با ترک این 5 عادت احساس شادی و رضایت بیشتری از زندگی خواهید داشت

من فقط می خواهم خوشحال باشم. چند بار شده است که کسی این کلمات را به شما گفته است؟ شاید خودتان هم چند باری این کلمات را به خودتان گفته باشید.

حقیقت این است: همه ما انسان ها در جستجوی شادی هستیم اما وقتی هم که آن را پیدا می کنیم، اغلب عمر کوتاهی دارد و خیلی زود از چنگالمان فرار می کند. خب؛ چرا دست یافتن به چیزی که این قدر برای ما اهمیت دارد، تا این اندازه دشوار است؟

اگر بخواهیم جواب کوتاهی به این سوال بدهیم باید بگوییم وقتی شما سعی می کنید شادی را به دست آورید، نتیجه تلاشتان موقت خواهد بود. در اغلب موارد، ما به دنبال راه حل های سریع السیری هستیم که لحظاتی کوتاه از خوشحالی و لذت را برایمان به ارمغان می آورند: مواردی مانند خرید ماشین، خانه بزرگ تر، یا ترفیع گرفتن.

اما اگر من به شما بگویم که شما می توانید با کنار گذاشتن موانع موجود، به خوشحالی و رضایت درازمدت و همیشگی دست پیدا کنید چه؟

کنار گذاشتن مواردی که استرس، اضطراب، احساس، ناراحتی و .. ایجاد می کنند که در نهایت منجر به ناراحتی و عدم خوشحالی شما می شوند، مهم ترین کاریست که باید برای دست یافتن به خوشحالی بلند مدت انجام دهید.

در ادامه شما را با ۵ مورد آشنا خواهیم کرد:

1. شکوه و شکایت کردن

شما به شکوه و شکایت مداوم هم به خودتان و هم آنچه/ آن کس که در اطرافتان است، آسیب می رسانید. شکوه کردن یکی از آن رفتارهایی است که خودش، خودش را تغذیه می کند. با صحبت کردن مداوم درباره اینکه اوضاع چقدر بد است، شما عقاید منفی تان را مجددا تایید و تقویت می کنید.

با اینکه بیان نگرانی هایتان هر از چند گاهی یک روش صحیح برای خروج و بروز محسوب می شود، اما اینکه مدام به انتقاد و شکایت بپردازیم هم به جز اینکه عدم رضایت شما را بیشتر و بیشتر کند و دیگران را از اطراف شما پراکنده کند،‌ فایده دیگری نخواهد داشت.

2. افکار محدود کننده

ما اصولا فکر می کنیم که افراد خوشحال، عقاید و باور های محدود کننده ندارند؛ به همین دلیل هم هست که آنها خوشحال هستند و هیچ گاه هم در قدرت تصمیم گیری یا اعتماد به نفس شان دچار تزلزل یا چالش نمی شوند. اما حقیقت این است که صرف نظر از اینکه چقدر خوشحال و راضی باشید، هنوز هم لحظاتی وجود خواهد داشت که شما تردید و نگرانی را تجربه خواهید کرد.

Feel the joy and satisfaction of life by leaving 5 habits

تنها تفاوت اینجاست که آنهایی که خوشحالی را تجربه می کنند اصولا عقاید محدود کننده شان را بهتر از دیگران مدیریت می کنند. سعی کنید از این دست عقاید در وجودتان آگاه شوید، آنها را بپذیرید، و از آنها همچون فرصتی برای رشد استفاده کنید.

3. گذشته را فراموش کنید

وقتی که به گذشته فکر می کند، به احتمال قوی، یاد خاطرات منفی و بد می افتید. افکار منفی هم سریع ترین راه برای کشتن خوشحالی تان هستند. با تمرکز روی گذشته، مدام به ای کاش ها و چه می شود ها می پردازید و از حال غافل می شوید.

زندگی کردن در گذشته نه تنها خوشحالی تان را از شما می رباید، بلکه احساس اضطراب، افسردگی و تردید به خود را در شما ایجاد می کند. گذشته، حال و آینده همگی موقت هستند و باید به همین دید به آنها نگاه کرد. به جای اینکه به گذشته بپردازید، ببینید که چه چیزی را در همین لحظه اکنون می توانید تغییر دهید.

4. مقصر شمردن دیگران

افراد ناراحت و ناراضی مدام اشتباهات شان را به گردن دیگران می اندازند و به جای پذیرش مسئولیت،‌ انگشتشان را به سمت دیگران نشانه می گیرند. آنها پذیرش این حقیقت که شرایط فعلی شان نتیجه انتخاب های خودشان می باشد، دشوار می یابند.

5. مقاومت در برابر تغییر

بن فرانکلین می گوید هیچ چیزی به جز مرگ قطعی نیست. اما ما معتقدیم، تغییر هم همانند مرگ قطعی است. تغییر اجتناب ناپذیر است و توانایی ما در انطباق و کنار امدن با تغییر هم فاکتوری مهم در تعیین خوشحالی و رضایت ما خواهد بود.

آن دسته از افرادی که در برابر تغییر مقاومت می کنند، بر روی مشکل تمرکز می کنند و نه راه حل. آنها به جای پذیرش و استقبال از تغییر، با آن می جنگند که خود، منفی گرایی را بیشتر کرده و شرایط را هم بدتر از پیش می کند و شادی را از خودشان دورتر و دورتر می سازند. هرچه زودتر بتوانید خودتان را برای پذیرش تغییر آماده کنید، از خوشحالی و رضایت بیشتری هم برخوردار خواهید بود.

1397/2/31 17:33:35 اردیبهشت 31ام, 1397|انگیزشی و توسعه فردی, مقالات|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه

4 + 11 =