چگونه عادات خوب را در خود ماندگار و تثبیت کنیم؟

شما منحصر به فرد هستید و شبیه هیچ کس دیگری نمی باشید؛ توانایی هایتان هم متفاوت و متمایز از یکدیگر است. شاید دیگران بخواهند تا اول فروردین صبر کنند و فهرست اهدافشان را آماده کنند که البته ممکن هم هست نهایتا پس از گذشت چند ماه، همه آنها را به فراموشی بسپرند. اما قرار نیست این اتفاق برای شما هم روی بدهد. شما می توانید از همین لحظه دست به کار شوید. شما مصمم هستید؛ به دنبال ایجاد تغییر اید و نمی خواهید تسلیم شوید.

اما خب؛ مورد مشترک بین تمامی ما انسان ها این است که همگی مان 24 ساعت در روز وقت و انرژی محدودی داریم؛ در نتیجه، نباید وقت و انرژی بیش از حدی را صرف تثبیت عادات جدیدمان کنیم به نوعی که در میانه راه نتوانیم بر اثر خستگی فکری و ذهنی، به حرکتمان ادامه دهیم. ما در  این مقاله قصد داریم تا راه هایی را برای تحقق این هدف به شما معرفی کنیم.

فرآیند گنجاندن

اکثر ما انسان ها به هنگام ایجاد عادات خوب در زندگی، رویکرد نامناسب و حتی اشتباهی را در پیش می گیریم. عموما، بیش از حد تلاش می کنیم و وقتی که از رمق می افتیم، با خودمان فکر می کنیم که حتما از توانایی لازم برای ایجاد آن عادت بی بهره ایم. اما اگر شما بتوانید عادت جدیدتان را در برنامه روزانه تان بگنجانید و آن را همانند مسواک زدن، به کاری عادی بدل سازید، از نتیجه نهایی شگفت زده خواهید شد.

اجازه بدهید مثالی در این باره بزنم. فرض کنید در فصل زمستان هستیم و شما می خواهید عادت پیاده روی صبحگاهی تان را کماکان در این فصل ادامه دهید؛ شال و کلاه کردن و پوشیدن کتونی های پیاده روی تان در صبح های سر زمستان واقعا کار سختی نه تنها برای شما بلکه برای اکثر افراد است.

خب؛ اگر به جای اینکه کتونی هایتان را دم در قرار دهید، آنها را بغل تختتان بگذارید چه؟ در این صورت، صبح اول وقت به محض بلند شدن، کتونی تان را به پا می کنید. در اینجا، دو اتفاق می افتد:

1. مغز شما در حالت آماده باش برای دوی صبحگاهی قرار می گیرد.

2. نیازی نیست به دویدن فکر کنید؛ پوشیدن کتونی تان شما را آماده کرده است.

به این ترتیب با گنجاندن فرآیند پوشیدن کفش های ورزشی تان در برنامه روزانه تان می توانید استمرار عادت را محقق سازید.

پاسخگو باشید

بسیاری از افراد فکر می کنند ایجاد یک عادت خوب صرفا باید توسط خودشان صورت بگیرد؛ در صورتی که این طور نیست. شما می توانید یکی از نزدیکان، مربی یا هم تیمی تان را از هدف جدیدتان مطلع سازید و از وی بخواهید روند پیشرفتتان را بررسی کند و در صورتی که از برنامه تان تخطی کردید، از شما توضیح بخواهد. در چنین شرایطی، ما می توانیم از حمایت آنها نیز بهره مند شویم.

کمتر و در عین حال بیشتر

اگر شما هم جز افرادی هستید که ناخن می جوید، دستتان را بلند کنید. دست خودم که بالاست.  من جاه طلب هستم. فکر می کنم شما هم جاه طلبی های خاص خود را دارید. شاید شما از من هم باهوش تر باشید چرا که من بارها به دلیل سعی و تلاش بیش از حد، در ایجاد عادات جدید با شکست مواجه شدم.

اجازه دهید نکته ای را با شما در میان بگذارم: بهتر است که کارهای کمتری انجام دهید اما آن را به صورت مستمر پیاده کنید تا اینکه یک دفعه حجم قابل توجهی از کار را به انجام برسانید و بعد از مدت کوتاهی متوقف شوید. اصلا مهم نیست که این کار، چه چیزی است. فقط مهم است که هر روز آن را انجام دهید و به خاطر داشته باشید که رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود، رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود.

 عادات ما، میزان تسلط و کنترل ما بر رفتارها و تصمیماتمان و در نتیجه، موفقیتمان را نشان می دهند. افراد باهوش، به دنیال راه هایی هستند که فرآیند خلق عادت را ساده تر سازند. حال از میان دو راه پیشنهادی ما، یعنی گنجاندن اقدامات مربوط به عادت جدید در برنامه روزانه و یافتن یک همراه که شما را مسئول انتخاب ها و فعالیت هایتان بداند و به طرز سازنده و پویایی شما را بازخواست کند،  کدام یک را بیشتر برای خود موثر می دانید؟

 

 

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه

چهار × یک =