افزایش اعتماد به نفس در زنان موفق با عالی‌ترین نکات

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ بهمن, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۱ مرداد, ۱۴۰۰
افزایش اعتماد به نفس در زنان

از نگاه روانشناسی اعتماد به نفس یا به تعبیری خودباوری، نوعی حس درونی محسوب می‌شود که در افراد مختلف، متفاوت به‌نظر می‌رسد. اما از آنجایی که اعتماد به نفس نقش بسیار مهمی در موفقیت افراد دارد، همواره نیز توصیه‌های فراوانی در این زمینه شده است.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

افزایش اعتماد به نفس در زنان

در این مقاله سعی داریم با توجه به این نکته مهم که چه عواملی در افزایش اعتماد به نفس زنان تاثیر گذار است؛راه‌هایی را که به بالا بردن اعتماد به نفس در زنان کمک می‌کند و می‌تواند تاثیر بسیار سازنده‌ای در موفقیتشان داشته باشد را پیش رویتان قرار دهیم.

اعتماد به نفس حسی درونی، اما وابسته به عوامل بیرونی

با توجه به اینکه اعتماد به نفس به عنوان یک حس درونی محسوب می‌شود، اما افزایش آن منوط به وجود یکسری عوامل بیرونی است که تاثیر بسیار قابل توجه‌ای در این زمینه دارد. بدین معنی که زمینه‌های ایجاد افزایش اعتماد به نفس یا باید با کمک خود ما ایجاد شود، یا اینکه دیگران نیز نقش بسیار مهمی در ایجاد آن داشته باشند.

اما با این وجود خود فرد به عنوان تنها عاملی محسوب می‌شود که می‌تواند در ایجاد اعتماد به نفس، نقش بسیار مهم و غیر قابل انکاری داشته باشد.

البته مهم نیست که چه کسی در پیدایش اینگونه عوامل سهیم است آنچه که مهم و ضروری احساس می‌شود مهارت داشتن در افزایش این حس درونیست که ما را در رسیدن به موفقت کمک می‌کند و راه را برای دستیابی به اهدافمان میسر می‌سازد .

راه‌های افزایش اعتماد به نفس در زنان

در ادامه با 13 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس در زنان آشنا می‌شویم:

1. از تعریف، تمجید و تشویق دیگران نسبت به خودتان استقبال کنید

 از تعریف، تمجید و تشویق دیگران نسبت به خودتان استقبال کنید

زمانی که دیگران از شما به دلایل مختلفی تعریف یا تشویق می‌کنند یا از خصوصیات اخلاقی یا زیبایی ظاهرتان و … توصیف خوبی دارند با لبخند گفته‌هایشان را تایید و به خاطر لطفی که به شما دارند تشکر کنید.

تایید شما نشانه باور داشتن خودتان است که این نیز در افزایش اعتماد به نفستان تاثیر بسزایی دارد.

اما اگر شما در مقابل تعریف دیگران نسبت به خودتان، بی‌اهمیت باشید و صحبت‌هایشان را به شوخی بگیرید و به نوعی، شکسته نفسی کنید، نه تنها ارزش خود را زیر سوال برده‌اید بلکه این ذهنیت را در طرف مقابل ایجاد می‌کنید که چرا شما خودتان را قبول و باور ندارید.

2. خودتان را همانطور که هستید، بپذیرید و به توانایی خود ایمان داشته باشید

به‌هرحال همه آدم‌ها دارای یکسری نواقص و ایراداتی هستند که شاید از نگاه خودشان ناخوشایند باشد. اما با قبول این موضوع که هیچ کس کامل نیست و هر فردی دارای یکسری ویژگی‌های خاص خود می‌باشد، باید این باور را در خود ایجاد کنید که شما با تمام توانایی‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارید، ارزشمندید.

شما به عنوان یک زن وقتی نگاه خود را نسبت به خودتان تغییر دهید، در واقع باعث تغییر در نگاه دیگران نسبت به خودتان شده‌اید.

در چنین شرایطی به خواسته‌هایتان احترام بگذارید و وجودتان را همانطور که هستید، بپذیرید و به توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید.

3. ساعاتی را فقط به خودتان اختصاص دهید

ساعاتی را فقط به خودتان اختصاص دهید

از آنجایی که اعتماد به نفس تاثیر بسیار زیادی در لذت بردن از زندگی دارد شما به عنوان یک بانوی متمدن، فرقی نمی‌کند که شاغل باشید یا خانه‌دار، به‌هرحال با تمام مشغله‌هایی که دارید و گمان می‌کنید که فرصتی برایتان باقی نمی‌ماند، اما با این وجود برای ارزش گذاری به خود و رسیدن به یک آرامش فکری ساعاتی را فقط به خودتان اختصاص دهید و این لحظات را همانگونه که دوست دارید بگذرانید.

چرا که هیچ چیز ارزشمندتر از سلامتی روحی و جسمی‌تان نیست که می‌توانید با اختصاص دادن لحظاتی به خود و کسب آرامش، لذت‌تان را از زندگی دوچندان کنید.

4. بر ترس خود غلبه کنید

یکی از راه‌هایی که در افزایش اعتماد به نفس شما تاثیر به‌سزایی دارد، غلبه بر ترس‌هایی است که در شما وجود دارد.

فرقی نمی‌کند که ترس شما ناشی از چه چیزهایی باشد، مهم آن است که وجود ترس و هراس باعث ممانعت شما از یکسری فعالیت‌هایی می‌شود که می‌تواند باعث پیشرفت‌تان شود.

سعی کنید تا حد امکان بر ترس‌هایتان غلبه کنید و با قرار دادن خود در شرایطی که از آن احساس ترس و هراس دارید به مقابله با آن‌ها بپردازید.

5. سبک زندگی خود را تغییر دهید و عادت‌های جدید کسب کنید

اینکه سبک زندگی‌تان به گونه‌ایست که بعضی رفتارها به عادات همیشگی شما تبدیل شده و پذیرش اینکه شاید شما دارای یکسری عادات اشتباه در زندگی هستید اما سعی در برطرف نمودن آن‌ها دارید، یکی از راه‌هایی است که در افزایش اعتماد به نفس در شما تاثیر بسزایی دارد.

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

سعی کنید عادت‌های جدید کسب کنید و تا حدی سبک زندگی خود را تغییر دهید. ساعات خواب خود را تنظیم کنید و حتی در نشستن و ایستادن خود دقت بیشتری داشته باشید. عادات غذایی غلط را از خود دور کنید و تلاش کنید با انجام یکسری عادات درست تاثیر گذاری مثبتی بر دیگران داشته باشید.

6. از ظاهر خود غافل نشوید

از ظاهر خود غافل نشوید

به ظاهر خود اهمیت دهید و به خودتان برسید. رنگ موی دلخواهتان را بزنید و با کمی آرایش و رسیدگی به پوست خود باعث شادابی و سرزندگی خود شوید.

سعی کنید از لباس‌های رنگ روشن استفاده کنید و فارغ از سن و سال آنچه را که به شما می‌آید برای خود انتخاب کنید.

ورزش و پیاده‌روی را فراموش نکنید و حتما در برنامه زندگی خود برای فعالیت‌هایی که به بالا رفتن روحیه‌تان کمک می‌کند و باعث شادیتان می‌شود، جایی را اختصاص دهید.

7. ارتباطات اجتماعی خود را وسعت بخشید و با فعالیت جدید، تجربه تازه کسب کنید

سعی کنید در فعالیت‌های گروهی شرکت کنید تا با افراد بیشتری در ارتباط باشید.

فعالیت‌هایی مثل شرکت در گروه‌های ورزشی، گروه‌های ادبی و فراگیری کارهای هنری این امکان را برای شما مهیا می‌سازد تا دست به تجربه‌های جدید بزنید و از این طریق توانایی‌های خود را افزایش دهید.

تا حد امکان با شرکت در فعالیت‌های گروهی، سرپرستی و عهده‌دار مسئولیتی باشید.

8. زمانی که مشغول صحبت با کسی هستید سرتان را بالا گرفته و به صورت او نگاه کنید

هرگز سرتان را به زیر نیندازید و بدون خجالت و رودربایستی به صحبت‌های خود ادامه دهید.

هول نشوید و شمرده شمرده صحبت کنید.

9. مطالعه را هرگز فراموش نکنید

افزایش اعتماد به نفس در زنان - دکتر احمد محمدی

شما به عنوان یک زن که نقش بسیار حساسی را در تربیت فرزندان خود دارید، در برنامه‌های روزانه خود زمانی را به مطالعه اختصاص دهید.

خواندن کتاب‌های مختلف با موضوعات متنوع و حتی در جریان قرار گرفتن اخبار روزانه نه تنها به شناخت و آگاهی شما کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود تا سواد مطالعاتی شما بالا رفته و به گنجینه لغات شما افزوده شود.

10. مثبت اندیش باشید و از افراد منفی دوری کنید

داشتن نگرش مثبت و دوری از افکار منفی حس امیدواری را در شما تقویت می‌کند. زمانی که چشم انداز شما نسبت به هر چیزی مثبت باشد امیدوارانه قدم برمی‌دارید و آینده را روشن می‌بینید که این خود نشان از داشتن اعتماد به نفس در شما می‌باشد.

حتی ارتباط با افراد مثبت اندیش به همان میزان می‌تواند تاثیر قابل توجه‌ای در نوع نگرش شما داشته باشد.

به همین دلیل از افراد منفی نگر و افرادی که دائما در حال نارضایتی هستند و از زندگی شکایت دارند دوری کنید. زیرا هر گونه انرژی منفی شما را از برداشتن قدم‌های مثبت دور می‌کند.

11. برنامه ریزی عاملی مهم در افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس در زنان - آکادمی بازار

یکی از عوامل بسیار مهم دیگری که در افزایش اعتماد به نفس زنان نقش بسیار مهمی دارد، برنامه‌ریزی است.

برنامه ریزی و اختصاص دادن وقت و زمان مناسب و به موقع جهت انجام فعالیت‌های مختلف عاملی است که می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس و خودباوری زنان تاثیر بسزایی داشته باشد. چرا که با ایجاد یک برنامه مشخص و دقیق؛

  1. فرصت لازم برای همه فعالیت‌های در نظر گرفته شده ایجاد می‌شود و مانع هرگونه آشفتگی و سردرگمی خواهد شد. در واقع به‌نوعی یک نظم و قاعده مشخصی در طول روز برای انجام فعالیت‌های مختلف به‌وجود می‌آید.
  2. یکی از تاثیرات بسیار مهم دیگری که به‌واسطه برنامه‌ریزی می‌توان در افزایش اعتماد به نفس مشاهده کرد، جلوگیری از کمبود وقت است. زمانی که شما برای تک تک کارها و فعالیت‌ها یک برنامه دقیق و زمان مشخصی را در نظر بگیرید و برای انجام آن‌ها الویت‌بندی کنید دیگر با پدیده‌ای به‌نام کمبود وقت مواجه نخواهید بود. زیرا با توجه به اهمیت کارها برای انجام هر کدام یک وقت و زمان مشخصی را اختصاص می‌دهید که با تمرکز کامل به آن بپردازید.
  3. بدون داشتن برنامه ریزی شما با حجم بسیار زیادی از فعالیت‌هایی روبه‌رو می‌شوید که نمی‌دانید کی و چه موقع آن‌ها را به اتمام برسانید و چه بسا با تداخل چند کار متفاوت نه تنها دچار سردرگمی می‌شوید بلکه نمی‌توانید تمرکز لازم را برای انجام آن‌ها بکار گیرید. در چنین شرایطی استرس ناشی از انجام فعالیت‌های مختلف باعث می‌شود تا نتوانید به موقع کاری انجام دهید که به نتیجه آن امیدوار باشید.

پس از آنجایی که اعتماد به نفس نوعی حس درونی نسبت به خود است، با برنامه ریزی می‌توانید بهترین حس را در درون خود ایجاد کنید.

12. مسئولیت کارهایتان را بپذیرید

افزایش اعتماد به نفس در زنان - دکتر احمد محمدی

شما به عنوان یک زن توانمند، همیشه و در همه حال باید مسئولیت کارهای خود را به عهده گیرید و فارغ از اینکه نتیجه آن چه خواهد شد مسئولیت کارتان را بپذیرید.

به‌هرحال در انجام هر کاری یکسری احتمالات وجود دارد که ممکن است در پایان کار نتیجه دلخواه حاصل نشود و شما را با شکست روبه‌رو کند.

اما پذیرش این موضوع به شما کمک می‌کند تا شکست خود را به عنوان یک تجربه جدید قرار دهید و به شیوه‌ای درست با آن برخورد کنید.

اگر در ارتباط با نتیجه کارتان به شما انتقادی وارد شد بدون آنکه عکس العمل ناراحت کننده‌ای از خود نشان دهید پذیرای انتقادهای سازنده باشید و آن را در جهت موفقیت‌تان بکار برید. همین که شما به اشتباه خود اعتراف می‌کنید و به ناموفق بودن مسیرتان اقرار دارید نشان از بالا بودن اعتماد به نفستان است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - اعتماد به نفس

افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند نه تنها نمی‌خواهند بپذیرند که اشتباه و کوتاهی از جانب خودشان بوده است بلکه عدم موفقیت خود را به این و آن نسبت می‌دهند.

اما اینکه شما با اراده خود تصمیم به انجام کاری دارید و قدم در راهی می‌گذارید که ممکن است با شکست روبه‌رو شوید قبول این موضوع از جانب شما که ممکن است با همه تلاشی که می‌کنید به هدف مورد نظر نرسید نشان از وجود اعتماد به نفس بالای شما می‌باشد.

13. پرداختن به فعالیت‌های هنری راهی برای افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس در زنان - آکادمی بازار

شما بانوان توانمند با توجه به علاقه شخصیتان یکی از فعالیت‌های هنری که به آرامش روحی شما کمک می‌کند را در گروه فعالیت‌های روزمره خود قرار دهید و در انجام آن راغب باشید.

اینگونه فعالیت‌ها می‌تواند شامل ساده‌ترین آن‌ها از جمله؛ بافندگی، خیاطی و گلسازی باشد تا دیگر فعالیت‌های هنری که به تخصص بیشتری نیاز دارد. البته شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا کار هنری؟

تفاوت بین کارهای هنری و دیگر فعالیت‌ها

از آنجایی که فعالیت‌های هنری از یک لطافت خاصی برخوردار است و با روحیه بانوان سازگاری لازم را دارد، انجام اینگونه فعالیت‌ها در رسیدن به آرامش نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و با توجه به اینکه اتمام یک کار هنری و دیدن نتیجه آن بسیار لذت بخش است، تاثیر قابل توجه‌ای در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس بانوان دارد.

زمانی که شما نتیجه کار خود را مشاهده می‌کنید به این باور می‌رسید که فرد توانمندی هستید که به‌واسطه شما کار تازه‌ای خلق می‌شود.

از همه مهم‌تر آنکه به‌دلیل عدم محدودیت در فعالیت‌های هنری افراد می‌توانند با ابتکار و خلاقیت خود دست به کارهای جدیدی بزنند و با توجه به نوع کارشان نقش‌ها و طرح‌های جدیدی خلق کنند که این موضوع در خود باوری و توانمند سازی زنان نقش بسیار مهمی دارد. چرا که به‌دلیل ارائه یک کار جدید و نو می‌توان تاثیر غیرقابل انکاری را در افزایش اعتماد به نفس زنان مشاهده کرد.

البته شاید بسیاری از شما کارهای هنری مختلفی را تجربه کرده اما نصفه و نیمه آن را رها کرده باشید که این موضوع به‌دلیل عدم علاقه شما، به کاری است که انتخاب کرده‌اید.

اما از حوصله و یا توانتان خارج است. پس بهتر است با انتخاب یک فعالیت هنری هرچند مختصر که مورد علاقه‌تان است دست به خلاقیت زنید و با دیدن نتیجه نهایی آن در افزایش اعتماد به نفس خود کمک کنید.

قدم به قدم تا افزایش اعتماد به نفس در زنان

در اولین قدم خود را همانطور که هستید، بپذیرند و به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید. در هیچ شرایطی از موضع ضعف برخورد نکنید و بپذیرید که در همه آدم‌ها نواقص و ضعف‌هایی دیده می‌شود، اما به همان میزان دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی هستند که ممکن است در دیگران بچشم نخورد.

درمقابل تعریف و تحسین دیگران نسبت به خودتان با خوش‌رویی برخورد کنید و هرگز شکسته نفسی نکنید چرا که تعریف دیگران از شما در واقع به معنی پذیرش شما است که می‌تواند به عنوان یک نیروی محرکه در موفقیت شما نقش مهمی داشته باشد.

استاد احمد محمدی

برای به دست آوردن نتایج جدید باید به آدم جدیدی تبدیل شویم.

استاد احمد محمدی

برای بالا بردن اعتماد به نفس خود همواره به خواسته‌هایتان احترام گذارید و لحظاتی از زندگی را به خود اختصاص دهید.

یکی از عواملی که در افزایش اعتماد به نفس شما نقش مهمی دارد برقراری روابط اجتماعی و شرکت در فعالیت‌های گروهی می‌باشد. همچنین کسب تجربه‌های تازه در زمینه‌ای خاص و پذیرش مسئولیت می‌تواند تاثیر فراوانی داشته باشد.

در همه حال مثبت اندیشی را به عنوان یک فاکتور مهم در این زمینه فراموش نکنید. البته مثبت اندیشی به معنای داشتن چشم اندازی مثبت نسبت به آنچه که پیش رویمان است نه اینکه با مثبت اندیشی چشمانمان را روی واقعیت‌ها ببندیم و خود را گول بزنیم.

در کنارموارد برشمرده شده برنامه ریزی را هرگز فراموش نکنید. چرا که با برنامه ریزی این امکان فراهم می‌شود تا شما به موقع به کارهایتان بپردازید و دچار کمبود وقت نشوید.

با افزایش اعتماد به نفس خود را دوست داشته باشید و به لحاظ ظاهری به خود رسیدگی کنید. در نحوه زندگی خود تجدید نظر کنید و تغییراتی را در سبک زندگی‌تان ایجاد نمایید.

نتیجه گیری

افزایش اعتماد به نفس در زنان

اعتماد به نفس که به تعبیری می‌توان آن را خودباوری عنوان کرد، نوعی حس دورنی محسوب می‌شود که همه افراد با توجه به نوع شخصیت خود آن را در وجودشان احساس می‌کنند.

اما آنچه که در ارتباط با این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است افزایش آن و نیز ارائه راه‌هایی است که می‌توان از آن‌ها برای بهبود و افزایش اعتماد به نفس کمک گرفت.

در این مقاله به افزایش اعتماد به نفس در زنان پرداخته‌ایم و به راه‌هایی که می‌توان در این زمینه از آن‌ها کمک گرفت اشاره نموده‌ایم.

با توجه به اینکه اعتماد به نفس نقش بسیار مهمی در موفقیت افراد دارد زنان نیز با خودباوری و اعتقاد به اینکه از توانایی‌های زیادی برخوردارند می‌توانند زمینه‌های لازم را در رشد و افزایش اعتماد به نفس در خود ایجاد کنند.

با انجام تمام موارد اشاره شده در این مقاله به نتایج بهتری در کارهایتان دست پیدا می‌کنید که این موضوع از طرفی باعث آرامش و از طرفی دیگر با افزایش اعتماد به نفس در شما همراه خواهد بود. دوره اعتماد به نفس در این راه همراه شما است.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی