KPMG چیست؟
KPMG بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات مالی و حسابرسی است که قصد داریم این مجموعه را معرفی کنیم. با این که زیرمجموعهها از نظر اندازه تقریبا برابر هستند، هرکدام در بخشهای خاص صنعتی، جغرافیایی، قابلیتهای فنی و ارائه خدمات، دارای نقاط قوت خاص خود هستند.
KPMG دارای ۱۷ دفتر در هلند بوده و نزدیک بودن به مشتریان محلی، به ویژه برای خدمات حسابرسی، عاملی بسیار مهم برای آن در نظر گرفته می شود. در اقدامی جالب سازمان هلندی فعالیت های مالیاتی را در نهادی مجزا موسوم به « KPMG مِیج بِرگ و شرکا» (KPMG Meiiburg & Co) سازمان داد که انجمنی متشکل از ۴۹ شرکت خصوصی با مسئولیت محدود می باشد.
KPMG هلند و KPMG مِیج بِرگ امکاناتی را به اشتراک می گذارند؛ اما اعضای مستقلی از KPMG بین المللی به شمار آمده و «دایکازن» هیچ اقتدار رسمی ورای فعالیت های مالیاتی ندارد. «هِرمان دایکازِن» در اکتبر ۲۰۰۸ به عنوان رئیس سازمان هلندی منصوب و جانشین «بِن وان دِر ویر» گردید که به مدت بیش از ده سال ریاست سازمان را بر عهده است. KPMG هلندی در نزدیکی آمستردام مستقر است و حدود ۴۵۰۰ نفر را در استخدام خود دارد.
آنها همراه یکدیگر، درآمد تقریباً 115 میلیون یورویی را با همان شکاف ۵۰/۳۰/۲۰ بین حسابرسی، خدمات مشاوره ای و مالیاتی- به گونه ای که درون شبکه گسترده تر KPMG جریان داشت- تحقق بخشیدند.
شرکت KPMG
بر حسب تعداد توابع چهار شرکت، KPMG کوچکترین از بین آنهاست. این شرکت ارائه دهنده خدمات مالی در بیش از ۱۴۰ کشور دایر میباشد و با تحقق درآمد بیش از ۲۲ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۰۸، حدود ۱۳۵۰۰۰ نفر را در استخدام خود دارد. شرکت KPMG مانند همتایان خود، به یاد بود بنیانگذاران خود نام گذاری شده است، هرچند اکثر مردم ایدهای در مورد اینکه حروف اول آن نماینده چیست، ندارند.
حرف K به «پیتر کلینولد» مربوط میباشد که در سال ۱۹۱۷ دفتر هلندی را بنیاد نهاد. حرف P نیز از «سر ویلیام بارکلی پیت» مشتق شده که در سال ۱۸۷۰ شرکت حسابداری را در لندن دایر کرد. حرف M از «جیمز مارویک» برگرفته شده که در سال ۱۸۹۷ همراه با «راجر میچل» «مارویک، میچل و شرکا» را در نیویورک تاسیس کرد. حرف G نیز به دکتر «راینهارد گردلر» اشاره دارد که رئیس شرکت آلمانی «دویچه ترولد گِشِلتاد» بود.
ساختار KPMG
در معرفی KPMG بیان می کنیم که با این حال، به اشتراک گذاری و هماهنگ سازی عمیقاً در فرهنگ ریشه ندوانده بودند. در شرکتی با بیش از 200 شریک که هر کدام اهداف و حوزه مسئولیت مختص به خود را دارند، همیشه تمایل طبیعی به این فکر وجود دارد که «سرت به کار خودت باشد».
KPMG هلند، بسیار شبیه به سایر سازمان های کشور، با تمرکز بر شایستگی های خاص، محصول، بخش صنعت ، منطقه جغرافیایی و اجرا توسط یک یا چند شریک، در قالب انواع واحدهای تخصصی ساختار یافته بود. هر واحد، سطح بالایی از انسجام درونی و حس ماموریت مشترک داشت؛ اما این تعهد متقابل لزوماً نسبت به سازمان هلندی گسترده تر احساس نشد، چه رسد به شرکت بین المللی.
کار کردن در واحدهای نسبتاً کوچک علاوه بر وجود آزادی برای آزمون هایی توام با ارائه خدمات نوآورانه، دارای مزیت بیشتری در زمینه انعطاف پذیری و پاسخگو بودن به نیازهای مشتری بود. علاوه بر این، هر واحد در قبال نتایج خود پاسخگو بود و پاداش ها می توانستند بر این اساس توزیع شوند.
فعالیت های شرکت KPMG
پس از یک سلسله ادغامهای اولیه، «پیت مارویک اینترنشنال» (Peat Marwick International) و «کلینوِلد مِین گُردلر» (Klynveld Main Goerdeler) در سال ۱۹۸۷ برای تشکیل KPMG ارائه دهنده خدمات مالی با هم ادغام شدند. با این حال، این اتحاد بین المللی از نظر مفهوم قانونی هرگز یک ادغام کامل نبود.
امروزه شرکت KPMG به لحاظ قانونی فدراسیونی از شرکتهای مستقل است که فعالیتهای خود را از طریق بدنهای مشترک، در قالب KPMG بین المللی، همگام میسازند. نقش KPMG بین المللی، که به عنوان یک تعاونی سوئیسی ایجاد شده است، هماهنگ سازی و حمایت از شبکه جهانی شرکتهای ملیتی مستقل از هم است.
تعاونی خدماتی به مشتریان ارائه نمیدهد، بلکه این اطمینان را در آنها ایجاد میکند که تمام شرکتهای گروه، مجری استراتژی بین المللی بوده و به طور مشترک، مجموعهای تدوین شده از ارزشها و اصول حاکم بر کار روزانه را رعایت میکنند. شرکتهای عضو موظف به تنظیم استراتژی خاص خود زیر چتری مشترک و اجرای کسب و کار روزانه خود میباشند.
تصمیم گیری در شرکت KPMG
تصمیم گیری در KPMG بین المللی در سه تشکل جداگانه ساختار یافته است. بزرگترین گروه، شورای جهانی است که روی انجام وظایف حاکمیت در سطح بالا متمرکز بوده و میدانی را برای بحث آزاد و ارتباطات میان شرکتهای عضو KPMG فراهم میکند.
این گروه شامل نمایندگانی از 54 شرکت عضو میباشد. حکمران اصلی و بدنه نظارتی KPMG بین المللی، انجمن جهانی است. رئیس انجمن جهانی، «تیموتی فِلین» از سازمان ایالات متحده است و «جان هَریسون» از شرکت KPMG چین، به عنوان معاون رئیس کار میکند.
در ترکیب هیئت مدیره نیز، «مایکل وارینگ» در مقام مدیر عامل شرکت از انگلستان بوده و «جان وِیمیر» برای آمریکا، «کارلسون تانگ» برای آسیا و اقیانوسیه و «جان گریفیث جونز» برای اروپا، خاورمیانه، آفریقا و هند، صندلی ریاست را در هریک از سه منطقه در اختیار دارند.
مسئولیت های کلیدی انجمن جهانی
علاوه بر این، شرکای ارشد نمایندگی از ۱۹ کشور عضو، مرجع تصمیم گیری به شمار میآیند. مسئولیتهای کلیدی انجمن جهانی عبارتند از:
- تصویب استراتژی KPMG
- حفظ و بهبود نام تجاری
- نظارت بر مدیریت KPMG بین المللی
- و همچنین تصویب سیاستها و روشها
بدنه سوم، تیم اجرایی جهانی است که در اصل، بدنه مدیریت KPMG بین المللی بوده و توسط رئیس رهبری میشود و شامل معاون رئیس، مدیر عامل شرکت، سران اجرایی جهانی، رهبران منطقهای و تعدادی از شرکای ارشد کشور میباشد. تیم اجرایی جهانی، اجرای استراتژی تایید شده توسط انجمن جهانی را بر عهده دارد و فرآیندهای شناسایی و پیروی از سیاستها را ایجاد میکند.
تیم اجرایی جهانی با در اختیار داشتن اعضای اجرایی و همچنین نمایندگان مناطق و کشورها، قادر به تصمیم گیریهایی است که نشان دهنده منافع شرکتهای عضو بوده و از اجرای تصمیم گیریها به شیوهای به موقع و کارآمد اطمینان حاصل میکند. تیم اجرایی جهانی توسط گروه فرمان جهانی پشتیبانی میشود که روی اجرای استراتژی جهانی و طرح کسب و کار در مناطق و ارائه دهنده خدمات مالی مربوطه خود متمرکز هستند.
اقدام استراتژیک KPMG
یکی از اقدامات استراتژیک مهم انجام شده در طول ده سال گذشته، تصمیمی بود که در سال ۲۰۰۱ تحت فشار نظارتی در پی مرگ «آرتور اندرسون»، برای حذف بخش عمدهای از فعالیتهای مشاوره در تعدادی از کشورها اتخاذ شد.
در ایالات متحده خدمات مشاوره از هم جدا و با عنوان شرکتی جدید موسوم به «برینگ پوینت» (BearingPoint)، به بازار سهام آورده شدند، در حالی که فعالیتهای انگلستان و هلند به «آتوس اوریجین» فروخته شدند. با این حال، از آن زمان به بعد شرکت KPMG به عنوان ارائه دهنده خدمات مالی تصمیم گرفت خدمات مشاورهای خود را بازسازی کند و بار دیگر به یک فعال مهم در این بازار تبدیل شود.
در سال ۲۰۰۸ خدمات مشاوره با تمرکز بر زمینههایی از قبیل بازسازی، ترکیب و ادغام، امور مالی شرکت، ریسک و پذیرش، مدیریت عملکرد و خدمات IT، فروشی ۷.۲۷ میلیارد دلاری را عاید ساخت. فروش در کنار بازار حسابرسی به مبلغ ۱۰.۶۷ میلیارد دلار آمریکا رسید، در حالی که در زمینه اصلی سوم؛ یعنی مالیات، مجموع فروش ایالات متحده بالغ بر ۴.۷۳ میلیارد دلار بود.
سخن پایانی
شرکت KPMG یکی از ۴ شرکت بزرگ و موفق در زمینه حسابرسی در سطح بین المللی میباشد. راز موفقیت KPMG هماهنگی و یکپارچگی بین شعبات مختلف این شرکت، ارائه خدمات گسترده و معتبر در سطح جهانی و مطابق با نیاز مشتریان محلی، تیمی کار کردن و در عین حال عدم دخالت شرکا در کار یکدیگر و … میباشد.