استراتژی نفوذ در بازار (Market Penetration) چیست؟ مزایا و معایب آن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۲ شهریور, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۸ خرداد, ۱۴۰۲
استراتژی نفوذ در بازار چیست؟

قبل از پرداختن به استراتژی نفوذ در بازار لازم است تا در ابتدا یک تعریف کلی ازآن داشته باشیم. در کنار تعاریف تخصصی که تاکنون در این زمینه انجام شده است در یک عبارت ساده‌تر باید گفت؛ “از استراتژی نفوذ در بازار به عنوان ابزاری تلقی می‌شود که می‌توان به کمک آن به اهداف مورد نظر در ارتباط با نوع فعالیت انتخابی در امر تجارت و کسب و کار دست پیدا کرد”.

در واقع برای دستیابی به اهداف بزرگ و رسیدن به موفقیت‌های چشمگیر باید دارای یک استراتژی هوشمندانه بود. در همین راستا، بهره‌مندی از استراتژی نفوذ در بازار، نقش بسیار مهمی در زمینه‌های مختلف از جمله؛ تولید و فروش محصول و توسعه کسب و کار، همچنین رونق شرکت‌های تولیدی و تجاری خواهد داشت. بطور کلی استراتژی نفوذ در بازار شامل انوع کالاهای مختلف مصرفی و تجاری می‌شود.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

نقش استراتژی نفوذ در بازار در دنیای تجارت و کسب و کار

1. استراتژی نفوذ در بازار در رشد و گسترش محصولات مختلف و فروش آن‌ها در بازارهای رقابتی که کالاهای مشابه تولید می‌شود، تاثیر قابل توجهی دارد. با استفاده از استراتژی نفوذ در بازار می‌توان یک تجزیه و تحلیل دقیق از فروش محصولات مختلف داشت و میزان فروش را ارزیابی نمود.

2. با بکارگیری استراتژی نفوذ در بازار و پیاده نمودن یک الگو و ارائه راهکار مناسب، می‌توان رشد قابل توجهی در فروش ایجاد کرد و با توجه به تولید محصولات مشابه دیگر، شرایطی فراهم کرد تا سهم قابل توجهی در فروش محصول مورد نظر در بازار رقابتی داشت که این محصولات نه تنها شامل محصولات عادی و مصرفی می‌باشد بلکه محصولات تجاری را هم در برمی‌گیرد.

3. استراتژی نفوذ در بازار به عنوان تکنیکی تلقی می‌شود که نه تنها به تولید بهتر و با کیفیت بیشتر کمک خواهد کرد بلکه سهم قابل توجهی در بازارهای فروش نیز خواهد داشت. خصوصا بازارهای رقابتی را بهبود بخشیده و با توجه به رونق و فراوانی بازار و تولید محصولات مشابه، زمینه‌های رشد و فروش را نیز مهیا خواهد ساخت.

4. از آنجایی که استر‌اتژی نفوذ در بازار، نقش بسیار مهمی در رقابت سالم و رشد همه جانبه شرکت‌های مختلف تجاری دارد، با بکار گیری و اجرای قوی آن می‌توان سهم بیشتری از بازار را در دست گرفت و به سرازیر شدن و نفوذ کالاها و محصولات بیشتر در بازار کمک نمود.

5. همچنین با بکارگیری استراتژی نفوذ در بازار به عنوان یک راهکار دقیق، می‌توان از این استراتژی در راستای تولید کالا و محصولات مختلف و نیز فروش آن‌ها نهایت استفاده را برد و در زمینه تعیین قیمت و بازاریابی از آن کمک گرفت و بطور کلی برای یک رشد همه جانبه برنامه ریزی کرد.

تکنیک های لازم در استراتژی نفود در بازار

تکنیک های لازم در استراتژی نفود در بازار

در این مقاله از سایت hubspot درمورد نحوه درک استراتژی نفوذ در بازار اشاره شده است که ، شرکت‌های تجاری و تولیدکنندگان کالاها و محصولات مختلف ممکن است هر کدام با توجه به نوع کالاهای تولیدی خود و نیز با درنظر گرفتن شرایط بازار و چگونگی فعالیتی که انجام می‌دهند، برای نفوذ بیشتر در بازار و جذب مشتری و هر آنچه که به رشد و رونق آنان کمک می‌کند، از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: 5 روش جذب مشتری با تکنیک های مدرن و علمی

تا از این طریق بتوانند سهم بیشتری از فروش کالا و محصولات را در سطح بازار از آن خود کنند و با فروش بیشتر به موفقیت و سود قابل توجه‌ای دست پیدا کنند. در این رابطه به تکنیک‌هایی در این زمینه می‌پردازیم.

1. ایجاد شناخت از محصول و کالای تولید شده تکنیک‌ مهم در استراتژی نفوذ در بازار

یکی از تکنیک‌های مهم،ایجاد شناخت از محصول و کالاهای تولید شده می‌باشد. برای احیای این تکنیک می‌توان از تبلیغات و بازاریابی کمک گرفت. همچنین باید یادآور شویم که تبلیغات نقش بسیار مهمی در شناساندن هر نوع محصول و کالای تولید شده‌ای در سطح جامعه دارد.

تبلیغات یکی از راه‌هایی است که می‌توان به کمک آن کالاهای تولید شده را معرفی و از این طریق یک شناخت عمومی از کالا نزد مشتریان بالقوه ایجاد کرد و علاوه بر آن برای ایجاد یک شناخت عمومی‌تر در سطح جامعه دست به کار شد.

پس از ابزار تبلیغات و تنوع تبلیغات در این راستای غافل نشوید. درواقع برای ترویج و استفاده از هر نوع کالایی باید بازاریابی و تبلیغات به شکل درست و اصولی و نیز گسترده صورت گیرد تا در کنار ایجاد شناخت و آگاهی نسبت به کالا یا محصولی خاص، زمینه‌های انتخاب درست و بجا برای مشتریان مهیا شود.

2. ایجاد زمینه های لازم برای خرید و امکان دسترسی برای همگان

 ایجاد زمینه های لازم برای خرید و امکان دسترسی برای همگان

یکی دیگر از تکنیک‌های لازم در استراتراتژی نفوذ در بازار، ایجاد زمینه‌های لازم برای خرید کالاها و محصولات مختلفی است که تولید می‌شود. اگر کالایی تولید شود اما امکان دسترسی و خرید آن میسر نباشد نمی‌توان شاهد موفقیت آن در بازار فروش بود.

در واقع با ایجاد شعب مختلف در سطح جامعه می‌توان این امکان را فراهم نمود تا امکان دسترسی و خریداری کالای مورد نظر در سطح جامعه وجود داشته باشد.

3. برخورداری از قیمت مناسب با استراتژی نفوذ در بازار

برخورداری از قیمت مناسب یکی دیگر از تکنیک‌های بسیار مهم دیگری است که در استراتژی نفوذ در بازار به چشم می‌خورد. درست است که هر نوع کالایی با توجه به ویژگی‌ها و شرایط تولید از قیمت مختلف و متنوعی برخوردار است اما نباید فراموش کرد که قیمت مناسب با بازار و جامعه بهترین راهکار برای معرفی و البته فروش در خور توجه محصول یا کالای تولید شده است.

استاد احمد محمدی
علت اینکه قیمت مورد توجه مشتریان شما است، این است که به آنها چیز دیگری نداده‌اید که برای آنها مهم باشد.
استاد احمد محمدی

4. ایجاد تنوع و گوناگونی در تولید محصولات

تنوع و گوناگونی در تولید محصولات و کالا یا حتی خدمات ارائه شده یکی دیگر از تکنیک‌های استراتژی نفوذ در بازار است که نه تنها در جهت رشد کسب و کار و فعالیت‌های تولیدی نقش بسزایی دارد بلکه زمینه‌های لازم را برای بدست آوردن مشتریان بیشتر همراه با فروش بالاتر ایجاد می‌کند.

با توجه به اینکه بازار فروش برای تولیدات و خدمات ارائه شده متشکل از جامعه متنوع و البته مشتریانی با سلایق و علایق مختلف است، از اینروی خاستگاه بازار و جامعه هدف برای تولیدات ایجاب می‌کند که از استراتژی تنوع در تولیدات یا ارائه خدمات بهره گرفت.

پس با ایجاد تنوع در کالاها و محصولات مختلف می‌توان این امکان را فراهم آورد تا بتوان پاسخگوی سلیقه‌های متفاوت بود و البته درصدد جلب رضایت مشتری بود. این تکنیک در کنار جلب مشتریان بیشتر، شرایط را برای افزایش فروش مهیا ساخته و میزان تسلط بر بازار را روز به روز بیشتر و بیشتر می‌کند.

استراتژی نفوذ در بازار موفق

استراتژی نفوذ در بازار موفق

از استراتژی نفوذ در بازار، به عنوان فعالیتی یاد می‌شود که شرکت‌های تولیدی و تجاری با بکارگیری تکنیک‌هایی مختلف آن در زمینه تولید محصولات مختلف، نقش بسزایی در رشد و گسترش بازار داشته و با شناختی که از کالاها و محصولات مشابه در بازارهای رقابتی ایجاد می‌کنند می‌توانند راهکارهای مناسبی در جهت تولید متنوع محصول و فروش بیشتر ارائه دهند.

در این استراتژی هدف اصلی، برخورداری از سهم قابل توجهی در بازار فروش و رشد همه جانبه در سازمان‌های تولیدی و تجاری می‌باشد.

کلاس فروش: ارزیابی استراتژی نفوذ در بازار

تا به اینجا درباره مورد استراتژی نفوذ در بازار و شیوه اجرای آن صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم نگاهی به مزایا و معایب این روش بیاندازیم.

مزایای استراتژی نفوذ در بازار

استراتژی نفوذ در بازار با ایجاد فضای رقابتی

استراتژی نفوذ در بازار شما را وارد فضای رقابتی می کند. هر بازاری شامل رقبای زیادی است و آنها محصولات/خدمات مختلفی را برای جذب سهمی از بازار ارائه می دهند. برای باقی ماندن در این فضای رقابتی بایستی با شرایط موجود (مانند قیمت های پایین تر از سوی رقبا) مقابله کنید. به این ترتیب می توانید رقیب را از بازار بیرون کنید.

مقرون به صرفه

وقتی برای افزایش سهم بازار قیمت های پایین تری پیشنهاد می‌کنید، توجه مشتریان را به خود جلب می کنید و فروش را افزایش می دهید. در این شرایط باید نرخ تولید را افزایش دهید تا با تقاضا مطابقت داشته باشد. سفارشات تکراری موجب می شود شما به تامین کننده دست اول دسترسی یابید و از راه های مقرون به صرفه سود کسب کنید.

رشد سریع کسب و کار

اگر هدف از فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی افزایش سهم بازار باشد، استراتژی این کار را به خوبی انجام می دهد. این روش به شما کمک می کند تا رقبا را از بازار بیرون کنید و پایگاه مشتری را گسترش دهید. به عبارت دیگر می توان گفت که رشد سریع کسب و کار شما به قیمت های پایین تر و نفوذ در بازار بستگی دارد.

پادکست - استراتژی نفوذ در بازار

معایب استراتژی نفوذ در بازار

نتایج محدود

اگر در بازار خاصی وارد شده اید که در حال حاضر روی محدوده قیمت پایین کار می کند، استراتژی قیمت پایین در آن بازار کارساز نخواهد بود. در این شرایط برای جذب مشتریان نیاز به یک استراتژی قیمت گذاری جدید دارید.

تصویر منفی

اگر کسب و کار شما در زمینه کالاهای لوکس و گران قیمت است، استراتژی برای نفوذ در بازار بدترین تاثیر را روی تجارت شما دارد. این رویکرد پیامی مبنی بر ارزانی و بی ارزشی کالای شما می دهد.

هنگامی که شما کالاهای لوکس زیادی را با قیمت های بالا می فروشید. یک محصول با قیمت پایین کل مجموعه و تصویر برند شما را که در طول سال ها ایجاد کرده اید را از بین می برد.

فرصت های از دست رفته

برخی از مشاغل لوکس این اشتباه را مرتکب می شوند که یک یا چند محصول را با قیمت پایین تر ارائه می دهند. مشتریان سطح بالا در این شرایط شروع به شک کردن درباره کل مجموعه می کنند و فروش کلی شرکت را کاهش می دهد.

هزینه تولید

همیشه تولید محصولات با قیمت مقرون به صرفه آسان نیست. پایین آوردن قیمت بر سودآوری کسب و کار شما تأثیر می گذارد. بنابراین، تمرکز شما باید بر کیفیت محصول، تصویر برند، بسته بندی و بازاریابی باشد. شرکت ها و استارت آپ های جدید همیشه به دنبال سهم بازار هستند. اما اجرای این استراتژی به همین سادگی نیست، زیرا بازار از قبل پر از رقبایی است که اجازه ورود، اخلال، تقاضا و عرضه را به تازه واردها نمی دهند. در کلاس فروش، تمامی جزییات لازم برای اجرای استراتژی نفوذ در بازار ایران را مورد بحث قرار می دهیم و به شما می گوییم که چگونه می توانید با ریسک کمتری این استراتژی را اجرا کنید.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی