مشکلاتتان را همانند تجربه های جدید در زندگی بدانید

زندگی انسان ها و بالا و پایین های خودش را دارد؛ در دوره ای رئیس تان از شما راضی نیست؛ کسب و کارتان نگرفته است؛ با همسرتان دچار مشکل می شوید؛ مشکلات مالی را تجربه می کنید؛ خواب راحتی ندارید؛ مریضی به سراغتان می آید یا دچار درد های مزمن می شوید.

همه ما در طول مدت زندگی مان کم و بیش با چالش های متفاوتی روبرو می شویم. اغلب افراد در مقابله با مشکلات زندگی سردرگم می شوند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. این مشکلات می توانند در زندگی شخصی و یا کاری شما به وجود بیایند. افراد در مواقع مواجه با آنها سعی می کنند از مشکل فرار کنند تا از پذیرفتن واقعیت بگریزند. در واقع فرار از مشکلات، بدترین کاری است که می توانید انجام دهید و تنها راه عبور از مشکلات، روبرو شدن با آنها است .

بروز مشکلات و موانع در زندگی اجتناب ناپذیر است. بهر حال, وقتی با مشکلات و موانع مواجه شدید برخی چیزها را بخاطر داشته باشید, اینکار به شما کمک می کند تا از پس این موانع بر آیید. وقتی همه چیز اشتباه بنظر می رسد, تمرین کنید تا به خودتان این چیزها را بگویید.

اغلب اوقات رفتار ما در مواجه به چنین رویداد هایی به یکی از اشکال زیر است:

  • از مشکل فرار می کنیم: کارمان را ترک می کنیم؛ از همسرمان جدا می شویم؛ نسبت به شرایط و اوضاع بی تفاوت می شویم؛ در واقع، هر کاری می کنیم تا از آن مخمصه دور شویم.
  • وجود مشکل را منکر می شویم: تصمیم می گیریم اصلا راجع به آن فکر نکنیم. طوری وانمود می کنیم که انگار هیچ چیزی رخ نداده است؛ به همه چیز، به جز مساله پیش رو، فکر می کنیم.
  • خودمان را به روش های گوناگون آرام می سازیم: الکل مصرف می کنیم؛ سیگار می کشیم؛ وقتمان را پای تلویزیون، شبکه های اجتماعی، بازی یا اینترنت صرف می کنیم. در واقع، هر کاری می کنیم تا ذهنمان را از آن مساله دور نگه داریم.
  • شکایت می کنیم: عصبانیت و ناراحتی مان را سر یک نفر دیگر خالی می کنیم؛ نزد دوستی درد و دل می کنیم؛ مشکلات را به گردن دیگران می اندازیم و در واقع، به دنبال مقصریم.
7 عادت کوچکی که برای دستیابی به موفقیت بسیار موثر هستند
بخوانید

البته باید همین جا به شما بگویم که در صورتی که چنین رفتار هایی را از خودتان نشان می دهید، احساس گناه نکنید؛ این واکنش ها و رفتار ها کاملا طبیعی هستند. در برخی اوقات، چنین رفتار هایی می توانند ما را آرام ساخته و به ما کمک کنند. به عنوان مثال، صحبت کردن با دیگران راجع به مشکلات، ایده خوبی است؛ در واقع، با این کار فشاری را از روی خود بر می دارید و در نتیجه، بهتر می توانید با مسائل بعدی کنار بیایید.

consider your problems as new experiences in life

اما تلاش برای نادیده گرفتن مشکل  و فرار از آن اصلا پذیرفته شده نیست؛ این رفتارها، تاثیرگذاری بسیار محدودی دارند. ما امروزه می دانیم که در بسیاری از مواقع، حتی با وجود تلاش و کوشش بسیار هم، ممکن است در برخی موارد به نتیجه مطلوب نرسیم و دوره های ناراحتی و نگرانی را تجربه کنیم؛ شکست می خوریم؛ حالمان بد می شود و از خودمان هم ناامید می شویم.

من در اینجا یک نوع تغییر در نگاه و نگرش را با شما در میان می گذارم که ممکن است به شما هم کمک کند: وقتی که احساس کردید آسیب دیده اید، ناراحتید، عصبانی هستید یا فشار بیش از اندازه ای بر روی شماست، سعی کنید تفکرتان را از مشکل، به سمت یک تجربه جدید تغییر دهید. به خودتان اجازه بدهید تا تمامی درد یا ناراحتی یا عصبانیت موجود را احساس کنید؛ انقدر سعی در فرار از این احساسات نداشته باشید؛ تنها کاری که از شما می خواهم این است که این احساسات را با تمام وجود تجربه و احساس کنید.

چکیده کتاب 7 عادت مردم بسیار کارآمد(تاثیرگذار)
بخوانید

آزاد و رها فقط احساس کنید؛ فکر نکنید که باید یک مشکلی را حل کنید؛ به آن مساله، به چشم چیزی که باید از شرش خلاص شوید نگاه نکنید؛ بلکه، به خودتان اجازه دهید تا تجربه جدیدی در زندگی کسب کنید.

مشکلی وجود ندارد؛ همه چیز یک تجربه جدید است

فقط همین؛ یک تجربه؛ یک احساس؛ هیچ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد؛ شما صرفا در حال تجربه حالتی هستید؛ هیچ خوب یا بدی وجود ندارد؛ همه چیز صرفا یک تجربه است. ممکن است احساس خوبی نداشته باشید؛ اما اصلا اشکالی ندارد؛ بالاخره همه تجارب که مطلوب و دلچسب نیستند، درست می گویم؟ به هر حال برخی اوقات ما باید سرما، گرما، طوفان ها و درد را هم تجربه کنیم. این هم بخشی از تجربه ما در زندگی است و ما نمی خواهیم که آن را از خودمان دریغ کنیم.

مساله ای که با آن روبرو هستید را با تمام وجود، با قلبی باز در اغوش بکشید و آن را احساس کنید. آن را همانند دوستی خوب، بپذیرید. سعی کنید بدون قضاوت و پیش داوری، صرفا آن را بپذیرید. سعی در تحلیل بیش از اندازه شرایط نداشته باشید.

حال چه کنیم؟

  • صرف نظر از آنچه که پیش روی شماست، سعی کنید
  • آن احساس، تجربه و حتی درد را دوست داشته باشید.
  • فردی که پیش روی شماست و تا با امروز فکر می کردید جز دردسر، کاری برایتان انجام نمی دهد را دوست داشته باشید.
  • به دنیا عشق بورزید.
  • قدمی هر چنند کوچک در راستای بهبود اوضاعتان بردارید.
  • اقدامی هرچند جزیی در راستای تحقق رسالتتان در این دنیا انجام دهید.
  • سکوت در پیش بگیرید تا بتوانید بشنوید.
چگونه از فراموش کردن آنچه که می آموزیم جلوگیری کنیم؟
بخوانید

یادتان باشد که شما فقط با یک تجربه روبرو هستید؛ این حقیقت را بپذیرید و به صلح درونی برسید.مقابله با مشکلات شامل مسائلی است که ذهن و روح آدمی را درگیر خود می کند . شما می توانید از طریق حرف زدن با خود به شیوه ای که کنترل شما را بر اوضاع افزایش دهد ، خودتان را برای مبارزه با مشکلات آماده کنید . شیوه ای که انتخاب می کنید باید طوری باشد که کنترل شما را بر اوضاع افزایش دهد . چگونگی مقابله با مشکل را با استفاده از مهارت های مقابله ای خودتان طرح ریزی کنید ، یعنی فکر کنید که چگونه باید مقابله کنید و حتی اگر تنش زا باشد چه چیزی باید از این تجربه بیاموزید . برای استفاده از سیستم های حمایتی خود روش های موثری را انتخاب کنید .

ثبت ديدگاه