با این ترفند ساده ذهن خود را آگاهانه آموزش دهید

من همیشه به دنبال راه هایی برای مواجه با دشواری ها، استرس، تعلل، عصبانیت و ناراحتی بوده ام؛ راه هایی که بتوانم با آموزش مغز، از هر شرایطی، بهترین نتیجه را بگیرم. یکی از راز های مهمی که در این باره آموخته ام،‌ این بوده است که  آنچه که اغلب مردم اتفاق و خبر بد تلقی می کنند، در واقع، خبر خوب است.

اجازه دهید مثال گرگ را برایتان مطرح کنم؛ گرگ می خواست مراقبه کردن را آغاز کند و تصمیم گرفت روزانه حتما ۱۰ دقیقه را صرف این کار کند؛ در ابتدا خیلی هم موفق بود و توانست این عادت خوب را برای بیش از یک ماه حفظ کند؛ گرگ از اقداماتش بسیار راضی بود. ناگهان، گرگ باید به سفری می رفت؛ سرش به شدت شلوغ شد و چند روزی نتوانست مراقبه را انجام دهد؛ وقتی هم که به خانه بازگشت، دید و بازدید های خانوادگی دست و پای وی را برای انجام منظم مراقبه بست. گرگ احساس بدی داشت؛ اینکه نتوانسته بود عادتش را حفظ کند؛ با خودش فکر می کرد که آیا اصلا وی می تواند به یک عادت بچسبد یا نه؛ به خودش شک کرد؛ احساس گناه کرد؛ و سعی کرد اصلا به عادت مراقبه فکر نکند. وقتی که از خواب بیدار می شد، عامدانه کاری دیگر انجام می داد تا اصلا سراغ مراقبه نرود.

چگونه اعتماد بنفس و جسارت باعث موفقیت شما می‌ شود
بخوانید

خب؛ به نظر شما، این اتفاق برای گرگ بد است؟ البته که نه. در چنین شرایطی، گرگ وارد زمین زیبای تمرین و بازی شده است و این یک خبر و اتفاق خوب است.

لابد می پرسید زمین زیبای تمرین و بازی دیگر چیست. وقتی که گرگ نتوانست عادتش را حفظ کند، روی به انتقاد از خود، احساس گناه،‌ تردید به خود و نادیده گرفتن اوضاع کرد. شاید در ظاهر این احساسات، احساساتی منفی و بد باشند اما نکته مثبتی در دل خود دارند؛ این احساسات، عادت گرگ در مواجه با دشواری و سختی را به وی نشان می دهند. وی به همه شرایط دشوار اینچنین پاسخ می دهد و درست همین رفتار است که جلوی موفقیت وی را سد کرده است. مهم ترین کاری هم که گرگ در چنین شرایطی می تواند و البته باید انجام دهد این است که به ذهنش بیاموزد تا در چنین شرایطی، رفتاری متفاوت از همیشه از خود نشان دهد. در این صورت، وی می تواند به جای نا دیده گرفتن رفتار درست، وقتی که چند بار در اجرا و پیاده سازی آن شکست می خورد، مجددا شروع کند.

شناسایی این مشکل، خبر و اتفاق خوب نهفته در دل این مساله بود؛ در زمین زیبای بازی، وقتی که به مشکل خورد، می تواند لحظه ای توقف کند؛ شرایط را نظاره کند؛ رفتاری متفاوت را امتحان کند؛ و با بررسی گزینه ها، مجددا دست به کار شود. شما هم از همین امروز تصمیم بگیرید که به دشواری ها و مشکلات زندگی تان به چشم اتفاقات و خبرهای خوب نگاه کنید؛ لحظه ای که شکست می خورید، دست به شکایت می زنید، عصبانی یا ناامید می شوید، همه این ها، نشانه های حضور شما در زمین تمرین و بازی است.

تکنیک‌های قدرت ذهنی را بشناسید و در زندگی روزمره‌ی خود به کار گیرید
بخوانید

به این ترتیب و با آگاهی از این شرایط جدید، می توانید نحوه واکنش تان به مشکلات را تغییر دهید.  پس، دفعه دیگر، وقتی متوجه شدید مشکلی پیش آمده است: کسی شما را ناراحت کرده است؛ شما از خودتان ناامید شده اید، انجام کار دشوار و مهمی را به امروز و فردا موکول می کنید، و مدام از خودتان انتقاد می کنید، به یاد بیاورید که شما وارد زمین زیبای تمرین و بازی شده اید و می توانید با تمرین و بررسی گزینه های مختلف، سرانجام به هدف مد نظرتان برسید.

حال لحظه ای توقف کنید؛ ببینید اوضاع چطور است؛ ببینید چه احساسی دارید؛ سعی کنید عادات و نوع واکنش معمولتان به شرایط دشوار را شناسایی کنید؛ آیا دیگر نمی خواهید به این مساله فکر کنید؟  آیا سعی دارید تا با انجام کارهای دیگر، توجهتان را از این مساله باز دارید؟ ایا می خواهید با عصبانیت و انتقاد، از زیر بار این کار در بروید یا اینکه می خواهید کنترل اوضاع را در دست بگیرید؟

آنچه که مهم است بدانید این است که شما مجبور و البته محکوم نیستید تا طبق روال همیشگی تان رفتار کنید؛ شما حق انتخاب دارید. زمانی را به خودتان بدهید تا اوضاع و گزینه های مختلف را بررسی و تحلیل کنید؛ راه و روش جدیدی برای مواجه با این مشکل در پیش بگیرید؛ راه و روشی آگاهانه و نه از روی عادت. به این ترتیب، می توانید ذهن تان را آموزش داده و نتایج مطلوبی را حاصل سازید.

در سمینار موفقیت استاد احمد محمدی به شما خواهند آموخت که چگونه می توانید ذهن خود را آموزش دهید و کنترل آگاهانه افکار و در نتیجه کنترل زندگی و اعمال خود را در دست بگیرید. جهت شرکت در این سمینار و آشنایی با محتوای آموزشی آن می توانید روی لینک زیر کلیک نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه