۷ عادتی که افراد موفق از آن دوری می کنند(2)

مقاله قبلی را با مثالی آشنا آغاز کردم. دوستی که مسئولیت ها و کارهای زیادی را بر عهده دارد و در عین حال موفق می شود در همین ۲۴ ساعتی که ما هم در اختیار داریم (و مدام در حال گلایه از کمبود وقت و زمان هستیم)، به همه آنها برسد و من با شما قرار گذاشتم که عاداتی که افراد موفق ندارند را با شما در میان گذاشته و راه خلاصی از شر آنها را نیز برایتان بازگو کنم. پس از «انجام همزمان چند کار با هم» به مورد دوم می رسیم:

صرف بیشتر وقتتان روی کارهایی که اهمیت چندانی ندارند

آیا شما فرد سحرخیزی هستید؟ در این صورت، اگر زمان پیش از ناهارتان را صرف گشت و گذار در فیسبوک، مرتب کردن کمد لباستان یا تماس تلفنی با یک دوست صمیمی می کنید، عملا وقت و انرژی تان را هدر می دهید.

راه حل:‌ هر شب فهرستی از کارهایی که باید روز بعد انجام دهید را آماده کنید؛ دقت کنید که نباید بیش از ۲ یا ۳ کار مهم در این فهرست وجود داشته باشد. ببینید در چه زمان هایی از روز انرژی بیشتری دارید؛ صبح؟ شب؟؛ سپس، انجام آن چند کار مهم را در آن ساعات برنامه ریزی کنید. پس از اتمام آن کارها، به بقیه کارهایتان برسید.

میز نامرتب و شلوغ

البته می دانم که الان دارید می گویید” اما من می دانم که هر چیزی کجاست!” اما من این حرفتان را قبول نمی کنم. آشفتگی در محیط اطرافتان، آشفتگی ذهنی ایجاد می کند و در نهایت از سرعت عمل و بازدهیتان می کاهد.

راه حل: وسایلتان را به سه دسته تقسیم کنید: دور ریختنی ها، نگهداشتنی ها و وسایل مفید. خوب فکر کنم از اینجا به بعد کار را خودتان حدس زده اید. دسته دور ریختنی ها که جایش در سطل زباله است. دسته نگهداشتنی ها را در یک جعبه یا پوشه قراردهید؛ نکته جالب درباره وسایلی که در این دسته قرار می گیرند این است که در حین جمع کردن آنها، ممکن است احساس کنید که از اول اشتباه کرده اید و برخی از آن وسایل به گروه اول تعلق دارند! در آخر، به وسائل کاربردی و مفید رسیده اید. بروید به بقیه کارتان برسید.

۷ عادتی که افراد موفق از آن دوری می کنند(2)

شروع و توقف؛ شروع مجدد

عدم ثبات در انجام کارها دشمن کارایی و راندمان بالاست. همچنین، این کار باعث می شود پروژه تان زمان به مراتب بیشتری از شما بگیرد.

راه حل: لازم نیست که باهوش ترین و با استعداد ترین فرد باشید تا بتوانید به سرمنزل مقصود برسید؛ تنها چیزی که به آن نیاز دارید،‌ استمرار است. به صورت منظم، مستمر و حتی در اوقاتی که واقعا فکر می کنید که دارید درجا می زنید، هر روز بدون استثنا، کارتان را انجام دهید؛ پس از مدت زمان اندکی، شاهد نتایج فوق العاده ای خواهید بود. به جمله معروف توماس ادیسون فکر کنید که گفت: من شکست نخوردم؛ بلکه من 10,000 راه را یافتم که مرا به نتیجه نمی رساند.

تسلیم ترس شدن

ترس، یک احساس طبیعی است؛ ترس یعنی شما خودتان را به چالش کشیده اید. صرف اینکه از کاری می ترسید به این معنا نیست که باید بی خیال ادامه مسیر شوید. ممکن است این کار، بهترین نتیجه را برایتان به ارمغان بیاورد.

راه حل: به ترستان فکر کنید؛ بد ترین اتفاقی که ممکن است برایتان بیفتد چیست؟ آیا شما را خواهد کشت؟ نه؟ خوب است. حال، با نگاهی منطقی و واقع گرایانه، ببینید که اگر آن کار را انجام دهید، چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟ خودتان را در آن شرایط تصور کنید که به خوبی در حال مدیریت نتایج ایجاد شده هستید. بگذارید همین جا رازی به شما بگویم: بدترین اتفاقی که تصور کرده اید، در اغلب موارد اصلا رخ نمی دهد. ترستان را کنار بگذارید و دست به کار شوید.

تعین اهداف مبهم

فرض کنیم که هدفتان پول در آوردن یا سالم تر زندگی کردن است. اما این اهداف، خیلی کلی هستند.

راه حل:‌ اهداف دقیق، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقعی و زمانبندی شده برای خود تعیین کنید. پول بیشتر در آوردن را با پیدا کردن یک مشتری جدید در هر ماه و سالم تر زندگی کردن را با انجام پیاده روی ۳۰ دقیقه در روز، ۵ روز هفته به مدت ۳ ماه تغییر دهید. پیشرفتتان را جشن بگیرید.

مقصر قلمداد کردن موقعیت ها یا افراد بابت شکست

مقصر شناختن دیگران یعنی باخت در بازی. قبول؛ در حساب بانکی تان پول ندارید؛ رئیستان هم واقعا اذیتتان می کند؛ اما این، زندگی شماست. غر زدن صرفا شما را به یک قربانی شرایط بدل ساخته و از هدفتان دور می کند.

راه حل: مسئولیت زندگی تان را قبول کنید. این شما هستید که باید استعدادهایتان را شکوفا کنید. تا به حال هر چه که شده اید و به هر کجا که رسیده اید، در نتیجه رفتارها و انتخاب های خودتان بوده است. پس دیگر، سایرین را مقصر نکنید. به جای اینکه وقت و انرژی تان را هدر دهید، دست به کار شوید و آینده تان را رقم بزنید.

به نظر شما، دیگر چه عادتی را باید به این فهرست افزود؟

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه

سه × 3 =