راهکارهای یکپارچگی سازمانی و ارتقا جو اخلاقی

Norman E. Bowie، مولف کتاب اخلاق کسب و کار در قرن 21، در فصل یازدهم از کتاب خود به بحث در مورد «یکپارچگی سازمانی» می­ پردازد که از منظر مدیریت منابع انسانی دربردارنده نکات ظریف و جالب توجهی است. آنچه در ادامه می­ خوانید چکیده ­ای از مطالب مطرح و نتایج به دست آمده در این فصل می باشد.

 افراد دارای یکپارچگی، اشخاصی هستند که مسئولیت هرگونه نتیجه­ منفی را که از اقدامات آن ­ها ناشی شده باشد می پذیرند. سازمانی برخوردار از یکپارچگی است که دارای جوی اخلاقی باشد. کلیه مسائل و مشکلات در حوزه های گوناگون، خود معلول عامل مهمتری، تحت عنوان فرهنگ است و فقدان بستر فکری و نگرش مناسب علت اصلی مشکلات است. میان باورهای فرهنگی یعنی اعتقادات و ارزش های درونی و پذیرفته شده و توسعه تکنولوژیک و صنعتی رابطه ای مستقیم وجود دارد، لذا به منظور هر گونه تحول در حوزه های یاد شده باید ابتدا تحولات فکری را که منتهی به نگرشی نو می­ شود، ایجاد کرد. اعتبار شرکت­ های یکپارچه سازمانی، بخشی از نشان تجاری­ آنها می ­باشد که هم ادبیات پژوهشی و هم تجربه­ تجاری اظهار می­ کند که تغییر جو اخلاقی، زمانی که بخشی از فرهنگ شرکت شده باشد دشوار است.

هدف از رعایت اصول اخلاقی در سازمان های تجاری و صنعتی اتخاذ تصمیم های مدیریتی است که بتواند میان عملکرد اقتصادی سازمان اعم از درآمدها، هزینه ها، سودها، سهم سهامداران و عملکرد اجتماعی آنان اعم از تعهدات در قبال کارکنان، مشتریان، اعتبار دهندگان، عرضه کنندگان، توزیع کنندگان و کل اعضای جامعه و نیز محیط زیست آشتی ایجاد کند و حساسیت های جامعه و ارزش ها و هنجارهای آن را مدنظر قرار داده و آن ها را در فرهنگ های سازمانی خود جای دهد. جو اخلاقی تعهدات اخلاقی را شامل می­ شود که مبنای ارزشی داشته و در شخصیت اعضای سازمانی، امور عادی سازمان و ساختارهای تشویقی مجسم گردیده ­اند و موارد زیر را شامل می­ باشند:

تاثیر نوشتن و مکتوب کردن اهداف در دستیابی به موفقیت (2)
بخوانید

مدیریت ذینفعان: کسب و کار باید نهادی برای ایجاد ارزش باشد و با هدف افزایش سود ذینفعان مختلف شرکت مدیریت شود. ایجاد ثروت یک ارزش مسلم است؛ ولی نه تنها ارزشی که مطرح باشد.

دیدن سازمان به عنوان یک شرکت تعاونی: یک سازمان تجاری باید به عنوان یک اتحادیه اجتماعی و نه صرفاً مجموعه ­ای از روابط اقتصادی نگریسته شود. همکاری دیگران لازم است؛ زیرا پایداری سازمان را به دنبال دارد، آن را قادر به بردباری می­ سازد و به افراد امکان می ­دهد تا هم توانایی خود را بشناسند و هم صفاتی را که به موفقیت سازمانی رهنمون می­ سازند، در سایرین ببینند.

 قواعد عدالت: منافعی که از فعالیت سازمانی ناشی می ­شوند باید مطابق با سطح مشارکت افراد در آن توزیع گردند.جایی که مشارکت قابل اندازه­ گیری است، پاداش باید متناسب با کمک صورت گرفته باشد. جایی که منافعی ناشی از تلاش چند جانبه محقق شده باشد که در آن میزان مشارکت قابل اندازه­ گیری نیست، افراد باید به طور مساوی در منافع سهیم شوند. دخالت دادن کارمندان در تصمیم­ گیری ­ها، میزان پذیرش عواقب تصمیمات ناسازگار را از جانب آن ­ها افزایش می ­دهد.

درستکاری:یعنی ایجاد هماهنگی بین آنچه که به آن باور داریم و آنچه که به آن عمل می کنیم. انجام آنچه که می دانیم درست است وگفتن حرف راست در تمام زمانها. کسی که هوش اخلاقی بالایی دارد، به شیوه ای که با اصول و عقایدش سازگار باشد، عمل می کند.

بهبود روابط، افزایش جو تفاهم و کاهش تعارضات: یکی از نتایج رعایت اخلاق کار در سازمان، تنظیم بهتر روابط در سازمان است که این به نوبه خود باعث افزایش جو تفاهم در سازمان و کاهش تعارضات بین افراد و گروه ها شده، عملکرد تیمی را بهبود می بخشد.شاید بیشترین تأثیرات اصول اخلاقی مربوط به رفتار نیروی انسانی است. از آنجا که اخلاق، بخشی از فرهنگ است، بیشتر نظریه هایی که بر رابطه بین فرهنگی در سازمان تأکید می کنند، خود به خود بر اهمیت نقش اخلاق در این زمینه توجه دارند. فــرهنگ ســـازمانی در یک سازمان می تواند کارکنان را به افرادی پیرو قانون یا قانون شکن تبدیل کند .
افزایش تعهد و مسئولیت‌پذیری کارکنان: چنان که گفته شد، اخلاق بر فعالیت انسان ها تأثیر قابل توجهی دارد و لازمه عملکرد مناسب، تعهد و مسئولیت پذیری کارکنان است. انتظار بروز خلاقیت توسط کسانی که کار خود را از لحاظ اخلاقی، ناپسند تلقی می کنند، واقعی و منطقی نیست.

 ۷ حقیقت شگفت انگیز درمورد افرادی که بیش‌ از اندازه مثبت می‌اندیشند
بخوانید

 مواردی که باید در دستیابی به یکپارچگی سازمانی لحاظ شوند:

1. مدیران اجرایی باید از ایده­ آل گرایی به واقع­ گرایی روی بیاورند و ملزومات قانونی، ملاحظات هزینه، تحلیل­ های ریسک یا سود، عرف جامعه و علاقه را در نظر داشته باشند.

2. نظام نامه ­های اخلاق به تنهایی شاخص خوبی برای تعهد سازمان به اخلاق نیستند. آن­ ها به سادگی قابل کپی برداری ­اند و برای آنکه یک نظام نامه­ اخلاق موثر واقع شود، نیاز است تا بخشی از جو اخلاقی وسیع تر باشد.

3. ساختارهای تشویقی باید بر سازمانی تطبیق یابند که از قبل برخوردار از یکپارچگی بوده است. مشوق­ ها علی­رغم مفید بودنشان می ­توانند مورد سوء استفاده نیز واقع شوند.

4. تمرکز زیاد بر مسئولیت فردی در حل مشکلات انحطاط اخلاقی، می ­تواند از یکپارچگی سازمانی بکاهد. غالباً مهم­تر آن است که با تغییر در دستورالعمل­ ها یا با ایجاد تمهیدات فناورانه بحران یکپارچگی سازمانی را مرتفع ساخت.

عواملی که مانع از توسعه­ جو اخلاقی می­ شوند:

– گروه­ اندیشی: فشار بر اعضای گروه برای اجماع روی تصمیمی واحد

– ذهن ­خوانی: عدم تعادل در پیگیری منافع ذینفعان و تعامل یکسان با آن ­ها

– تعارض منافع: بین اعضا و در نتیجه نگاه ابزاری آن ­ها به سازمان پدید می ­آید

گله و شکایت از کمبودها را کنار گذاشته و شروع کنید
بخوانید

 بسیاری از رفتارها و تصمیم های کارکنان و مدیران در سازمان های امروزی، تحت تأثیر ارزش های اخلاقی آنهاست. از این رو توجه به اصول اخلاقی برای سازمان ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. اخلاق کار می تواند از راه تنظیم بهتر روابط ،کاهش اختلاف و تعارض و افزایش جو تفاهم و همکاری ، عملکرد را تحت تاثیر قرار دهد. به علاوه هوش اخلاقی موجب افزایش تعهد و مسئولیت پذیری بیشتر کارکنان شده و به بهبود کارایی فردی و گروهی می انجامد. اخلاقی بودن یا نبودن رفتارها و عملکرد می تواند موجب بروز پیامدهای مثبت یا منفی در سطح سازمان گردد. سلامت اداری می تواند به عنوان پیامد مثبت و فساد اداری به عنوان پیامد منفی انگاشته شود.

یکی از رسالت های مهم آکادمی بازار توسعه علم به روز کسب و کار در بین افراد جویای آن می باشد. به همین خاطر آکادمی بازار علاوه بر انتشار مقالات مرتبط با کسب و کار و همچنین برگزاری کلاس ها و کارگاه هایی مفید، به زودی سمیناری به نام «موفقیت» برگزار می نماید که در آن استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در حوزه کسب و کار، فروش و بازاریابی، در مورد ویژگی های مشترک و منحصر به فرد انسان های موفق و کارآفرین جهان برای شما سخنرانی انگیزشی خواهند داشت. می توانید برای شرکت در این سمینار و آشنایی با محتوای آموزشی آن به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید. 

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه