مسیر، ناخودآگاه شما نقش اصلی را ایفا می‌کند، که ما می‌توانیم با اراده و عزمی آگاهانه، محتوای آن را تغییر دهیم.

کائنات را از خواسته‌ی خود مطلع کنید

وقتی شما این جملات را برای رسیدن به خواسته هایتان مدام تکرار می‌کنید و یا می‌شنوید، کائنات و تمام ذرات جهان اطراف را از خواسته‌تان مطلع می‌کنید و به طرز باور نکردنی و شگفت‌انگیزی، تمام هستی برای رسیدن شما به مقصد تلاش می‌کند و راه‌هایی را پیش شما می‌گشاید که از مواجهه با آن‌ها متعجب می‌شوید.

بنابراین شما باید با برنامه‌ریزی، افکار منفی ذهن را رها کنید و باورهای مثبت و سالم را جایگزین آن‌ها نمایید. باورها‌ی شما در واقع افکاری هستند که به عادت تبدیل شده‌اند. و شما می‌توانید از طریق جملات انگیزشی و تاکیدی، گفتگوی ذهنی مثبت، و ایجاد تحولات رفتاری و روش‌های تجسمی، آن‌ها را تغیر دهید.

شما اگر بخواهید دیواری محکم را که سال‌های زیادی پابرجا بوده با یک چکش تخریب کنید، به صرف زمان و انرژی قابل توجهی نیاز دارید. گرچه مصالح این دیوار فرسوده باشند و کیفیت اولیه‌ را از دست داده باشند.

ورودی‌های ناخودآگاه‌تان را کنترل کنید

اگر تصمیم بگیرید لیستی از باورهای منفی که روزانه به ضمیر ناخودآگاه خود تحمیل می‌کنید تهیه نمایید، خود نیز از وجود این همه عبارت و جمله منفی در زندگی روزمره تان تعجب خواهید کرد، و این همان نقطه‌ای ست که پی می‌برید چرا هیچ پیشرفت عمده‌ای در زندگی نمی‌کنید. برای تحول و پیشرفت در زندگی باید ابتدا ذهن خود را از جملات منفی خالی کرده و سپس جای آن‌ها را با عبارات مثبت و سازنده، پر نمایید.

یکی از عواملی که پیشروی در مسیر را دشوار می‌کند توجه به رسانه‌های جمعی ست. در این رسانه‌ها، تصور چشم اندازی وحشتناک برای آینده کاملاً طبیعی ست و به همین دلیل بیش‌تر ورودی‌هایی که در طول روز دریافت می‌کنیم منفی هستند و اگر مراقب شان نباشیم و ذهن خود را بر دریافت ورودی‌های مثبت متمرکز نکنیم، ناگهان بی آنکه فهمیده باشیم ذهن مان را برای اتفاقات ناگوار و برخورد با شکست برنامه‌ریزی می‌کنیم و این امری ست که شما را از اهدافتان دور و زندگی‌تان را مختل می‌کند.

شروع به اندیشیدن کنید

وقتی اندیشیدن را شروع می‌کنید و به معنای حقیقی ثروتمند می‌شوید در می‌یابید که زندگی خواسته‌ها از درون یک حالت ذهنی آغاز می‌شود، پس می‌بایست هدف مشخصی داشته باشید. یکی از اشتباهات رایج اشخاص این است که از مدام از آنچه غیرممکن می‌نماید صحبت می‌کنند. و افراد اغلب تمام آن چیزهایی را می‌دانند که به نتیجه نمی‌رسند.

هنگامی که شما بی‌تفاوتی اجازه‌ی ورود تجسم شکست را به ذهن تان می‌دهید تعجبی ندارد که با شکست مواجه شوید. این در حالی ست که افرادی که به موفقیت دست می‌یابند پیش‌تر، ذهنیات یک فرد موفق را درون وجودشان پرورش داده‌اند.

چگونگی افزایش ارتعاشات

زمانی که خواسته‌ی خود را مشخص می‌کنید، خلق جمله‌ای که تنها در خدمت آن خواسته باشد به شما کمک می‌کند تا حواستان به مراتب بیشتر معطوف به آن چه می‌خواهید باشد. توجه داشته باشید که در قوانین جذب، کائنات تنها به نیازی پاسخ می‌دهند که شما، زمان، انرژی و تمرکز بیشتری برای آن صرف کرده باشید. و جملات انگیزشی یا تاکیدی، دقیقاً برای ایجاد دوستی با جهان بخشنده‌ی اطراف وجود می‌یابند.

برای مثال ممکن است در ذهنتان به آرزوی داشتن چیزی بیاندیشید. تا اینجا ذرات هستی در خدمت شما قرار می‌گیرند تا شرایط را برای برآوردن آرزوی شما مهیا کنند. اما به محض اینکه تلاش‌های ذهنی شما به سمت جایی برود که خالی از نشانه‌ای جهت رسیدن به خواسته‌تان باشد، دیگر کمکی از دست کائنات بر نمی‌آید.

در واقع با این کار ارتعاشی از نبود شرایط مناسب مانند کمبود منابع مالی و … را به جهان اطراف منتقل می‌کنید. و از آنجا که درصد بیشتری از ذهنیتتان را اشغال کرده است کائنات نیز آن را به صورت چند برابر به شما بر می‌گرداند. این شما هستید که انتخاب می‌کنید چه چیزی از زندگی دریافت کنید.

زمانی که جملات تاکیدی مربوط به خواسته‌تان را نوشتید، احساساتی مانند هیجان، شور و امید به سراغتان می‌آیند. تمامی این احساسات نشان از آن دارند که با نوشتن عبارات تاکیدی به شیوه‌ی صحیح، ارتعاش یا موج خود را ارتقا داده‌اید.

 با “من هستم ” شروع کنید

با “من هستم ” شروع کنید

جملاتی که با من آغاز شده و با هستم پایان می‌یابند، قدرتمندترین جملاتی هستند که بر زبان شما جاری می‌شوند. این جملات که معمولاً بیشتر از سه یا چهار کلمه ندارند قادرند تاثیر بسیار مهمی بر افکار شما و تصوری که از خودتان دارید بگذارند. شما آن چه می‌خواهید باشید را به زبان می‌آورید و پس از مدتی باور شما شکل دیگری به خود می‌گیرد. چرا که به این جمله عادت کرده است.

جمله را توسط فعل “مثبت” بسازید

بر آنچه می‌خواهید تاکید کنید، نه بر آنچه نمی‌خواهید. اغلب پیش می‌آید که بر نداشته‌ها وقوف بیشتری داریم و همین که از تجسمی که خالی از هر گونه امید برای رسیدن به هدف باشد نجات یابیم قدم بزرگی رو به جلو برداشته‌ایم.

پس چه بهتر که از همان ابتدای تغییر، حواسمان را بر آنچه می‌خواهیم و برای رسیدن به خواسته‌هایمان داریم متمرکز کنیم. کائنات تصور می‌کنند ما وقتی به چیزی علاقه‌مند باشیم به آن فکر می‌کنیم در نتیجه میزان بیشتری از آن را به سوی ما می‌فرستند بنابراین می‌بایست مراقب باشیم.

” خلاصه و کوتاه ” بیان کنید

هر چه عبارات انگیزشی ساده‌تر و کوتاه‌تر باشند، نفوذشان به ناخودآگاه با سرعت و شدت بیشتری انجام می‌شود. خیاطی را تصور کنید که قصد دارد به پارچه‌ای شکل لباس ببخشد. اصلی‌ترین ابزار او سوزن است که توسط آن نخ را به تار و پود پارچه پیوند می‌دهد.

اگر به جای سوزن وسیله‌ای بود که برای گذر از پارچه نیازمند تحمیل نیروی زیادی بود هرگز ممکن نبود که نتیجه‌ی کار مانند وقتی شود که سوزن با نوک تیز خود از پارچه عبور می‌کند. همچنین جملات شما هر چه کوتاه‌تر همانند سوزن نوک تیز پر نفوذتر و موثرتر خواهند بود.

به ” تمام جزئیات ” توجه کنید

هنگامی که شما منظورتان را به روشنی بیان نکنید نتیجه‌ای که دریافت می‌کنید روشن نخواهد بود. عبارات مبهم نتایج مبهم به دنبال خواهند داشت. پس ساده و مختصر دقیقاً آن چه را که می‌خواهید به زبان آورید. تصور کنید جهان از تصورات شما بی‌خبر است و قصد دارید تنها با یک جمله‌ای تمام خواسته‌ی خود را به آن بگویید.

عبارت خود را “به زمان حال” بیان کنید

اگر جملات خود را به زمان حال به گونه‌ای که گویا همین لحظه در حال وقوع باشد بیان کنید احتمال تاثیرگذاری آن را تا 22 درصد افزایش می‌دهید. چرا که کائنات تصور می‌کنند چنین چیزی وجود دارد، پس در صدد حفظ آن بر می‌آیند.  و شما آن قدر نشانه‌هایی مبنی بر اینکه در نزدیکی مقصد قرار دارید دریافت می‌کنید که ناگهان به خود آمده و آرزو را میان دستانتان می‌بینید.

اگر می‌خواهید به چیزی برسید، آن را هم اکنون ببینید

اگر چنانچه در پی یافتن شجاعت هستید بگویید ” من شجاع هستم”، در حالی که اوضاع چندان مناسب نیست، ضمیر خودآگاه که داده‌های منطقی را می‌پذیرد ، شجاعت فعلی را نپذیرفته و رد می‌کند. این در حالی ست که ضمیر ناخودآگاه آن را قبول می‌کند.

زمانی که ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه در مورد کاری همسو بشوند، توانایی آن‌ها در هم ادغام می‌شود. پس چگونه می‌توانیم از هر دو ضمیر خود کمک بگیریم؟

شما می‌خواهید شجاع باشید. همچنین می‌خواهید ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه را به یک سو هدایت کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید، پس بهتر است بگویید: من روز به روز به شجاعت نزدیک‌تر می‌شوم.

آن چه می‌گویید را باور کنید

باور کردن عباراتی که تکرار می‌کنید آدابی دارد و تنها اتفاقی در ذهن نیست که با وجود آن مشخص شود شما عبارات انگیزشی را باور کرده‌اید. که اولین و مهم‌ترین آن‌ها برنامه‌ریزی و تلاش عملی ست.

دقت کنید که همیشه این ما نیستیم که عبارات را باور نداریم. طعنه‌ها و کنایه‌ها می‌توانند از جانب اطرافیان هم باشند. در این وضعیت شما می‌توانید از میان دو گزینه انتخاب کنید. یا باید آنقدر قوی باشید که بر انرژی‌های منفی آمده از سمت دیگران غلبه کنید و یا اینکه اصلاً اطرافیان را در جریان حرکت خود در مسیر تحول قرار ندهید.

یکی دیگر از مواردی که موجب تاثیر بیشتر جملات بر باور شما می‌شوند این است که آن‌ها را در زمان مناسب بکار ببرید. برای مثال وقتی ذهن از نبود دغدغه‌ها آرام باشد، بهترین حالت برای تکرار عبارات تاکیدی است. سعی کنید در مواقعی که دچار استرس و اضطراب هستید، عبارات را بکار نبرید مگر عباراتی که مخصوص کاهش استرس باشند.

صدای خود را بشنوید

در هر زمان از روز که احتیاج داشتید و یا به یاد آوردید که می‌خواهید جملات را تکرار کنید حتماً چنین کنید. اما اگر در فضایی قرار داشتید که شنیده شدن این عبارات از زبان شما ممکن است موجب تمسخر و در نهایت دلسردی شود سعی کنید میزان صدای شما فقط به اندازه‌ای باشد که خودتان آن را بشنوید.

صدای خود را بشنوید

بدیهی ست هنگامی که شما نسبت به انجام کار و یا ایجاد تحولی باور داشته باشید چیزی نمی‌تواند انگیزه‌تان را از شما بگیرد. اما در هر چیزی، واقع‌بینی به اندازه‌ای که به قوه‌ی تخیل و نیروی امید لطمه‌ای وارد نکند می‌تواند مفید واقع شود. پس اگر می‌توانید خودتان را در معرض طعنه و دلسردی قرار ندهید چه بهتر که این اتفاق هر چه کمتر پیش آید.

عبارات را تغییر ندهید

تکرار یک عبارت ثابت منحصر به موضوعی مشخص، برای ضمیر ناخودآگاه شما بهتر است. گویی که ضمیرتان به آن عبارت خو گرفته و قادر است برای برآورده کردن خواسته‌ی کلمات آن جمله تمام قدرت خود را متمرکز کند.

ممارست و رعایت نظم

انجام تمرینات منظم روزانه تا رسیدن به آرزوها ضروری ست و از آن پس، به صورت هفتگی یا ماهیانه فقط برای حفظ دستاوردهای به دست آمده کفایت می‌کند. فراموش نکنید که هر تلاشی در زندگی منتهی به پاداش و هدیه‌ای می‌شود. حتا اگر که بدون فاصله به آن دست نیابید و یا در قالبی پدیدار شود که به نظر بیاید تلاش شما بی‌نتیجه مانده است.

حال اگر تلاش شما به صورت منظم و مستمر صورت گیرد، بدون شک دارای پاداش مضاعف است.

شیوه‌های کمک گرفتن از جملات

راه‌های گوناگونی هستند که شما می‌توانید عبارات انگیزشی و تاکیدی را در خلال زندگی روزمره همراه خود داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

شفاهی و فردی

در این حالت شما جملات را برای خود زمزمه می‌کنید و تفاوتی ندارد که در چه موقعیتی باشید. در حال نظافت منزل با خودتان تکرار می‌کنید که با نگاه خداوند به نیروی درونم روز به روز شادتر می‌شوم. این جمله با ادبیات فردی من ساخته شده است. شما می‌توانید همان طور که در ذهنتان کلمات را کنار هم می‌نشانید نسبت به ساخت جملات مخصوص به خودتان اقدام کنید.

شفاهی و غیر فردی

در این حالت تعدادی از افراد با یکدیگر قراری ترتیب می‌دهند و فردی عبارت خود را بیان می‌کند، سپس دیگر افراد حاضر در جمع آن را تایید می‌کنند. البته نیازی به حضور اشخاص زیادی برای چنین منظوری نیست. شما و یک نفر دیگر می‌توانید هر دو برای ایجاد تحول برنامه‌ریزی کنید و به این منظور با تاکید یکدیگر در مقابل کائنات، به اثر جملات بیفزایید.

شعر و آواز

از کودکی هنگام یادگیری مباحث جدید وقتی که معلم آن درس را در قالب یک شعر به ما آموزش می‌داد بهتر فرا می‌گرفتیم  و گاهی حتا تا سال‌های بعد هم در ذهن مان می‌ماند. هیچ اهمیتی ندارد که ترانه‌ی شما وزن و قافیه ندارد یا هر گونه کیفیتی که برای سنجش آن می‌توان در نظر گرفت.

ضمیر ناخودآگاه دریافت‌های خود را تجزیه و تحلیل نمی‌کند. پس از تکرار جملات همراه آواز و به صورت آهنگین لذت ببرید.

کتبی

در این حالت شما عبارات مورد نظر را می‌نویسید و هر جایی که بیشتر در معرض دیدتان باشد آن‌ها را نصب می‌کنید. مثلاً می‌توانید یادداشت خود را در آشپرخانه، فضای درون ماشین، در کیف شخصی یا درون جیبتان قرار دهید.

مزیتی که شیوه‌ی کتبی نسبت به شیوه‌های دیگر دارد این است که شما آن را فراموش نمی‌کنید. از آن جایی که در هر شبانه‌روز هزاران فکر متفاوت به ذهن ما خطور می‌کنند ممکن است این جملات ساده و کوتاه به راحتی قابل جسنجو نباشند و میان کلمات دیگر ناپدید شوند.

تاثیر گذاری بیشتر جملات انگیزشی

هیچ توجه کرده‌اید که چرا بیشتر ما هنگامی که خواسته‌ای را طلب می‌کنیم و با اینکه تلاش فراوانی در جهت رسیدن به آن انجام می‌دهیم، اما مدام در گوشه‌ای ارزشمند از دلمان امیدوار به لطف الهی و رضایت او برای قابل لمس شدن رویایمان هستیم؟

همین که شما ابتدای شروع کاری و یا پیش از شروع صحبت در باره‌ی تلاش‌هایتان از ترکیب‌هایی مانند اگر خدا بخواهد و یا با امید به خدا استفاده می‌کنید یعنی در حال بکارگیری برترین عبارت انگیزشی و تاکیدی هستید. یعنی از قدرتمندترین نیروی درون که خداوند از وجودش به شما هدیه داده است یاری می‌جویید و به آن تکیه می‌کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

18 پاسخ

  1. از مقالات جذاب و خواندنی شما متشکرم سرکار خانم خانم شرفی فر و از تلاش تیم آکادمی بازار برای درج مقالات کامل و جامع در زمنیه رشد و پیشرفت فردی همچنین تشکر میکنم.

    بنده اخیرا با سایت شما آشنا شدم و تفاوتی که نسبت به دیگر سایتهای مشابه داره این هست که صدها مطلب جذاب و کاربردی رو به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار میده. به قدری این مطالب کامل هست که باعث میشه تا چند سال آینده از خرید هر گونه محصول در این زمینه بی نیاز بشیم.

    حتی نیازی به خرید محصولات آکادمی بازار هم نیست چون میشه گفت اصل محتوای موفقیت در موضوعات مختلفش اینجا در دسترس هست.

    با تشکر

    1. خانم عزیز، خیلی ممنونم از شما که مقالات رو مطالعه می‌فرمایین و موجب دلگرمی بنده هستین..
      امیدوارم که روز به روز به اون چه برای شما مقدر شده نزدیک‌تر بشین و به راحتی اون رو بپذیرین..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی