بی حوصلگی ، تنبلی کردن و راه های درمان آن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۰ فروردین, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
بی حوصلگی ، تنبلی و راه های درمان آن

بی حوصلگی، تنبلی کردن یا حالت‌های بی انگیزگی گاهی اوقات ممکن است به سراغ ما بیاید. اما سوال این است که با چنین حالت‌هایی چه باید کرد و چگونه باید آن‌ها را درمان نمود؟ آیا شما فرد تنبلی هستید؟ از کجا می‌دانید تنبل هستید و چطور می‌تواند تنبلی را کنار بگذارید؟

آیا فرد تنبل خودش نسبت به تنبلی خودش آگاهی دارد؟ برفرض هم که تنبل باشیم، آیا تنبلی درمانی دارد؟ سوالات بسیاری در مورد تنبلی مطرح می‌شود که شاید نتوان به همه‌ آن‌ها در این مقاله پاسخ داد ولی تا وقتی کسی باور نداشته باشد که در برخی حوزه‌ها تنبلی می‌کند، نمی‌توان برای چنین فردی کاری کرد.

تنبلی کردن به این‌معناست که دنبال بهانه باشید و همواره امروز و فردا کنید و کار امروزتان را به روز دیگری موکول کنید درحالی که این روز هیچوقت نخواهد رسید و کارتان نا تمام خواهد ماند. تنبلی و بی‌انگیزگی می‌تواند دلایل مختلفی مانند افسردگی و بیماری، وضعیت اقتصادی، عوامل محیطی و … داشته باشید. در این مقاله نشانه‌های تنبلی و علت‌های آن را بررسی کرده و سپس با چند راه حل جامع به درمان این مشکل که می‌تواند آینده شما را خراب کند می‌پردازیم.

 

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

درمان تنبلی کردن و سستی

تنبلی کردن یعنی کاری که باید اکنون و در زمان حال انجام بدهیم، به تعویق بیندازیم و با بی‌حوصلگی کارها را در زمان مناسب خودش انجام نداده و امروز و فردا کنیم. معمولا افراد تنبل، برای انجام دادن کار در زمان مشخص شده، بهانه‌های مختلفی می‌آورند و کارها را به تعویق می‌اندازند. موکول کردن کارها به بعد باعث می‌شود زمان حال از دست برود و به‌همین دلیل فرد تنبل با انبوهی از کارهای انجام نشده مواجه است.

اهمال کاری، سهل‌ انگاری، تنبلی کردن، امروز و فردا کردن، کارها را به تعویق انداختن و بی‌حوصلگی، اثرات منفی جبران‌ ناپذیری بر زندگی ما خواهد گذاشت. ضرب‌المثل‌ها و داستان‌های بسیاری در مورد تنبلی نوشته شده است.

معمولا افراد تنبل خودشان اعتقادی به تنبل بودن خود ندارند و این مساله را انکار می‌کنند. گاهی نیز تنبل بودن بین بهانه‌های ظاهرا عقلانی مخفی می‌شود و فرد اصلا خودش هم باور ندارد تنبلی می‌کند و از ظرفیت‌های وجودی خودش استفاده نمی‌‌کند. اما سوال این است که چرا تنبلی می‌کنیم و کارها را به تعویق می‌اندازیم؟ 

نشانه‌های فرد تنبل: از کجا بفهمیم تنبل هستیم؟ 

نشانه‌های فرد تنبل: از کجا بفهمیم تنبل هستیم؟

برخی افراد هستند که باور ندارند تنبل هستند و به همین دلیل تلاشی برای رفع تنبلی خودشان نمی‌کنند. اما از روی برخی نشانه‌ها می‌توانیم متوجه بشویم که آیا تنبل هستیم یا خیر؟ و سوال دوم اینکه در چه حوزه‌هایی از زندگی تنبلی می‌کنیم؟

چون ممکن است فردی در برخی حوزه‌های زندگی اصلا تنبلی نکند و کارها را دقیق و درست هم انجام بدهد ولی در برخی حوزه‌ها اتفاقا رفتارهای خوبی از خود نشان نداده و تنبلی کند. از روی برخی نشانه‌ها می‌توانید متوجه شوید تنبل هستید یا خیر.

بهتر است با خودمان رو راست باشیم. اگر در حوزه‌ای تنبلی می‌کنیم و نشانه‌های تنبلی در وجود ما دیده می‌شود، برای درمانش کاری بکنیم تا همین تنبلی‌های جزئی برایمان مشکلات بعدی ایجاد نکند. برخی از نشانه‌های تنبلی عبارت است از:

۱. بهانه آوردن و توجیه کردن

کارهایی را باید طبق برنامه ریزی پیش ببریم ولی به‌جای آنکه به فکر انجام دادن کار باشیم بهانه‌های مختلفی می‌آوریم و توجیه می‌کنیم که الان وقت کار دیگری است یا حالمان بد است و کار دیگری نمی‌توانیم انجام بدهیم. معمولا وقتی می‌خواهیم تنبلی کنیم، به سراغ انواع و اقسام روش‌های توجیه کردن می‌رویم و مسیر تنبلی را پیش می‌گیریم.

۲. احساس بیماری

خیلی اوقات در شرایطی قرار می‌گیریم که حتی جسم ما در تنبلی کردن به ما کمک می‌کند. مثلا قرار است کاری را انجام دهیم، ولی ناگهان دچار سردرد، دل درد و انواع دردهای عجیب می‌شویم.

برخی از این دردها کاملا تلقینی هستند و مجددا با همین ابزار تنبلی خودمان را توجیه می‌کنیم. با خودتان رو راست باشید و دقیقا معلوم کنید که دلیل بیماری شما تنبلی بوده یا واقعا بیمار هم بودید.

۳. اصلا اعتقادی به تنبلی کردن نداریم

سخت‌ترین وضعیت حالتی است که در حوزه‌ای تنبلی می‌کنیم ولی با خودمان صادق نیستیم و رو راست نمی‌خواهیم قبول کنیم که تنبل هستیم و اصلا اعتقادی به تنبلی کردن نداریم.

وقتی دیدید خیلی جدی و بسیار ناباورانه به موضوع تنبلی نگاه می‌کنید، شک نکنید که در حوزه‌هایی تنبلی کرده‌اید و حالا دارید انکار می‌‌کنید. معمولا افرادی که از همان اول منکر تنبلی می‌شوند، در خلوت باید با خودشان سنگ‌هایشان را باز کنند.

۴. الویت دادن به کارهای دیگر

الویت دادن به کارهای دیگر

برخی اوقات حوصله انجام دادن یک سری کارها را نداریم و خیلی منطقی خودمان را توجیه می‌کنیم که الان وقت انجام فلان کار نیست و باید به کار دیگری پرداخته شود. در چنین شرایطی با اینکه درونا می‌دانیم برای فرار از کار اصلی داریم الویت‌بندی کارها را تغییر می‌دهیم ولی باز هم مسیر اشتباه را می‌رویم و به اصطلاح خودمان را گول می‌زنیم.

این گول زدن‌ها باعث می‌شود همیشه از برنامه‌ اصلی زندگی دور بمانیم و کارها به درستی پیش نرود. به جای پرداختن به کار درست، به کارهای غیر ضروری الویت می‌دهیم و مسیر را اشتباه می‌رویم.

باید با خودتان رو راست باشید و متوجه شوید که چرا نمی‌توانید به آرزو و خواسته هایتان برسید؟ اگر صادقانه به فکر حل مساله هستید، بخشی از مشکلات از تنبلی‌های کوچک و ساده پیش می‌آید و ما آن را پنهان کاری می‌کنیم.

۵. همه افراد می‌‌توانند در حوزه‌های مختلفی تنبلی کنند

همیشه باید یادمان باشد که هر کسی ممکن است در برخی حوزه‌ها تنبلی‌های داشته باشد. مثلا گاهی ممکن است فردی در مشاوره کسب و کار و … بسیار قدرتمند پیش برود ولی مثلا در ورزش کردن و رسیدگی به سلامتی خودش تنبلی کند.

این نوع تنبلی کردن هم یک جور تنبلی به حساب می‌آید. تنبلی کردن، فقط خوابیدن و دیر بیدار شدن نیست، بلکه وقتی همه کارها را انجام می‌دهیم ولی مثلا ورزش نمی‌کنیم و به جسم خودمان صدمه وارد می‌کنیم هم از این زاویه در حال تنبلی کردن هستیم.

چرا تنبلی می‌کنیم و بی‌ حوصله هستیم؟ 

چرا تنبلی می‌کنیم و بی‌ حوصله هستیم؟

تنبلی کردن، بی‌ حوصلگی و سستی و بی‌حالی ممکن است به دلایل مختلفی پیش بیاید و هر کسی باید با بررسی وضعیت خودش، بتواند ریشه تنبلی و بی‌حوصله بودن را مشخص کند.

در اینجا برخی عوامل که ممکن است دلایل ایجاد حالت‌های بی حوصلگی و تنبلی باشند را مرور می‌کنیم. ممکن است برخی از عوامل بروز تنبلی در این فهرست باشد و ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد.

۱. افسردگی

برخی افراد ممکن است دراثر افسردگی دچار بی‌حوصلگی و تنبلی شوند. آیا می‌دانید افسردگی چیست؟ چه علائمی دارد؟ چگونه درمان می‌شود؟ به شما توصیه می‌کنم مقاله‌ افسردگی چیست؟ هشت راهکار درمان افسردگی را حتما مطالعه کنید. راهکارهای مختلفی برای مقابله با افسردگی وجود دارد. مثلا قانون جذب راهی برای غلبه بر افسردگی است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که روحیه بد و افسردگی من به چه خاطر است؟ با با خواندن این مقاله دلایل پنهانی آن را دریابید.

۲. اعتماد به نفس پایین و خود کم بینی

ازسوی دیگر افرادی که در فرزندانشان اعتماد به نفس کودکان پایینی دارند یا حتی خودشان هم اینگونه هستند، عموما افرادی تنبل و بی‌حوصله هستند. دوره اعتماد به نفس پایین باعث می‌شود فرد نتواند خود واقعی‌اش را زندگی کند و همین مسئله مشکلات زیادی را برایش به‌وجود می‌آورد.

حال این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توانیم اعتماد به نفس خودمان را بالا برده و تقویت کنیم؟ معجزه اعتماد به نفس را در فیلم «اگه میتونی منو بگیر» درک خواهید کرد. همیشه به یاد داشته باشید که می‌توانید با داشتن اعتماد به نفس آینده‌تان را درخشان کنید.

۳. دوستان تنبل و بی‌مسئولیت

ما شبیه به نزدیک‌ترین افرادی می‌شویم که با آن‌ها ارتباط داریم. وقتی اطراف ما را افرادی تنبل، بی حوصله و بی‎‌مسئولیت پر کرده باشد، ما نیز ناخودآگاه همان مسیر مشابه آن‌ها را طی می‌کنیم.

در انتخاب دوستان خود به ‌شدت دقت کنید. هر کسی نمی‌تواند در دایره دوستان ما قرار گیرد. دوستی و ارتباط برقرار کردن بهایی دارد. همیشه سعی کنید با افرادی باشعورتر و داناتر از خودتان ارتباط بگیرید. همیشه سعی کنید با افرادی که به رشد و شکوفایی خودشان اهمیت می‌دهند در ارتباط باشید.

۴. نداشتن هدف و برنامه در زندگی

نداشتن هدف و برنامه در زندگی

یکی از موضوعات مهم در ارتباط با تنبلی کردن و دلایل مهم تنبلی نداشتن هدف و آرزویی بزرگ در زندگی است. وقتی کسی هدفی واقعی را در زندگی خودش دنبال می‌کند، همه‌ سلول‌های بدنش انرژی می‌گیرند تا وی را به آن هدف برسانند. ذهن وی به‌صورت لیزری به آن هدف توجه نشان می‌دهد و از همه مهم‌تر داشتن هدف و برنامه و موظف کردن خودمان به انجام آن مانع بروز تنبلی می‌شود.

مثلا تصور کنید که در ورزش کردن تنبلی می‌کنید، اگر برای تناسب اندام و سلامت خودتان هدفی جدی داشته باشید، تنبلی بار خود را می‌بندد و می‌رود و شما می‌توانید ورزش کردن را جزئی از زندگی خودتان کنید.

ولی بسیار اهمیت دارد که هدف شما واقعی و جدی باشد. یعنی زبانی و شفاهی هدف‌گذاری نکنید. بلکه باید درونا و عمیقا آن هدف برای شما مهم باشد. به همین دلیل است که بسیاری افراد برای سلامت و تندرستی خودشان هدفگذاری می‌کنند، ولی چون این هدف‌گذاری درونا و عمیق نیست در بیرون هم اتفاق خاصی نمی‌افتد و باز هم شاهد تنبلی کردن در ورزش در این‌گونه افراد هستیم.

۵. پذیرفتن کارهایی خارج از توان واقعی خودمان

گاهی اوقات ما مسئولیت‌هایی را قبول می‌‌‌کنیم که خارج از توان واقعی ما است. همین کار باعث می‌شود که حالتی از نارضایتی از خودمان در ما ایجاد شود. این احساس نارضایتی درونی به شکل تنبلی کردن خود را نشان می‌دهد.

مثلا فردی را با خودش تصمیم می‌گیرد در رشته‌ پزشکی قبول شود. ولی به دلیل آنکه در سال‌های تحصیل جزو دانش‌آموزان بسیار بسیار ضعیف بوده، انجام چنین کاری در مدت زمان سه ماه، کاری خارج از توان واقعی او است. نتیجه این می‌شود که در درس خواندن تنبلی می‌کند. ندایی در درونش به او می‌گوید تو نمی‌توانی و خودش هم عمیقا می‌داند که نمی‌تواند با آن توان درسی در عرض سه ماه در دانشگاه دولتی رشته پزشکی قبول شود.

به همین دلیل وقتی به سراغ درس خواندن می‌رود احساس تنبلی و رخوت به سراغش می‌آید. وقتی قرار است کاری انجام شود به توان واقعی خودتان دقت کنید. ببینید واقعا چه توانمندی دارید و چه کاری را می‌توانید دقیق و درست انجام دهید. توانمندی انسان بسیار زیاد است ولی عنصر زمان را نیز باید درنظر بگیریم. شاید اگر این فرد برای قبولی در رشته پزشکی بیش از سه ماه فرصت داشته باشد بتواند خودش را برساند ولی زمان سه ماه واقعا غیر واقع ‌بینانه است.

۶. بی‌نظم بودن

بی نظم بودن در هر شرایطی خوب نیست. افراد بی‌نظم معمولا تنبل می‌شوند. از طرفی یکی از نشانه‌های بیرونی تنبلی، بی‌نظمی است. مثلا فردی که روی میز کارش انواع کاغذها و برگه‌ها، خوراکی‌های نیم خورده و همه چیز پیدا می‌شود، همین وضعیت آشفته به تنبلی کردن وی هم در کار و هم در تمیز کردن میز کمک می‌‌کند.

۷. افکار منفی

 افکار منفی

داشتن افکار منفی تاثیرات مخرب و منفی بسیاری در زندگی ما ایجاد می‌کند. وقتی افکار منفی در سر داریم، ناخودآگاه و به صورت طبیعی، وقایع غیر مثبت و ناخوشایند را جذب می‌کنیم.

افکار منفی انرژی شما را می‌خورد و درنتیجه دیگر برای انجام دادن کارهای مهم و اصلی خودتان انرژی لازم را ندارید. مراقب افکارتان باشید. این افکار می‌توانند تاثیرات بسیار جدی روی زندگی‌تان داشته باشند.

۸. راحت طلبی و بی مسئولیت بودن

برخی افرد هستند که دوست ندارند مسئولیت هیچ کاری را در زندگی برعهده بگیرند و خصوصا نسبت به خودشان و زندگی‌شان نیز احساس مسئولیت خاصی نمی‌کنند. این افراد ترجیح می‌دهند مسیر راحت‌طلبی را انتخاب کرده و بار زندگی‌ خودشان را بر دوش دیگران بیندازند.

استاد احمد محمدی

فقط خودت در قبال زندگی‌ات مسئول هستی، نه جامعه، نه خانواده، نه دیگران، فقط خودت!

استاد احمد محمدی

این چنین رفتارهایی ممکن است در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نکند، ولی در دراز مدت می‌تواند تاثیرات منفی بسیاری در زندگی ما ایجاد کرده و آن زندگی را به خرابه‌ای تبدیل کند. زندگی میدان عمل است و باید برای ساختن زندگی تلاش کرد. وقتی مسئولیتی در خودمان احساس نکنیم، به‌صورت طبیعی مسیر تنبلی را در پیش می‌گیریم.

۹. عدم آینده نگری و نداشتن برنامه برای آینده

وقتی برای آینده هدف و برنامه‌ای نداریم، بی‌انگیزه می‌شویم و دیگر دلیلی برای حرکت کردن و فعال بودن در ما وجود نخواهد داشت. برخی افراد اصلا به فکر فردای خود نیستند و آینده نگری نمی‌‌کنند. وقتی کسی برای آینده‌ خودش هیچ برنامه‌ای ندارد، بی‌شک تنبلی را در آغوش گرفته و ترجیح می‌دهد دست به عمل نزند و تماشاچی زندگی خودش باشد.

۱۰. توقعات بیش از حد از خودمان

توقعات بیش از حد از خودمان

برخی افراد هم هستند که از خودشان بیش از حد توقع دارند و وقتی نمی‌توانند به آن نقطه‌ای که از خود توقع دارند، دست پیدا کنند، افسرده و بی حال شده و تنبلی می‌شوند.

مثلا فردی را می‌شناختم که از خودش توقع داشت درآمد چند ده میلیونی در ماه داشته باشد. حال آنکه در همان شرایط یک میلیون هم درآمد نداشت. این توقع بیش از حد باعث شده بود، در انجام کارهایی شغلی‌اش تنبلی کند و انگیزه لازم برای حرکت کردن نداشته باشد.

۱۱. مقصر دانستن دیگران و نپذیرفتن مسئولیت واقعی خودمان

برخی اوقات هم افرادی را می‌بینیم که دائما در گذشته و در حال مقصر دانستن دیگران هستند. اگر پدرم فلان کار را برای من کرده بود. اگر مادرم این طور رفتار می‌کرد. اگر دولت اینطور بود.

اگر خاله‌ام چنین و چنان بود. اگر عمویم برای شغلی دست و پا کرده بود. وقتی تعداد این اگرها در زندگی زیاد می‌شود، مشکلات بالا می‌زند و باید به فکر چاره بود. بهتر است به جای آنکه انگشت خودمان را در چشم بقیه کنیم، به فکر راهکار و راه حل باشیم. مسئولیت واقعی خودمان را بپذیریم و بدانیم که هر چه بوده تمام شده و اکنون و این لحظه مال ما است.

راهکارهایی برای درمان تنبلی کردن و بی‌حوصلگی 

راهکارهایی برای درمان تنبلی کردن و بی‌حوصلگی

برای درمان تنبلی و بی‌حوصلگی راهکارهای مختلفی را می‌توان در پیش گرفت که در این مقاله به توضیح برخی از این راهکارها می‌پردازیم. باید باتوجه به روحیه و شرایط خودتان از این راهکارها کمک بگیرید تا بتوانید تنبلی خودتان را درمان کنید.

۱. وقتی با مانع روبه‌رو می‌شوید، عقب‌نشینی نکنید

موانع ممکن است در هر مقطعی از زندگی در مسیر ما قرار بگیرند. مسائل و مشکلات هستند تا ما با حل کردن آن‌ها قوی‌تر شویم. ولی این موانع نباید باعث بی‌انگیزه شدن ما شوند. باید سعی کنیم با اقتدار و قوی پیش برویم و با دیدن مشکلات عقب نشینی نکنیم.

۲. وقتی به موفقیتی دست یافتید، به خودتان استراحت طولانی مدت ندهید

برخی افراد به محض اینکه به موفقیتی دست پیدا می‌‌کنند، تنبلی کردن را آغاز می‌‌کنند. یعنی تصور می‌کنند حالا که موفقیتی هرچند کوچک داشته‌اند، می‌توانند مدتی استراحت کرده و مسیر تنبلی را طی کنند. خیلی اتفاق افتاده که مثلا در کسب و کار خودمان دوره بازاریابی و فروش خوبی داشته‌ایم و بعد به خودمان گفته‌ایم حالا که اوضاع خوب شده بگذار کمی استراحت کنم.

همین استراحت بعد از موفقیت، باعث می‌شود وقوع موفقیت بعدی به تعویق بیفتد. استراحت در حد معقول خوب است ولی وقتی به موفقیت می‌رسید، شرایط گاهی بسیار مناسب است تا موفقیت بعدی رخ بدهد و فرد با تنبلی کردن خود را موفقیت‌های بیشتر محروم می‌کند و سقف محدودی از موفقیت قانع می‌شود.

۳. همیشه به یاد داشته باشید که تلاش و کوشش عامل موفقیت شما است

تلاش و کوشش در همه‌ شرایط خوب و پسندیده است. اگر تلاش نکنیم پس قرار است چه کار کنیم. دنیا به موجوداتی ساعی و فعال نیاز دارد. نه موجوداتی منفعل و خواب. همچون رابی در فیلم «نفس بکش» برای زندگی تلاش کن و زندگی خودت را بساز. همیشه یادتان باشد، تلاش همیشه به موفقیت می‌رسد اگر از آن خسته نشوی. در نظر داشته باشید که تو نامحدودی، تلاش کن و زندگیت را از نو بساز.

۴. تنبلی عامل شکست و عدم موفقیت شما است

تنبلی عامل شکست و عدم موفقیت شما است

تنبلی کردن باعث می‌شود در زندگی‌تان از مسیر موفقیت به بیرون از مسیر پرتاب شوید. یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت، تنبلی کردن است. وقتی خودمان حوصله نداریم زندگی خودمان را بسازیم و از آن لذت ببریم، چطور دیگران می‌توانند این کار را برای ما انجام بدهند.

دیگران اگر بتوانند زندگی خودشان را می‌سازند. تنبلی کردن، اهمال کاری و تعویق انداحتن کارها و مسئولیت‌ها باعث می‌شود شکست را تجربه کنیم و در مسیری غیر از موفقیت پیش رویم.

۵. زندگی را به همه‌ فراز و فرودهایش بپذیرید

وقتی شکستی پیش می‌آید نباید در مقابل آن عقب نشینی کرد. هر شکستی می‌تواند سکویی برای موفقیت بعدی باشد. در هر شکستی درس‌هایی وجود دارد که اگر آن‌ها را یاد بگیریم، برای مسیر بعدی موفقیت‌های بیشتری درانتظار ما خواهد بود. 

شکست در زندگی یعنی تلاش برای شروع دوباره. پس با هر شکستی میدان را خالی نکنید. شکست‌ها، عموما شکست نیستند بلکه ما آن‌ها را شکست نامیده‌ایم.

۶. برای خودتان ارزش قائل باشید و تنبلی نکنید

وقتی برای خودمن ارزش قائل هستیم، خیلی کارها را انجام نمی‌دهیم. برای خودتان ارزش قائل شوید. جسم و ذهن‌ ما ارزشمند است و نیاز به توجه و رسیدگی دارد. وقتی تنبلی می‌کنیم، ارزشی برای خودمان و زندگی‌مان قائل نیستیم.

استاد احمد محمدی
راحت‌طلبی در زندگی‌، دشمن درجه یک موفقیت است، عاشق سختی باش.
استاد احمد محمدی

شما انسان ارزشمندی هستید. هر کسی در نوع خودش موجودی ارزشمند و مخلوق خداوند است. پس برای خودتان به عنوان آفریده خداوند ارزش قائل شوید. خداوند ما را نیافریده که تنبلی کردن را در جهان توسعه بدهیم. ما برای انجام مسئولیتی به این جهان آمده‌ایم و باید سعی کنیم مسئولیت خودمان را تمام و کمال به انجام برسانیم.

۷. در مواقع لازم خودتان را تشویق و تنبیه کنید

هر زمان لازم است خودتان را تشویق کنید. هر زمان لازم است خودتان را تنبیه کنید. وقتی خودتان را تشویق می‌کنید، انرژی تازه‌ای برای انجام بقیه‌ کارها خواهید گرفت. پس وقتی حرکت مثبتی انجام می‌دهید، وقتی کاری را به نتیجه می‌رسانید، خودتان را تشویق کنید. این تشویق کردن باعث می‌شود که سر حال و شاداب به مسیر ادامه دهید.

تشویق و تنبیه به موقع همیشه جوابگو است و از تنبلی کردن جلوگیری می‌‌کند. به خودتان پاداش بدهید. برای خودتان جشن موفقیت بگیرید و از خودتان به دلیل تنبل نبودن و تلاش کردن قدر دانی کنید. به خودتان آفرین بگویید و پیش بروید.

۸. واقع بین باشید و توهمات را کنار بگذارید

واقع بین باشید و توهمات را کنار بگذارید

واقع بینی به شما کمک می‌کند در زندگی توهمی نباشید و در زندگی واقعی خودتان زندگی کنید. وقتی واقع بین هستید می‌دانید که تنبلی کردن چه تبعات بدی می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد. افراد متوهم معمولا بیشتر تنبلی می‌کنند.

۹. وقتی به کمک نیاز دارید از دوستان و آشنایان کمک بگیرید

گاهی اوقات کمک گرفتن از یک دوست می‌تواند شرایط ما را به صورت مناسبی تغییر دهد. مثلا تصور کنید که در حال انجام کاری هستید و نیاز به کمک فکری دارید ولی تعارف می‌کنید و از دوست‌تان که می‌تواند به شما کمک کند، درخواست نمی‌کنید به شما همفکری بدهد. نتیجه این می‌شود که در پشت مسئله می‌مانید و ماندن در پشت مسئله، عاملی برای رفتن در فاز تنبلی می‌‌شود.

۱۰. با دیگران معاشرت کنید و زندگی منزوی را کنار بگذارید

معاشرت کردن باعث می‌شود کمتر تنبلی کنید. وقتی با افراد درست معاشرت می‌کنید، همین رفتار باعث می‌شود که منزوی و تنها نمانید. تنهایی خودش یکی از کاتالیزورهای حرکت به سمت تنبلی و بی‌انگیزه بودن است.

انسان موجودی اجتماعی است پس تنها ماندن گاهی می‌تواند خیلی به ضرر ما تمام شود. ولی این بدان معنی نیست که زندگی را تعطیل کنیم و از فردا به فکر وقت گذرانی با دوستان‌مان آن هم به صورت افراطی باشیم.

۱۱. اعتماد به نفس خودتان را تقویت کنید

تقویت اعتماد به نفس بسیار مهم است. وقتی اعتماد به نفس بالایی دارید، کارهای زیادی هستند که باید به دست شما انجام شوند و در نتیجه فرصتی برای تنبلی کردن باقی نمی‌‌ماند.

۱۲. از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنید

 از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنید

زمان یکی از سرمایه‌های ما در زندگی است که باید قدر لحظه به لحظه‌اش را بدانیم. وقتی از زمان خودمان به بهترین شکل استفاده کنیم دیگر فرصتی برای تنبلی کردن باقی نمی‌ماند.

۱۳. در شروع هر کاری با انرژی و مصمم وارد شوید و کار را تا به انتها جلو ببرید

وقتی می‌‌خواهید کاری را آغاز کنید، با انرژی وارد آن کار شوید و سعی کنید تا انتها کار را پیش ببرید. مصصم بودن در انجام کارها بسیار اهمیت دارد. مصمم و با انرژی باشید. وقتی کاری با بی انرژی بودن و تنبلی و خستگی آغاز شود، معمولا در ادامه نیز این فرآیند کندتر و بی انرژی‌تر هم می‌شود. نقطه‌ آغاز کار خیلی اهمیت دارد و اینکه خودتان را موظف کنید تا به انتها پیش بروید.

۱۴. ورزش کردن و تحرک بدنی را در برنامه روزانه‌ خود قرار دهید

در کل ورزش کردن به ما کمک می‌کند تا سر حال‌تر باشیم. افرادی که فعالیت بدنی روزانه دارند، معمولا سطح انرژی بالاتری دارند و اصولا کمتر تنبلی می‌کنند.

۱۵. جملات تاکیدی مثبت را فراموش نکنید و مثبت اندیش باشید 

هر روز جملات تاکیدی مثبت را با خودتان تکرار کنید. این جملات باعث می‌شوند ریتم ذهنی شما تغییر کرده و فرکانس‌‌های مثبت بیشتری را جذب کند. با تمام وجود به آنچه می‌گویید ایمان داشته باشید.

۱۶. تعیین هدف و برنامه ریزی از تنبلی جلوگیری می‌کند

 اهداف دست یافتنی برای خودتان تعیین کنید. تعیین هدف و داشتن برنامه به شما کمک می‌کند در زندگی به‌شکل موفقی پیش بروید.

۱۷. در زمان حال زندگی کنید

برخی افراد در گذشته و ناکامی‌های مربوط به گذشته زندگی می‌‌کنند. به همین با خودخوری و زندگی در گذشته، لحظه حال را از دست می‌دهند. باید در زمان حال زندگی کنید. وقتی می‌دانید در لحظه حال هستید، سعی می‌کنید از همین لحظه بیشترین استفاده را ببرید.

۱۸. سعی کنید منظم باشید و نظم را مورد توجه قرار دهید

 سعی کنید منظم باشید و نظم را مورد توجه قرار دهید

نظم موضوع بسیار مهمی در زندگی است. افراد منظم، کمتر تنبلی می‌‌کنند. وقتی کسی در بیرون و زندگی واقعی منظم است، معمولا برنامه‌هایش نیز منظم بوده و در واقع می‌تواند از نظر ذهنی نیز منظم باشد. منظم بودن از تنبلی جلوگیری می‌‌کند.

۱۹. حل مسئله را یاد بگیرید

برخی مواقع ما پشت کوهی از مسائل ایستاده‌ایم و نمی‌توانیم کاری را پیش ببریم. حل مسئله به ما کمک می‌کند تا بار مسائل را زمین بگذاریم و پیش برویم.

۲۰. مهارت‌های جدیدی بیاموزید

وقتی مهارت‌های جدیدی می‌آموزیم، احساس بهتری نسبت به خودمان داریم و اعتماد به نفس‌مان افزایش پیدا کرده و انگیزه بیشتری داریم. مهارت‌های جدید مرتبط با نیاز خودتان را بیاموزید.

۲۱. خودتان را دوست داشته باشید

وقتی خودتان را دوست داشته باشید، هر کاری که به موفقیت شما کمک کند، برای خودتان انجام می‌دهید.

۲۲. صبح‌ها سر حال از خواب بیدار شوید

سعی کنید صبح‌ها با انرژی از خواب بیدار شوید و روز را با انرژی آغاز کنید. برای هر روز خود برنامه داشته باشید و از وقت و فرصت خودتان به بهترین شکل استفاده کنید.

۲۳. تغذیه‌ مناسب را فراموش نکنید

جسم و ذهن برای آنکه بتواند عملکرد درستی داشته باشد، نیاز به انرژی دارد. تعذیه مناسب به ما کمک می‌‌کند انرژی لازم برای انجام کارهای مختلف داشته باشیم. گاهی کمبود انرژی و … باعث می‌شود که توانیم کارها را به خوبی پیش ببریم و با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

۲۴. چند کار را همزمان انجام ندهید

چند کار را همزمان انجام ندهید

انجام دادن چند کار به‌صورت همزمان نیز باعث می‌شود نتوانیم کارها را به خوبی پیش ببریم و احساس خوبی به ما دست نمی‌دهد. حتی باعث می‌شود نوعی حالت دافعه نسبت به کار داشته باشیم.

۲۵. فیلم‌های انگیزشی و کتاب‌های انگیزشی مطالعه کنید

خواندن کتاب‌های انگیزشی و توسعه فردی و مشاهده‌ فیلم‌‌های انگیزشی به ما کمک می‌کند بهتر بتوانیم برای زندگی خودمان برنامه داشته باشیم و متوجه برخی مسائل و مشکلات خودمان بشویم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
راهکارهای مبارزه با تنبلی

فیلم‌ها و ویدئوهای انگیزشی به شما کمک می‌کنند، کلی انرژی مثبت جذب کنید که برای کار به آن نیاز دارید. پادکست‌های انگیزشی نیز گزینه‌ مناسبی هستند.

۲۶. از کم شروع کنید

سعی کنید همیشه کار را از کم شروع کنید. هدف‌های بزرگ را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید و برای آن‌ها برنامه داشته باشید. وقتی کاری را از کم شروع می‌کنید و به انجام می‌رسد، از انجام دادن آن انرژی می‌گیرید. همین کار باعث می‌شود بهتر بتوانید کار را پیش ببرید و از تنبلی کردن شما جلوگیری به عمل می‌آید.

برای حرکت در مسیر موفقیت باید با انرژی و قدرت پیش برویم و تحت هر شرایطی میدان زندگی را خالی رها نکنیم. افراد بسیاری را دیده‌ام که میدان مبارزه‌ زندگی را رها کرده و خود تماشاچی زندگی‌ خودشان شده‌‌اند. این چنین وضعیتی باعث می‌شود که بازنده‌ میدان شویم. اگر در حوزه‌ای از زندگی تنبلی می‌کنید و این موضوع دارد به شما و زندگی‌تان صدمه می‌زند آن را شناسایی کرده و برای حل کردنش جهاد کنید.

آکادمی بازار در کنار شما است تا تنبلی و کاهلی را برای همیشه کنار بگذارید و برای ساختن زندگی خودتان تلاش کنید. برای شروع می‌توانید دوره ثروت را تهیه کنید و گام به گام برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر در زندگی‌تان برنامه‌ریزی کنید. همچنین دوره برنامه ریزی فروش یک دوره فوق العاده جذاب انگیزشی و علمی برای شماست.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی