چگونه هنگام تمرکز از هجوم افکار به ذهن‌مان جلوگیری کنیم؟

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
تمرکز
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

تمرکز

این سوال اغلب از دیگران شنیده می‌شود که چرا هنگام تمر‌کز افکار به ذهن ما هجوم می‌آورند؟ این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که برای تمرکز کردن آموزش لازم را ندیده‌ایم. یک شخصی این‌گونه نوشته است:

من کتاب چگونه باید تمرکز کرد نوشته شما را خریده‌ام. بیش از یک هفته است که اولین تمرین را شروع کرده‌ام. من می‌توانستم بدون اینکه هیچ فکری به ذهنم خطور کند و تمرکزم از بین برود، آن را انجام دهم.

اما بعدا بیش از چند لحظه نتوانستم تمرکزم را حفظ کنم. ممکن است به من بگویید که چرا چنین است؟ از آنجایی که این سوال را افراد بسیاری می‌پرسند تصمیم گرفتم که در اینجا به آن پاسخ دهم. بنابراین هرکسی می‌تواند آن را بخواند.

بیشتر بخوانید: تمرکز روی هدف‌های زندگی و تاثیر آن در موفقیت و کامیابی

شروع تمرین تمرکز

 آنچه که رایج است این است که موقع شروع تمرین خود-بهسازی، تمرکز یا مدیتیشن مشابه آنچه که در سوال پرسیده شد، تجربه می‌شود. نتیجه‌ مدیتیشن، سکوت ذهن و آرامش درونی است.

استاد احمد محمدی

وقتی روی هدف‌مان تمرکز می‌کنیم، کائنات با تمام قدرتش به یاری‌مان می‌‌آید.

استاد احمد محمدی

شما پیشرفت نمی‌کنید و ناگهان احساس می‌کنید به جای جلو رفتن به عقب بازگشته‌اید. نگران نباشید و تسلیم نشوید. به تمرین ادامه دهید اهمیتی ندارد که چقدر افکار به ذهن‌تان خطور می‌کند و تمرکزتان به هم می‌خورد. آنچه که شما تجربه می‌کنید کاملا طبیعی است.

ذهن در برابر کنترل مقاومت می‌کند

گاهی مقاومت ذهن بلافاصله شروع می‌شود و گاهی پس از یک یا دو هفته این اتفاق می‌افتد و این احساس برای شما ایجاد می‌شود که هیچ پیشرفتی نداشته‌اید.

وقتی نتیجه‌ای نمی‌گیرید شاید انگیزه خود را از دست بدهید. اگر تسلیم نشوید حتما پیشرفت خواهید داشت و دوباره انگیزه می‌گیرید. به مرور زمان تمر‌کز کردن بر هر چه که می‌خواهید با حواس‌پرتی کمتر راحت‌تر می‌شود.

درحالی که تمرکز را انجام می‌دهید، آرام باشید و به تمرین ادامه دهید. اگر ذهن‌تان را بارها به تمرین بازگردانید، یاد می‌گیرید که افکار مزاحم را نادیده گرفته و تمرکزتان را حفظ کنید. پرش ذهن و تمرکز خود را با این روش‌های ساده کنترل نمایید.

اگر توجه‌تان معطوف به افکاری که به ذهن‌تان خطور می‌کند، باشد، آن‌ها قوی‌تر می‌شوند اما اگر بدون مقاومت کردن آن‌ها را نادیده بگیرید، ضعیف‌تر می‌شوند و سرانجام از شما دور می‌شوند.

دوباره تمرین کنید

تمرکز ذهن

هر زمان موقع تمرکز کردن افکار به ذهن‌تان آمدند، دوباره به تمرین برگردید. اگر شما پشتکار داشته باشید کنترل و تمرکز حواس‌تان بیشتر می‌شود. تلاش همیشه به موفقیت می‌رسد اگر از آن خسته نشوید.

اجازه ندهید که چیزی شما را دلسرد کند چرا که مزایای تمرکز آنقدر خوب است که اجازه تسلیم به خود ندهید. وقتی نمی‌توانید تمر‌کز کنید صبور باشید. ثابت قدم باشید و تسلیم نشوید قطعا به زودی نتیجه می‌گیرید.

صبر

هر امری که با تمرکز انجام گیرد، نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت، این نکته را همه می‌دانند، ولی چگونه می‌توان به یک تمرکز عالی دست یافت؟ 

چطور ذهن مان را توسعه دهیم؟

استاد احمد محمدی

استاد احمد محمدی

سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار

روش‌های مختلفی به این منظور وجود دارند، که با توجه کامل، صبر و حوصله باید انجام گیرند. که در مقاله فوق هم نکاتی در مورد تمارین تمرکز آورده شده است که با رعایت آن‌ها و مداومت در تمرین‌ها تمرکز شما تقویت می‌گردد.

بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» مطالب بیشتری در رابطه با مهارت تمرکز و رابطه آن با موفقیت افراد و همچنین سایر ابزارهای موفقیت را به شما تدریس خواهد نمود. در صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی مطالب روزانه‌ای منتشر می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تمرکزتان را افزایش دهید.

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *