با این ۳ روش با تنبلی بجنگید و کنترل زندگی‌تان را در دست بگیرید(۱)

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
تنبلی بجنگید
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

تنبلی

به احتمال قوی همه شما احساس تنبلی را در برهه‌ای از زندگی تجربه کرده‌اید؛ من هم همین‌طور. می‌دانیم که باید کاری انجام دهیم اما تا جایی که می‌توانیم از انجامش طفره می‌رویم و آن را به فردا موکول می‌کنیم.

حال دلیل این کار دو چیز می‌تواند باشد: یا این کار خیلی سخت است یا اینکه خارج و ورای منطقه امن ماست.

“تنبلی چیزی نیست مگر ایجاد عادت استراحت کردن قبل از اینکه خسته شوید.”

«جولز رنارد»

بیشتر بخوانید: با این ۳ روش با تنبلی بجنگید و کنترل زندگی تان را در دست بگیرید(۲)

دلایل تنبلی و معایب آن

برندون گیل می‌گوید بیش از ۲۰٪ از افراد از تنبلی یا عادت بد این دست و آن دست کردن رنج می‌برند. به علاوه، یک نفر از هر ۵ نفر آن ‌قدر انجام کار را به تعویق می‌اندازد تا شاهد تاثیرات منفی آن بر کار یا روابطش باشد.

استاد احمد محمدی

راحتی، دشمن شماره یک ماست؛ ذهن انسان در شرایط سخت، کارایی و توانایی بالاتری پیدا می‌کند.

دکتر احمد محمدی

تنبلی، به طور قطع ما را از دستیابی به یک چیز باز می‌دارد؛ همان چیزی که بیش از همه خواهان آنیم: جاه طلبی و امید و رویاها. شاید دوست داشته باشیم شغل رویایی‌مان را پیدا کنیم یا کسب و کار جانبی‌مان را راه بیندازیم؛ شاید هم بخواهیم یک مهارت جدید برای کارمان بیاموزیم.

مشاوره کسب و کار میانبری برای رونق کار

ما اصولا وقتی اوضاع باب میل‌مان پیش نمی‌رود، زندگی یا شرایط فعلی‌مان را مقصر می‌شماریم. اما صادق باشید؛ دلیل اصلی این امر، شرایط و اتفاقات بیرونی نیست؛ این ما هستیم که همه چیز را کنترل می‌کنیم و تغییر می‌دهیم.

غلبه بر تنبلی

غلبه بر تنبلی در زندگی

با اینکه آرزوها و رویاها بسیار هیجان بر‌انگیزند، تحقق آن‌ها می‌تواند ترسناک باشد؛ محقق ساختن آن‌ها به ساعت‌ها و ساعت‌ها تلاش و کار سخت و حتی انجام کارهایی که خارج از منطقه امن ماست نیاز داشته باشد.

شاید لازم باشد راجع به صدها مورد جدید مطلب بیاموزیم تا شاید فقط اندکی به هدف‌مان نزدیک‌تر شویم. درست همین جاست که تنبلی دست به کار می‌شود؛ در واقع، تنبلی نوعی مکانیسم دفاعی بدن در مقابل این همه درد و تلاش است.

اما این مساله، همیشه راه حلی دارد. می‌توان بر تنبلی غلبه کرد و رویاها را به واقعیات زندگی تبدیل کرد. در این مقاله و مقاله بعدی، سه روش را با شما در میان خواهم گذاشت که به شما کمک خواهند کرد تا بر این مشکل غلبه کنید.

بیشتر بخوانید: ۶ راه برای رهایی از سستی و تنبلی و جستجوی عزت

۱. تقسیم اهداف به کارها و وظایف کوچک

دلیل اصلی اینکه مغزتان میل به تنبلی را در شما ایجاد می‌کنید این است که هدف و مقصدتان، بسیار بسیار بزرگ است؛ حتی نگاه کردن به آن ما را می‌ترساند؛ نمی‌دانیم از کجا باید شروع کنیم و اینکه اصلا چه وقتی می‌توانیم آن را به واقعیت بدل کنیم.

پس به جای اینکه به این کوه بلند نگاه کنیم، باید سعی کنیم آن را به تپه‌های کوچک‌تری تقسیم کنیم. اگر می‌خواهید وزن‌تان را کاهش دهید، به جای اینکه روی هدف اصلی‌تان متمرکز شوید، که همان کم کردن ۱۰ کیلو از وزن‌تان است، سعی کنید برنامه‌ای ترتیب دهید تا بتوانید هر روز یک مایل پیاده‌روی کنید.

اصلا نگران چک کردن هر روزه وزن‌تان نباشید و خواهید دید که پس از مدتی، به آن هدف نزدیک شده‌اید. تنها کاری که باید بکنید این است که به این هدف کوچک بچسبید.

افزایش انگیزه

افزایش انگیزه در زندگی

در نهایت، با گذشت زمان کافی، هدف نهایی‌تان را هم محقق می‌کنید. با تقسیم هدف کلی‌تان، دیگر از شروع کار نمی‌ترسید؛ ضمن اینکه سروکار داشتن با اهداف کوچک‌تر، به مراتب آسان‌تر است.  هر بار که هدف کوچکی را عملی می‌کنید، انگیزه می‌گیرید و به حرکت‌تان ادامه می‌دهید.

با یادآوری موفقیت‌های کوچک‌تان در این مسیر، در موارد و اهداف دیگر، خصوصا در مواقعی که احساس می‌کنید حصول نتیجه مطلوب بسیار سخت است و خسته شده‌اید، به خودتان نهیب می‌زنید که اگر دفعه پیش توانستید، قطعا این بار هم از پس کار بر خواهید آمد.

تنها نکته مهم، شناسایی همان قدم‌های کوچکی است که کم کم شما را به مقصدتان می‌رساند؛ آن قدم‌ها باید واضح و قابل اندازه‌گیری باشند؛ شما باید بتوانید موفقیت ناشی از حصول آ‌ن‌ها را احساس کرده و بسنجید.

در مقاله بعدی با ادامه این روش‌ها با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: چرا تنبلی می‌کنیم و کارها را به تعویق می‌اندازیم؟ – برنامه فکرانه

به تعویق انداختن

تنبلی معضلی است که بسیاری از ما کم و بیش با آن روبرو هستیم. خیلی از کارها را دوست داریم انجام دهیم، ولی هر دفعه طفره می‌رویم، کار خود را عقب می‌اندازیم و به فردا موکول می‌کنیم. فردا هم باز تنبلی می‌کنیم و مجدد می‌گوییم از فردا یا از شنبه یا از شروع سال جدید!

راهکارهای مبارزه با تنبلی

استاد احمد محمدی

استاد احمد محمدی

سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار

اما هیچ وقت این فردا یا شنبه یا سال جدید نمی‌آید! در نتیجه به جای این عقب انداختن‌ها، باید اراده خود را قوی و بر تنبلی خود غلبه نماییم. به این منظور می‌توانید از راهکارهای ساده‌ای که در مقاله فوق آورده شده است، بهره بگیرید.

پیشنهاد می‌کنم همین الان تصمیم بگیرید که بر تنبلی خود غلبه کنید. به این منظور می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» استفاده کنید چرا که افراد موفق تنبلی را کنار گذاشته و با انگیزه به راه خود ادامه می‌دهند. همچنین با مطالب صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی می‌توانید به خودتان انگیزه بیشتری بدهید.

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استیو جابز چگونه میلیارد شد ؟
50,000 تومان
رایگان
small_c_popup.png
کمتر از 30 ثانیه
اطلاعات خود را تکمیل و محصول را دریافت کنید