چگونه پایه های اعتماد را در روابط اعضای یک گروه محکم سازیم؟

اگر بگوییم عنصر اصلی در هر رابطه‌ای اعتماد است حرف بی‌ربطی نزده‌ایم. وقتی که «اعتماد» را تعریف کنیم، اهمیت آن را بهتر متوجه می‌شویم. «اعتماد» به معنای تکیه کردن به شخص دیگر برای انجام کارهای درست است. یکی می‌گفت:” کارگران شغلشان را ترک نکردند بلکه کارفرما را رها کردند.” این جمله تا حدی درست است و این اعتماد است که کل گروه را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. شاید می‌بینید که تعدادی از افراد هر روز از رئیس خود شکایت دارند. اعتماد چیزی نیست که مستقیماً به شما برسد. اعتماد باید یاد گرفته شود. مدیریت گروهی که اعضایش به یکدیگر اعتماد ندارند برای هرمدیری یک کابوس است.

۱. آزادانه درمورد خود و احساساتتان سخن بگویید

نشان دادن خودتان به اعضای گروه بسیار مهم است. «نشان دادن» به معنای این نیست که رازهایتان را به دیگران بگویید تا به آنها اجازه دهید از شما سودجویی کنند. بلکه به این معناست که احساسی را در گروهتان ایجاد کنید که آنها تصور کنند شما از بقیه متفاوت نیستید. باید جرئت پذیرش شکست‌هایتان را داشته باشید و بدون هر مانعی اندیشه‌هایتان را شرح دهید.

۲. دایره‌ای از امنیت ایجاد کنید

کل انگیزۀ اعتماد‌سازی درون گروه حفظ امنیت اطلاعات است تا به نتایج دلخواه در پایان برسید. با اعضای گروهتان همانند انسان رفتار کنید و به آنها حس امنیت، تعلق خاطر و هدف غایی و توجه مناسب بدهید. اولین گام برای اعتماد توجه است؛ گروه برای اعتماد کردن به شما نیاز به توجه دارد.

معرفی KPMG بزرگترین شرکت‌ ارائه دهنده خدمات مالی و حسابرسی(2)
بخوانید

۳. شنیدن را بر حرف زدن مقدم بشمارید

همیشه به جای اینکه صرفاً پاسخ دهید، با توجه و انگیزه نقطه نظرات دیگران را بشنوید. اگر می‌خواهید اعضای گروه شما را بفهمند، در وهلۀ اول باید ادراک داشته باشید. قبل از تصمیم‌گیری یک شنوندۀ آرام باشید و به نظرات دیگران گوش دهید. در ضمن همیشه به قولتان عمل کنید در غیر اینصورت اعتمادتان در بین اعضای گروه از بین می‌رود.

۴. سعی کنید الگوی بقیه باشید

در اکثر اداره‌ها، اعضای گروه همیشه رفتارتان را زیر نظر دارند. برای اینکه بخواهید سرموقع به گروه برسید اول باید سروقت اداره باشید. اینکه خودتان باید الگوی بقیه باشید به این معناست که صرفاً شخصیت خوبی داشته باشید. کارکنان هم معمولاً به مدیری اعتماد دارند که دارای شخصیت خوب باشد.

building trust inside a team

۵. از کارکنان تحت نظرتان حمایت کنید

با کارکنان خود به گونه‌ای رفتار کنید که گویی آنها بخش اصلی سازمانتان هستند. فاکتور حیاتی برای اعتماد و تعهد کارکنان حمایت کردن از آنهاست. همیشه اولین فردی باشید که هنگام متهم شدن نادرست کارکنانتان از آنها حمایت می‌کنید. این رفتار کوچک به جلب اعتماد شما از نظر کارکنان کمک می‌کند.

۶. به کارمندانتان احترام بگذارید

احترام گذاشتن به هر شخصی از گروهتان گام مهمی به سوی اعتمادسازی گروهتان است. به قول این سخن” آنگونه که دوست داری با تو رفتار شود، با دیگران رفتار کن.” چگونه می‌توانید انتظار احترام و اعتماد از سوی دیگران را داشته باشید درحالی‌که خود آن را رعایت نمی‌کنید؟ هیچ کارکنی به شما اعتماد نمی‌کند، مگراینکه به او احترام بگذارید.

زندگینامه دانیل گریک و شهرتش به عنوان جیمز باند
بخوانید

۷. تقصیرات را برعهده بگیرید

 هنگام نرسیدن به نتیجۀ دلخواه، شما به عنوان رهبر این گروه مسئولیت کوتاهی‌ها را برعهده بگیرید. وظیفۀ شماست که به عنوان رهبر گروه و برای کمک به گروهتان تقصیر را به گردن بگیرید، حتی اگر تقصیر شما هم نباشد. مسئولیت هر کار خوب و بدی را برعهده بگیرید. بنابراین با این کار اعتماد اعضای گروه به شما جلب خواهد شد.

۸. اختلاف‌نظرها را قبول کنید

پذیرش یک نظر نادرست به اندازۀ یک جنگ سخت است. وقتی اختلاف نظری وجود دارد گفتگو بهترین شیوه برای حل مسئله است. راه‌های جدید برای حل مسائل کشف کنید. گفتن اختلاف‌نظرها به این معناست که گروه به شما اعتماد دارد و آنها از اینکه حقیقت را به شما بگویند ترسی ندارند.

۹. برای تمام اعضای گروه ارزش قائل شوید

هرکسی نقاط ضعف و قوت منحصر به فرد خودش را دارد. نقاط قوت هر یک از اعضای گروهتان را پیدا کنید و برای بهتر شدن کارتان از این مهارت‌ها استفاده کنید. به آنها اجازه دهید که ایده‌هایشان را بیان کنند و خلاقیت خود را نشان دهند. به آنها فرصت بدهید تا از هر شکستی درس بگیرند.

۱۰. از اعضای گروهتان قدردانی کنید

هر عضوی از گروهتان دوست دارند که مهم باشند و شما می‌توانید با ابراز تشکر و قدردانی از آنها احساس مهم بودن را به آنها بدهید. قدردانی کردن و بها دادن به دیگران به اعتماد‌سازی سریع کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که هیچ فردی رابطه‌ای را در قالب بُرد-بُرد شکل نداده است، مگر آنکه نخست به دیگری اجازۀ برد داده باشد.

داشتن یک تیم با اعضایی که روابط نزدیکی بایکدیگر دارند و به طور هماهنگ وظایف خود را انجام می دهند ، برای هر مدیری رضایت بخش است زیرا احتمال دستیابی به هدف غایی با این تیم بسیار بیشتر از تیمی است که هیچ کدام از اعضا با یکدیگر هماهنگی ندارند. البته یک مدیر برای تشکیل چنین گروهی همانطور که گفته شد باید یک سری اعمال انجام دهد اما اعضای تیم نیز باید هریک تمام سعی خود را نیز بکنند. اولین فاکتور مورد نیاز برای رسیدن به یک گروه ایده عال وجود اعتماد بین اعضاست. اعتماد پیوندی است که هماهنگی بین اعضا چند برابر میکند و باعث می شود هریک از افراد با آسودگی خاطر بیشتری وظایف خود را انجام دهند. پس می توان گفت وجود اعتماد اولین رکن رسیدن به موفقیت است.آکادمی بازار سمیناری به نام «موفقیت» برگزار می نماید که در آن استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه ی کسب و کار به شما رازهای موفقیت انسان ها و شرکت های موفق  و همچنین مهارت های مورد نیاز جهت موفقیت در کسب و کار را آموزش خواهند داد. می توانید جهت بهره مندی از آموزه های ایشان با کلیک بر روی لینک زیر در این سمینار شاد و انگیزشی شرکت نمایید:

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه