زندگی خودت را دنبال کن، زندگی خودت را بساز

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۳ آبان, ۱۴۰۰
زندگی خودت را دنبال کن، زندگی خودت را بساز

زندگی خودت را دنبال کن و به جای دنبال کردن زندگی دیگران و هدر دادن زمان و انرژی، روی اهداف و برنامه‌های خودت متمرکز شو. زمان محدودی در اختیار داری تا بتوانی رویاهایت را محقق کنی، قدر زمان و فرصت‌ها را بدان. زندگی‌ات را بساز و لذت ببر. در زندگی به دنبال چه چیزهایی هستید؟

آیا مسیر مشخصی را در زندگی دنبال می‌کنید؟ آیا انرژی و زمان خود را صرف ساختن زندگی خودتان می‌کنید یا آن را هدر می‌دهید؟ چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟ چه راهکارهای طلایی برای هدف گذاری برای دستیابی به موفقیت در زندگی دارید؟ تمرکز و توجه شما در زندگی روی چه موضوعاتی است؟

در طی روز چه موضوعات و مباحثی را دنبال می‌کنید؟ ساعت‌های محدودی در طی روز داریم و می‌توانیم آن را روی اهداف و رویاهایمان متمرکز کنیم. اگر زمان و انرژی خودمان را صرف موضوعات مختلف و بعضا موضوعاتی خارج از اهداف خودمان کنیم، محصول متمرکزی نیز به دست نمی‌آوریم.

به این سوال یک بار برای همیشه پاسخ بدهید که می‌خواهید واقعا و در عمل با زندگی خودتان چه کار کنید؟ آیا می‌‌خواهید زندگی را بازی بگیرید و باری به هر جهت زندگی کنید یا اهداف و رویاهایی رو دنبال می‌کنید و برای خودتان و زندگی‌تان طرح و برنامه دارید؟

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

زندگی خودتان را بسازید

یک بار برای همیشه این موضوع را برای خودتان حل کنید که می‌خواهید چه کار کنید و در این دنیا قصد دارید چگونه و شبیه به چه افرادی زندگی کنید؟ در زندگی افراد مختلف، مسیرها و سناریوهای مختلفی را دنبال می‌کنند. عده‌ای برای خود هدف و برنامه دارند و رویاهای بزرگ در سر دارند. این افراد به دنبال این هستند که بتوانند از عمر و سرمایه زمان و انرژی به بهترین شکل استفاده کنند.

عده‌ای هم هستند که تصور می‌کنند زندگی با آن‌ها سر سازگاری ندارد و روی خوش خودش را نشان آن‌ها نمی‌دهد. در حالی‌ که وقتی به زندگی این افراد نگاه کنیم می‌بینیم آنچه خود کاشته‌اند، درو می‌کنند و در واقع مقصر داستان، زمین و زمان نیست بلکه خودِ خودِ فرد است که چنین زندگی را برای خودش ساخته است.

عده‌‌ای هم در این بین هستند که گاهی اهدافی را دنبال می‌‌کنند و گاهی هم مسیر بی‌هدفی را دنبال می‌کنند. شما جزو کدام گروه هستید و قصد دارید جزو کدام گروه بمانید؟

زمان خود را صرف چه کارهایی می کنید

زمان خود را صرف چه کارهایی می کنید

بیایید صادقانه ببینیم با خودمان و زندگی‌‌مان چه کار می‌کنیم؟ چقدر حرف و عمل‌مان نزدیک به هم است؟ برخی افراد هستند که در شعار دادن بسیار خوب عمل می‌کنند. کوهی از آرزوها و اهداف دارند که واقعا شیرین و دوست داشتنی است. ولی در عمل وقتی به زندگی واقعی این افراد توجه می‌کنیم می‌بینیم حرف‌های آن‌ها فرسنگ‌ها با آنچه در عمل هستند فاصله دارد.

روزی پسر جوانی به خواستگاری رفته بود. وقتی پدر عروس خانم در مورد شغل و درآمد پسر جوان پرسید، آقای داماد آینده با اعتماد به نفس شروع به توضیح دادن کرد که من قرار است چنین و چنان کنم. آقای داماد آینده کم سن و سال نبود و اگر می‌‌خواست چنین و چنان کند وقت کم نداشت.

او در واقع در مراسم خواستگاری فقط حرف‌های قشنگ می‌زد و از آینده‌ای صحبت می‌کرد که اصلا وجود نداشت. داماد کم سن و سال نبود و فرصت و زمان کافی داشت که حداقل برای کسب و کار خودش کاری بکند و هیچ بهانه‌ای هم در مورد او توجیه پذیر نبود. پدر عروس خانم خیلی راحت و شفاف این جمله را به زبان آورد: «الان چه هستی؟ تا الان چه کرده‌ای؟ من به الان و این لحظه‌ تو کار دارم.»

گاهی اوقات ما نیز چنین رفتاری را با خودمان در زندگی در پیش می‌گیریم. به جای عمل کردن، فقط حرف می‌زنیم و وقتی پای عمل به میان می‌آید کم می‌آوریم. ببینید همین الان در چه نقطه‌ای ایستاده‌اید. ببینید همین الان در چه وضعیتی هستید. ببینید تا الان با زندگی خودتان، با عمر و جوانی خودتان چه کرده‌اید.

اگر اهل عمل کردن نباشید آینده نیز تفاوتی با حال نخواهد داشت. داماد جوان، در درون خودش می‌دانست که وعده‌های بیهوده و توخالی می‌دهد.

قدر فرصت ها در زندگی را بدانید

فرصت‌ها همچون ابر می‌گذرند. فرصت زندگی کردن هم به همین صورت است. خیلی زود می‌بینیم سن و سال‌مان بالا رفت. خیلی زود می‌بینیم موهای سرمان دارد سفید می‌شود و خط و خطوط میانسالی و پیری روی چهره‌مان می‌نشیند. خیلی زود می‌بینیم جسم‌مان توان و طاقت قبلی را ندارد و زمان مثل برق و باد می‌گذرد.

در این وضعیت، آدم عاقل چه مسیری را انتخاب می‌کند؟ زمتن و انرژی خود را صرف چه کارهایی می‌کند؟ آیا در این عمر کوتاه آنقدر زمان داریم که خود را مشغول هر کاری کنیم؟ آیا می‌توانیم بدون هدف و برنامه زندگی کنیم؟

استاد احمد محمدی
تکرار رفتار همیشگی یعنی کسب نتایج همیشگی. مهارت‌های جدید یاد بگیر تا نتایج جدیدی به دست آوری.
دکتر احمد محمدی

وقتی کسی در زندگی هدفی بزرگ را دنبال کند، هر فرصتی را به خوبی می‌بیند و قدر آن را می‌داند. ولی وقتی هیچ هدف و برنامه‌ای نداشته باشید، برایتان فرقی ندارد چگونه زندگی می‌کنید و هر فرصتی را هم به سادگی نادیده می‌گیرید و فرصت‌ها را نمی‌بینید.

برای خودتان هدف‌ گذاری کنید. اگر می‌خواهید جزو افرادی که فقط حرف می‌زنند نباشید باید برای خود برنامه داشته باشید. مدیریت زمان را دست کم نگیرید و قدر فرصت‌ها را بدانید.

این موضوع را افرادی که به سن پیری و کهولت رسیده‌اند، خوب درک می‌کنند. زیرا می‌دانند که زمان گوهری ارزشمند است که اگر از آن به شکل درستی استفاده نشود، فرد نمی‌تواند محصول و میوه‌ خوبی در زندگی داشته باشد.

سرتان به کار و زندگی خودتان باشد

سرتان به کار و زندگی خودتان باشد

برخی افراد هستند که به جای آنکه سرشان به کار خودشان باشد، بخشی از زمان خود را صرف پرداختن و کنجکاوی در زندگی دیگران می‌کنند. خیلی شفاف به شما می‌گویم که سرتان به کار خودتان باشد. اهداف و برنامه‌های خودتان را دنبال کنید. سرکشیدن به زندگی دیگران، کنجکاوی‌های بیهوده در مورد زندگی و کار دیگران، هیچ محصول و میوه‌ای ندارد.

وقتی به‌صورت ذهنی درگیر دیگران و زندگی آن‌ها می‌شویم، بخشی از انرژی و زمان ما بیهوده به هدر می‌دهیم. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فضایی برای کنجکاوی نیست. از فناوری باید به شکل درست استفاده کرد. در یک روز، یک هفته و یک ماه تمام کارهایی که انجام می‌دهید، یادداشت کنید.

حتی افکار خودتان را روی کاغذ بیاورید. متوجه می‌شوید بخشی از زمان شما صرف سرک کشیدن در زندگی دیگران شده است. این موضوع هم در مورد آقایان و هم در مورد خانم‌ها صادق است. با این کار باید سعی کنید، زمان‌هایی که بیهوده در زندگی دیگران سرک کشیده و اخبار و موضوعاتی را دنبال کرده‌اید که هیچ نفعی برای شما ندارد را مشخص کنید.

شاید باورتان نشود، ولی می‌بینید که شما نیز به صورت ناباورانه‌ای بخشی از زمان خود را به جای دنبال کردن اهداف خودتان، صرف دنبال کردن زندگی دیگران کرده‌اید که هیچ سود و منفعتی هم برایتان نداشته است.

سعی کنید این مرور و رصد را از امروز و از همین لحظه در زندگی خود استارت بزنید و با خودتان بارها و بارها تکرار کنید: «زندگی خودت را دنبال کن.»

چرا به اهداف خودمان نمی رسیم؟

گاهی برخی افراد این سوال را مطرح می‌کنند که چرا به اهداف خودشان نمی‌رسند؟ چرا نمی‌توانند رویاهای خود را محقق کنند؟ چرا در زندگی محصول و میوه‌ خوبی ندارند؟

تصور نکنید دیگران مسئول ناکامی‌های شما هستند. شما، خودتان مسئول وضعیت فعلی و وضعیت‌های آتی زندگی‌تان هستید و نه شخص دیگری. هر تصمیمی امروز می‌گیرید و هر کاری اکنون انجام می‌دهید، فردای شما را می‌سازد. تصمیم‌ها و افکار قبلی شما نیز، وضعیت‌ فعلی را به وجود آورده است.

پس، امروز نتیجه‌ دیروز شما است و فردا نیز نتیجه‌ کارهای امروز شما است. ببینید امروز مشغول چه کاری هستید؟ زمان و انرژی خودتان را صرف چه کار یا کارهایی می‌کنید، همین وضعیت فردای شما را مشخص می‌کند.

اگر امروز کاری نمی‌کنید و دست روی دست گذاشته‌اید، فردا نباید انتظار برداشت محصولات ویژه داشته باشید. اگر امروز با هدف و برنامه، با سخت کوشی و تلاش پیش می‌روید، باید منتظر باشد تا برداشت محصول خوبی داشته باشید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خودت را دوست داشته باش

زندگی شما، محصولات شما و هر آنچه کسب می‌کنید، به کاشته‌های امروزتان ارتباط دارد. ما شبیه به مزرعه داری هستیم که در باغ زندگی خودمان دانه‌های مختلف می‌کاریم، نهال درختان مختلف را کاشته و آبیاری می‌کنیم. اگر مزرعه دار، باغ را رها کند چه اتفاقی می‌افتد؟ در اتخاذ تصمیمات مهم در زندگی هدفمند عمل کنید.

آیا می‌تواند به محصول انبوه برای باغ خودش امیدوار باشد؟ آیا می‌تواند منتظر میوه‌های مختلف باشد؟ آیا اصلا باغ بدون باغبان و مزرعه‌ بدو مزرعه دار محصولی خواهد داشت؟

زندگی بدون هدف و برنامه و زندگی که بدون فردی مدیر و مدبر رها شده باشد، محصولی در برنخواهد داشت. زندگی که رها شده باشد، محصولاتی ارزنده و خوب برای ما دربرنخواهد داشت. باید خودمان به فکر زندگی‌مان و محصولات و میوه‌هایش باشیم.

فردا دیر است، امروز برای خودتان کاری کنید

فردا دیر است، امروز برای خودتان کاری کنید

اگر امروز کاری نکنیم، فردا دیر است. همین امروز، همین الان و همین لحظه دست به کار شوید. منتظر نباشید شنبه از راه برسد، منتظر نباشید فلان کار و بهمان کار تمام شود تا دست به کار شوید و برای خودتان و زندگی‌تان کاری کنید. اگر واقعا مرد و زن عمل هستید، همین الان و همین اکنون و در همین لحظه تصمیم بگیرید و اقدام کنید.

حتی شده یک قدم کوچک، به سمت موفقیت بردارید. اگر نمی‌توانید قدم‌های بزرگ بردارید، قدم‌های کوچک بردارید و پیش بروید. آکادمی بازار در کنار شما است تا زندگی خودتان را هنرمندانه بسازید و لذت ببرید. شما لایق بهترین‌ها هستید. درکنار ما تنها نخواهید ماند. می‌توانید برای شروع از دوره ثروت شروع کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی