4 قدم برای بالا بردن اعتماد به نفس و خودباوری

آیا فکر می کنید که عدم داشتن اعتماد به نفس، شما را در زندگی تان عقب نگه داشته است؟ شاید کسب و کار کوچکی را اداره می کنید و می دانید که می توانید با شبکه سازی، مشتریان بیشتری پیدا کنید اما آدم خجالتی ای هستید. شاید هم می خواهید شغلتان را عوض کنید اما می دانید این کار، یعنی مواجه شدن با چالش های اساس از جمله سخنرانی در برابر جمع کثیری از افراد.

برخی از افراد به صورت طبیعی، بدون هیچ تلاش مضاعفی، اعتماد به نفس دارند اما اکثر ما، دست کم گهگاهی با ترس و تردید روبرو می شویم. خبر خوب این است که ما می توانیم اعتماد به نفسمان را تقویت کنیم.  در ادامه، ۴ قدم کوچک را برای افزایش اعتماد به نفستان با شما در میان می گذارم. ببینید که کدام یک از آنها را می توانید در این هفته، در زندگی تان پیاده کنید.

۱. اوقاتی را تصور کنید که در آن ها از اعتماد به نفس کافی برخوردارید

اکثر ما انسان ها در برخی زمینه ها (مانند شغلمان) در زندگی دچار ضعف اعتماد به نفس هستیم و در برخی زمینه های دیگر، موفق عمل می کنیم. به موردی فکر کنید که همیشه در آن از اعتماد به نفس کافی برخوردارید. ممکن است یافتن همچین موردی، کمی به زمان نیاز داشته باشد چرا که ممکن است با خودتان فکر کنید آن کار که اصلا کار مهمی نیست و همه از پس آن بر می آیند؛ اجازه دهید چند مثال بزنم:

  • طبخ یک غذای خوشمزه برای افراد خانواده یا دوستان
  • راه اندازی یک وبسایت
  • نوشتن مقاله
  • مراقبت از بچه ها
  • رفتن به باشگاه و انجام تمرینات

تمامی این کار ها برای برخی از افراد آسان و برای عده ای دیگر، دشوار و حتی ترسناک است. روی یک برگه کاغذ، مواردی که در آنها از اعتماد به نفس کافی برخوردارید بنویسید. وجه مشترک آنها چیست؟ ممکن است مدت زیادی باشد که آن ها را انجام می دهید؛ به عنوان مثال، ممکن است وقتی که تازه بچه دار شده بودید، بسیار نگران بودید اما اکنون، مراقبت از بچه ها، مثل آب خوردن است و از پس تمام کارها به خوبی بر می آیید.

بالا بردن اعتماد به نفس

۲. یادتان باشد که چند بار اول، فقط تمرین است

آیا یادتان می آید در دوران کودکی، وقتی به صورت گروهی بازی جدیدی را انجام می دادید، یکی دو دست اول، صرفا برای تمرین بود؟ با این کار، به خود و بقیه اعضای گروه فرصت یاد گرفتن و آشنا شدن با قوانین و نحوه بازی را می دادید و نگران سوختن نبودید.

زندگی هم دقیقا به همین ترتیب است. احتمال اینکه در کاری آن قدر بد عمل کنید که خسارت جدی و جبران ناپذیری به آینده شغلی یا زندگی تان بزنید، کم است. در نتیجه، دفعه بعد که می خواستید کاری که از آن می ترسید را انجام دهید، به خودتان یادآوری کنید که یکی دوبار اول، هدف فقط تمرین است و بس.

فرض کنیم که شما یک کسب و کار جدید را راه اندازی کرده اید و می خواهید خودتان را در منطقه تان به دیگران بشناسید. به همین دلیل، تصمیم به انتشار یک خبرنامه می گیرید و خب، این اولین باری است که این کار را انجام می دهید. شما افراد زیادی را نمی شناسید؛ اصلا هم احساس اعتماد به نفس نمی کنید؛ اما اگر به خودتان بگویید که این فقط یک تمرین است و قصد دارید که خودتان را برای هدفی بزرگ تر، مثل معرفی خود در سطح دنیا، آماده می کنید، می توانید از میزان فشار و استرس بکاهید.

۳. موفقیتتان را بسازید

بهترین روش برای بالا بردن اعتماد به نفستان، خلق موفقیت های دنباله دار است. فرض کنیم که هدفتان، سخنرانی در یک جمع بزرگ است. برای این کار، در چند مرحله، خودتان را آماده می کنید. ابتدا، به چند سخنرانی گوش دهید؛ سپس، برای گروه های کوچکی از همکارانتان، سخنرانی های کوچکی ترتیب دهید؛ گروه مخاطبانتان را کم کم وسیع سازید. هر قدم، شما را خواهد ترساند؛ اما هر بار که موفق می شوید و قدم بعدی را بر می دارید، اعتماد به نفس بیشتری احساس خواهید کرد و مطمئن می شوید که می توانید از پس آن کار برآیید.

۴. دستاوردهایتان را ثبت کنید

برای اینکه بتوانید انگیزه تان را حفظ کنید، و اعتماد به نفستان را افزایش دهید، دستاورد هایتان را ثبت کنید؛ اقداماتتان را روی کاغذ بنویسید؛ حتی، احساستان را نیز یادداشت کنید. با گذر زمان، رشد مهارت ها و توانایی هایتان و البته، فراتر رفتن از محدوده راحتی تان را خواهید دید. وقتی که این رشد و پیشرفت را در زمینه های مختلف زندگی تان می بینید، قدرت بیشتری برای ادامه کار پیدا خواهید کرد و اعتماد به نفستان نیز افزایش خواهد یافت.

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه

19 − 11 =