راهکارهایی برای برندسازی از طریق بازاریابی محتوا

آیا محتوایی که برای معرفی شرکتتان آماده کرده اید، با لوگویی که برای برند خود طراحی کرده اید همخوانی دارد؟ افرادی که در استراتژی های دیجیتال در بازاریابی محتوا موفق نبوده اند بهتر است مقایسه ای بین محتوای تولیدی و لوگوی برند خود انجام دهند.

برای این کار، مقالاتی که آماده کرده اید را به همراه مقالات سایت های رقبایتان در یک فایل ورد وارد کنید. آن ها را پرینت بگیرید و در کنار هم بچینید. آیا شما می توانید محتوای خودتان را بدون اتکا به لوگو یا اسم شرکت تشخیص دهید؟ اگر محتوایتان، پیام خاص خودش را نداشته باشد، دیده نخواهد شد.

هنگامی که به تازگی بازاریابی محتوا را شروع کرده اید، ارسال مقالات هر چند هفته یک بار هم به نوبه ی خودش موفقیتی محسوب می شود. اما هرچه پیشتر بروید، باید حساسیت بیشتری در قبال محتوایتان به خرج دهید تا بتواند به برند شما زندگی ببخشد. برندتان باید حرفی برای گفتن داشته باشد.  در واقع، صدا و پیام برند، هویت کسب و کارتان است و استراتژی های دیجیتال بدون محتوای قوی و خاص، که به برندتان روح ببخشد، کامل نخواهند شد.

از استارتاپ ها گرفته تا غول های بین المللی، تمام سازمان هایی که بهترین استراتژی محتوا را در پیش گرفته اند، آنهایی هستند که توانسته اند در خلق محتوایی که شخصیت خاص برندشان را منعکس می کند، موفق شوند و از این محتوا برای ایجاد روابط محکم تر با مشتریان آتی استفاده می کنند.

محتوای برند شده در 5 سال اخیر، جایگاه و اهمیت خود را یافته است. از نظر مشتریان، مطالعه ی محتوای برند شده به طور کلی، از تبلیغات بازاریابی، جذاب تر و مرتبط تر محسوب می شود. محتوای برند شده یعنی محتوایی که به شما اطلاعات داده، با شما ارتباط برقرار می کند، سرگرم کننده است و در زندگی خواننده، تاثیرگذار است. خوشبختانه، رسانه های اجتماعی امروزی، در مقایسه با روش های استاندارد بازاریابی، به نشر سریع و گسترده ی اطلاعات و محتوا کمک شایانی کرده اند.

چشم انداز، پیام و ارزش یک برند حیات بخش بازاریابی محتوا است

شما باید بازاریابی محتوای برند شده را در هویت برندتان جای دهید. اگر محتوای تولیدی شما در تست لوگو شکست بخورد، چه فرقی با اطلاعات دیگری دارد که مخاطب شما در طی روز با آن مواجه می شود و دیگر چه دلیلی برای به خاطر سپاری آن وجود خواهد داشت؟ شما طی سه مرحله خواهید توانست به هویت برندتان، زندگی ببخشید:

  1. چشم اندازتان را مشخص کنید

سازمان شما قطعا دارای یک چشم انداز یا بیانیه ، اهداف و ارزش های کلیدی است. ببینید محتوایی که تولید می کنید تا چه حد این اهداف و ارزش ها را منعکس می کند. سپس این چشم انداز را با نیازهای مشتری تطبیق دهید. تمامی محتوای برند شده ای که تولید می کنید باید بتواند تخصص و دیدگاه منحصر به فرد شرکتتان را در قبال مسائل و مشکلاتی که مشتریانتان با آن رو به رو هستند، منعکس کند.

     2. پیام صدای برند شما چیست؟

داشتن یک پیام قاطع و روشن در برندتان، عنصر مهمی در موفقیت بازاریابی محتوای شما است. از خودتان بپرسید: آیا همه اعضای شرکتتان، با این پیام موافق هستند؟ و آن را می پذیرند؟ برند ها هم همانند انسان ها می بایست با اولویت بندی برخی ویژگی ها، برای خود اسم و رسمی داشته باشند. پیام های از هم گسسته و ناهماهنگ با پیام برند شما منجر به ایجاد ابهام برای مخاطبتان خواهد شد.

برندسازی از طریق بازاریابی محتوا

بنابراین، زمان کافی برای تعریف پیام برندتان صرف کنید. به عنوان مثال، شرکت های B2B قصد دارند تا بین حرفه ای گری و در دسترس بودن، تعادل ایجاد کنند. آنها دوست دارند در عین حال که به عنوان کارشناسان خبره معرفی می شوند، خیلی هم پیچیده یا بیش از حد فنی شناخته نشوند. پیام برند آنها می بایست از یک زبان روشن و موجز برخوردار باشد که از اصطلاحات فنی نیز به دور باشد.

برای داشتن پیام برند مناسب، نیازی نیست کارهای زیادی انجام دهید. می توان با رعایت چند نکته ی ساده، پیام و صدای برندتان را بهبود بخشید. نکته ی مهم این است که در بازاریابی محتوا به صورت پیوسته و مستمر، یک پیام را از خود بر جا بگذارد.

    3. ارزش خود را تعریف کنید

محتوای برند شده هم در تعریف دیدگاه خرید برایتان موثر واقع می شود و هم به بقیه ی مشتریان شما می گوید که پیشنهادات شما تا چه حد ارزنده هستند. سوال اینجاست که شما چطور می توانید محتوایی خلق کنید که به مشتریان فعلی کمک کند تا ارزش بیشتری برای محصولات شما قائل شوند؟ شاید بتوانید چند محصول/پیشنهاد جدید ارائه دهید یا آموزش هایی برای ابزارهای پیشرفته طراحی کنید. نکته ی مهم این است که از محتوای برند شده استفاده کنید تا رابطه ی خود با مشتریتان را از یک رابطه ی معامله محور به یک رابطه ی مشتری محور بدل سازد.

ضمنا، به جای ارسال کتابچه های تبلیغاتی، سعی کنید محتوای برند شده تان را در اختیار مشتریان قرار دهید تا بتوانید به آنها نحوه ی استفاده از محصولات شما در جهت رفع مشکلات و مسائل را نشان دهید. محتوایی که ارزش محصولتان را بهبود بخشد، برندتان را قوی کرده و مشتریانتان را حفظ خواهد کرد.

بازاریابی محتوا، یک استراتژی بازاریابی مهم و حیاتی B2B است که روز به روز بر اهمیتش افزوده می شود. طبق بررسی های وبسایت HubSpot، بسیاری از بازاریابان B2B،  بیست و هشت درصد از کل بودجه بازاریابیشان را به بازاریابی محتوایی اختصاص می دهند. اما قبل از اینکه شما هم دست به کار شوید، از هماهنگ بودن و یکپارچگی محتوا با چشم انداز، پیام و ارزش برندتان اطمینان حاصل کنید. این کار، تاثیرگذاری و مرتبط بودن محتوایتان را تضمین کرده و سرمایه گذاری در آن را نیز ارزشمند خواهد ساخت.

 

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه

سه × دو =