پنج روش برای تصویرسازی و تجسم ذهنی برای رسیدن به نتایج دلخواه

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
تصویرسازی و تجسم ذهنی
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

روش‌های مختلفی برای تصویرسازی و تجسم ذهنی برای رسیدن به نتایج دلخواه وجود دارد که می‌توانید با کمک آن‌ها از این توانمندی‌های خود بهره ببرید.

نتایج خود را قبل از اینکه هدفتان به واقعیت تبدیل شود تجسم کنید. گویی که هدفتان همین حالا جلوی چشمانتان واقعی شده است.

ذهن شما چیزی که تصور می‌کنید را باور می‌کند. شما نیز باید باور کنید که تصویرسازی شما واقعی است. اینکار شما را به آرزویتان می‌رساند. اگر نحوه تصویرسازی را بلد نیستید یا برایتان دشوار است ما شما را راهنمایی می‌کنیم. همراه ما باشید.

تصویرسازی و تجسم ذهنی

آلیشیا لارنس برای یک شرکت بازاریابی اینترنتی کار می‌کند. همچنین او یک وبلاگ نویس است و در زمان آزادش در MarCom Land کار می‌‌کند. کارهای او توسط انجمن ارتباطات تجاری، Business Insider و Spin Sucks منتشر شده است. او می‌‌گوید: زندگی ما همان چیزی است که افکار ما آن‌‌ها را می‌سازد و تجسم می‌کند.

اگر ما بخواهیم به موفقیت‌های بزرگ در زندگی دست پیدا کنیم، باید افکار بزرگی در مورد خودمان در ذهن‌مان بسازیم، و خودمان را فوق‌ العاده بدانیم.

این دقیقا جایی است که تجسم به کار می‌آید. زمانی که بچه بودم، هر زمانی که می‌‌خواستم در یک مسابقه رقص، اجرای یک نمایش یا در یک نمایشگاه علمی شرکت کنم، پدرم از من می‌‌خواست که موفقیتم را تجسم کنم.

او می‌‌دانست که این اولین گام اساسی برای اجرای خوب و رسیدن به هدف من است.

هم‌ چنین به من فرصتی داد تا نقاط ضعف خود را بفهمم و راه چاره‌‌ای برایشان پیدا کنم، بدون اینکه پدرم مجبور باشد آن را به من گوشزد کند. در حال حاضر به عنوان یک بزرگسال، هنوز به قدرت تجسم و توانایی آن در تبدیل رویا به واقعیت اعتقاد دارم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
قانون جذب

اگر شما علاقمند به امتحان کردن این روش هستید، در اینجا چند استراتژی برای استفاده از آن ذکر می‌‌شود:

۱. تمرین تجسم خارجی

 تمرین تجسم و تصویرسازی خارجی

یک نقطه آرام و دلپذیر پیدا کنید، دراز بکشید و چشم‌‌ها را ببندید. تصور کنید در یک سالن سینما نشسته‌‌اید که یک صحنه از زندگی شما را به تصویر می‌کشد.

صحنه‌ای که به هدفتان دست پیدا می‌‌کنید. اگر می‌‌خواهید یک موسیقیدان موفق باشید، می‌توانید خودتان را در حال نواختن در Carnegie Hall تجسم کنید.

اگر می‌‌خواهید یک بازیکن حرفه‌‌ای فوتبال باشید، می‌‌توانید خود را با پیراهن تیمی که می‌‌خواهید در آن بازی کنید، درحال کسب امتیاز در زمین تصور کنید.

می‌توانید دستاورد هر آنچه را که امیدوارید در زندگی خود به آن برسید، تجسم کنید. در تجسم خود دقیق باشید، فکر کنید که چه چیزهایی ممکن است ببینید و بشنوید، چه احساسی داشته باشید، شکل محیط چگونه باشد و … . هر چقدر تجسم‌تان دقیق‌تر باشد، بهتر است.

بیشتر بخوانید: قدرت ذهن و متافیزیک برای جذب شادی و خوشبختی – موفقیت و تصویرسازی ذهنی

۲. تمرین تجسم داخلی

این شبیه به عمل فوق‌ الذکر است، اما به جای تجسم صحنه‌‌ها به عنوان یک ناظر، این بار شما واقعا در صحنه حضور خواهید داشت.

خود را در حالتی تصور کنید که به صحنه پا می‌گذارید، در آن فضا قرار دارید و در آن حال، متوجه اتفاقات اطرافتان باشید.

چه کسانی آنجا هستند؟ چه چیزهایی گفته می‌شود؟ چه اتفاقاتی می‌‌افتد؟ کجا اتفاق می‌افتد؟ تاکید می‌‌کنم، تصور جزئیات تا حد ممکن، مفید است.

۳. تمرین تجسم متنوع

 تمرین تجسم متنوع

علاوه بر دو شکل از تجسم که توضیح داده‌ شد، تجسم متنوع یکی دیگر از ابزار مهم است. به شرایطی که در ذهن دارید فکر کنید، و تصور کنید که در آن شرایط چه انتخاب‌‌هایی دارید و چه واکنش‌هایی نشان می‌دهید و برای آن‌ها تمرین کنید.

هرگز خودتان را بازنده یا در حال شکست خوردن تصور نکنید، فقط به این فکر کنید که واکنشتان به شرایط بد چطور خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر هدف شما پیروزی در مسابقات سه‌ گانه (مسابقه ورزشی ترکیبی شامل شنا و دوچرخه‌سواری و دو) باشد، باید برای اتفاقات مختلفی که ممکن است در روز مسابقه اتفاق بیفتد آماده باشید.

در صورت بارندگی چه خواهید کرد؟ اگر در میان ورزشکاران دیگر گیر بیوفتید چه کار می‌کنید؟ اگر دچار انقباض عضلانی شوید واکنشتان چه خواهد بود؟

تجسم چگونگی واکنش در هر یک از این شرایط، در ایجاد احساس آمادگی و اعتماد به نفس در مسابقه کمک بزرگی می‌کند. در میدان مسابقه زندگی نیاز به چه آمادگی‌هایی دارید؟ استاد احمد محمدی در سمینار موفقیت پاسخ این سوال را به شما خواهند داد.

۴. ساخت تصاویری از هدف

ساخت تصاویری از هدف

جدای از تکنیک‌های تجسم ذهنی، هم‌چنین تجسم تصاویر ملموس بنیادی در رسیدن به موفقیت موثر است.

به عنوان مثال، اگر هدف شما صرفه‌جویی و پس‌ انداز پول کافی برای سفر به هاوایی است، عکس‌‌هایی از مناظر هاوایی در مجله یا بروشورهای سفر پیدا کنید، و عکس‌ های خودتان را ببرید و روی آن‌‌ها بچسبانید، طوری که انگار در آنجا هستید.

اگر هدف شما یادگیری موج سواری است، یک تصویر از کسی که موج سواری می‌کند برش دهید و یک عکس از خودتان را جایگزینش کنید، طوری که به نظر برسد آن شخص در حال موج سواری، شما هستید.

استاد احمد محمدی
اگر انسان می‌دانست که چه قدرتی دارد، از نتایج زندگی‌اش شرمگین می‌شد.
استاد احمد محمدی

اگر می‌‌خواهید با مدرک مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شوید، خود را روی صحنه و در حال دریافت دیپلم تجسم کنید یا به دوستان و خانواده از دستاوردهای خود بگویید. راهی برای ساخت یک تصویر ذهنی از هر آنچه که تصمیم به انجامش دارید، پیدا کنید.

حتی می‌‌توانید یک عکس از آن را بکشید و در جایی مانند روی میز کار، در آینه حمام یا در اتاق خواب یا هر جایی که عموما جلوی چشم‌تان است قرار دهید.

۵. از قدرت تلقین استفاده کنید

پنج روش برای تصویرسازی و تجسم ذهنی برای رسیدن به نتایج دلخواه

به عنوان یک دونده، تلقین عامل مهمی برای موفقیت من بود. من یک بسته کارت تهیه کردم و روی هر کارت، تاییدیه‌ای بر توانایی‌هایم به عنوان یک دونده نوشتم، مانند:

من مانند یک قهرمان جهانی می‌دوم، من یک مبارزم و مبارزان می‌‌جنگند! من به اندازه کافی قوی هستم و از پستی و بلندی‌هایی که سر راهم قرار می‌گیرند، عبور می‌کنم.

من قبل از مسابقات، نگاهی به این فلش کارت‌ها می‌انداختم و در نهایت، آن‌ها آنقدر در ذهنم نهادینه می‌شدند که به صحت‌شان اعتقاد پیدا می‌کردم.

بهترین ویژگی تلقین این است که برای هر هدفی که می‌‌خواهید دنبال کنید، اعم از ورزشی، هنرهای نمایشی، کسب و کار و حتی زندگی شخصی موثر است.

بیشتر بخوانید: چرا گاهی اوقات تصویرسازی ذهنی نتیجه بخش نیست؟

سخن پایانی

برای هر هدفی که در زندگی‌‌تان تلاش می‌‌کنید، با تجسم موفقیت در ذهن‌تان، با دستاوردهای آن در دنیای واقعی روبه‌رو می‌شوید.

استراتژی‌های فوق را همین امروز امتحان کنید؛ چیزی که اکنون رویای شماست، به زودی برایتان به واقعیت می‌پیوندد. در صورتی که تصویر سازی ذهنی به درستی انجام گیرد، احتمال دستیابی به رویا و هدف شما بیشتر می‌گردد.

لینک های مفید

16 پاسخ

    1. سلام شیما عزیز
      تمرکز بالا خیلی در این زمینه کمکتون میکنه، سعی کنید بتونید تمرکز کنید و از چندبار امتحان کردن و جواب نگرفتن ناامید نشید. ذهن شما نیاز به چندبار تمرین و تکرار داره تا به قدرت تصویرسازی برسه…

  1. سلام دوستان من میگم برای تجسم بهتره که او یک تصویر را با اول تجسم خارجی و بعد با تجسم داخلی انجام بدید لطفا اگر اشتباهه جواب من را بدهید

    1. سلام کاربر عزیز
      خیلی پیشنهاد عالیه! اتفاقا پیشنهاد ما هم همینه که در ابتدا اگر تجسم ذهنی براتون سخت و یا امکان پذیر نیست. از تجسم اجسام خارجی کمک بگیرید.
      ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

    1. چرا اتفاقا
      من امتحان کردم عالیه و جواب داده
      در راستای چیزی که میخواین تلاش کنید و باور داشته باشید

    1. سلام زیبا عزیز
      قطعا، آرزومندیم تمام هم یاران آکادمی بازار به هرچیزی که آرزو دارند و می خواهند برسند.

  2. سلام. ضمن تشکر از توضیحات خوبتان که خیلی کاربردی بود، می خواستم بدانم کاربرد تمرین تجسم خارجی و تمرین تجسم داخلی چه تفاوتی دارد و کدامیک موثر تر است؟
    و آیا در مورد یک موضوع همیشه باید یک تصویرسازی انجام شود و یا با موضوع واحد می توان هر دفعه تصویر سازی دیگری داشت؟

    1. سلام. در مورد تمرینات این چنینی، پیشنهادم این است که تست کنید. شاید یک نفر در تصویرسازی به علاوه کلمات و جملات تاکیدی قوی تر عمل کنه و یک نفر فقط تصویر سازی بهتری داشته باشه یا یک نفر قدرت بیشتری در تجسم داشته باشه … تفاوت تصویر سازی خارجی و داخلی در متن توضیح داده شده ولی لازمه شما تمرین و تست کنید، ببینید خودتون در کدوم روش موفق تر عمل می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *