پادکست آکادمی بازار با موضوع «قدرت نه گفتن»

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۰ آذر, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - قدرت نه گفتن

شما جزو کدام گروه هستید، آیا جزو افرادی هستید که همیشه به درخواست‌های بقیه بلی می‌گویند یا جزو افرادی هستید که همیشه پاسخ منفی می‌دهند. شاید هم مسیر میانه را در پیش می‌گیرید و به مقتضای زمان پاسخ می‌دهید.

اینکه تصور کنیم کسی می‌تواند همیشه و در همه شرایط به درخواست‌های ما پاسخ مثبت بدهد، کمی عجیب است. یعنی کمی عجیب می‌رسد کسی بتواند در همه مواقع، تحت هر شرایطی و در تمام زمان‌هایی که خواسته‌ای از او داریم پاسخش همیشه و صد در صد مثبت باشد. باید به صداقت چنین افرادی شیاد کمی شک کرد. احتمالا این افراد، با خودشان و طرف مقابل رو راست نیستند.

افرادی هم که همیشه پاسخ منفی می‌دهند، این افراد هم رفتاری عجیب و غریب دارند و نمی‌توان زیاد روی آنها حساب کرد. مگر می‌شود کسی همیشه نظرش منفی باشد؟ پس این افراد هم رفتار خیلی منطقی از خودشان نشان نمی‌دهند.

 

اما گروه سوم، افرادی که به مقتضای زمان گاهی پاسخ مثبت و گاهی پاسخ منفی می‌دهند. به‌نظر این افراد منطقی‌تر می‌رسند. به شرایط توجه می‌کنند، با خودشان و طرف مقابل رو راست هستند و در عین حال فکر کرده و سپس پاسخ می‌دهند. به نظر می‌رسد روی چنین افرادی می‌شود حساب باز کرد. چون سنجیده و پخته تر عمل می‌کنند.

قدرت نه گفتن

برخی افراد هستند که می‌دانند در برخی مواقع و برای برخی خواسته‌های طرف مقابل پاسخ منفی بدهند ولی مشکل آنها این است که نمی‌توانند نه بگویند. اغلب این افراد با مشکلاتی همچون موارد ذیل مواجه هستند:

  • خجالت می‌کشم و نمی‌توانم حرفم را صادقانه بزنم.
  • اگر به طرق مقابل نه بگویم از دستم ناراحت می‌شود.
  • طرف مقابل خیلی به من محبت داشته حالا نمی‌توانم نه بگویم.
  • اگر نه بگویم او هم به درخواست‌های من نه می‌گوید و لج می‌کند.
  • اگر نه بگویم دعوا و جنجال راه می‌افتد.
  • دلم می‌سوزد و نمی‌توانم نه بگویم.
  • همه بهش نه گفتن، من هم نمی‌‌توانم نه بگویم.
  • اگر از من نه بشنود، روحیه‌اش خراب می‌شود.
  • اگر نه بگویم ممکن است ضربه روحی بخورد.

 

بسیاری از ما ممکن است در شرایطی قرار گرفته باشیم که به یکی از دلایل فوق یا حتی دلایل بیشتری، نتوانسته باشیم درست و منطقی تصمیم بگیریم و پاسخ منفی به طرف مقابل خودمان بدهیم.

گاهی واقعا از عهده کاری برنمی‌آییم. گاهی واقعا تحت فشار هستیم و شرایط بلی گفتن نداریم. ولی به دلایل مختلف خود را تحت فشار منگنه قرار می‌دهیم تا به طرف مقابل پاسخ مثبت بدهیم.  به‌مرور زمان می‌بینید که شما برای خودتان زندگی نمی‌کنید، بلکه در نوعی آشفتگی و فشارهای خودساخته قرار دارید. اصلا نمی‌توانید برنامه ریزی کنید. نمی‌توانید کارهای خودتان را به‌صورت کامل و دقیق به‌انجام برسانید و از مسیر موفقیت فرسنگ‌ها دور شده‌اید.

همه چیز به خود شما بستگی دارد. چنین وضعیت‌هایی به‌مرور زمان از شما فردی ضعیف می‌سازد. کم‌کم دیگران نمی‌توانند روی شما حساب باز کنند. چون فردی مقتدر نیستید. از سوی دیگر وقتی نمی‌توانید مدیریت خوبی بر شرایط و اوضاع خودتان داشته باشید، چظور می‌توان روی شما حساب زیادی باز کرد.

همیشه این نکته را باید به خاطر داشته باشیم که دیگران ممکن است در کوتاه مدت از ما رضایت خاطر داشته باشند، اما باید به آینده هم فکر کرد. تصور کنید، شما خود را تحت فشار شدیدی قرار می‌دهید تا برخلاف میل باطنی و به دلایل مختلف برای کسی کاری انجام دهید، معمولا چنین روابطی نه تنها عمق پیدا نمی‌کند، بلکه با شکست روبه‌رو می‌شود. چون بالاخره کار به جایی می‌رسد که این فشارها خود را نشان می‌دهند.

 

اگر می‌خواهید برای کسی کاری انجام بدهید، اگر در شرایط تصمیم گیری برای گفتن آری یا خیر به کسی هستید، باید ابتدا با قدرت تفکر تصمیم‌گیری کنید. خداوند به ما قدرت فکر کردن عطا کرده تا در چنین مواقعی از آن استفاده کنیم. باید بتوانیم مزایا و معایب نه گفتن یا آری گفتن را مشخص کنیم. باید دقیق معلوم کنیم از عهده آن کار برمی‌آییم یا خیر. باید دقیق مشخص کنیم که با چه هدفی آری یا نه می‌گوییم.

وقتی شما با قدرت فکر خود تصمیم گیری کنید، به مرور زمان دیگران به شما با چشم دیگری نگاه می‌کنند و متوجه می‌شوند که شما برای هر کار خود دلیل دارید و با فکر و منطق دوره برنامه ریزی می‌کنید و حساب شده حرف می‌زنید. به‌مرور قابل اعتمادتر هم می‌شوید و به فردی قوی‌تر تیدیل می‌شوید.

در پادکست آکادمی بازار به موضوع نه گفتن پرداخته شده است که به شما راهکارهایی برای نه گفتن و دلایل آنکه نمی‌توانید نه بگویید را مطرح می‌کند. کاغذ و قلم بردارید و قسمت‌های مهم پادکست را نکته برداری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید بیش از پیش و مصصم تر به پیش بروید.

آکادمی بازار با مدیریت دکتر احمد محمدی، مجموعه‌ای از ویدئوهای آموزشی و انگیزشی منتشر کرده است که می‌تواند پاسخگوی برخی دغدغه‌های ذهنی کاربران باشد. عناوین برخی از این ویدئوهای آموزشی عبارتند از: منتظر معجزه بمانم یا قوانین موفقیت را یاد بگیرم؟، از کجا بفهمیم در آینده موفق خواهیم شد یا خیر؟ ، چگونه می‌توانیم زندگی را طور دیگری ببینیم؟، نقش مشکلات در زندگی ما چیست؟، چه زمان به موفقیت می‌رسیم؟ و بسیاری از ویدئوهای آموزشی که می‌تواند راهگشا باشد.

 

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی