چرا با وجود انگیزه کافی برای انجام کار نتایج بدست آمده رضایت بخش نیست؟

انگیزه کافی
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

نداشتن انگیزه

یکی از بدترین و آزاردهنده‌ترین شرایطی که شما می‌توانید خود را در آن بیابید، زمانی است که واقعا می‌خواهید کاری را انجام دهید یا چیزی را به دست بیاورید، اما وقتی به آن می‌رسید، نتیجه از سطح انتظار شما پایین‌تر است. چرا این اتفاق می‌افتد؟ چگونه به خودمان انگیزه دهیم؟

چرا حتی زمانی که ذهن ما بر روی چیزی متمرکز است، آن کار انجام نمی‌شود یا نتایج نامطلوب است؟ آیا بین آنچه ما فکر می‌کنیم و کاری که انجام می‌دهیم، ناپیوستگی‌ وجود دارد؟چگونه ا‌نگیزه‌ را تقویت کنیم؟

بیشتر بخوانید: رویا داشتن و رسیدن به خواسته و آرزوها

مثالی ساده

بهترین، ساده‌ترین و رایج‌ترین مثال، زمانی است که شما در حمام هستید و می‌خواهید بیرون بیایید، اما به دلایلی این کار را نمی‌کنید. به خودتان می‌گویید فقط ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید، اما ۴۵ دقیقه‌ دیگر در آنجا می‌مانید. چنین شرایطی غیرمعمول نیست.

گزینه‌ sleep/snooze به همین دلیل برای ساعت زنگ‌دار تعبیه شده‌است. در اینجا بعضی از دلایل ممکن را بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم چرا به نظر می‌رسد که از لحاظ ذهنی انگیزه داریم، اما همچنان به اهداف‌مان دست نمی‌یابیم. داشتن ثبات قدم در راه رسیدن به اهداف اولین درس موفقیت است.

آیا مشکل اهداف‌مان هستند؟

مشکل خود آن‌ها نیستند، بلکه نحوه‌ درک ما از آن‌هاست. چندین روش جدید در رابطه با ایجاد انگیزه و هدف گذاری وجود دارد؛ رایج‌ترین آن‌ها این است که اگر شما یکی از اهداف‌تان را بنویسید یا موفقیت خود را در زمینه‌ای تجسم کنید، به نحوی اتفاق می‌افتد.

استاد احمد محمدی

اگر از شغلت، درآمدت و زندگیت راضی نیستی، باید روی افکار و عادت‌هایت تمرکز کنی که تغییرشان دهی.

استاد احمد محمدی

متمرکز باشید و رویاهای‌تان را دنبال کنید. این‌که ما روی چیزی تمرکز می‌کنیم با این‌که حتی تمرکز ما روی آن مسئله قوی است به این معنا نیست که حتما اتفاق می‌افتد؛ ولی در عین‌حال برخی افراد معتقدند که تمرکز بر هدف، سخت‌ترین بخش ماجراست.

تنظیم اهداف

تنظیم اهداف در ذهن، گاهی بهانه‌ای برای کنار گذاشتن آن ها می‌شود، به ویژه اگر فکر می‌کنید که صرفا نوشتن اهداف خود و تجسم موفقیت در هر مرحله، بر نتایج تاثیر می‌گذارد. در برخی از افراد، تنظیم هدف در واقع بهانه‌ای برای آن‌ها می‌شود که تلاشی نکنند. فعالیت معکوس بهترین راه برای رسیدن به اهداف‌تان است.

راه‌حل:

فقط اهدافی را که می‌توانید درجا شروع کنید، تعیین کنید. اگر می‌خواهید کاری انجام دهید، تصمیم بگیرید آن را همین حالا انجام دهید و هدف خود را در لحظه قرار دهید.

حتی می‌توانید یک هدف را برای چند دقیقه‌ وقت آزادتان تعیین کنید و همان موقع برای انجامش اقدام کنید. تا وقتی که زمان اضافه پیدا نکرده‌اید، برای تنظیم و برنامه‌ریزی هدف دست نگه دارید. در لحظه زندگی کنید.

آیا مشکل نظم است؟

برای بسیاری از افراد، نظم و انضباط و انگیزه، در راستای هم جلو می‌روند. افرادی که با نظم شخصی مشکل دارند، عموما از زیر هر وظیفه‌ای شانه خالی می‌کنند و راحت‌تر آن را کنار می‌گذارند. مشکل این است که اکثر وظایف و اهداف به تلاش نیاز دارند و نظم شخصی، یکی از اصول اولیه است.

تمایل به عقب انداختن کارها و اجتناب از انجام آن‌ها، در بعضی از افراد بسیار قوی است و بسیاری از آن‌ها مسیر ساده‌تر یا راحت‌تر را انتخاب می‌کنند. با عادت‌ به تعویق انداختن کارها برای همیشه خداحافظی کنید. اتمام کارها انگیزه شما را برای انجام کارهای بعدی افزایش می‌دهد.

راه‌حل:

انگیزه و اهداف

اگر متوجه شده‌اید که اغلب ذهن‌تان مایل به انجام کاری است، اما نتایج رضایت‌بخش نیست، بهبود نظم شخصی ممکن است راه‌حل شما باشد. توانایی وادار کردن خود به خروج از منطقه‌ امن، برای بعضی از افراد دشوارتر از دیگران است و بزرگ‌ترین دلیل آن،  فقدان انضباط است.

بر روی آن کار کنید، شاید نتوانید به تمام اهداف‌تان دست پیدا کنید اما به احتمال زیاد به اهداف تعیین شده خودتان  می‌رسید. آیا می‌دانید برای رسیدن به موفقیت، نظم از انگیزه مهم‌تر است؟

آیا مشکل عادت‌های منفی هستند؟

در واقع، مشکل عادت‌های منفی نیستند؛ بلکه مشکل، خود عادت است. شما بی انگیزه نیستید زیرا عاداتی مانند پرخوری، سیگار کشیدن یا اتلاف وقت دارید. این عادات کمکی به شما نمی‌کند، اما آن‌طور که فکر می‌کنید، مانع شما نمی شود.

از طرفی، عادت‌هایی مانند به تعویق انداختن، تنبلی و نداشتن عزم تلاش‌های انگیزشی شما را دچار اختلال کرده، و نتایج ضعیف و سطح پایین ایجاد می‌کند. با پنج عادت روزانه که می‌تواند زندگی شما را دگرگون سازد آشنا شوید.

نحوه به وجود آمدن عادت‌ها

عادات، از ریشه‌دار شدن رفتارهای تکراری در ذهن ما متولد می‌شوند، و ما کم‌کم آن‌ها را یک هنجار در نظر می‌گیریم؛ به همین دلیل است که ترک‌شان برای ما سخت و ناراحت‌کننده است.

آنچه مردم، عادی می‌دانند، چیزی است که با آن حس راحتی و امنیت دارند. عادت را از بین ببرید و خود را در شرایط ناراحتی قرار دهید که احساس راحتی و دلپذیری آن عادت‌ها را ندارد.

حتی عادت تعویق، دودلی یا رکود و تنبلی ممکن است مانند ترک اعتیاد به مواد مخدر سخت باشد زیرا افراد مرتب به سمت انجام عادت‌های معمول‌شان کشیده می‌شوند، و حس می‌کنند که اوضاع کاملا از کنترل آن‌ها خارج می‌شود. تعویق کارها، عاملی است که باعث می‌شود نتایج کارها تباه شود.

راه‌حل:

شاید ساده به نظر بیاید، اما بهترین راه‌حل ممکن، تمرین است. انگیزه دادن به خود برای تعیین اهداف و لذت‌ بردن از دستیابی به آن‌ها، امری ذاتی نیست. این چیزی است که بسیاری از مردم به مرور زمان و با تجربه می‌آموزند، اما سرعت و کیفیت فراگیری آن، در افراد مختلف متفاوت است.

اگر شما اهداف‌تان، و دستیابی به آن‌ها را تنظیم کنید، متوجه می‌شوید که به مرور زمان آسان‌تر می‌شود. بهتر است به آرامی، یک عادت جدید را جایگزین عادات قدیمی کنید، که اغلب بسیار ساده‌تر از تلاش برای صرفا ترک کردن یک عادت است.

به همین دلیل است که افراد معتاد به الکل، به قهوه اعتیاد پیدا می‌کنند و معتادان به قمار، تبدیل به معتادان جنسی می‌شوند. جایگزینی یک عادت با عادت دیگر، آسان‌تر از ترک آن و باقی‌ماندن یک حفره در زندگی آن‌ها است.

فرآیند این قضیه، شبیه یادگیری دوچرخه سواری است؛ هرچه بیشتر لذت تعیین اهداف و دستیابی به آن‌ها را بچشید، ساده‌تر می‌شود، و همین می‌تواند یک مشوق بزرگ باشد. قانون جذب راهی ساده و مطمئن جهت دستیابی به اهداف و آرزوهای‌تان است.

ویژگی افراد موفق

انگیزه و اهداف - ویژگی افراد موفق

افراد موفق، افراد با انگیزه‌ هستند. اما آن‌ها علاوه بر انگیزه مهارت‌ها و ویژگی‌‍های دیگری هم دارند که باید آن‌ها را در خود تقویت نماییم تا همچون آنان انتظار نتایج مطلوب را داشته باشیم. در مقاله فوق تعدادی از دلایلی که سبب می‌شوند حتی افراد با انگیزه هم به نتایج دلخواه خود نرسند، ریشه‌یابی گردید. 

اما علاوه بر این دلایل، عوامل دیگری هم در شکست افراد دخیل هستند که بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» به شما این عوامل را خواهد گفت و ابزارهای موفقیت انسان‌های موفق را نیز یاد خواهید گرفت. هم‌چنین می‌توانید به صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی سر بزنید.

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments