روش های سنتی بازاریابی، برای ارائه و معرفی کالا و خدمات یک برند، باید سمت مشتریان خود می رفتند و معمولا رویکردهای وقفه ای در جلب توجه مشتری دارند.
اما در طول سالهای گشته با برجسته شدن مفهوم ارزش آفرینی، شیوه ای نوین از بازاریابی ظهور کرد که به جای ایجاد وقفه در زندگی روزمره مشتریان، در پی ایجاد ارزش و دیده شدن برند از جانب مشتریان بود. به این صورت مشتری خود به سمت پیشنهادات ارائه شده می آمد.
بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا، از طریق تکنیک های بازاریابی آنلاین که در راس آن ها محتوای با کیفیت بالا قرار دارد، یک رویکرد استراتژیک نوین به بازاریابی، به ویژه بازاریابی دیجیتال می باشد.
با آکادمی بازار همراه باشید در ادامه با نگاهی دقیق تر پدیده بازاریابی درونگرا را مورد بررسی قرار می دهیم.
ریشه های شکل گیری مفهوم بازاریابی جاذبه ای
بازاریابی جاذبه ای، مفهومی است که رشد و توسعه آن در سالهای اخیر ریشه در موارد زیر داشت:
تغییر الگوی رفتاری و خرید مشتری: امروزه بازار هدف ما، بسیار باهوش تر از سابق شده اند. دیگر تبلیغات رسانه ای(تلویزیون، رادیو، تبلیغات محیطی و …)را به سادگی قبول نمی کنند. از طرفی دیگر عادات و سرگرمی های آن ها نیز تغییر پیدا کرده است.
تکنولوژی و رسانه های اجتماعی: با پیشرفت در زمینه تکنولوژی و همچنین همراهی عواملی مانند قیمت کمتر و در دسترس بودن، مشتریان پاسخ های خود را بیش از پیش بیشتر در اینترنت و شبکه های اجتماعی جستجو کرده و پیدا می کنند.
ناکارآمدی تکنیک های بازاریابی سنتی-وقفه ای: بازاریابی سنتی دیگر جذابیت سال های پیش را برای مخاطبان ندارد و روز به روز مخاطبان خود را از دست می دهد.
بیلبوردها، تبلیغات چاپی، تبلیغات رسانه ای و …، همگی روند عادی زندگی مردم را قطع کرده و مزاحم فعالیت های روزمره آن ها می شوند و این تکنیک ها را به بازاریابی وقفه ای تبدیل کرده اند.
گوشی های هوشمند: گوشی های هوشمند را می توان در دسته تکنولوژی قرار داد. اما اهمیت آن در رشد بازاریابی دیجیتال و نیز نقش مهم آن در زندگی روزمره، آن را به یک فاکتور با اهمیت جهت ارزیابی مجزا تبدیل کرده است.
این ابزار، در واقع دسترسی مشتریان ما را به عوامل فاکتور تکنولوژی و شبکه های اجتماعی (به خصوص اینترنت) راحت تر کرده است.
تعریف بازاریابی جاذبه ای
صرفه جویی در هزینه ها: به وضوح می توان گفت که هزینه راه اندازی و پیشبرد اهداف از راه بازاریابی جاذبه ای بسیار کم هزینه تر از تکنیک های سنتی بازاریابی سنتی می باشد.
صرفه جویی در زمان: بازاریابی جاذبه ای باعث می شود که به جای صرف زمان زیاد برای پیدا کردن یک مخاطب بین هزاران نفر، همان یک نفر به سمت شما بیاید و شما را انتخاب کند.
به این صورت شما می توانید کل وقت خود را برای ایجاد یک تجربه خرید خوب ویا تولید محتوای با کیفیت بالا صرف کنید. البته به یاد داشته باشید، بازاریابی جاذبه ای یک تکنیک بلندمدت است و در نظز گرفتن آن به عنوان یک راه حل کوتاه مدت اشتباه خواهد بود.
بهینگی: در کنار ارزان تر بودن، از طرفی به دلیل سادگی اندازه گیری نتایج و بازگشت سرمایه و از سوی دیگر به دلیل قابلیت هدف دار کردن محتوای نمایشی، می توان به دید یک رویکرد بهینه و مفید تر نسبت به بازاریابی سنتی به آن نگریست.
برندینگ در فضای آنلاین: این رویکرد یک روش بهینه برای برندسازی در فضای آنلاین و دیده شدن توسط مخاطبان می باشد. با استفاده از این تکنیک شما می توانید به راحتی به یک موفقیت در صنعت ویا حرفه خود دست یابید.
زیرا می توانید مخاطبین خود را به طور طبیعی از راه موتورهای جستجو به سوی خود بکشید و این مخاطب باشد که به سمت شما آمده، نه شمایی که برای معرفی خود به سراغ او رفته اید.
رشد بلند مدت: در بازاریابی جاذبه ای، شما با انجام یک سرمایه گذاری بلندمدت بر روی مشتریان بالقوه خود، علاوه بر آنکه با بهتر دیده شدن در فضای آنلاین، هرروزه به مخاطبین محتوای شما افزوده می شود.
مشتریان بالقوه حتی پس از انتخاب شما به عنوان راه حلی مناسب که به دنبالش بودند، رها نمی گردند و این مشتریان بالفعل همچنان برای ایجاد تجربه یک خرید عالی و بازگشت دوباره، سرمایه گذاری می شوند.
متدولوژی بازاریابی جاذبه ای
با همسو کردن استراتژی بازاریابی خود با خواسته ها و مشکلات مشتریان بالقوه، به مرور زمان مخاطبان را به طور طبیعی جذب راه حل های ارائه شده توسط خود می کنید.
مشتریانی که می توانید بعد از جذب، با بهره گیری از متدولوژی بازاریابی جاذبه ای، آن ها را به مشتریان راغب تبدیل کرده، کالاهای خود را در اختیار آن ها قرار داده و یک تجربه خرید عالی برای آنها به وجود می آورد.
مراحلی که مشتریان برای ایجاد رابطه با یک کسب وکار طی می کنند:
لذت
وقتی که مشتری بالقوه خود را به یک مشتری بالفعل تبدیل کرده اید، باید روابط خود را با او سالم و خوب حفظ کنید تا در آینده دوباره به خرید راه حل های پیشنهادی شما تمایل داشته باشد و نظرات مثبت او را برای محصولاتتان کسب کنید.
به این صورت شما یک مشتری وفادار و تبلیغ کننده برای محصولات خود بدست آورده اید.
بستن قرارداد
با جذب مخاطبان به محتوای ارائه شده و تبدیل او به یک مشتری راغب، امکان دارد او همچنان آمادگی خرید را نداشته باشد. پس باید او را با استفاده از محتوای مناسب و مفید در چرخه خرید هدایت کنید تا در آخر کالا یا خدمات شما را به عنوان یک گزینه مناسب انتخاب و خریداری کنند.
تبدیل
وقتی که مخاطبان خود را به دست آوردید، باید آن ها را به مرحله تبدیل وارد کنید و یا آن ها را راضی کنید تا اطلاعات تماس خود را (شامل ایمیل، شماره تلفن و …) با شما به اشتراک بگذارند تا در مراحل بعدی بازاریابی به کار ببرید.
جذب
در طی مرحله ی جذب، ممکن است مخاطبان برند شما را نشناسند. شما باید به ایجاد آگاهی از برند خود بپردازید، به مخاطبان بیشتری دست یابید و تعداد زیادی از بازدیدکنندگان جدید را به وبسایت خود بکشانید.
بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا، از طریق تکنیک های بازاریابی آنلاین که در راس آن ها محتوای با کیفیت بالا قرار دارد، یک رویکرد استراتژیک نوین به بازاریابی، به ویژه بازاریابی دیجیتال می باشد.
آشنایی با اصول این بخش از بازاریابی برای موفقیت درآن ضروری است.
استاد احمد محمدی، مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش در سمینار بزرگ موفقیت، اصول کلیدی و راه های طلایی موفقیت در کسب وکار را آموزش می دهد. شما با شرکت در این سمینار ها می توانید گامی بزرگ در جهت پیشرفت در زمینه کسب وکار خود بردارید. برای بهره گیری از آموزه های استاد بر روی لینک زیر کلیک نمایید.