چگونه در موقعیت‌های منفی فکر مثبت داشته باشیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲ مرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۰ مرداد, ۱۴۰۰
فکر مثبت

آیا از افرادی هستید که فکر مثبت و افکار مثبت و خوب دارید یا فکر منفی و افکار بد و منفی دارید؟ چگونه در موقعیت‌های منفی مثبت بیاندیشیم؟ آیا می‌دانید که حتی در هنگام مواجه مشکلات می‌توانید دیدگاه خود را تغییر دهید و مثبت‌اندیش باشید؟

با توجه به شرایط موجود، هر روز که اخبار را می‌خوانیم با بی‌شمار خبر بد و منفی روبه‌رو می‌شویم که می‌تواند به طور کلی روحیه ما را عوض کند. منفی بودن در این وضعیت کار بسیار آسانی است اما آنچه نیاز به تمرین دارد مثبت اندیشی و حفظ روحیه است. شاید با خودتان بگوئید که اینکار غیر ممکن و نشدنی است.

مثبت بودن در شرایطی که اطراف شما مملو از اتفاقات منفی و ناگوار است به این معنی نیست که خود را به بی‌خیالی زده و به اتفاقات و وقایع اطرافتان توجه نکنید بلکه به این معنی است که بتوانید با روحیه مثبت، به جنگ وقایع و احساسات منفی بروید و امید داشته باشید که همه چیز درست خواهد شد. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه روحیه خود را نبازید و در تمام شرایط مثبت اندیش باشید.

 

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

مثبت بودن در موقعیت‌های منفی

افرادی وجود دارند که به موقعیت‌های منفی اجازه نمی‌دهند که بر حالت ذهنی‌شان تاثیر بگذارد و حتی در شرایط دشوار و ناخوشایند مثبت‌ باقی می‌مانند. شاید تعجب کنید که چگونه می‌توان در شرایط بد زندگی مثبت بود.

در زندگی اغلب با شرایط سخت و افراد منفی‌باف روبه‌رو می‌شویم. مطالعه اخبار منفی و داشتن تفکرات منفی چه تاثیری در زندگی ما دارد؟ زمانی‌که به رادیو گوش می‌دهیم یا تلویزیون تماشا می‌کنیم یا روزنامه‌ها را می‌خوانیم دائما در معرض اخبار بد و منفی هستیم. ظاهرا بعید به نظر می‌رسد که بتوان از اخبار، شرایط و افراد منفی دور باشیم.

در این شرایط منفی آیا امکان دارد که مثبت باشیم و اجازه ندهیم که افکار و احساسات ما تحت تاثیر قرار گیرد؟ اگر بر شرایط منفی متمرکز باشیم، آن‌ها را جذب زندگی خود می‌کنیم.

تفکر مثبت

تفکر مثبت

فکر منفی در ذهن همانند سنگ بزرگی است که بر دوش خود حمل می‌کنید که باعث تضعیف شما می‌شود و احساس عجز و درماندگی به شما دست می‌دهد.

با این طرز فکر شما منفعل می‌شوید برای پیشرفت تلاشی نمی‌کنید و به شرایط خارجی اجازه می‌دهید که زندگی‌تان را کنترل کنند. آیا شما این را می‌خواهید؟ چگونه در جنگ علیه منفی گرایی پیروز شویم؟ آیا در هنگام مواجهه با سختی‌ها می‌توان مثبت بود؟ آیا جایگزینی برای حالت منفی ذهن وجود دارد؟

یک جایگزین باید شکل مثبتی را در ذهن ایجاد کند. می‌توان آموخت که در شرایط منفی مثبت‌اندیش بود. این کار نیاز به مراقبت، آگاهی و اندکی تلاش باطنی دارد. این کار سخت نیست و جالب هم هست.

توصیه‌هایی برای مثبت بودن در شرایط منفی

راه‌های زیاد برای مثبت بودن در موقعیت‌های منفی وجود دارد. ما در اینجا به هشت مورد اشاره می‌کنیم:

۱. به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید

چگونه به آرامش ذهنی و تمرکز بالا دست پیدا کنیم؟ هنگام خستگی و کوفتگی بیشتر منفی‌باف و ناراحت می‌شوید. بیش از اندازه کار نکنید و خود را خسته نکنید.

باید در شب خوب بخوابید و در طول روز گاهی هم استراحت کنید. بخوابید و جسم و روان خود را در آرامش نگه دارید. زمانی که آرامش برقرار باشد نگرش منفی قابل کنترل است و تحت تاثیر آن قرار نمی‌گیرید.

۲. نگرش مثبت بیشتری داشته باشید

نگرش مثبت بیشتری داشته باشید

سعی کنید که انسان‌های اطراف شما مثبت باشند. مثبت ‌اندیشی مسری است. وقتی‌که اطراف شما را افراد مثبت دربرگیرند به تدریج متوجه خواهید شد که شما نیز مثبت‌اندیش شده‌اید. تغییر نگرش راحت‌تر از تغییر شرایط و وضعیت بیرونی است. اقدام کنید، فعال‌تر باشید.

پروژه‌های جدید را شروع کنید و انجام دهید هر کاری که زندگی‌تان را شادتر می‌کند. فیلم‌های خنده‌دار و مفرح را ببینید. نقل‌قول‌های مثبت و داستان‌های الهام‌بخش را بخوانید.

ایده دیگر این است که درمورد زندگی افراد موفقی مطالعه کنید که به شرایط خود اجازه محدود کردن رویاها و اهداف‌شان را نداده‌اند. همه این موارد بر ذهن شما تاثیر می‌گذارد.

۳. به جای تمرکز بر مشکلات به فکر راه‌حل باشید

تمرکز بر مشکلات، آن‌ها را بزرگ‌تر می‌کند و اگر کاری برای رفع آن‌ها نکنیم بیشتر غمگین، خسته و بدبین خواهیم بود. مشکلات و شکست‌ها سمومی هستند که پادزهرش در دستان ماست. اگر نگرش مثبت داشته باشیم حتما راه‌حلی هم وجود خواهد داشت و به دنبال آن هستیم و سرانجام به آن دست پیدا می‌کنیم.

۴. ورزش کنید

 ورزش کنید

ورزش سلامتی جسم، انرژی و قدرت درونی‌تان را افزایش می‌دهد. ورزش باعث می‌شود که راحت‌تر مثبت‌اندیش شویم و در رویارویی با مشکلات با اعتماد به نفس و جرات بیشتری برخورد کنیم. تمرین سلامتی، قدرت و آرام‌سازی جسم و ذهن از طریق ورزش امکان پذیر است.

هر ورزشی مفید است شاید پیاده‌روی، شنا، بسکتبال، ژیمناستیک یا هر ورزش دیگری را انجام دهید. اگر ورزش نمی‌کنید کم‌کم آن را شروع کنید و زیاده‌روی نکنید.

۵. فکرهای مثبت را جایگزین افکار منفی کنید

سعی کنید عادت کنید که هر فکر منفی را با یک فکر مثبت جایگزین کنید. باید از افکاری که در ذهن شما مرور می‌شوند آگاه باشید و اگر آن‌ها منفی هستند فورا آن‌ها را به افکار شادتر و خوش‌بینانه‌تر تغییر دهید. تاثیر نگرش مثبت و نگاه خوب در زندگی را دست کم نگیرید.

استاد احمد محمدی
برای تغییر باورهای ناتوان‌کننده و منفی، در افکار مثبت و توانمند ساز غوطه‌ور شو.
استاد احمد محمدی

شاید با مقاومت درونی روبه‌رو شوید و حتی ممکن است که جایگزینی برای افکار منفی خود قرار دهید. اما بارها این تکنیک را تمرین کنید تا این شیوه فکر کردن برای شما آسان و عادی شود.

۶. جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید

تکرار جملات تاکیدی مثبت در مواجهه با سختی‌ها یا مشکلات ناخوشایند یا موقعیت‌های منفی و در معاشرت با مردم بد قلق به شما کمک خواهد کرد توجه خود را منحرف سازید و ذهنیتی خوش‌بینانه داشته باشید. عبارات تاکیدی کلمات سحرآمیز ذهن ما هستند.

جملات تاکیدی بسیاری متناسب با شرایط مختلف وجود دارند که می‌توان در اینترنت پیدا کرد. زمانی‌که جملات تاکیدی را با ایمان و تمرکز تکرار می‌کنید، نگرش و ذهن خود را مطابق با عباراتی که می‌خوانید، تغییر می‌دهید. جملات تاکیدی مثبت می‌توانند شما را تشویق کنند و به شما انگیزه بدهند و احساسات شما را تغییر دهند.

۷. هر چیزی را به دل نگیرید و ناراحت نشوید

هر چیزی را به دل نگیرید و ناراحت نشوید

سعی کنید که از حرف و رفتار مردم دلگیر نشوید. دلیلی وجود ندارد که عقاید و حرف دیگران به شما آسیب بزند. این خود شما هستید که به عقاید و حرف دیگران اجازه می‌دهید که احساسات شما را تحت تاثیر خود قرار دهند. معمولا انسان‌ها آگاه نیستند که با این کار به خود صدمه می‌زنند.

به نظر مردم کاری نداشته باشید. ممکن است آن‌ها منظور دیگری داشته‌اند و شما از حرف آن‌ها اشتباه برداشت کرده‌اید. شاید آن‌ها شوخی کرده‌اند و اصلا منظورشان شما نبوده‌اید.

باید یاد بگیرید که خشم، نفرت و احساساتی را که به ما صدمه می‌زنند از خود دور کنید. احساسات منفی دشمن درجه یک موفقیت و کمال هستند.

۸. مدیتیشن را بیاموزید

شاید مدیتیشن برای هرکسی خوشایند نباشد اما مدیتیشن کردن هر ده دقیقه در روز باعث می‌شود ذهن، جسم و احساسات شما در آرامش باشد و شما را از استرس و نگرانی دور نگه ‌دارد و در موقعیت‌های سخت زندگی به آسانی آرامش خود را حفظ کنید و به نحو احسن آن‌ها را مدیریت کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خوش بینی

مثبت بودن در شرایط مختلف سرمایه بزرگی است که ارزش یادگیری را دارد. نتیجه‌ مدیتیشن، سکوت ذهن و آرامش درونی است.

در مقاله فوق تعدادی تکنیک یاد گرفتیم که کمک می‌کند تفکر و سبک زندگی خود را مثبت نماییم و هم‌چنین دانستیم که با افکار مثبت، می‌توان به موفقیت بیشتری دست پیدا کرد. کافی است مثبت بیاندیشید و در هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنید تا همیشه شاد و از زندگی خود رضایت داشته باشید.

برای شروع راه موفقیت و رسیدن به نگرشی مثبت در موقعیت‌های منفی زندگی می‌توانید از بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» استفاده نمایید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

14 پاسخ

  1. مدیتیشن حرف نداره حتی شده ۵ مین تو روز انجام بدین بعد به مرور بیشتر کنید تایمشو تاثیرش بی نهایت عالیه اصلا روحو جلا میده

  2. منم با نظر دوستمون درباره حرف مردم کاملا موافقم
    این مردم لق لقه باف همیشه حرفی برای زدن پیدا میکنن چه بهتر که بی توجه باشیم

  3. واقعا نباید به حرفهای مردم اهمیت بدیم چون هیچ وقت راضی نیستن و همیشه یه حرفی برا زدن دارن فقط و فقط مارو از زتدکی عقب میندازن.

  4. اگربتونیم و تمرین کنیم که در هر شرایطی نیمه پر لیوان رو ببینیما خیلی خوبه اونوقته که ادم پخته میشه و یاد میگیره چطور باید مشکلات رو حل کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی