اثر مرکب چیست؛ دستیابی به اهداف با تغییرات روزانه ۱ درصدی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ آذر, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۲۷ فروردین, ۱۴۰۲
اثر مرکب

با شنیدن اصطلاح “اثر مرکب” چه چیز در ذهنتان شکل می‌گیرد؟ برای من که مردی بابلی که از روی پلی رد می‌شود و سنگی را در رودخانه می‌اندازد در ذهنم زنده می‌شود که با لبخند از روی پل رد می‌شود.

همه ما در طول زندگی‌مان اهداف متفاوتی را مشخص کرده‌ایم، اما چند درصد از ما به هدف‌هایمان رسیده‌ایم؟ به عنوان مثال، فرض کنید از امروز تصمیم گرفته‌اید کافئین را از زندگی‌تان حذف کنید، آیا می‌توانید به صورت ناگهانی این کار را انجام دهید؟ اما اگر هر روز مقدار درصد کافئین مصرفی‌تان را به میزان جزئی، کم کنید، چطور؟

به این اقدام اثر مرکب می‌گویند؛ یعنی شما با انجام یک سری اقدامات ساده و کوچک در طول زمان توانسته‌اید به هدف مورد نظرتان دست پیدا کنید. استفاده از این اثر در جای‌جای زندگی‌تان امکان‌پذیر است و شما را به سمت موفقیت می‌برد.

راستش از کتاب‌های قدیمی داستانی در یادم هست که خردمندی در آن می‌گفت اگر با خودتان قرار گذاشته‌اید هر روز که از روی پل میان راهتان عبور می‌کنید ریگی در آن بیندازید و روزی آن را فراموش کردید، همان لحظه که یادتان افتاد برگردید و آن سنگ را در رودخانه بیندازید و آن را به فردا موکول نکنید. ارتباط این داستان با اثر مرکب را کمی بعدتر برایتان خواهم گفت.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

طبق گفته جیمز کلیر (James Clear) در مقاله رشد مداوم، اگر فردی تصمیم بگیرد روزانه تنها ۱٪ به مدت یک سال بهتر شود، آن شخص در پایان سال ۳۷٪ بهتر شده است. در نظر داشته باشید، شاید هیچ فردی متوجه تغییرات ۱ درصدی آن شخص نشود، اما همه ۳۷ درصد تغییر را متوجه می‌شوند.

نمودار اثر مرکب

اثر مرکب چیست؟

اثر مرکب می‌گوید چگونه اقدامات کوچک هوشمندانه و تداوم در اجرای آن می‌تواند منجر به نتایج موفقیت‌آمیز بزرگ در زندگی و کسب‌ و کار شود.

فرمول اثر مرکب

دانی دویچ (Donny Deutsch)، مجری تلویزیون و رئیس آژانس دویچ در نکوداشت اثر مرکب نوشته: «اثر مرکب یک فرمول ناب برای رسیدن به رویاهای‌تان است؛ بنابراین اجازه دهید راهنمای شما باشد. آن را بخوانید ولی مهم‌تر از همه به آن عمل کنید».

اما فرمول اثر مرکب چیست؟ آن را در ادامه توضیح می‌دهیم.

زمان + عادات‌های‌مان + رفتارهای‌مان + انتخاب‌های‌مان = اثر مرکب

فرمول اثر مرکب چیست

همان‌طور که در بالا مشاهده می‌کنید، همه چیز به تغییرات و قدم‌های کوچک ولی پایدار ختم می‌شود؛ تفاوتی هم ندارد شما می‌خواهید چه کاری انجام دهید.

دوست دارید پول بیشتری به دست آورید، پس بهتر است روزانه پول کمتری خرج کنید؛ به فکر ایجاد روابط بهتری هستید، آغاز از نقطه خودتان باشد و با افرادی که ملاقات می‌کنید مهربان‌تر باشید؛ در نهایت اگر بدن سالم‌تری می‌خواهید، غذای فست‌فودی کمتری مصرف کنید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نیازی به تغییرات عظیم برای رسیدن به اهدافتان ندارید.

به عنوان مثال، نیازی ندارید برای لاغر شدن از رژیم‌های سخت غذایی استفاده کنید یا برای اینکه فرم بدنی بهتری داشته باشید به سمت ورزش‌های سنگین بروید.

به راستی چند درصد از مردم پایداری در انجام این تمرین‌ها دارند و موفق می‌شوند؟ در ادامه این فرمول را بازتر می‌کنیم:

1.      انتخاب‌هایمان

اولین جزء اصلی در اثر مرکب، انتخاب‌های روزانه ما است. چرا؟ به این دلیل که هر آنچه ما در زندگی‌مان به آن دست پیدا می‌کنیم نتیجه انتخاب‌هایمان است. جالب است بدانید، محققان می‌گویند هر فردی در طول روز تقریباً ۳۵۰۰۰ بار تصمیم می‌گیرد و این عدد شگفت‌انگیزی است.

بنابراین، این بار که خواستید تصمیم بگیرید، می‌توانید تصمیم بگیرید امروز تنها یک خط از رمانتان را بنویسید یا غلات متفاوتی را برای صبحانه انتخاب کنید.

من بار اول که رمان بینوایان را خواندم آن را سیزده سالگی شروع کردم و اواسط چهارده سالگی تمام کردم، راستش این رمان قطور را شبی دو صفحه خواندم و این باعث شد هیچ وقت نفهمم این رمان یا جنگ و صلح و یا بهشت گمشده میلتون را کی خواندم و تمام کردم. کتاب‌هایی که وزنشان حتی برای دست‌هایمان زیاد است چه برسد زمان لازم برای خواندنشان.

همین طور امسال که نرم افزار دولینگو (Doulingo) گزارش سالانه 2022 میلادی را برایم ارسال کرده بود فهمیدم در یک سال روزانه حدود 5 دقیقه زمان روی گوشی و در راه محل کار صرف شده است، توانسته‌ام حدود 300 کلمه فرانسه و روسی را کامل یاد بگیرم.

شاید در نظرتان این تغییرات، خاص و بزرگ به نظر نرسند، اما حقیقت این است که آن‌ها نشان‌دهنده ایجاد تغییرات مثبتی در زندگی‌تان هستند.

شیوه اجرای اثر مرکب

2.      رفتارهایمان

دومین جزء در اثر مرکب رفتارهای ما هستند. درست است انتخاب‌هایمان مهم هستند، اما اجرا و نمایش آن در زندگی‌مان، رفتارهایمان را مشخص می‌کند. در نظر داشته باشید، اگر رفتارهای نادرستی را انتخاب کنیم، حتی اگر انتخاب درستی داشته باشیم، آن را بی‌اعتبار می‌کند.

طبق یک تحقیق در دانشگاه دوک «Duke University»، روزانه 45 درصد رفتارهای ما به صورت خودکار هستند. اگر به این عدد توجه کنید، تصمیم می‌گیرید، رفتارهای منفی‌تان را قبل از اینکه جزئی از عادت روزانه‌تان شوند، تغییر دهید.

3.      عادت‌هایمان

عادت‌های ما، سومین جزء در اثر مرکب محسوب می‌شوند که قوی‌ترین شاخص انتخاب‌ها و رفتار ما به شمار می‌روند. این عادت‌های روزانه ما هستند که زندگی را به ما دیکته می‌کنند و بنابراین نقش مهمی دارند.

عادت‌ها، فعالیت‌هایی هستند که شما بدون فکر کردن انجام می‌دهید و می‌توانند بسیار ساده باشند؛ مانند مسواک‌زدن قبل از رفتن به رختخواب یا خریدن یک نوع نان برای صبحانه.

بیشتر بخوانید: پنج عادت روزانه که می‌تواند زندگی شما را دگرگون سازد

عادت هایمان از فرمول اثر مرکب

اگر بخواهید در عادت‌هایتان تغییر ایجاد کنید، باید رفتارهای جدیدی را انتخاب کنید و رفتارهای جدید ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشند تا به عادت تبدیل شوند. یک ایده در مسلک‌های هندو می‌گوید برای آنکه آب کثیف درون کاسه‌ای را تغییر دهید کافی است روزانه مقدار کمی آب پاک به آن اضافه کنید.

این تمثیل درباره روح شخص حرف می‌زند. اگر شما عادت نامناسبی دارید که می‌خواهید آن را عوض کنید کافی است به صورت جزئی عادت‌های ریز خوبی را شروع کنید بعد از مدتی می‌بینید که آن عادت بد محو شده و جای آن، عادت‌های مطلوب نشسته‌اند بی آنکه جنگی رخ داده باشد. چون دیگر زمانی برای آن عادت بد ندارید.

بنابراین، جایگزین کردن عادت‌هایتان می‌تواند یک روش موفقیت‌آمیز برای تغییر عادت‌هایتان باشد.

به‌ عنوان‌ مثال، اگر دوست دارید روتین برنامه صبحگاهی‌تان را تغییر دهید، بهتر است با  جایگزین کردن فعالیت‌هایتان شروع کنید که در حال حاضر مشغول انجام‌دادن آن هستید.

اگر به خاطر کم بودن فعالیت دچار اضافه وزن یا فشار خون و … هستید کافی است هر روز صبح ماشینتان را کمی از محل کارتان دورتر پارک کنید. آن‌وقت می‌توانید حداقل ده دقیقه صبح و عصر پیاده روی کنید. این عادت جزئی می‌تواند بعد از یک ماه اثر خودش را نشانتان دهد.

به این ترتیب به جای اینکه مدام در حال حذف کردن باشید (مثلاً دوست ندارید در شبکه‌های اجتماعی زمان زیاد را بگذرانید یا مدام تلویزیون ببینید) موارد جدیدی را وارد زندگی‌تان کرده‌اید.

طبق مطالعه‌ای که توسط فیلیپا لاری (Philippa Lally) انجام شده است، ممکن است یک فرد بین ۱۸ تا ۲۴۵ روز طول بکشد تا عادت خاصی را ایجاد کند و آن را در رفتارش نشان دهد. (منبع)

4.      زمان

آخرین و مهم‌ترین بخش ساختن یک عادت و رشد شخصیت، زمان است. زمان یکی از منابع محدودی است که در اختیار انسان قرار دارد.

به قول سام لوینسون (Sam Levinson)، «به ساعتت نگاه نکن، آنچه را که باید انجام بدهی، انجام بده. ادامه بده».

اهمیت اثر مرکب در استفاده بهینه از زمان‌تان است تا تغییرات بهتری ایجاد کنید.

شاید آنچه باعث می‌شود اثر مرکب مرا یاد آن قصه سنگ ریزه و رودخانه بیندازد اهمیت نکته‌ای است که اینجا لوینسون به خوبی آن را بیان کرده است. حقیقت این است که بدون پایداری و رعایت تداوم فرمول اثر مرکب هیچ اثری نخواهد داشت.

همان‌طور که مشاهده کردید، این چهار عامل در زندگی به ما کمک می‌کنند تا عادت‌هایمان را تغییر دهیم. در ادامه به شما می‌گوییم چگونه این موارد را در زندگی‌تان پیاده‌سازی کنید.

سام لوینسون درباره اثر مرکب

شیوه استفاده از اثر مرکب

برای اینکه از اثر مرکب در تمام جنبه‌های زندگی‌تان (کسب‌ و کار، سلامتی، مالی، یا رشد شخصی) استفاده کنید، سه گام اصلی وجود دارد:

1. اهداف بلند مدتتان را بشکنید

چرا حفظ اهداف، هسته اصلی اثر مرکب است؟ در ادامه توجه شما را به مطالعه‌ انجام شده توسط هاروارد جلب می‌کنیم.

در این مطالعه مشخص شده است ۸۳٪ از افراد اهدافشان را نگه نمی‌دارند، ۱۴٪ اهدافی نانوشته دارند که حفظشان کرده‌اند، و تنها ۳٪ باقی‌مانده اهدافشان را بر روی کاغذ می‌نویسند.

  • به نظرتان نتیجه این بررسی چه چیزی را نشان می‌دهد؟
  • کدام دسته از افراد موفق‌تر هستند؟

مطابق این تحقیق، ۱۴٪ از افرادی که هدف دارند ولی آن‌ها را بر روی کاغذ ننوشته‌اند از ۸۳٪ دیگر، ۱۰ برابر موفق‌تر هستند، و دسته کوچک ۳ درصدی با اهداف نوشته شده، ۳ برابر بهتر از ۱۴٪ افرادی هستند که اهدافشان را تنها در ذهن‌شان سپرده‌اند. نتیجه این تحقیق نشان‌ می‌دهد، شما هر چقدر نسبت به هدفتان رویکرد دقیق‌تری داشته باشید، موفق‌تر هستید.

بیشتر بخوانید: تاثیر نوشتن و مکتوب کردن اهداف در دستیابی به موفقیت

از آنجایی که هدف اصلی اثر مرکب موفقیت افراد در زندگی است، هدف‌گذاری برای دستیابی به آن اولویت اصلی را دارد. توجه داشته باشید برای رسیدن به اهدافتان اگر بخواهید بر روی نتیجه نهایی یا موانع مسیر تمرکز داشته باشید، از حرکت باز خواهید ماند.

فرض اصلی اثر مرکب، تغییرات کوچک است؛ بنابراین، تا آنجا که می‌توانید اهدافتان را بشکنید تا قدم‌هایی قابل دستیابی بردارید.

استاد احمد محمدی
اثرات کارهای درست مانند دانه‌های برف است، اگر تحمل کنی که ببارند و ببارند، به‌ زودی بهمنی خواهند شد که هر مشکلی را از پیش روی خود بر می‌دارد.
استاد احمد محمدی

2. برنامه قابل اجرا تنظیم کنید

مهم‌ترین قدم بعد از هدف‌گذاری پوشیدن کفش‌هایتان و خارج شدن از خانه است. بسیاری از افراد به اهدافشان نمی‌رسند به این دلیل که اجرای ضعیفی دارند یا با عوامل پیش‌بینی نشده مواجه می‌شوند.

زمانی که شما به هدفی متعهد می‌شوید و آن را به وظایفی قابل انجام تقسیم می‌کنید، باید تمام عواملی که حواس شما را پرت می‌کند حذف کنید. تمامی دوستانتان، رستوران‌ها یا کافه‌هایی که دلتان می‌خواهد بروید یا موارد دیگر می‌توانند منتظر بمانند.

وقتی این موارد را حذف کردید، از تمامی زمان‌های به دست آورده می‌توانید برای رسیدن به اهداف کوچکی که مشخص کردید استفاده کنید.

اما اینجا پایان کار نیست. اگر کارهای‌ انجام شده را مورد بررسی قرار ندهید از کجا می‌خواهید بدانید مسیر را درست می‌روید؟

3. همیشه و همیشه دستاوردهایتان را بررسی کنید

مشاهده آنچه انجام داده‌اید به شما احساس موفقیت می‌دهد. هر هفته دو یا سه مرتبه پیشرفت کارتان را مورد بررسی قرار دهید و اگر طبق برنامه پیش می‌روید، موفقیت‌هایتان را جشن بگیرید.

همیشه یک برنامه منظم برای مقایسه عملکردتان با هدف اصلی‌تان داشته باشید و سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا مطابق برنامه پیش رفته‌ام و آنچه را انتظار داشته‌ام تا الان به دست آورده‌ام؟
  • آیا راهی وجود دارد کارها را هوشمندانه‌تر یا متفاوت‌تر انجام دهم؟
  • آیا هنوز موارد وجود دارد که باعث حواس پرتی من بشود؟
  • آیا هدفم همچنان واقع‌گرایانه است یا باید تغییری در آن ایجاد کنم؟

پرسیدن سؤالات بالا از خودتان بسیار مهم است و مانند چراغ راهی برای ادامه مسیرتان می‌ماند. به این وسیله مسیری مشخص دارید و روزانه می‌دانید چه کاری باید انجام دهید تا به سمت جلو حرکت کنید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن یک برنامه موفق، مطلب اصول برنامه‌ ریزی از محققین آکادمی بازار را مطالعه کنید.

دانی دویچ درباره اثر مرکب

شیوه اجرای اثر مرکب

اولین قدم ارزیابی هر آن چیزی است که انجام می‌دهید. تنها به این وسیله می‌توانید متوجه شوید در مسیر پیشرفت قرار دارید یا نه و آیا وظایفی را که تعیین کرده‌اید انجام داده‌اید یا نه.

سپس، در انتهای هر هفته یا هر ماه، کارهایی را که تاکنون انجام داده‌اید بررسی کنید. آیا تمامی کارها طبق انتظارتان پیش رفته است؟ اگر نه چه نقاط ضعفی وجود داشته است؟

جهت پیشرفت و الهام گرفتن برای رسیدن به اهدافتان می‌توانید افراد موفق را دنبال کنید.

به‌ عنوان‌ مثال، اگر می‌خواهید نویسنده شوید، نویسندگان موفق را در آن حوزه‌ای که می‌خواهید بنویسید دنبال کنید. همچنین کتاب‌ها و مطالب بلاگشان را بخوانید تا بتوانید به ایده‌های جدیدی برای نوشتن کتابتان دست پیدا کنید.

یادتان باشد هر چقدر بیشتر بتوانید انجام کارهایتان را به عادت تبدیل کنید، به نفعتان است.

ویلیام جیمز درباره انجام عادت‌ها به صورت خودکار می‌نویسد:

«هرچقدر بیشتر بتوانیم کارهای روزانه‌مان را به صورت ناخودآگاه و با کمترین تلاش انجام دهیم، ذهنمان برای انجام کارهای ضروری آزادتر خواهد بود و قدرت بیشتری خواهد داشت.»

در نتیجه، فایده اصلی شکل‌گیری عادات کاهش نیاز به خودکنترلی است.

شیوه تعیین اهداف معنادار برای زندگی

اگر در هدف گذاری و برنامه ریزی مشکل دارید و نمی‌دانید چه کنید، این بخش را حتما بخوانید. همان‌طور که گفتیم، هسته اصلی اثر مرکب هدف‌گذاری است، اما آیا تمامی اهداف دنبال می‌شوند؟ بسیاری از افراد سال‌ها یا دهه‌ها زندگی‌شان صرف رسیدن به اهدافی می‌کنند که اصلا اهمیتی ندارد.

داشتن هدف معنادار شما را به موفقیت و شادی در زندگی‌تان می‌رساند.

اما هدف معنادار چیست؟ در ادامه ویژگی‌های آن را بیان خواهیم کرد:

  • هدف بامعنا به زندگی شما در بلند مدت ارزشی را اضافه می‌کند، این اهداف را هرچقدر بیشتر دنبال کنید، در طول زمان آورده بیشتری برای شما خواهند داشت. شما را ارتقا می‌دهند و باعث رشد شما می‌شوند.
  • فردی مؤثرتر و با اعتبار بیشتر خواهید بود: تعیین این اهداف از شما فرد بهتری خواهد ساخت. مجبور هستید یاد بگیرید، اصلاح کنید و به نسخه بهتری از فردی که الان هستید، تبدیل شوید. با دنبال کردن این اهداف، فرد مؤثرتری خواهید بود و روی جهان بیرونتان اثرگذاری بیشتری خواهید داشت.
  • زندگی‌تان مطابق احساسات شما است: وقتی هدفتان با شما هم راستا باشد، از نظر احساسی نیز متوجه می‌شوید راه درست را طی می‌کنید. باعث می‌شود اشک‌هایتان برای انجامش جاری شود، می‌دانید که هدفی دارید و الهام بخش شما برای عمل کردن است.

به صورت خلاصه، هدفی معنادار است که انگیزه درونی برای انجام آن همراهش باشد. همچنین، با طی شدن سال‌ها وقتی در زندگی‌تان مؤثرتر واقع می‌شوید، ارزش تصاعدی به شما اضافه می‌کند. به‌علاوه، نزد خودتان اعتبار دارید.

چالش‌های پیش روی تعیین و پیگیری هدف

اگر اهدافتان را تعیین کردید اما در رسیدن به آن‌ها هنوز مشکل دارید، شاید با مشکلات زیر مواجه باشید:

1. اهدافتان مبهم هستند.

بیشتر اوقات افراد وقتی می‌خواهند هدفی را مشخص کنند، هدفی سخت را تعیین می‌کنند که رسیدن به آن در نقطه‌ کنونی بسیار دشوار است؛ اگر شما هم جزو این افراد هستید به این دلیل است که مرتکب اشتباه تعیین هدف به صورت مبهم شده‌اید.

به‌ عنوان‌ مثال، اگر جزو اهدافتان نوشته‌اید می‌خواهم پولدار شوم، موفق شوم یا نمراتی بهتر در مدرسه بگیرم، اینها فقط اهدافی مبهم هستند.

بدون داشتن اهداف مشخص و دقیق، هیچ برنامه، اقدام و پیشرفتی قابل ارزیابی وجود ندارد. شما هم هیچ‌وقت متوجه نخواهید شد آیا به هدفتان می‌رسید یا نه. تمامی مثال‌هایی که در بالا مشاهده کردید فقط و فقط آرزو هستند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند آرزوهایشان به‌اندازه کافی انگیزه و تلاش برای اقدام به وجود خواهد آورد. اما آرزوها هیچ‌گونه چراغ راهی برای طی کردن مسیر به ما نمی‌دهند.

2. به جای مشخص کردن اهدافتان، برنامه انجام کارهایتان را می‌نویسید.

نوشتن برنامه کارهای روزانه‌تان شما را تنها در انجام دادن کارهای روزانه‌ یاری می‌کند. می‌دانید الان چه کاری را باید انجام دهید و چه کارهایی را در چه زمانی لازم است به انجام برسانید، اما این اقدامات تنها گام‌هایی کوچک هستند که شعله امید را در شما زنده نگه می‌دارند.

هدف داشتن شما را مجبور می‌کند به صورت مداوم برنامه بریزید؛ عادات بهتری بسازید؛ خودتان را در طول هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها مسئول بدانید تا زندگی‌تان را به سطح جدیدی ارتقا دهید. 

3. اهدافتان غیر مرتبط است.

اهدافی که با ارزش‌ها یا اهداف درونی شما در یک راستا نباشد، مناسب نیستند. امروزه با توجه به پول‌هایی که به سمت دنیای تبلیغات و بازاریابی سرازیر می‌شود، به راحتی ممکن است طعمه هنجارهای اجتماعی موفقیت شوید و به سراغ اهدافی بروید که دور از فشارها و تجربه احساس ناامنی، حتی توجهی به آن نمی‌کردید.

تایلر دوردن در فیلم باشگاه مبارزه (Fight Club) می‌گوید:

“ تبلیغات ما را مجبور می‌کنند به دنبال خرید وسایلی مانند لباس‌ و ماشین باشیم و کارهایی را انجام دهیم که از انجام دادن آن‌ها متنفر هستیم. به این ترتیب، وسایلی را می‌توانیم بخریم که به آن‌ها نیازی نداریم تا افرادی را تحت‌تأثیر قرار دهیم که برایمان اهمیتی ندارند.”

راه‌حل اشکالات انتخاب اهداف مناسب چیست؟

به صورت واضح مشخص کنید واقعاً چه می‌خواهید:

اینکه درک درستی از آنچه واقعاً می‌خواهید داشته باشید اولین قدم بوده و ضروری است. برای اینکه هدفتان را پیدا کنید می‌توانید از راه‌هایی مانند مدیتیشن کمک بگیرید. ذهنتان را از هر چیزی که مانع حواس پرتی شما می‌شود پاک کنید و ذهنی آرام داشته باشید تا بتوانید هدفتان را به صورت واضح ببینید.

همچنین، می‌توانید افکارتان را یادداشت کنید تا متوجه الگوی ارزش‌هایتان، آنچه که به شما انگیزه می‌دهد و اهداف عمیقتان شوید.

از مدل اسمارت (SMART) در هدف‌گذاری بهره ببرید:

مدل اسمارت مخفف واژگان مشخص (Specific)، قابل اندازه‌گیری (Measurable)، قابل اقدام (Actionable)، مرتبط (Relevant)، و زمان‌بندی شده (Time) است. به این ترتیب، مطمئن هستید اهدافتان به صورت واضح و با جزئیات مشخص شده است و شما می‌دانید دقیقاً چه کارهایی، در چه زمانی و به چه صورت نیاز است انجام بدهید.

هدفی بزرگ و قانع‌کننده داشته باشید:

با مشخص کردن یک هدف بزرگ و قانع‌کننده از افتادن در تله تنظیم لیست انجام کارهای بزرگ و تجلیل شده، اجتناب کنید. یک قانون سرانگشتی برای اینکه بدانید هدفی بزرگ تعیین کرده‌اید یا نه عدم اطمینان داشتن است:

  • آیا می‌توانید به آنچه می‌خواهید دست پیدا کنید؟
  • چگونه می‌توانید بر منابع رسیدن بر هدفتان غلبه کنید؟

این موارد به این معنی است که در حال حاضر در جایگاهی قرار دارید که نیاز است خودتان را ارتقا دهید تا بتوانید به هدفتان برسید.

اثر مرکب در سرمایه گذاری و اثر Snowball

با شکل گرفتن شبکه‌های اجتماعی، اکثر افراد به دنبال موفقیت‌های سریع هستند اما یک سفر هزار کیلومتری تنها با برداشتن اولین قدم آغاز می‌شود و هیچ‌چیز ناگهانی شکل نمی‌گیرد. همان‌طور هم که در اثر مرکب گفته شده همه گام‌ها باید به قدم‌هایی کوچک شکسته شود.

در مورد سرمایه‌گذاری هم همین قانون صدق می‌کند و مفهوم اثر مرکب قلب سرمایه‌گذاری درست است؛ برداشتن قدم‌های کوچک ولی پیوسته. به بیان ساده، بهره یا سود مرکب نتیجه سود پرداختی روی اصل سرمایه به اضافه سودی است که به خود سودها تعلق می‌گیرد. به این ترتیب، سود شما چندبرابر می‌شود و متفاوت از سود ساده است.

به‌ عنوان‌ مثال، تصور کنید ماهانه به مدت ۴۰ سال ۳۰۰ هزار تومان با سود سالانه ۸ درصد سرمایه‌گذاری می‌کنید. بعد از ۴۰ سال سرمایه شما بیش از ۱ میلیون تومان ارزش خواهد داشت. اگر شما سود دریافت نمی‌کردید بعد از ۴۰ سال سرمایه شما ۱۵۰۰۰ میلیون تومان می‌شد. تفاوت این عدد را با رقمی که به دست می‌آورید مقایسه کنید؛ 2072 درصد سود نتیجه سود مرکب است.

اگر درباره اثر گلوله برفی هم خوانده باشید، بیان متفاوتی از اثر مرکب است. جف اوسلون (Jeff Oslon) در کتاب برتری خفیف (The Slight Edge) درباره این اثر توضیح داده است.

ما هر روز با انتخاب‌های آسانی روبرو می‌شویم، اگر بتوانیم هر روز انتخاب‌های درستی داشته باشیم، نتیجه آن در طول زمان رسیدن به موفقیت است. شما زمانی شکست می‌خورید که در طول زمان، انتخاب‌های نادرستی داشته باشید.

به‌ عنوان‌ مثال، فرض کنید به رستوران رفته‌اید، یکی از دوستانتان به خوردن غذای فست‌فودی باوجود وسوسه‌انگیز بودنش نه می‌گوید. شاید یک وعده همبرگر یا چیپس به دوستتان صدمه‌ای نزند اما خوردن فست‌فود در طول زمان بر سلامتی او اثر خواهد گذاشت؛

بنابراین، همیشه حواستان به کارهای روزانه‌تان باشد. انجام کارهای که به نظر پراهمیت نمی‌رسند، در آینده تأثیر خودشان را نشان می‌دهند.

دارن هاردی (نویسنده کتاب اثر مرکب) کیست و چرا کتابش را باید خواند؟

دارن هاردی (نویسنده کتاب اثر مرکب) کیست و چرا کتابش را باید خواند؟

دارن هاردی نویسنده، سخنران و ناشر سابق مجله موفقیت، از سن ۱۸ سالگی با وجود سن کم درآمد میلیون دلاری داشته و تقریباً سالانه یک میلیون دلار به دست می‌آورده است.

در سال ۲۰۰۷ میلادی هم ناشر یکی از مجله‌های پرطرف‌دار آمریکا به نام مجله موفقیت (Success Magazine) و رسانه موفقیت (Media Success) بوده است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، مجله موفقیت را جهت دنبال کردن اهداف بالاتری ترک می‌کند. قبل از این موقعیت، با توجه به اینکه رهبری شبکه‌های تلویزیونی (TPN) و (TSTN) را برعهده داشته، توانسته با افرادی بزرگی مانند استیو جابز، بیل گیتس و مارک زاکربرگ مصاحبه داشته باشد.

در سال ۲۰۱۰ میلادی هم کتاب اثر مرکب (The Compound Effect) را نوشت که بیشتر با همین کتاب شناخته شده است.

جفری گیتومر، در نکوداشت این کتاب نوشته است:‌ “دارن هاردی در جایگاه منحصربه‌فردش، قدرت فکری موفق‌ترین افراد دنیا را جمع‌آوری کرده و چکیده مهم‌ترین نکات آن را بیان کرده است. ساده، سرراست و مرتبط با موضوع، این قواعد راهنمای زندگی من و همه رهبران تجاری برجسته‌ای است که می‌شناسم. این کتاب شما را به موفقیت بزرگ، شادی و رضایت خواهد رساند.”

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - اثر مرکب

منابع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر

در این مقاله شما را با اصل مهمی در زندگی به نام اثر مرکب آشنا کردیم. این اثر را در تمام نقاط زندگی‌تان (کسب‌وکار و زندگی‌) می‌توانید به کار ببرید و تغییرات شگفت‌انگیز را در زندگی‌تان مشاهده کنید.

اگر دوست دارید اطلاعات کامل‌تری درباره این اثر به دست آورید، ما منابع متفاوت و کاربردی را جمع‌آوری کردیم و با مراجعه به آن‌ها می‌توانید، اطلاعات کامل‌تری کسب کنید.

همچنین، از آنجایی که هدف‌گذاری، اصل اولیه حرکت کردن است و بسیاری از افراد در همین نقطه شروع متوقف می‌شوند، می‌توانید در دوره هدف‌گذاری حرفه‌ای (برنامه‌ریزی همراه با عادت‌سازی) شرکت کنید. با شرکت در این سمینار از مجموعه آکادمی بازار، زندگی در حال حاضرتان را مورد بررسی قرار می‌دهید و اگر از دستاوردهای‌تان راضی نیستید، یاد می‌گیرید چگونه اهداف درستی را انتخاب و به آن‌ها دست پیدا کنید.

5/5 - (22 امتیاز)

سوالات متداول

اثر مرکب، استراتژی تکرار اقدامات کوچک و در ظاهر بی‌اهمیت است که موجب دستیابی به پاداش‌های بزرگ می‌شود. به دست آوردن نتایج قابل توجه = انتخاب‌های کوچک + پایداری + زمان
کافی است ۱۸ ماه یا ۲ سال هر روز بر انجام اقدامات مورد نیاز، پایداری داشته باشید تا اثر آن پدیدار شود. شما دو انتخاب دارید یا اجازه دهید از اثر مرکب به نفع خودتان استفاده کنید یا با شکست مواجه شوید.
داران هاردی (Darren Hardy) در سال ۲۰۱۰ میلادی، اثر مرکب را نوشته است. این کتاب درباره اثر انتخاب‌های روزانه‌تان است که می‌تواند شما را به موفقیت برساند.
این کتاب را هر فردی که به دنبال موفقیت است و می‌خواهد به خودش کمک کند می‌تواند بخواند و در دسته کتاب‌های خودیاری قرار می‌گیرد. هدف از نوشتن کتاب‌های خودیاری، دادن راهکار و دستورالعمل برای برطرف کردن مشکلات خوانندگان است. این دسته از کتاب‌ها، نام دسته خود را از یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۱۸۹۵ میلادی به نام خودیاری (Self-Help) نوشته ساموئل اسمایلز (Samuel Smiles) گرفته‌اند. اما جزو دسته «رشد شخصی» هم محسوب می‌شوند؛ این عبارت نسخه جدید شده عبارت خودیاری است.
در اثر مرکب تأکید برای این است که اقدامات در ظاهر کم‌اهمیت و کوچک می‌توانند منجر به نتایج فوق‌العاده‌ای در طول زمان شوند. نیازی به انجام کارهای بزرگ یا شدید ندارید، تنها کافی است هر روز چند تغییر کوچک ایجاد کنید و تفاوت اساسی را ببینید.
معنای اثر مرکب، دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد. اشاره به این موضوع دارد که چگونه تغییرات کوچک رفتاری می‌تواند در طول زمان به نتایج تغییردهنده زندگی تبدیل شود.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی