به کمک این راهکارها تردید و تعلل را کنار بگذارید و شروع به زندگی کنید!

تردید و تعلل
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

تعلل و تردید و خلاصی از آن

تردید‌ واژه‌ غریبی در زندگی نیست، و همه‌ افراد گاهی دچارش می‌شوند. این اتفاق معمولا وقتی می‌افتد که بخواهیم به سراغ کارها و وظایف ناخوشایند یا دلهره‌آور برویم. اما زمانی که تعلل در کار یا وظیفه اختلال ایجاد می‌کند، باعث ایجاد احساس نگرانی، ترس و استرس در خود شخص، و یا در پی معلق نگه داشتن آن فعالیت از طرف او، باعث ایجاد احساس اضطراب در دیگران می‌شود.

پس زمان آن رسیده است که به سراغ فعالیت‌های رها شده یا کنار گذاشته شده برویم و آن‌ها را به سرانجام برسانیم. با فکری باز بر شک و تردیدهای زندگی غلبه کنید.

در اینجا ۱۰ راه برای خلاص شدن از مرداب وقفه و استفاده از مزایای متعدد آن ذکر می‌شود؛ که شامل بهبود بهره‌وری، اخلاق بهتر، استرس کمتر، روابط بهتر با همکاران، احساس موفقیت و ایجاد اعتبار و آوازه به عنوان یک شخص اهل عمل است.

بیشتر بخوانید: رمز و راز موفقیت در زندگی: مرد عمل باشید

۱. وضعیت را ارزیابی کنید

ابتدا، کارها و وظایفی که کنار گذاشته‌اید را به صورت دقیق یادداشت کنید.

چگونه یادداشت برداری کنیم؟ به عنوان مثال، “من باید شماره‌ی تمام مشتری‌ها و یادداشت‌هایم را با این نرم افزار جدید اشتراک گذاری به فایل تبدیل کنم و مدیریت ابزار و پوشه‌های آن را یاد بگیرم.”

یادداشت کردن کارها، می‌تواند به پیشبرد سریع‌تر آن‌ها کمک کند.

۲. احساسات خود را کنترل کنید

چه چیزی مانع از شتافتن شما به سمت این کار می‌شود؟ معمولا دلیل آن یک یا هرکدام از سه حس اصلی است.

به عنوان مثال، تمام چیزهای جدیدی که باید یاد بگیرید شما را بیمناک می‌کند (ترس) یا گاهی مجبور هستید کار جدیدی را انجام دهید، در صورتی که روش قبلی هنوز خوب جواب می‌دهد (خشم) و یا از این‌که در حیطه‌ تکنولوژی، معلومات زیادی ندارید ناامید هستید (ناراحتی).

این مرحله به شما کمک می‌کند تا بفهمید به تاخیر انداختن کارهای‌تان، از اثرات واکنش احساسی به چه چیزی است. اتمام کارها انگیزه شما را برای انجام کارهای بعدی افزایش می‌دهد.

۳. با این احساسات روبرو شوید

خوب است بدانید که احساسات که شامل غم، خشم و ترس است، فقط انرژی خالص در بدن شما هستند. به کلمه “احساسات” نگاه کنید:  emotion = energy (e) in motion  به معنی انرژی در حال حرکت است.

چگونه از خشم، عصبانیت و احساساتی که جریحه‌دار شده رهایی یابیم؟ در خلوت خود، وقتی را به بروز احساسات‌تان اختصاص بدهید و اقداماتی مفید برای آن انجام بدهید. مثلا با گریه برای تخلیه‌ غم و اندوه، مشت زدن یا فریاد زدن در بالش یا پرت کردن آن به اطراف برای رها کردن خشم، یا تکاندن بدن برای رهایی از ترس و مواردی مشابه را انجام دهید.

شما به خودتان اجازه‌ بیان احساسات‌تان را می‌دهید. انرژی حاصل از آن تخلیه می‌شود و شما را تحت فشار قرار نمی‌دهد و درست مثل رهایی بخار آب محبوس در کتری، آزاد می‌شوید.

۴. برنامه‌ ریزی‌ کنید

تردید و تعلل - برنامه ریزی کنید

با روشن کردن هدف خود شروع کنید. برنامه‌ریزی خوب و مناسب، پایه و اساس موفقیت برای هر پروژه است و نوشتن آن به عنوان مرجعی آماده برای مراحل بعد، مفید است.

اهداف شما مانند فانوسی هستند که راه را در جاده‌ها و مسیرهای تاریک برای‌تان روشن می‌کنند. برای مثال، می‌توانید به طور دقیق بگویید که من می‌خواهم  یک نرم افزار که ابزار مفیدی است و مانع پیشرفت من در فعالیتم نمی‌شود را به خوبی بیاموزم. برنامه‌ریزی شغلی و زندگی از شما فرد دیگری می‌سازد.

اگر یک ایده‌ واضح و دقیق از هدف‌تان داشته باشید، شما را در مسیرتان هدایت می‌کند و سطح انگیزه‌تان را بالا نگه می‌دارد.

۵. یافتن برخی حقایق

افکار مخربی که گاهی از ذهن‌تان می‌گذرد را شناسایی کنید، زیرا در لحظات سخت و حساس زندگی، ناگهان ظاهر می‌شوند و به فرد ضربه می‌زنند؛ سپس حقایقی را برای رد کردن آن‌ها مطرح کنید. افکار شما عاملی تاثیرگذار بر نحوه رفتار و اعمال‌تان است.

برای مثال، به جای این‌که مرتبا به خودتان بگویید: “من هرگز نمی‌توانم از پس این کار بربیایم.” این را بگویید: “من می‌توانم این کار را انجام بدهم. اگر دیگران توانسته‌اند، پس من هم می‌توانم.” این حقیقت آشکار و ساده‌ای است.

برای بی اثر کردن حس ناامیدی از انجام یک کار، می‌توانید با خودتان بگویید: “من می‌خواهم از پس این کار بربیایم، چون عضوی از تیم هستم.” یارییسم فکر می‌کند که من بهترین و مناسب‌ترین فرد برای انجام این کار هستم.”

۶. فعالیت‌های‌ خود را به قدم‌های کوچک و قابل انجام تقسیم کنید

شما یک فعالیت را در نظر گرفته‌اید، با چیزهایی که شما را باز می‌دارد و مانع ادامه‌ راه می‌شود مبارزه کرده‌اید، و تفکرات مخرب را سرجای خود نشانده‌اید.

استاد احمد محمدی

برای موفقیت به هوش بالا، امکانات وسیع، چهره زیبا و... نیاز نداریم، بلکه عامل مهم، هدف، اشتیاق و پشتکار است.

استاد احمد محمدی

تکمیل فعالیت، نیازمند تصمیم‌گیری راجع‌ به زمان شروع کار، و تصور و محاسبه‌ یک برنامه‌ گام به گام و قابل اجرا می‌باشد. آن را بنویسید، برنامه‌ریزی کنید و به آن متعهد بمانید. داشتن ثبات قدم در راه رسیدن به اهداف اولین درس موفقیت است.

سپس یک سفر ذهنی را دنبال کنید؛ هر بخش از کار را در ذهن‌تان مجسم کنید، جزئیات کوچک اعم از افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنید و موضوع بحث‌ها، زمان و مکانی که فعالیت در آن صورت می‌گیرد، و مدت زمانی که انتظار دارید هر بخش از کار به ثمر بنشیند.

۷. پیش‌بینی عوامل بازدارنده

هنگامی که یک طرح را ایجاد کردید، به عقب برگردید و چالش‌ها و موانعی که احتمالا در طول مسیر ظاهر می‌شوند را تصور کنید تا از تعلل دور شوید.

به عنوان مثال، پروژه‌های دیگر با مهلت کوتاه‌تر ممکن است روی میز شما قرار بگیرند؛ چطور همزمان با چنین چالش‌هایی، از پس فعالیت و چالش بزرگ پیش روی خود بر می‌آیید؟ ایمان داشته باشید، روزهای سخت می‌گذرد و به خواسته‌تان می‌رسید.

یک نقشه آماده برای تمرکز بر برنامه‌ اصلی‌تان، مخصوص چنین شرایطی داشته باشید. هم‌چنین می‌توانید از کسی بخواهید تا با احساسات مثبت حامی و مشوق شما باشد و او را در جریان پیشرفت برنامه‌های‌تان قرار دهید.

۸. شانس خودتان را امتحان کنید

تردیدهای زندگی

با تمام این آمادگی‌ها، وقت آن رسیده است تا فعالیتی که کنار گذاشته‌اید را بررسی کنید. قبل از انجام این کار، احساسات خود مانند خشم، ترس یا غم و اندوه را بشناسید. احساسات منفی دشمن درجه یک موفقیت و کمال هستند.

فقط یک یا دو دقیقه زمان بگذارید و احساسات سرکوب شده را از یک راه فیزیکی و سازنده رها کنید. بعد از تخلیه‌ احساسات، از احساس آمادگی خود برای شروع فعالیت، و سهولت تمرکز فقط روی یک مرحله از کار، شگفت‌زده خواهید شد.

۹. ایستادگی در نبرد

همان‌طور که در مسیر فعالیت حرکت می‌کنید، به احتمال زیاد با مقاومت در قالب بهانه، بی‌حوصلگی و دلسردی مواجه می‌شوید.

مقاومت و استقامت، و سرسختی را پیش بگیرید و با احساسات منفی که در طول مسیر نمایان می‌شوند، مقابله کنید. به خودتان بگویید: “من می‌توانم این کار را انجام دهم. من وقتی این کار را انجام می‌دهم، حس بهتری دارم.”

این جملات را مرتبا با خود تکرار کنید تا ذهن‌تان با آن‌ها خو بگیرد. هر زمانی که احساس ناامیدی داشتید یا دچار وسوسه‌ تعلل شدید، سعی کنید بر روی هدف متمرکز شوید. عبارات تاکیدی کلمات سحرآمیز ذهن ما هستند.

۱۰. تمرکز بر پیشرفت

به سرانجام رساندن یک کار سخت و دلهره‌آور، فوق‌العاده رضایت بخش است. برای جلوگیری از تعلل هر گام کوچکی که در طول مسیر برمی‌دارید را بستایید.

در هر مرحله، به خودتان یادآوری کنید که وقتی این فعالیت یکبار برای همیشه به سرانجام برسد، احساس فوق العاده مثبتی خواهید داشت. به هدف و راه‌تان شک و تردید نداشته باشید و ادامه بدهید.

انجام دادن و اتمام کاری که از آن اجتناب می‌کنید، زندگی شما را راحت‌تر کند، انرژی بیشتری خواهید داشت و شب‌ها بهتر می‌خوابید.

تاثیر تعلل و تردید بر موفقیت

در مسیر موفقیت ممکن است دچار شک و تردیدهایی شوید و این شک و تردید شما را سبب استرس و نگرانی می‌کنند و نتیجه آن تعلل و تردید در انجام کارهاست. ممکن است در همان ابتدا و یا در طی مسیر و حتی برای برخی در نزدیکی هدف خود بپرسید:

  •  اصلا این هدف من ارزش دارد؟
  • چرا تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ام؟ تا کجا باید ادامه دهم؟
  • خسته شدم، از کجا معلوم با انجام این کار فرصت‌های خوب زندگی خود را از دست ندهم؟
  • یا این‌که اگر شکست بخورم چه؟ دیگران چه فکری می‌کنند؟

و بسیاری پرسش‌های دیگر که سبب اضطراب در شما و در نتیجه تعلل و تردید در طی نمودن مسیر دستیابی به اهداف‌تان می‌گردد. در مقاله فوق مواردی آورده شده که برای جلوگیری از شک، تردید، استرس و هم‌چنین تعلل در انجام امور بسیار مفید هستند.

هم‌چنین می‌توانید با بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» بیاموزید که ابزارهای موفقیت چه هستند و چگونه بر موانعی همچون شک و تردید غلبه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *