بازاریابی و فروشمقالات

نظریه انتشار نوآوری چیست و چرا هر کارآفرینی باید آن را بداند؟

نظریه انتشار نوآوری را راجرز در دهه‌ ی شصت برای اولین بار مطرح کرد و لازم است هر کارآفرینی آن را یاد بگیرد. این نظریه خیلی ساده است. جمعیت در انحراف استاندارد یه منحنی پراکنده شده است.

نظریه انتشار نوآوری می‌گوید دو و نیم درصدِ اول جمعیت نوآور هستند، دوازده و نیم یا سیزده و نیم درصدِ بعدیِ جمعیت تبعیت می‌کنند، سی و چهار درصد اکثریت متقدم هستند، سی و چهار درصدِ بعدیِ اکثریت متاخر هستند، و شانزده درصدِ آخر، گروه تاخیری هستند.

گروه آخر گروهی است که تنها علتی که گوشی هوشمند می‌خرند این است که دیگر نمی‌شود گوشی‌ های قدیمی خرید. آن هایی که زودتر تبعیت می‌کنند حاضرند ریسک کنند.

آن ها حاضرند به غریزه و شهود خود در مواقع تصمیم گیری اعتماد کنند. اکثریت متأخر کمی بدبین‌ تر و عمل‌گراتر هستند. آن هایی که زود تبعیت می‌کنند آدم‌هایی هستند که ساعت‌ ها در صف صبر می‌کنند تا وقتی که آی‌فون جدید به بازار بیاید و آن را خریداری کنند در صورتی که می‌شود هفته‌ی بعد به مغازه رفت و خریداری کرد.

در این مقاله به سخنان سایمون سینک نویسنده، سخنران انگیزشی و مشاور بازاریابی درباره اینکه نظریه انتشار نوآوری چیست، چرا هر کارآفرینی باید آن را بداند و تأثیری که پیروی از این نظریه در موفقیت‌ هایش داشته صحبت می‌کنیم.

با آکادمی بازار همراه باشید تا با نظرات سایمون سینک درباره نظریه انتشار نوآوری آشنا شوید.

نظریه انتشار نوآوری چیست؟

نظریه ای است که به چگونگی و چرایی پخش شدن یک ایده ی جدید در سازمان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ می‌پردازد. این انتشار فرایندی است که یک نوآوری در طول زمان و با استفاده از کانال‌های مشخص بین اعضای یک نظام اجتماعی پخش می‌شود.

مدل انتشار نوآوری (DOI یا IDT) اسم دیگر این مدل، IDT می‌باشد. این مدل توسط Rogers در سال ۱۹۹۵ مطرح شد. در این نظریه، پذیرش نوآوری به صورت یک فرایند جمع‌آوری اطلاعات و کاهش عدم اطمینان با نگاه به سوی ارزیابی فناوری مدل می‌شود.

تصمیم فرد برای اینکه از یک فناوری استفاده کند بر مبنای دریافت‌ های فرد از تکنولوژی مانند مزیت نسبی، سازگاری، پیچیدگی، قابلیت آزمون‌ پذیری و مشاهده‌ پذیری می‌باشد.

 انتشار نوآوری
نظریه انتشار نوآوری

سخنان سایمون سینک درباره کارآفرینی

هر کارآفرینی که قصد دارد موفقیت عمده‌ ای در بازار به دست بیاورد، باید اکثریت را هدف قرار دهد ولی حقیقت این است که شکلی که ایده‌ ها توسعه پیدا می‌کند، شکلی که چیزها اتفاق می‌افتند و بازاریابیِ عمده می‌شوند معکوس است.

یکی از دلایلی که اکثریت سریع سراغ چیزی نمی روند این است که صبر می‌کنند یک نفر اول آن را امتحان کند.

نظریه انتشار نوآوری  بسیار ساده می‌ گوید برای ایجاد نقطه‌ ی تغییر باید بین 15 تا 18 درصد مشارکت داشته باشید. نه الزاماً از کل بازار، بلکه فقط بین کسانی که به چیزی که باور دارید، باور دارند.

این یعنی به مردم درباره‌ی قیمت، کیفیت و قابلیت‌ها اطلاع‌ رسانی کنید، بازی بسیار دشوار و وحشتناکی است. مانند بازی موش و گربه است. اکثریت به اندازه‌ی گروه اولی که وقتی به آن ها می گوییم به چه چیزی باور دارند زود از آن تبعیت می‌کنند و بگوییم تاثیر ندارد، و اگه آن ها هم چیزی که شما باور دارید را باور کنند،‌ جذب می‌شوند.

سایمون سینک
سایمون سینک

من به شدت درگیر این مدل کوچیک شدم و احساس می‌کنم دلیل گسترش کار من این بوده است.

من ناشر ندارم، هیچکدام از کتاب‌ هایم توسط نیویورک‌تایمز یا جاهای دیگر نقد نشده است، من هیچ گونه نقدی در رسانه‌ های جمعی نداشتم، من هیچکس را استخدام نکردم که از سایت آمازون مطالب تقلبی پست کند تا امتیاز من بالا بیاید، همه اش واقعی بوده است.

دلیلش هم این بوده که هیچوقت هدف من اکثریت نبوده است. من به طرز وسواسی درباره چیزی که باور دارم، چیزی که باور دارم، چیزی که باور دارم، صحبت کردم. کسانی که چیزهایی که من باور دارم رو باور دارند، کسانی که دنیایی رو تصور می‌کنند که من تصور می‌کنم، جذب کار من می‌ شوند و اگر به نظرشان جالب بود، به دوستانشان پیشنهاد می‌کنند.

به همان دلیلی که من هم به دوستانم خیلی چیز ها را می گویم. چون وقتی چیزی زیبا می‌بینیم دوست داریم با افرادی که دوستشان داریم به اشتراک بگذاریم.

وقتی یه فیلم خوب می‌بینی، به دوستانت زنگ می‌زنی و میگویی باید این فیلم را ببینی. وقتی این آدم‌ها را در کنار خود دارید که اعتبارشان خیلی از من، یا هر بازاریاب و تبلیغات‌ چی و روزنامه‌ نگاری بیشتر است. وقتی دوستتان می گوید باید این را بخوانی، از دیگران الهام‌ بخش‌تر و قابل‌اعتمادتر است.

"<yoastmark

سخنان سایمون سینک درباره نظریه انتشار نوآوری

من به شکل وسواسی به دنبال نظریه انتشار نوآوری بودم و هستم که افرادی را پیدا کنم که باوری که من دارم را داشته باشند، و افرادی که به من بگویند به ما ثابت کن چرا باید کتاب تورا بخوانیم.

به ما ثابت کن چرا باید به حرف هایت گوش کنیم. جواب آن ها این است که، نخوان. گوش نکن. بعداً به شما می‌ رسم. هیچوقت تلاش نمی‌کنم کسی را قانع کنم که چیزی جالب است یا همچین چیزی را به او قالب کنم. به آن هایی که درکش می‌کنند علاقه بیشتری دارم.

 

کارآفرینان برای راه‌ اندازی و مدیریت یک کسب و کار موفق، به مهارت‌ های متفاوتی نیاز دارند.

توانایی در بکارگیری صحیح دانش کسب شده و استفاده از آن در اداره کسب و کار، نشان دهنده سطح مهارت‌ های تخصصی یک کارآفرین است.

این مهارت‌ ها در کسب و کارهای گوناگون متفاوت است و یقینا هر کسب و کاری به مهارت و دانش تخصصی ویژه ای نیاز دارد.

در این راستا پیشنهاد آکادمی بازار به شما استفاده از مقالات و سخنرانی های استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش است.

جهت بهره مندی از آموزه های استاد بر روی لینک زیر کلیک کنید:

استاد احمد محمدی

مطالب مرتبط

بازاریابی و فروش در عصر نوین با کتاب‌ صوتی «پرش از دره» آکادمی بازار
دوره آموزشی «تکنیک‌های ویزیتوری و فروش حرفه‌ای» شهر اهواز با حضور دکتر احمد محمدی
استراتژی‌ هایی برای توسعه بازاریابی و فروش
سمینار «مربیگری فروش» با حضور دکتر احمد محمدی برگزار شد
آشنایی با جملاتی که به ما در مدیریت ارتباط با مشتری کمک می کند
برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
Open

دوره آموزشی معجزه ذهن قدرتمند

Close
بستن