جبران عمل متقابل در فروش- احمد محمدی

 


 

اصل عمل متقابل:

دکتر رابرت چالدینی ۷ اصل بسیار مهم را به عنوان اساسی ترین عوامل مؤثر در جوامع انسانی معرفی و عنوان کرده است، که اولین اصل آن، اصل عمل متقابل است. ما انسان­ ها دوست نداریم زیر دین کسی باشیم و همواره سعی در لطف و جبران عمل فرد مقابل خود داریم. بر اساس گفته ی جامعه شناس معروف، دکتر گوندلر، هیچ جامعه ای در جهان وجود ندارد که پیرو اصل عمل متقابل نباشد. در واقع بسیاری از دانشمندان و بزرگان اعتقاد دارند که این نیاز عمیق برای ادای دین، بخشی از هسته ی انسانیت می باشد. برای مثال وقتی که یک خدمتکار به هنگام گرفتن سفارش و سرو غذا و حتی آوردن صورت حساب با شما رفتاری خاص می کند، گویی که شما میهمانی بسیار خاص هستید، در نتیجه شما نیز تلاش خواهید کرد که این لطف او را به طور متقابل با پرداخت مبلغ زیادی انعام جبران نمایید. بنابراین عمل متقابل اصلی است که در تمام جوامع بشری یافت می­شود و تأثیر زیادی در فرایند متقاعد سازی مشتریان دارد.

برای استفاده از اصل عمل متقابل در فروش به طور عملی می توان از شیوه های ذیل بهره برد:

۱- چیزی ارزشمند از خود را به رایگان به مشتری بدهید، مثل وقت، مهارت، هدیه ای کوچک یا یک نمونه کار.

فراموش نمودن گذشته - برگزیده ای از فیلم فارست گامپ (Forrest Gump - 1994)
بخوانید

۲- با مشتری به گونه ای رفتار کنید که احساس خاص بودن به وی دست دهد.

۳- یک پیشنهاد خاص و انحصاری به وی دهید،‌ و البته نشان دهید که این پیشنهاد برای افراد ویژه ای است.

۴- پیشنهاد و خدمات ویژه خود را برای مشتری شخصی سازی کنید، مثل ارسال یک هدیه یا ایمیل تبلیغاتی به اسم مشتری.

۵-  از تکنیک «سر توی در» استفاده کنید، یعنی یک تقاضای بزرگ از مشتری کنید، در صورت نپذیرفتن، تقاضای کوچکتری را مطرح نمایید.

۶- در قبال عضویت در خبر نامه خود، به کاربر چیزی بدهید.

۷- از ارزش هدیه و خدمت رایگان خود با مشتری حرف بزنید.

در ویدئو فوق، آقای احمد محمدی اطلاعاتی در خصوص کاربرد اصل عمل متقابل در فروش و وفادارسازی مشتری ارائه می دهند که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان واقع شود.

 

بیشتر بخوانید:

ثبت ديدگاه