5 عادت کوچک که از شما فردی شادتر می سازند

کارهای زیادی هست که انجام آنها شما را خوشحال تر خواهد ساخت؛ راه و روش هایی که تنها اندکی از وقتتان در روز را می گیرند و شما را خوشحال تر می سازند که در اینجا به آنها اشاره می کنیم.

  1. شکرگذاری

محققان دانشگاه هاروارد می گویند شکرگذاری و قدردان بودن به افراد کمک می کند تا احساس مثبتی داشته باشند، از تجارب خوبشان لذت ببرند، سلامتیشان را بهبود بخشند، با بدشانسی و اتفاقات ناگوار بهتر کنار بیایند و روابط مستحکمی بسازند. مطالعات انجام شده در زمینه روانشناسی مثبت اندیشی نشان می دهند که احساس شکرگذاری ارتباط نزدیکی با خوشحالی دارد. شکرگذاری، ذهنتان را متمرکز کرده و توجه شما را به داشته هایتان، به جای کمبود  فقدان، جلب می کند.

خیلی از کارشناسان معتقدند شما باید روزانه فهرستی از 5 موردی که در زندگیتان بابت آنها شکرگزار هستید را بنویسید. خبر خوش ما برای شما این است که احتیاجی به نوشتن روزانه نیست. مطالعات انجام شده توسط پروفسور سونیا لیوبومیرسکی نشان داد که افرادی که بر شکرگذاری روزانه تاکید داشتند، نسبت به آنهایی که این کار را یک یا دو بار در هفته انجام می دادند، تاثیرات مثبت کمتری تجربه کردند. پیشنهاد ما این است که یک روز در هفته را صرف یافتن 3 موردی که بابت آنها شکرگذار هستید، کنید و آنها را روی کاغذ بیاورید. هربار سعی کنید روی موارد متفاوتی تمرکز کنید و شکرگذار همه جوانب زندگیتان باشید.

6 استراتژی طلائی برای حفظ انگیزه در همه شرایط
بخوانید

    2. تمرکز بر حواس 5 گانه

محققان به اهمیت چشیدن و تجربه آگاهانه معتقدند. وقتی که شما آگاهانه روی چیزی تمرکز می کنید، وقتی چیزی را می بینید، می شنوید، لمس می کنید یا می چشید، لذتتان از زندگی را افزایش خواهید داد. خودتان را عادت دهید تا هر روز، روی یک چیز متمرکز شوید و به آن آگاهانه توجه کنید؛ مثلا اولین لقمه شامتان، نگریستن به غروب آفتاب، استشمام بوی یک تکه پای سیب، شنیدن آهنگ مورد علاقه تان، در آغوش کشیدن فردی که دوستش دارید یا نوازش حیوان خانگی تان. هر روز، روی موضوع متفاوتی وقت بگذارید و با این لذت های کوچک روزانه، خوشحالی  و رضایتتان را افزایش دهید.

    3. یک عادت جدید برای ترک عادت بیش از حد فکر کردن (و کمتر عمل کردن)

مطالعات نشان می دهند افرادی که بیش از حد راجع به موضوعی می اندیشند، تصمیمات صحیحی نمی گیرند و این امر، میزان استرس آنها را افزایش می دهد؛ اما می توان این عادت را کنار گذاشت؛ ما به شما دو عادت جدید برای جایگزینی این عادت معرفی می کنیم:

وقتی که متوجه شدید بیش از حد ذهنتان را مشغول موضوعی کرده اید، یک لحظه صبر کنید و از خود بپرسید آیا این موضوع 5 سال دیگر هم همین قدر برایم مهم خواهد بود؟ اگر اینطور نیست، منطق حکم می کند دست از نگرانی بکشید؛ اما اگر این موضوع کماکان برایتان مهم خواهد بود، ببینید که چقدر زمان برای تصمیم گیری راجع به نحوه مدیریت این مساله نیاز خواهید داشت. وقتی خودتان، مچ خودتان را در این مواقع می گیرید و متوجه می شوید بیش از حد بر موضوعی تمرکز کرده اید، در ذهنتان، یک علامت توقف بزرگ قرمز را تصور کنید. خیلی از افراد شب ها با تجسم این تصویر، توانسته اند دست از بیش از حد فکر کردن بکشند.

 5 راهکار برای شناسایی و مبارزه با بزرگ‌ترین قاتلین انگیزه در شما
بخوانید

    4. چه چیزی باعث انجام عادت در شما می شود؟ از آن به نفع خودتان استفاده کنید

پروفسور لیوبومیرسکی می گوید اگر می خواهید از یک فعالیت و کار خوشحال کننده، اثرات بلند مدت برداشت کنید، باید بی وقفه تلاش کنید. من پیشنهاد می کنم عادت ساده زیر را در خود ایجاد کنید. هر روز صبح وقتی که مسواکتان را در دست می گیرید، به خودتان آرام بگویید: چون تصمیم گرفته ام خوشحال تر باشم، می خواهم همین الان به یک اندیشه مثبت فکر کنم. وقتی می خواهید این رفتار را به عادتان تبدیل سازید، می توانید یک عکس یا یک جمله انگیزشی را جهت یادآوری کاری که باید بکنید، کنار مسواکتان قرار دهید که به محض اینکه چشمتان به آن افتاد، آن عادت را از خود نشان دهید.

شما به این ترتیب، یک چرخه عادتی ایجاد می کنید: محرک، انجام عادت، پاداش. در این مورد، محرک شما، برداشتن مسواک با دیدن آن تصویر یا نوشته است، انجام عادت، به عمل مسواک زدن و در عین حال، تفکر مثبت اشاره دارد و در پایان، پاداش ما هم این است که یک قدم در روز به سوی خوشحالتر بودن برداشته اید. با توجه به اینکه این اتفاق در صبح انجام می شود، تاثیر مثبتی در سرتاسر روزتان خواهد داشت.

رسیدن و یا عدم رسیدن به موفقیت از نگرش شما نشات می گیرد
بخوانید

    5. اهمیت دادن به پایان و نتیجه

پروفسور باربارا فردریکسون که در زمینه ی روانشناسی مثبت اندیشی فعالیت می کند، عادت ساده ای را معرفی کرده است. مطالعات وی نشان می دهند که افراد علاوه بر لحظه ی اوج، پایان و نتیجه یک رویداد را هم در خاطرشان نگه می دارند؛ این رویداد می تواند یک سمینار، مهمانی یا صرف یک فنجان قهوه با دوستان باشد. از لحظات آخر استفاده کنید چرا که به خاطر خواهند ماند؛ یک پایان خوب، در نهایت احساسی از قدردانی و اقرار صادقانه به خوبی و خوب بودن را در بر خواهد گرفت.

به همین دلیل، دوست داریم در پایان این مقاله، با تشکر از شما، شما را خوشحال کنیم؛ از شما ممنونیم که وقت گذاشتید و این چند خط را خواندید و امیدواریم بتوانید روزهای شاد و شادتری برای خودتان رقم بزنید.

 

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه