آیا تفاوت میان افسرده بودن و استرس داشتن را می دانید؟

ما اغلب دو واژه استرس و افسردگی را به جای یکدیگر به کار می بریم به طوری که انگار هر دوی آنها یکی هستند. با اینکه این دو، نشانه های مشترکی دارند، اما نمی توان با هر دوی آنها به یک طریق برخرود کرد؛ گاهی، وقوع یکی از آنها، منجر به وقوع دیگری می شود؛ اما در هر صورت، این دو، کاملا متفاوت از هم می باشند، گرچه مرز بین این دو در بسیاری از اوقات، بسیار نا مشخص است و گاهی اوقت، فهم و شناسایی اینکه شما با کدام یک دست و پنجه نرم می کنید، صرفا از عهده یک متخصص یا مشاور بر می آید.

استرس چیست؟

استرس به معنی تجربه ی سردر گمی یا تحت فشار زیاد ذهنی یا احساسی قرار داشتن می باشد. استرس همیشه بر اثر وقوع یک اتفاق در شرایط حاضر در زندگی تان، که توانایی شما برای مدیریت آن شرایط را سلب می کند، پیش می آید؛ مواردی همچون قبض هایی که نمی توانید پرداخت کنید، حجم زیاد کارهای مدرسه یا دانشگاه، رابطه ای که هیچ کنترلی روی آن ندارید و غیره.

استرس را نمی توان در دسته بیماری یا اختلال طبقه بندی کرد. اما در صورتی که آن را مدیریت نکنید، به سرعت می تواند تبدیل به یک اختلال یا بیماری شود. در نتیجه، میزان اندک آن نه تنها ضرری برای شما ندارد، و نرمال تلقی می شود، بلکه در مواردی می تواند به شما کمک هم بکند. استرس می تواند به شما در تصمیم گیری و اقدام، انگیزه بدهد. از طرف دیگر، استرس بیش از اندازه تاثیر منفی و بدی روی زندگی تان می گذارد.

افسردگی چیست؟

افسردگی به مراتب شدید تر از استرس است و تاثیراتش در مدت طولانی روی فرد باقی خواهد ماند. افسردگی به شرایطی اشاره می کند که شما در اغلب اوقات، حال و حوصله چیزی را ندارید؛ روحیه تان پایین است، انگیزه انجام کاری را ندارید و حتی میل و اشتیاقتان را به انجام کارهایی که در گذشته شما را خوشحال و خوشنود می ساخته است، از دست می دهید. درست برعکس استرس که به نظر می رسد محرک آشکار و مشخصی همچون یک اتفاق دارد، به راحتی نمی توانید دلیل و منشا افسردگی تان را بیابید.

 Stressed or Depressed? Know the Difference

افسردگی ممکن است ناشی از تجربه ای دردناک یا جمع شدن مسائل مختلف روی یکدیگر باشد. احساسات سرکوب شده قدیمی هم می توانند چنین مساله ای را برای شما به وجود آورند. افسردگی به لحاظ ماهیت غیر منطقی خود می تواند باعث شود فکر کنید که هیچ کنترلی روی شرایط خود ندارید. در صورتی که افسردگی درمان نشود، می تواند به افکار خطرناکی همچون خودکشی منجر شود.

نشانه های استرس و افسردگی چیست؟

تمایز قائل شدن میان نشانه ها و علائم استرس و افسردگی کار راحتی نیست. گاهی اوقات، این علائم با هم همپوشانی دارند و اجازه نمی دهند که بفهمید آیا افسرده اید یا تحت استرس و فشار قرار دارید. علی رغم شباهت هایی که این علائم با هم دارند، اما نشانه های افسردگی اغلب بسیار شدید و عمیق بوده و گاهی چندین هفته هم به طول می انجامند در حالی که استرس، تنها چند روز در شما دیده می شود.

نشانه های استرس

  • عصبی و نگران شدن
  • سردرگم بودن
  • مشکل و دشواری در استراحت  و خواب
  • عدم تمرکز
  • سردرد های مداوم
  • فشار دادن دندان ها به روی هم
  • نگرانی مداوم
  • از دست دادن علاقه به زندگی اجتماعی
  • احساس به عدم توانایی در مدیریت دشواری ها و چالش های زندگی

نشانه های افسردگی

  • احساس ناراحتی و نا امیدی در دراز مدت
  • احساس خستگی، بی انگیزگی، نداشتن انرژی
  • تغییرات سریع در حالات روحی، از عصبانیت تا خشم
  • تغییرات در عادات غذایی، از دست دادن یا اضافه کردن وزن
  • اندیشیدن به اقدام به خودکشی
  • از دست دادن {موقتی} حافظه
  • دشواری در تصمیم گیری
  • از دست دادن علاقه به زندگی اجتماعی
  • احساس به عدم توانایی در مدیریت دشواری ها و چالش های زندگی

تفاوت میان استرس و افسردگی

دلیل بروز استرس واضح و مبرهن است در حالی که افسردگی از هر جا و به هر دلیلی ممکن است سراغمان بیاید. استرس با تغییر در اتفاقات روزمره زندگی مان برطرف می شود. افسردگی گاهی تا سال ها، صرف نظر از تغییرات در زندگی، با ما می ماند. استرس به دلیل تغییری در شرایط فعلی مان روی می دهد اما افسردگی به دلیل سرباز کردن احساسات سرکوب شده قدیمی روی می دهد

استرس در صورت عدم درمان و رفع، منجر به افسردگی یا اضطراب می شود. اما افسردگی احتمال خودکشی را در انسان قوت می بخشد. میزان اندک استرس می تواند به بالندگی شما کمک کند در حالی که سطوح اندک افسردگی کماکان خطرناک است.

راه درمان

خبر خوب این است که هر دو مشکل، قابل درمانند. در مواجه با استرس برنامه ای تدارک ببنید؛ علت را شناسایی کنید؛ راه حل های مختلف را روی کاغذ بنویسید؛ سریعا دست به عمل بزنید و در حین عمل، ان ها را اصلاح کنید. در صورتی که احساس کردید به تنهایی از پس شرایط بر نمی آیید، از درخواست کمک کردن نهراسید. از نزدیکان و افراد حرفه ای کمک بگیرید.

به خودتان تلقین کنید که افسردگی، خجالت آور نیست. به محض وقوع نشانه های آن، به متخصص مراجعه کنید. هرچه زودتر دست به کار شوید، نتایج بهتری خواهید گرفت.

ثبت ديدگاه

چهارده + 17 =