معرفی کتابمقالات

کتاب ” خوشبینی عالمانه ” نوشته مارتین سلیگمن

کتاب خوشبینی عالمانه اثر مارتین سلیگمن، پدر روانشناسی مثبت گرا است. او همواره بر این نکته تأکید داشته که بحث درمورد افسردگی، چه میان مردم و چه در میان روانشناسان، بیش از آن‌ چه که باید فراگیر شده است. سلیگمن، مطالعات و تحقیقات گسترده‌ ای را به افسردگی، درماندگی و خوشبینی اختصاص داده و با تکیه بر مطالعات خود، تأکید می‌ کند که خوشبینی را هم درست مانند بدبینی می‌توان یاد گرفت. کتاب خوشبینی عالمانه به این بحث و حاشیه‌ های آن توجه کرده است.

ارزش کتاب خوشبینی عالمانه در این است که این کتاب، بر پایه‌ ی تحقیق نوشته شده است و کسی آن را تألیف کرده که در پرونده‌ ی خود، سابقه‌ ی تکیه زدن بر صندلی ریاست انجمن روانشناسی آمریکا (APA) را دارد. با آکادمی بازار همراه باشید.

اثرات یادگیری درماندگی

دو جعبه را تصور کنید. درون هر جعبه، یک سگ وجود دارد. به شکلی تصادفی به این سگ ها شوک وارد می‌ شود. اما یک سگ نمی‌تواند از جعبه به بیرون بپرد. سگ دیگر در جعبه گیر می‌ کند. معلوم نیست دقیقا چکار می‌کند، اما نمی‌تواند از جعبه بیرون بیاید. حالا هر دو سگ را بطور مشابه، در جعبه‌ ی جدید قرار می دهیم و به آن ها شوک وارد می‌ کنیم. می‌ دانی چه اتفاقی دقیقا می افتد؟ سگی که می‌توانست قبلاً بیرون بیاید، یاد گرفت که از جعبه بیرون بیاید. اما سگ دیگر، کاری نتوانست انجم دهد و خوابید. به این می‌ گویند یادگیری درماندگی. و در ذهن سگ، کاری نیست که بتواند انجام دهد که به او کمک کند از این وضعیت بیرون بیاید. مردم هم وقتی یاد بگیرند کاری که انجام میدهند، برآمد محیط است، از تلاش دست بر می‌دارند.

تفاوت خوش بین ها و بد بین ها

حالا بیایید به خوشبین‌ ها و بدبین‌ ها نگاه کنیم. معمولاً خوشبین‌ ها بیشتر  به‌ دست می آورند، سلامتی بیشتری دارند. بیشتر زندگی می‌کنند و در واقع شانس ابتلا به سرطان در افراد خوشبین کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر، بدبین‌ ها، بیشتر تسلیم می‌شوند، استعداد بیشتری برای افسردگی دارند و این طرز فکر را دارند که از زندگی متنفر هستند. در واقع، بدبین‌ ها احتمالاً بعد از یک اتفاق بد بیشتر احتمال دارد که مریض شوند. زیرا هورمون‌ هایی وجود دارد که طرز فکر فرد را به سیستم ایمنی مرتبط می‌کند و یک طرز فکر منفی می‌تواند منجر به سیستم ایمنی منفی شود.

خلاصه کتاب " نشکن " نوشته نسیم طالب
بخوانید
مارتین سلیگمن
مارتین سلیگمن

واکنش افراد خوش بین و بد بین

حالا به توضیح استایل یک فرد منفی نگاه کنید. وقتی اتفاق بدی می افتد، افراد بدبین با خود می گویند، من هیچوقت به آن نمی رسم، من احمق و بد هستم. اما افراد خوشبین می گویند، بالاخره یک روز یاد میگیرم که چطور به آن برسم، شاید الان وقتش نیست، قطعا دفعه بعد برنده می شوم، قطعا تقصیر محیط است.

چیزی که افراد بدبین و خوشبین را از هم جدا می کند این است که افراد بد بین به عبارت فراگیر شخصی و دائمی وابسته اند. دائمی است چون اعتقاد دارند همیشه این اتفاق می افتد، فراگیر است چون اعتقاد دارند یک ویژگی است، شخصی است چون اعتقاد دارند تقصیر آنهاست و ربطی به محیط ندارد.

افراد خوشبین از طرف دیگر همیشه با ذهن باز برخورد می کنند و می گویند، شاید روزی به آن دست پیدا کنم. آنها تعمیم نمی دهند، می گویند شاید به خاطر شرایط است و شخصی نیست، شاید بخاطر محیط است که منجر به شکست شد.

خوشبین بودن
خوشبین بودن

تغییر فکر در افراد

افرادی که خود را احمق می دانند حتی اگر تحصیل کرده هم نباشند کاری نمی کنند  که ذهن خود را بهبود دهند و این همان چیزی است که برخی فرهنگ ها به آن اعتقاد دارند.

اینکه در هنگام رشد با شما مثل یک احمق رفتار شد، رفتاری به وجود می آید که نمی شود آن را عوض کرد. بچه وقتی بزرگ شد فکر می کند کاری که انجام می دهد از شخصیت بد او می آید و اینکه دائمی است و سعی نمی کند آن را تغییر دهد.

کسی که فکر کند می تواند فکر خود را تغییر دهد، این کار را انجام می دهد زیرا تغییر فکر رسالتی است که خودت باید آن را تکمیل کنی. اگر فکر کنی که میتوانی، این کار را انجام می دهی.

کتاب " دستیابی به بالاترین سطح عملکرد" نوشته برندن برچارد
بخوانید

شما باید تعادل را پیدا کنید. در واقع افراد بدبین دنیا را همانطور که هست می بینند و افراد خوشبین، آن را بهتر از آن چیزی که هست می بینند. بهترین چیزی که می توان درمورد افراد بدبین گفت این است که ترس آنها مشهود است. سه چیز وجود دارد که موفقیت یک فرد را را تضمین می کند؛ رفتار، انگیزه و خوش بینی.

معرفی مارتین سلیگمن

مارتین سلیگمن
مارتین سلیگمن

مارتین سلیگمن متولد ۱۲ اوت ۱۹۴۲ است. او روانشناس آمریکایی، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب‌ های خودیاری است. مارتین سلیگمن را بیش از هر چیز با روانشناسی مثبت گرا می‌ شناسند.

کسانی که با مفهوم روانشناسی مثبت گرا آشنایی ندارند، ممکن است این اصطلاح را با مثبت اندیشی یا تفکر مثبت که در بسیاری از آموزش‌ های انگیزشی مورد تاکید قرار می‌گیرد، یکسان بدانند. اما روانشناسی مثبت گرا، یکی از زیر مجموعه‌ های روانشناسی علمی و بر پایه تحقیقات گسترده است. حوزه‌ ای که به صورت جدی و رسمی، اولین بار توسط مارتین سلیگمن مورد توجه قرار گرفته است.

شاید مارتین سلیگمن را بتوان یکی از بزرگترین روانشناسان معاصر دانست. او بیش از پنج دهه از عمر خود را به مطالعه در حوزه روانشناسی گذرانده است.

روانشناسی مثبت گرا بر خلاف نگرش سنتی روانشناسی که بیماران را موضوع مطالعه خود قرار میداد، تلاش دارد انسانهای سالمی را که به دنبال خوشحالی، رشد و موفقیت هستند مورد توجه خود قرار دهد.

روانشناسان معتقدند خوشبینی و بدبینی ، عاداتی هستند که ما از زمان کودکی یاد می گیریم و والدین ما الگو و سرمشقهای ما هستند. اما خوشبختانه عادتهای فرا گرفته شده می‌توانند به فراموشی سپرده شوند. تازه‌ ترین تحقیقات نشان می‌ دهد که خوشبینی ، مهارتی است که هر انسانی می‌تواند به خوبی آن را فراگیرد .

آکادمی بازار به شما پیشنهاد می کند جهت فراگیری مهارت های شخصی و دستیابی به توسعه فردی از محصولات مفید و کاربردی معجزه ذهن قدرتمند بهره ببرید تا بتوانید موانع دستیابی به موفقیت و پیشرفت را از سر راه خود بردارید. در صورت تمایل به استفاده از محصولات بر روی لینک زیر کلیلک کنید:

دوره آموزشی غیرحضوری”معجزه ذهن قدرتمند”

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن