کنترل خشم در کودکان و نوجوانان

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۴ مرداد, ۱۴۰۰
کنترل خشم در کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. یکی از این مشکلات خشم است. والدین باید برای کنترل خشم فرزندان خود نکاتی را فرا بگیرند زیرا خشم باعث مشکلاتی اساسی در افراد می‌شود. خشم یکی از رفتارهای شایع در کودکان و نوجوانان است.

زمانی که کودک شروع به فهمیدن مسائل مختلف می‌کند خود به خود رفتارهای خوب و بد نیز درونش شکل می‌گیرد. کودکان زیادی هستند که بخاطر مسائل مختلف مانند وراثت یا محیط خشم زیادی دارند. البته در دوران نوجوانی نیز انسان به دلیل تغییراتی که برایش به وجود می‌آید بسیار پرخاشگر می‌شود. گاهی اوقات این خشمگین بودن آنقدر زیاد می‌شود که هم به کودک و هم به اطرافیانش آسیب می‌زند.

هیچکس دوست ندارد فرزندش با کودکی که از مشکل عصبانیت رنج می‌برد بازی کند. همین موضوع ممکن است باعث مشکلات حادی در بزرگسالی شود. فردی که در کودکی یا نوجوانی با خشم دست و پنجه نرم می‌کند، در بزرگسالی منزوی می‌شود و آینده خوبی نخواهد داشت.

حتی ممکن است دست به کارهایی بزند که به افراد جامعه آسیب وارد شود. پس تا حد امکان باید سعی‌کنیم تا به کودکان و فرزندان خودمان نحوه کنترل و مدیریت خشم را آموزش دهیم. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان خشم کودکان و نوجوانان را کنترل کرد و با این کار آینده بهتری برای آن‌ها بسازیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کنترل خشم

خشم چیست و چگونه می‌توان آن را مدیریت کرد؟ کنترل خشم در کودکان یکی از مسائل مهم و نگران کننده برای والدین است. کودکان و نوجوانان اگر نتوانند احساس خشم خود را کنترل کنند باعث بروز رفتارهایی ناهنجار مانند بی‌احترامی، لجبازی، پرخاشگری و خشونت می‌شود. ارتباطی بین کنترل خشم و استرس وجود دارد.

 عصبانیت در کودکان می‌تواند در نشانه‌های مختلفی هم‌چون دعوا و بحث بروز پیدا کند. بروز بیماری‌های مختلف عصبی را می‌توان در سنین پایین کنترل کرد. والدین برای کنترل خشم و مدیریت عصبانیت فرزندان خود باید از روش‌ها و راهکارهای ارائه شده توسط متخصصان استفاده کنند. در این مقاله در مورد روش‌های مختلف برای کنترل خشم در کودکان اشاره می‌شود.

1. به کودکان خود بیاموزید که تفاوت میان رفتار و احساس را متوجه شوند

به کودکان خود بیاموزید که تفاوت میان رفتار و احساس را متوجه شوند

احساس خشم از جمله احساساتی است که در وجود تمامی انسان‌ها به خصوص کودکان وجود دارد. تفاوت رفتار و احساس از جمله مواردی است که باید والدین در کودکی به فرزندان خود بیاموزند. توجه به تفاوت میان این دو مورد می‌تواند به تمایز رفتار و احساس کودکان کمک کند.

درک تفاوت میان رفتار و احساس باعث کنترل خشم می‌شود. بعد بروز هرکدام از احساسات فرزند خود سعی کنید با وی صحبت کرده و اطلاعات مناسبی در مورد رفتار و احساس خود ارائه دهید.

می‌توانید مقاله‌ چگونه از خشم، عصبانیت و احساساتی که جریحه‌دار شده رهایی یابیم؟ را بخوانید. از جمله تکنیک‌هایی که برای کنترل خشم ارائه می‌شود، ارائه تصویری مناسب از عواقب رفتار خشونت بار برای کودکان است. احساس پشیمانی، تنبیه‌های مناسب و ناراحتی از جمله احساساتی است که برای انسان‌ها بعد از بروز خشونت است.

روش‌ها و راهکارهای مناسب را در مورد بیان نظرات در زمان خشونت ارائه دهید. صبر و گذشت را از کودکی به فرزندان خود بیاموزید.

2. الگوی خوبی برای کنترل خشم فرزندان خود باشید

الگوی خوبی برای کنترل خشم فرزندان خود باشید

همواره پدر و مادر یکی از بهترین الگوها برای فرزندان هستند. کودکان تا مدت‌ها توجه ویژه‌ای به رفتار پدر و مادر خود دارند. آموزش روش‌های مناسب برای کنترل خشم باید توسط والدین در ابتدا صورت بگیرد.

زمانی که کودکان رفتار شما را هنگام عصبانیت ببینند می‌توانند الگوی مناسبی را در کنترل خشم خود کشف کنند. حال سوال اینجاست که آیا خوش بینی می‌تواند در موفقیت و سلامت ما تاثیری داشته باشد؟

استاد احمد محمدی
باور داشته باش که اگر زندگی مشکلاتی پیش رویت گذاشته، توان حل آن‌ها، پیشاپیش به تو داده شده است.
استاد احمد محمدی

قرار دادن کودکان در موقعیت‌های تنش‌زا و استرس‌زا از جمله اشتباهات نامناسب والدین است. کودکان خودشان در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که می‌توانند احساس خشم خود را بروز دهند. دید کلی در مورد این احساسات به فرزندان خود بدهید. به این موضوع اشاره کنید که این احساس فقط مختص تو نیست.

اگر در موقعیتی در مقابل کودک‌تان با عصبانیت برخورد کردید، سعی کنید توجیه مناسبی برای آن پیدا کنید. با معذرت خواهی از او تلاش کنید این رفتار از ذهن او پاک شود.

3. برای عصبانیت قانون و معیار داشته باشید

برای عصبانیت قانون و معیار داشته باشید

همواره یکی از مواردی که در نظم دادن به خانواده کمک زیادی می‌کند، داشتن یک قانون و معیار برای تنظیم احساسات و رفتارهای اعضای خانواده است. تنبیه مناسب و مجازات برای اعضای خانواده که دارای رفتار‌های ناهنجار هستند می‌تواند تنظیم روابط در خانواده کمک کند.

به عنوان مثال برای کودکانی که عصبانیت خود را به شکل نا مناسبی بروز می‌دهند تنبیهاتی مانند محرومیت از وعده‌های غذایی در نظر بگیرید. این موضوع کمک می‌کند در زمان‌های آینده که دچار عصبانیت می‌شود، خشم خود را بهتر کنترل کند.

آموزش رفتاری در راستای احترام و متناسب با خانواده به رشد و پیشرفت اعضای خانواده کمک می‌کند. داشتن این معیار در واقعی هشداری است که افراد در خانواده می‌توانند به آن اتکا کرده و از آن عبور نکنند. درنهایت بدانید که نباید از چیزی بترسید و می‌توانید به راحتی کلید حل مشکلات را در دست بگیرید.

کنترل خشم آنی در کودکان

توجه به راهکارهای مناسب در زمینه کنترل خشم در مقالات زیادی ارائه شده است. تلاش کنید این راهکارها را به مرور زمان در ذهن کودکان خود جا بیاندازید. مهارت‌های کنترل خشم باید از سنین پایین به کودکان آموزش داده شود تا بتوان در بزرگسالی نیز از این راهکارها استفاده کنند.

کارهایی را به کودکان خود پیشنهاد دهید تا در هنگام عصبانیت بتواند به آن‌ها رجوع کند. این پیشنهادها می‌تواند شامل اسباب بازی یا خوراکی‌های مورد علاقه کودک شما باشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - کنترل خشم

می‌‌توانید مقاله کنترل خشم را در فیلم «بازی تقلید» بیاموزید را مطالعه کنید. گاهی تنها گذاشتن کودک در هنگام بروز خشم کمک می‌کند که کودک بتواند بهتر موقعیت را بررسی کرده و از آن خارج شود. ورزش کردن و فعالیت بدنی یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل خشم و عصبانیت است. هم‌چنین رژیم غذایی مناسب و کاربردی برای کنترل خشم و عصبانیت.

این روش‌ها سعی می‌کنند تا افکار منفی و استرس از شما دور شود. این رفتارهای سالم را به کودکان خود آموزش دهید تا کنترل خشم مناسب‌تری را داشته باشند.

کنترل خشم در کودکان باعث می‌شود که آن‌ها در آینده افرادی موفق شوند. این روش‌ها از زندگی افراد موفق الگو گرفته شده است. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های افراد موفق از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» استفاده کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

  1. بچه ها خیلی باهوشن و مثل طوطی میمونن باید سعی کنیم همیشه در درست ترین حالت ممکن برخورد کنیم تا بچه ها هم مطالب و رفتار های درست رو یاد بگیرن

  2. دقیقا منم با نظر دوستمون موافقم بچه ها از بزگتراشون الگو میگیرین اگر ما در برابر بچه ها جدال کنیم خب طبیعتا اون از رفتار ما تقلید میکنه

  3. مادر پدرا باید حواسشون باشه که اصلا در مقابل کودک با هم مشاجره نکنن چون تو روحیه بچه خیلی تاثیر میذاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی