کتاب بازاریابی با هک رشد
آکادمی بازار قصد دارد در این مقاله کتاب بازاریابی با هک رشد اثر رایان هالیدی را به شما معرفی کند. این کتاب درباره رشد بازاریابی کامپیوتری صحبت میکند. اساسا چیزی که کتاب بازاریابی با هک رشد بیان میکند این است که باید روش تبلیغ محصولات خود را عوض کنیم.
اولین چیزی که او درباره محصول میگوید این است که بازار محصول مناسب است و باید قبل از واکنشهای منفجر شونده تغییر کند. او میگوید باید راهی پیدا کرد تا محصولات را با بازار منطبق کرد تا با تغییر محصول مقابله شود.
علاقه مخاطبان را شناسایی کنید
اینستاگرام را در نظر بگیرید. آنها ابتدا با برنامهای به نام «بوربن» شروع کردند و حدود نیم میلیون دلار روی آن سرمایه گذاری کردند. بوربن در ابتدا یک شبکه اجتماعی بر اساس موقعیت مکانی بود که تصاویر دلخواه داشت.
بعد از چند ماه فهمیدند که کاربران فقط به قسمت فیلتر تصاویر علاقه نشان میدهند. جلسه ای برگزار کردند و به نظر کاربران خود گوش دادند. آنها با خود گفتند که کاربران به این قسمتهای تصویر علاقهمند شدهاند، پس باید کاری با آن کرد. سپس این کمپانی را با برنامه موبایلی, با فیلترهای تصویری، دوباره برندسازی کردند.
طبق گفته بازاریابی با هک رشد در کمتر از دو سال، آنها این اپلیکیشن را با قیمت یک میلیارد دلار به فیسبوک فروختند. اگر طراحی یک محصول جدید را شروع کردید، این اطلاعات بسیار با ارزش هستند.
با چیزی به نام MVP شروع کنید، که مخفف محصولی با کمترین دوام است. سپس به مخاطبان خود گوش دهید و در محصول خود تغییر ایجاد کنید و دوباره به آنها گوش دهید این کار را تا هر اندازهای که نیاز است انجام دهید تا اینکه یک واکنش انفجاری ایجاد شود.
بکارگیری شیوه های نوین بازاریابی در بازاریابی با هک رشد
موضوع بعدی میانبر زدن شیوههای مرسوم بازاریابی و پیدا کردن رشد کامپیوتری است. این چیزی است که نیاز به خلاقیت، تصویرسازی و فکر کردن بسیار زیادی دارد. رشد کامپیوتری، به محصول شما این امکان را میدهد که با هزینه بسیار کم نفوذ بیشتری داشته باشید.
بنابراین میبینید، خیلی از مردم این تبلیغات سنتی را میبینند، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، که نسبت به آنها بسیار بیتفاوت هستند و فقط روی ضمیر ناخودآگاه آنها اثر میگذارد. باید به روشهای جدید برای تبلیغ بپردازید. شما باید چیزی را به مردم بفروشید که میخواهند. چیزی که بتوانند راجع به آن با دوستان خود صحبت کنند.
بنابراین در بازاریابی با هک رشد این روش به محرکهایی متصل شده است که متکی به خود هستند مثل یک طرح هرمی، دوستان شما به دوستان خود میگویند و همینطور ادامه پیدا میکند.
نمونه دیگر هاتمیل است. برخی تبلیغات سنتی مانند بیلبورد یا تبلیغات تلویزیونی بسیار پر هزینه هستند و مشخص نیست چه میزان برگشت به همراه دارند. کاری که آنها انجام دادند این بود که آخر هر ایمیلی که هر مشتری استفاده میکرد یک خط اضافه کردند، یک پی نوشت.
در انتهای همه ایمیلها اتفاقی که افتاد این بود که به همه کاربران این امکان را داد که آن را ببینند و بگویند هاتمیل یک سرویس خوب و مجانی است. این اساسا یک تبلیغ رایگان برای کمپانی بود.
میتوانید همین را وقتی کسی از آیفون برای شما پیام میفرستد ببینید، در انتهای پیام نوشته است؛ از آیفونم فرستاده شد. این یک رشد کامپیوتری بزرگ برای هاتمیل بود.
محصول خود را به تدریج کامل کنید
محصول شما باید سازگار باشد. نیازی نیست صبر کنید تا محصولتان کامل شود، باید آن را با کاربران خود تست کنید و بعد تغییر دهید.
هنری فورد درباره بازاریابی با هک رشد میگوید: خدا را بخاطر مشتریانم شکر میکنم آنها قبل از این که محصول من کامل شود آن را میخرند.
این چیزی است که بسیاری از مردم با آن مشکل دارند. آنها فکر میکنند قبل از این که وارد بازار شوند باید محصول کاملی داشته باشند. شما فقط کافیست که چیزی داشته باشید و به ازای آن فیدبک بگیرید.
معرفی رایان هالیدی نویسنده بازاریابی با هک رشد
رایان هالیدی نویسنده و راهبردشناس رسانه است. او در نوزده سالگی دانشگاه را رها کرد تا تحت نظر رابرت گرین، نویسنده “۴۸ قانون قدرت” کارآموزی کند.
او بعدها در مقام مدیر بازاریابی امریکن آپارل مشغول به کار شد. شرکت او برس چک تاکونو مشاور مشتریان بسیاری مانند گوگل، تیزر، کامپلکس و همچنین بسیاری از نویسندگان برجسته و پر مخاطب بوده است.
رایان هالیدی پیش از این چهار کتاب دیگر نیز تالیف کرده است که یکی از معروفترین آنها کتاب ایگو دشمن من است میباشد. آخرین کتاب او با عنوان “مانع، خود راه است” به هفده زبان ترجمه شده است و در میان مربیان لیگ ملی فوتبال آمریکا، ورزشکاران برجسته جهان، شخصیتهای تلویزیونی، رهبران سیاسی و دیگران طرفداران بسیاری دارد.
بازاریابی اصولی و نوین با کمک آکادمی بازار
شما حتما کسب و کارهایی را دیدهاید که بدون کمترین تبلیغات یا صرف هیچ هزینهای برای تبلیغات بسیار معروف میشوند یا در اصطلاح همه گیر و ویروسی میشوند. چنین کاری در نگاه نخست نوعی جادو یا شانس به نظر میرسد، اما واقعیت چیز دیگری است.
این کسب و کارها خواسته یا ناخواسته اصولی را دنبال میکنند که در دنیای جدید بازاریابی و فروش به «هک رشد» معروفاند؛ یعنی بهجای صرف هزینه زیاد برای جلب مشتری، با استفاده از این اصول، پایگاه مشتریان خودشان را گسترش میدهند.
در واقع، برای جذب کسانی بازاریابی میکنند که احتمال تبدیل شدن آنها به مشتری خیلی بیشتر از غریبه پرمشغلهای است که بنر آگهی آن کسب و کار را در فضای مجازی دیده است.
در این راستا آکادمی بازار به شما پیشنهاد میکند برای داشتن یک بازاریابی اصولی و نوین از نکات بیان شده در کتاب بازاریابی با هک رشد بهره ببرید و همچین از محصولات کتاب صوتی که مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار میدهد استفاده کنید.