تاثیر نوشتن و مکتوب کردن اهداف در دستیابی به موفقیت (1)

قول و تعهد دادن به خود، مقوله جدیدی نیست. اکثر انسان ها با خودشان قول و قرار هایی می گذارند. ما به خودمان قول می دهیم که دیگر سیگار نکشیم، هدفی والا در زندگی مان تعریف کنیم، کتاب های بیشتری مطالعه کنیم، زمان کمتری را صرف گشت و گذار در فیسبوک کنیم، و هزاران هزار مورد دیگر. من در این مقاله و مقاله بعدی، می خواهم راجع به اهمیت نوشتن اهداف و وضوحی که به شما می دهند، با شما صحبت کنم.

وقتی به خودمان قولی می دهیم، در واقع، به مقوله زمان، نگاهی هندسی داریم. خطی یا گردشی، هر روز، قدمی در مسیر بر می داریم. ما نقطه ای را برای شروع حرکتمان انتخاب می کنیم: مهم نیست که عید نوروز باشد یا روز تولد یا حتی شنبه! بادهای تغییر ممکن است در هر زمانی شروع به وزیدن کرده و نیاز به اصلاح یا تغییر چیزی را به ما یادآوری کنند.

به خودمان قول می دهیم…

متداول ترین این قول و وعده ها، به صورت غیر مستقیم روی ما تاثیر می گذارند و به همین دلیل است که ما یا انجامشان را به فراموشی می سپاریم یا اینکه آنها را به آینده موکول می کنیم. تغذیه صحیح و سالم، پیاده روی، یا انجام کارهای خیر همگی کارهای فوق العاده ای هستند اما برخی از افراد، با قهوه و سیگار راحت ترند و موتورشان با چنین موادی به کار می افتد.

3 فاکتور ساده اما اساسی که افراد موفق آنها را انجام می دهند
بخوانید

خیلی عالی است که برای خودمان اهدافی تعیین کنیم، اما از آن عالی تر این است که به خودمان متعهد بمانیم و به آنها برسیم. برای اینکه زندگی تان را بهتر سازید، آنها را روی کاغذ بیاورید و آنها را به یک روزی در آینده موکول نکنید.

هرچه قدر که هدفتان انتزاعی تر بوده و ابهام بیشتری داشته باشد، تحقق آنها هم به همان نسبت دشوار تر خواهد شد.

اکثر اهداف، تاثیر کافی را در زندگی افراد نمی گذارند چرا که بیش از حد، عمومی و کلی هستند. بهتر غذا خوردن، مهربان تر بودن، پول پس انداز کردن. متوجه منظورم شدید؟ به جای تعیین چنین اهدافی، مثلا، به جای «پول پس انداز کردن»، بنشینید و برنامه ای بریزید که بتوانید در ماه، مبلغ معینی را پس انداز کنید؛ به جای «بهتر غذا خوردن» بنویسید «خوردن سه عدد هویج»، «۲۵۰ گرم اسفناج»، و «۵ عدد سیب در هر هفته». هدف ما این است که از کلیات دوری کنید و اهدافتان را به کارهای کوچک و مجزا تقسیم کنید.

What Happens to Your Life When You Write Goals Down

اجازه دهید تجربه فردی ام را با شما در میان بگذارم، شاید بتوانید از آن استفاده کنید:

15 دقیقه وقت بگذارید و تمامی رویاها و آرزو هایتان را با دقت و توضیحات کامل بنویسید. می دانم، کار آسانی نیست. هرچه جلو تر می روید، اهدافتان کلی تر و کلی تر می شوند. مواردی همچون «دلم می خواهد دوستم داشته باشند» یا «دلم می خواهد خانواده ای تشکیل دهم و زندگی شاد و سالمی را با آنها سپری کنم» و الی آخر.

نکاتی پیرامون نحوه نورپردازی و نقش آن در بازاریابی
بخوانید

بعد از این ۱۵ دقیقه،کارهای زیر را انجام دهید:

  • آرزوها و خواسته هایتان را در گروه های مختلف، طبقه بندی کنید
  • اولویت های هر کدام را تعیین و مشخص کنید
  • هر کدام که بیشتر از سایرین، توجه و انگیزه شما را بر می انگیزد، به عنوان هدف انتخاب کنید
  • تا جایی که می توانید آن هدف را تعریف کنید؛ جزییات را از قلم نیندازید.

به عنوان مثال، به جای اینکه بنویسید می خواهم خوش اندام باشم، بنویسید وزن من در 10 ژوئن، 55 کیلوگرم می باشد.

به هدفتان به چشم پروژه تان نگاه کنید. یک استراتژی برای تحقق آن تعریف کنید، عاداتی که شما را به آن هدف می رسانند، مشخص کنید، به منابعی که نیاز دارید فکر کنید، ریسک های موجود در سر راه رسیدن به هدفتان را هم به حداقل برسانید. تک تک مراحل این پروژه را به تفضیل بنویسید.

علاوه بر نوشتن تک تک مراحل و تعیین زمان (روز، هفته و ماه) برای هد هدف، مطمین شوید که عادات جدیدی را نیز به تدریج وارد زندگی تان کرده اید. تغییرات یک شبه اصولا خیلی دوام نمی آورند و دیر یا زود، شما از ادامه برنامه و عادات جدید خسته می شوید و به رژیم قدیمی خودتان بر می گردید. برای اینکه بتوانید عادت جدیدی را در خودتان نهادینه کنید، دست کم، به 10 هفته تکرار منظم آن عادت نیاز دارید.

چگونه ذهنمان را از وابستگی ها و انتظارات بیجا برهانیم؟
بخوانید

برای خواندن بقیه این متن، در مقاله بعدی، با من همراه باشید.

ثبت ديدگاه