آشنایی با بازاریابی عصبی و کاربرد آن در حوزه های مختلف

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ یکی از حوزه های نوین در بازاریابی است که از تکنولوژی های پزشکی مثل عکسبرداری مغزی استفاده می کند تا واکنش مغز به محرک های بازاریابی را مطالعه کند. از نظر تخصصی در تصویربرداری مغزی از آهن ربای مخصوصی برای گرفتن رد جریان خون در مغز در هنگام پاسخگویی فرد مورد نظر به یک محرک، استفاده می شود. این کار این امکان را برای آنها فراهم می کند تا وارد مرکز لذت افراد شوند، و از این طریق بازاریابان متوجه می شوند چه عملکرد و ویژگی هایی باعث تحریک افراد می شود. البته آنچه محققان و متخصصان حوزه بازاریابی عصبی بر آن تاکید دارند، واکنش افراد به محرک های مختلف است. در این مقاله کاربرد بازاریابی عصبی در ابعاد مختلف را بیان می کنیم:

کاربرد بازاریابی عصبی در حوزه های مختلف:

بازاریابی عصبی در تحقیقات بازار

اکثر شرکت هایی که از بازاریابی عصبی استفاده می کنند تحت تحقیقات بازار خود از آن بهره می برند. این کمپین ها متخصص در ارزیابی تبلیغ، تبلیغ تجاری، کالا جدید یا حتی محاسبه واکنش مخاطبان به پخش آگهی تبلیغاتی خواهد بود.

بازاریابی عصبی در طراحی کالا و بسته بندی آن

یک محصول چطور به نظر می رسد، احساس می شود به عنوان یک موجودیت به طور کلی چه تاثیری بر مشتری می گذارد. به کارگیری اصول بازاریابی عصبی و انجام آزمایشات آن می تواند بینشی از تاثیرات هیجانی در انتخاب طراحی های متفاوت را به محققان نشان دهد.

 بازاریابی عصبی در قیمت گذاری

بازاریابان مدت های زیادی است که این حقیقت را می دانند که قیمت متغیری با اهمیت و تاثیرگذار در موفقیت محصولات و خدمات است. دانش آنکه قیمت چگونه تعیین می شود بخشی از ارزش آفرینی بازاریابی عصبی در حوزه ی بازاریابی محسوب می شود.

بازاریابی عصبی در چیدمان فروشگاه

موفقیت یک خرده فروشی وابسته به آن است که چطور تجربه ای خوب را برای مخاطبان و مشتریان خود به وجود بیاورد و چگونه، محصولات، قیمت ها و تخفیف ها را ارائه و معرفی کند که توجه مشتریان را جلب کند. بنابراین خرده فروشان می توانند از اصول بازاریابی عصبی در محیط خرده فروشی خود استفاده کنند و اینگونه تجربه ای خاص را برای مشتریان خود رقم بزنند.

بازاریابی عصبی در خدمات حرفه ای

صنعت خدمات حرفه ای بشدت تحت تاثر تعاملات انسانی قرار دارد. بازاریابی عصبی ابتکاراتی را برای عملکردی با بهترین کیفیت به وجود آورده است، زیرا بیشتر اوقات تصمیم قبل از انجام خدمت صورت می گیرد و ایجاد تصویر مورد نظر بازاریابان در ذهن مخاطبان، می تواند خصوصیات مورد نظر آنها را در ذهن مشتریان القا کند و توجه آنها را به سمت برند مورد نظر جلب کند.

بازاریابی عصبی در تبلیغات

از اصول بازاریابی عصبی برای توسعه و گسترش تبلیغات و ساخت درست آنها بهره برده می شود. از آنجایی که تبلیغات اصولاً  کاری خلاقانه است، نورومارکتینگ می تواند از طریق افزایش ارزش به وسیله ی فهم بهتر تاثیر تبلیغات بر روی افراد، بر تبلیغات و موفقیت آنها اثر مهمی بگذارد. بازاریابی عصبی در آزمایش تبلیغات، از نظر تاثیرگذاری بر مخاطبان، اهمیت قابل توجهی داشته است.

 5تکنیک بازاریابی عصبی که بازاریابان باید بدانند:

امروزه تکنیک های بازاریابی عصبی بسیار زیادی توسط بازاریابان مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به کسب و کارهای متفاوت و اهداف مختلفی که دارند شاید بتوان گفت تقریبا تمام تکنیک های بازاریابی عصبی با ارزش هستند، اما شما باید انواع مختلف آن رابشناسید تا در صورت نیاز بتوانید از تکنیکی استفاده کنید که با کمترین هزینه بیشترین سود را به شما برساند و همچنین شما را به هدفتان برساند.

از طریق ردگیری چشمی مشتریان

ردگیری چشمی الگوی حرکتی مردمک چشم افرادی است که آزمایش های آی ترکینگ را اندازه گیری می کنند. تکنولوژی ردگیری چشمی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که از چشم مشتریان خود به تبلیغات، محصول و فروشگاه نگاه کنید. اینگونه متوجه خواهید شد مشتریان به چه نکاتی توجه دارند و الگوهای دیداری آنها در شرایط متفاوت چگونه است. مثلا انجام آزمایشاتی نشان داده است که افراد در اکثر مواقع وقتی که وارد فروشگاه میشوند ابتدا قفسه های سمت خود را نگاه میکنند.

نگاهی به فعالیت های عصبی مغز مشتریان بیاندازید

اگر می خواهید بدانید که افراد بیشتر به چه چیزی فکر میکنند بهتر است از تصویر برداری مغزی استفاده کنید. برای انجام این کار به ابزار تخصصی و آشنایی با نحوه کار آنها نیاز خواهید داشت. پرکاربردترین این ابزارها FMRI  و EEG هستند. تصویر برداری مغزی با هدف یافتن دکمه خرید در مغز مخاطبان مورد استفاده قرار میگیرد اما محققان اظهار کرده اند که چنین دکمه ای در مغز مشتریان وجود ندارد و در هر فردی محرک های متفاوتی منجر به اقدام خرید می شود. بازاریابان از این  راه می توانند میزان توجه افراد مختلف به موارد مورد نظرشان را آزمایش کنند.

توجه به حالت چهره مشتریان

نیازی نیست حتما به ذهن مشتریان تان نفوذ کنید تا از احساس آنها مطلع شوید، میتوانید از طریق میمیک صورت آنها نیز اطلاعات بسیار زیادی نسبت به احساسی که دارند به دست آورید. همانطور که لوازمی برای ردگیری حرکت چشم و تصویربرداری از مغز وجود دارد ابزاری هم وجود دارد که بر روی صورت افراد نصب میشوند و تمام حرکت های صورت را اندازه گیری میکنند. در این موارد هیجانات و احساسات کدگذاری میشوند و واکنش مشارکت کنندگان براساس این کد گذاری ها مشخص می شود.

به کار گیری حواس پنج گانه( بازاریابی حسی)

بازاریابی حسی به شیوه ای از بازاریابی است که حواس پنجگانه را شامل میشود. هدف از بازاریابی حسی تاثیرگذاری بر روی مخاطبان از راه محرک های حسی است. به عنوان مثال استشمام بویی خاص میتواند افراد را ترغیب به خرید یک محصول کند که نمونه ی آن در بازاریابی رستورانی به چشم می خورد. تمام حواس پنجگانه به عنوان محرک های حسی در نظر گرفته می شود و کافی است بفهمید این محرک ها از چه طریق میتوانند توجه مشتریان را به خود جلب کنند.

استفاده از متد های روانشناسی

تکنیک های روانشناسی برای بازاریابی تا حدی شناخته شده هستند، شاید معروف ترین آنها حقه ی عددی باشد که در قیمت گذاری محصولات مورد استفاده قرار میگیرد. مثل درج قیمت 39.000 تومان یا حتی 599.000 و مواردی از این دست که از نظر روانشناسی با ذهن مخاطبان بازی میکند و آنها به مرز قانع شدن نزدیک تر می کند. همچنین نوشتن و یا عدم نوشتن برچسب های قیمت بر روی محصولات نیز میتواند در خصوص کالاهای مختلف و مشتریان مختلف نتایج متفاوتی در پی داشته باشد، زیرا تحقیقات نشان داده هر دوی آن ها در امر فروش موثر واقع شده است.

بازاریابی عصبی امروزه به دنبال راهی برای کاربرد اطلاعات به دست آمده از تاثیرگذاری تبلیغات در مرحله ی خلق تبلیغ و ایجاد ایده های خلاقانه ی تبلیغ است. در حال حاضر از اصول  نورومارکتینگ به عنوان کمک کننده برای بهبود فعالیت های بازاریابی و انجام آنها به شیوه ای که تاثیر بیشتری داشته باشد استفاده می شود. احتمالا در حال حاضر شرکت های کمی در تحقیقات بازار یا ساخت تبلیغات و کمپین های خود از این شیوه بازاریابی استفاده کنند، اما با توجه به کاربرد آن و اطلاعاتی که در اختیار بازاریابان قرار می دهد،پیش بینی می شود این روند در سال های آینده با پیشرفت قابل توجهی رو به رو شود و استفاده از بازاریابی عصبی به یکی از ضرورت های شرکت های فعال در کسب وکار تبدیل خواهد شد.

استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و کسب و کار در سمینار بزرگ موفقیت، رازهای موفقیت و خلاقیت در کسب و کار را به شما آموزش می دهند و شما برای شرکت در این سمینار انگیزشی و مفید می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه