عادت ها – برنامه فکرانه – دکتر احمد محمدی – قسمت اول

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱ شهریور, ۱۴۰۱
عادت ها

عادت‌ها در زندگی و موفقیت ما نقش بازی می‌کنند. عادت خوب خود تقویت کرده و عادت‌های بد را کنار بگذارید.

اما عادت چیست؟ و چگونه ایجاد می‌شود؟ ما انسان‌ها یادگیرنده‌های خوبی هستیم. ما رفتارهای خوب و مطلوب را برای داشتن زندگی راحت، خوب می‌آموزیم.

خبر بد این است که رفتارها و کارهای بد و نامطلوب را هم به‌صورت ناخواسته می‌آموزیم. اگر رفتاری را صورت ناخودآگاه و غیر ارادی انجام می‌دهیم این رفتار برای شما به‌صورت عادت شده است.

می‌توان عادت را این‌گونه تعریف کرد: رفتار، گفتار یا کاری را که انسان به طور غیر ارادی و ناخودآگاه و با مهارت بسیاری انجام می‌دهد عادت گفته می‌شود.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

منظور از عادت چیست؟

دقت شود که نباید همه عادت‌ها را عادت‌های نامطلوب انگاشت. اگر قرار باشد که ما چیزی به نام عادت نداشته باشیم زندگی‌مان با سختی‌های زیادی همراه خواهد شد.

منظور ما از عادت‌، عادت‌‌های بد و نامطلوبی که ما آن‌ها را دوست نداریم و از ته دلمان می‌خواهیم که آن‌ها را حذف کنیم.

مانند ناخن جویدن، سیگار کشیدن و کارها و رفتارهای مشابهی که انسان آن‌ها را دوست ندارد.

عادت‌ مطلوب و عادت‌ نامطلوب

عادت‌ مطلوب و عادت‌ نامطلوب

 بسیاری از عادت‌‌ها مفید هستند و موجب می‌گردند که ما راحت‌تر زندگی کنیم. عادت‌ها باعث می‌شوند که بعضی از رفتارها و کارها را به آسانی انجام دهیم.

عادت‌ ما حاصل یادگیری‌های ما است. ما در طول زندگی‌ خود چیزهای بسیاری می‌آموزیم. برای مثال، یاد می‌گیریم که در محل کار خود، کار یا رفتاری که برای انجام شغل ما ضروری است را یاد بیاموزیم.

اگر شما در محل کار خود وظیفه‌ای که با شما مربوط است را با مهارت انجام می‌دهید، به انجام آن مهارت پیدا کرده‌اید.

استاد احمد محمدی
مراقب باش! به زندگی بی‌هدف عادت نکن.
استاد احمد محمدی

می‌توان گفت به انجام آن کار عادت کرده‌اید. آیا اگر شخص دیگری که در کار شما تخصص ندارد، بخواهد به همان سرعتی که شما کارتان را انجام می‌دهید، انجام دهد، می‌تواند؟ به‌احتمال‌ زیاد پاسخ شما منفی می‌باشد.

شما هم اوایل کارتان همین‌گونه بودید، شما هم در اوایل نمی‌توانستید با همین سرعتی که الان کارتان را انجام می‌دهید، کار کنید. آن‌قدر کارتان را انجام داده و آن را تکرار کرده‌اید که اکنون به‌راحتی و بدون هیچ مشقتی آن را انجام می‌دهید.

انسان همان‌طور که به انجام کارهای خوب و مفید عادت می‌کند به همان صورت هم رفتارهای بد را هم یاد می‌گیرد و به آن‌ها عادت می‌کند.

شاید افراد زیادی را دیده باشید که به جویدن ناخن‌های دست خود عادت دارند. هیچ‌کس دوست ندارد که در یک مهمانی ناخن‌های خود را بجود، ولی به انجام این کار عادت دارد و این کار را ارادی انجام نمی‌دهد.

چرا عادت شکل می‌گیرد؟

چرا عادتها شکل می‌گیرد؟

همان‌طور که گفتیم انسان‌ها، ماشین‌های یادگیری خوبی هستند. انسان از همان زمانی که به دنیا می‌آید شروع به یادگیری می‌کند. اگر نمی‌توانست خوب یاد بگیرد با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شد.

او نمی‌توانست راه رفتن را یاد بگیرد، او نمی‌توانست حرف زدن را یاد بگیرد، او نمی‌توانست نوشتن و همه آن کارها و رفتارهایی را که اکنون انجام می‌دهد را یاد بگیرد.

عادت‌ها هم حاصل تکرار و یادگیری عمیق انسان می‌باشند. اگر انسان رفتار، گفتار یا کاری را به‌صورتی انجام دهد که تکرار شود کم‌کم این رفتار، گفتار یا کار به‌صورت ارادی و بدون هیچ مشقت و دردسری انجام خواهد شد.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - عادت 1

اگر کاری یا رفتاری به‌ صورت ارادی و ناخودآگاه از شما سربزند بدون اینکه شما ارادی از انجام آن اطلاع داشته باشید، گفته می‌شود که این رفتار در شما به‌صورت عادت درآمده است.

خوشبختانه همان‌طور که انسان می‌تواند یاد بگیرد که کاری را انجام بدهد به همان صورت هم می‌تواند که آن کار را انجام ندهد.

سخن پایانی

با توجه به مطالب فوق و همچنین برنامه فکرانه امروز متوجه می‌شویم که عادت چیزی است که بر موفقیت و شکست ما بسیار اثرگذار می‌باشد.

در نتیجه باید سعی در ترک عادت‌های بد خود و جایگزینی آنان با عادت‌های خوب و جدید نماییم. بدین شیوه است که می‌توان راه موفقیت و دستیابی به اهداف را هموار نمود.

استاد احمد محمدی، کارشناس برنامه رادیویی فکرانه، در آکادمی بازار، در مورد تاثیر عادت‌های خوب و پسندیده بر روی موفقیت‌های ما صحبت و به ما مطالب و نکاتی را در مورد راه‌های موفقیت از جمله ترک عادت‌های بد ارائه خواهند نمود.

4.7/5 - (22 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

15 پاسخ

  1. 👍👇

    همان طور که کارکرد ذهن را به دو دسته خودآگاه و ناخوداکاه تقسیم کردند عادت نیز با جنبه ناخوداگاه و غیر عادت نیز با خودآگاه گره میخوره
    مدلی که به نظر میاد بهترین شکل جهت و شکل دهی عادات باشه
    شناخت بیشتر و صحیح تر》خودآگاهی بالاتر》اتخاذ و انجام کارهای درست با اراده بیشتر》شکل گیری عادات خوب》در نهایت تضمین هرچه بیشتره موفقیت

  2. منم با نظر دوستمون کاملا موافقم عادت های خوب و بد از بچگی در ما زمینه سازی میشه و در بزرگسالی خودشو بروز میده خیلی خیلی باید مراقب رفتارمون در منزل و در مقابل فرزندانمون باشیم

  3. به نظرم رفتار والدین هم خیلی در ایجاد عادات خوب و بد در زندگی کودکان مهمه ما مادرپدرا باید خیلی مواظب رفتارامون باشیم

  4. من معتاد بودم و دیدم چجوری همه چیزمو از دست دادم یعنی شاهد نابودیم بودم وقتی این عادت بدو ترک کردم که البته کار خیلی سختی بود بازم همه چیزمو بدست نیاوردم ولی حداقلش الان دیگه مدیون وجدانم نیستم

  5. چون عادتای بد ناخواسته جز رفتار ما میشن البته عادت های خوب هم همینطورن
    وقتی که میخوایم اون عادت بدو انجام بدیم خودمونو به یکاری دیگه سرگرم کنیم تا به مرور از انجام دادن اون کار ولا خودداری کنیم

    1. سلام کاربر عزیز
      حتما به نکات ذکر شده در مقاله توجه بفرمایید و بنده شرکت در سمینار ها رو به شما توصیه میکنم از جمله سمینار موفقیت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی